Sida 3 av 3

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 16:05
av mati
improwise skrev:
Hur är det med ljudnivån RWD vs AWD? Har hört, eller snarare läst, att ljudnivån stiger iom att det då även finns en motor fram men vet inte om det i praktiken är något problem.
I en RWD-bil hör man inte motorn alls, förutom eventuellt vid kraftiga accelerationer.
I en AWD-bil hör man främre motorn i princip hela tiden i form av ett vinande ljud som är mer eller mindre påtagligt i olika situationer. Jag tycker det är lite störande, framförallt eftersom jag hade en RWD tidigare och jag hade förväntat mig att en nyare bil är tystare än en gammal. Man vänjer sig dock och nu tänker jag inte på det längre. Förutom när jag fick en RWD-lånebil häromveckan. Då blev jag påmint om hur tyst det var förr.

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 16:23
av improwise
mati skrev:
improwise skrev:
Hur är det med ljudnivån RWD vs AWD? Har hört, eller snarare läst, att ljudnivån stiger iom att det då även finns en motor fram men vet inte om det i praktiken är något problem.
I en RWD-bil hör man inte motorn alls, förutom eventuellt vid kraftiga accelerationer.
I en AWD-bil hör man främre motorn i princip hela tiden i form av ett vinande ljud som är mer eller mindre påtagligt i olika situationer. Jag tycker det är lite störande, framförallt eftersom jag hade en RWD tidigare och jag hade förväntat mig att en nyare bil är tystare än en gammal. Man vänjer sig dock och nu tänker jag inte på det längre. Förutom när jag fick en RWD-lånebil häromveckan. Då blev jag påmint om hur tyst det var förr.
Tack för info. Är det permanent AWD i en Tesla då, dvs inte bara vid behov? Hur kan det komma sig att accelerationstiden mellan RWD och AWD är så pass liten som den verkar vara (vid tort väglag då)? Är bakre motorn i en RWD kraftigare än den är i AWD?

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 16:27
av Kulingen
improwise skrev:
mati skrev:
improwise skrev:
Hur är det med ljudnivån RWD vs AWD? Har hört, eller snarare läst, att ljudnivån stiger iom att det då även finns en motor fram men vet inte om det i praktiken är något problem.
I en RWD-bil hör man inte motorn alls, förutom eventuellt vid kraftiga accelerationer.
I en AWD-bil hör man främre motorn i princip hela tiden i form av ett vinande ljud som är mer eller mindre påtagligt i olika situationer. Jag tycker det är lite störande, framförallt eftersom jag hade en RWD tidigare och jag hade förväntat mig att en nyare bil är tystare än en gammal. Man vänjer sig dock och nu tänker jag inte på det längre. Förutom när jag fick en RWD-lånebil häromveckan. Då blev jag påmint om hur tyst det var förr.
Tack för info. Är det permanent AWD i en Tesla då, dvs inte bara vid behov? Hur kan det komma sig att accelerationstiden mellan RWD och AWD är så pass liten som den verkar vara (vid tort väglag då)? Är bakre motorn i en AWD kraftigare än den är i AWD?
RWDs bakmotor är kraftigare än den i AWD (ej P)

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 16:34
av mati
AWD fördelar kraften på två mindre motorer, medan RWD lägger allt krut på bakaxeln med bara en motor. Motorerna i en AWD har lite olika utväxling, den bakre motorn är optimerad för acceleration, den främre för cruising. Det är därför man hör den främre motorn under färd, det är helt enkelt så att det är den som jobbar mest då.

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 16:35
av improwise
OK, då låter det rätt vettigt att kanske skippa AWD om man som jag mestadels kör i Stockholmsområdet och dubbfritt. Kör så lite att det känns lite dumt att ta den extra kostnaden för AWD, i synnerhet om det leder till mer ljud i kupen.

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 19:46
av improwise
Gissar att man även tappar bagageutrymme med AWD jämfört med RWD då motorn rimligtvis tar extra plats som måste tas någonstans ifrån?

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 19:52
av mati
improwise skrev:
Gissar att man även tappar bagageutrymme med AWD jämfört med RWD då motorn rimligtvis tar extra plats som måste tas någonstans ifrån?
Nej, inte längre. Faceliftade bilar har alla samma lilla frunk, oavsett AWD eller RWD. Pre-facelift bilar har en större frunk, och pre-facelift-RWD har en ännu större frunk.

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 19:53
av Smutt
Nej frunken är tyvär inte längre större på 2hjulsdrivna

Och ja du klarar dig bra utan 4hjulsdrift

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 19:58
av improwise
OK, kanske är rimligt med tanke på massproduktion osv. Tack för info.

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 21:15
av Leo
Ja inga problem. Det räcker gott med RWD. Valde just mellan vår P85 RWD och en S85D. Liknande pengar och liknande utrustning. Vi tyckte vår P85 gav "mer" för vårt behov av främst långtesor. Då har vi stoooooora Frunken och AP1 på vår P85.