Kul att höra! Angående torkarbladen minns jag att Bjørn Nyland) (han som gör videor på YouTube...) klagade på att torkarvärmarna inte gjorde något alls. Olika bud här, men han kanske hade fel på sina?hybris skrev:Körde runt lite under den värsta snön. Körde i very high och tog mig fram trots att snöröjningen inte hunnit med och där de höll på var det vallar. No problem . Järngrepp med Hakka 8 så kul att gasa på. Körde med avisning av torkarbladen och såg hur snön smälte längs ned. Nu körde jag inte toklångt men fungerade utmärkt. Jag kommer från BMW X5 med stark diesel och dubb. Den bilen var sinnessjukt bra på vintern. Men Teslan fungerar verkligen kanon med brasklapp att jag inte kört i toksnöstorm med den ännu. Det toksnöade men inte storm...
Snöstorm med Teslan..
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Re: Snöstorm med Teslan..
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Rich-hard, har du lugnat ner dig lite nu?
Du kommer väl inte sälja Teslan och därmed sluta skriva på forumet?
Jag kommer sakna dina ocensurerade inlägg med sting i.
Inget fungerar klockrent i en snöstorm. Som tur är så har vi inte snöstorm särskilt ofta.
Det finns många små detaljer i Teslan som kan bli bättre, men helhetsintrycket och drivlinan
med elmotor och batteridrift och superchargers till det gör den i mitt tycke suverän.
Vad gör du annars, det jag vet är att du inte är politiker, diplomat eller avslappningsterapeut.

Inget fungerar klockrent i en snöstorm. Som tur är så har vi inte snöstorm särskilt ofta.
Det finns många små detaljer i Teslan som kan bli bättre, men helhetsintrycket och drivlinan
med elmotor och batteridrift och superchargers till det gör den i mitt tycke suverän.
Vad gör du annars, det jag vet är att du inte är politiker, diplomat eller avslappningsterapeut.

En klunk sprit så blir det bra igen... 
Gällande värmen för torkarbladen så såg jag hur snön smälter längst ned så fungerar gör de. Men troligen är de tänkt när man kommer till en insnöad bil och inte köra med på i snöstorm för jag misstänker att de faktiskt kan ställa till det vid extrema tillfällen.

Gällande värmen för torkarbladen så såg jag hur snön smälter längst ned så fungerar gör de. Men troligen är de tänkt när man kommer till en insnöad bil och inte köra med på i snöstorm för jag misstänker att de faktiskt kan ställa till det vid extrema tillfällen.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Misstänker att du hade värmen för torkarna på när du körde liksom AC av? Inte testat i snöstorm men misstänker att värmen för torkarna smälter snö som dras ut på rutan och stelnar/förstör sikten. AC på och värme för torkarna off är nog optimalt.Rich-hard skrev:Och ja, det va ingen höjdare.
Vindrutorkarna samlar på sig onödigt mkt is och snö. Fick stanna efter 2 kilometer och sätta torkarna i service läge och göra rent dom.
Har aldrig hänt med med mina tidigare bilar.
Plus att jag fick rensa bort gammal snö/is under torkarna med fingrarna. Utrymmet där är åt helvete för litet. Snön packar ihop sig på nolltid.
Fick stanna 3 gånger på 6 kilometer och rensa skiten.
Imma på sidorutorna är omöjligt att få bort. Fast jag hade fläkten på max och stängt av utblåsen i baksätet och i mitten på instrumentbrädan.
Dåligt av Tesla.
Men den tog sig framåt fast det va ca 1 decimeter nysnö på vägarna. Det är ett plus:)
Nä, i fortsättningen tar jag min BMW 530 XD när det snöar som värst. Teslan är inte byggd för snöstorm, så är det bara.
Även om D modellen är mkt bättre så är säkert fortfarande problemen med imma och dom sunkiga torkarna kvar som ett stort problem.
Noterade även att den spolarvätska som Tesla fyllt på inte var för vinter... Fyllde på lite egen spolarvätska när den som fanns i bilen frös på rutan... De måste fyllt på nör bilen var inne under senhösten...
Om man kör med klimatanläggningen på Auto verkar det som att bara utblåsen vid fötterna är aktiverade. Nu vintertid får man gå in och manuellt ändra till utblås mot vindruta och framåt. Om man har imma på sidoföntrena får man väl bara dra på max och bara välja utblåsen framåt, samt stänga av de båda mittre så man har max mot fönstrena. Samt ha AC på såklart.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Skall erkänna att jag också hade problem med imma innan jag lärde mig inställningarna. Det brukar jag iofs ha med alla nya bilar innan jag lärt mig. Hatade tex värmen i min BMW tills jag lärde mig att ställa om det sunkiga autoläget... 

Personligen tycker jag det är lite svårt att ta trådstartaren på alvar. Lite valium kanske skulle funka mot imman?
Hehe ja. Tänkte direkt på denna:josve skrev:Personligen tycker jag det är lite svårt att ta trådstartaren på alvar. Lite valium kanske skulle funka mot imman?
kul sketch med norska komikern Atle Antonsen. Men ska väl erkänna att jag känner igen mig själv där ibland också

"Snö"storm i Teslan? 

Japp, nu har jag lugnat ner mig. Tog ett dygn baraLarofo skrev:Rich-hard, har du lugnat ner dig lite nu?![]()

Har precis kört en sträcka på 25 mil och som tur var så snöade det inte. Och ingen imma på rutorna heller, då jag ställde om klimatanläggningen till AC.
Har några klåfingriga ungar som kan ha ställt om den, men det skulle dom aldrig erkänna.. Eller så har jag gjort det på fyllan, vad vet jag.
Men som sagt, vinterpaketet är ett stort skämt när det gäller.
Värmen i framrutan verka bara göra problemet värre när det snöar ordentligt.
Och utrymmet under torkarbladen är för litet. Hoppas det blir en till snöstorm snart så man kan ut och testa skiten igen

Vad betyder "alvar"?josve skrev:Personligen tycker jag det är lite svårt att ta trådstartaren på alvar. Lite valium kanske skulle funka mot imman?
Hoppas att detta är lösningen, jag blev lite orolig av att följa denna tråden och frågade en norsk Teslaägande kompis om hans erfarenheter med att köra i snöstorm. Han såg frågande på mig och hade inte haft några som helst problem, ens när det snöat och blåst som värst.Rich-hard skrev:Och ingen imma på rutorna heller, då jag ställde om klimatanläggningen till AC. Har några klåfingriga ungar som kan ha ställt om den, men det skulle dom aldrig erkänna.. Eller så har jag gjort det på fyllan, vad vet jag.
Men som sagt, vinterpaketet är ett stort skämt när det gäller.
Värmen i framrutan verka bara göra problemet värre när det snöar ordentligt.
Och utrymmet under torkarbladen är för litet. Hoppas det blir en till snöstorm snart så man kan ut och testa skiten igen
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- lator
- Teslaägare
Alvar: Nordiskt namn, trol. sammansatt av ord med bet. ’alf’ och ’krigare’. (Även en bröderna Olsson hemma i byn. Skogshuggare av den gamla stammen. Hade inte el i sin stuga utan drev det nödvändigaste (Tv´n) med ett 12 volts batteri som de fick ladda hemma hos oss...) Kan man komma mera "off topic" än så här?Rich-hard skrev:Vad betyder "alvar"?josve skrev:Personligen tycker jag det är lite svårt att ta trådstartaren på alvar. Lite valium kanske skulle funka mot imman?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skönt å höra.Rich-hard skrev:Japp, nu har jag lugnat ner mig. Tog ett dygn bara![]()

Jag kommer också passa på att ge mig ut om det snöar extra mycket för att se vad
Teslan går för.
Håller även med i det Franz nämnde angående dom nya torkarbladen.
Jag blev dessutom av med det största irritationsmomenten jag upplevde med bilen
efter att jag fick original-torkarbladen utbytta. Dom lät alldeles för högt i det vänstra vändläget.D
Vill även passa på att tacka alla postare för en underhållande tråd med högt i tak och en
lagom blandning av upplevelser, info och avvikande från ämnet. Som sig bör!!
Det är väl inget j... Gestapo-forum vi huserar i.

Lång tid kvar för mig innan bilen kommer men det är ju bra att vara förberedd. Så vilka torkarblad är de som man bör ha?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag gissar att dom bilar som levereras nu inte har samma torkarblad som jag fick med min bil.Pontus skrev:Lång tid kvar för mig innan bilen kommer men det är ju bra att vara förberedd. Så vilka torkarblad är de som man bör ha?
Här är länken till tråden på TMC där dom länkar till ett par blad från Bosch.
Vet inte om det är dom Infra City byter till.
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... or-Model-S
Kom igen nu Rich-hard! Ge inte upp ännu
Intressant tråd hur som helst.
Bra med alla tips. Hade också börjat reta upp mig över imman på rutorna.
Det är skönt när det visar sig, iallafall delvis vara, en fråga om sådant som enkelt löses med lite tips och tricks.

Bra med alla tips. Hade också börjat reta upp mig över imman på rutorna.
Det är skönt när det visar sig, iallafall delvis vara, en fråga om sådant som enkelt löses med lite tips och tricks.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Hur är det med utrymmet under huven som torkarna ska ner i, är det litet för att förbättra luftmotståndet eller är det bara för att jävlas 

Jag tror värmen till torkarbladen endast är bra när man parkerat ute och de fryst. Inte när man kör. Jag använder värmen i stolarna ofta med familjen. Saknar rattvärme men det får jag ju på nya kärran.
Jag gissar på att han jobbar med elaka snickaren, är torped eller lönnmördare... Böst att hålla sig vän med mannen...Larofo skrev:Rich-hard, har du lugnat ner dig lite nu?![]()
Japp, man bråkar inte ostraffat med Rich-hard!! Han är den som skäller ut arga snickaren närhybris skrev:Jag gissar på att han jobbar med elaka snickaren, är torped eller lönnmördare... Böst att hålla sig vän med mannen...Larofo skrev:Rich-hard, har du lugnat ner dig lite nu?![]()
denne gjort något fel. Då förstår ni.
sondell skrev:Har du problem med byten av spårval också? För att bilen är bredare än spåren eller för att du har breda däck? Aldrig märkt detta heller, står bara på jag. Din jämförelse med din BMW är ju svår att säga något om eftersom man inte vet någonting om dess hjulbas, däckbredd etc. Tesla är ju en sportbil som funkar ypperligt som familjebil också och det funkar att ha på vintern. Men om man skulle optimerat en bil för vinter så skulle den ju inte sett ut som en Tesla. Så köp en Landrover
, en bil jag aldrig skulle satt min fot i dock...
Haha, dissa inte min andrabil!

Usch vilken äcklig andrabil... Värsta miljöboven! In i skamvrån med dig!