Teslan totalkvaddad i olycka igår

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår

Inlägg av DSV »

Herr X skrev:
leiflodde skrev:
Som ägare till AP 1 blir man ändå lite besviken att bilen inte kan upptäcka en stillastående bil???
Varje gång jag har kommit till ett köslut med stillastående bilar har jag låtit bilen bromsa själv och det har fungerat varje gång - jag har aldrig behövt gripa in. Dock kan den bromsa lite tvärt ibland och det hade nog varit behagligare om jag bromsat själv.

Däremot upptäcker inte bilen fordon som står halvvägs ute i körbanan - vid minst två tillfällen har hjärtat flugit upp i halsgropen när jag alldeles för sent upptäckt en stillastående bil eller lastbil som fått stopp och kört halvvägs ut i vägrenen.
För autopiloten tycks det vara mycket bättre att stillastående objekt befinner sig i körbanan än halvvägs utanför - exempelvis dog en kinesisk man när han med autopilot körde rakt in i en sopbil som befann sig till hälften i vägbanan.

Jag tippar att vägarbetsfordonet befann sig halvvägs ut i vägrenen och att föraren med autopilot tappat kontrollen på vägen för en sekund.
Stannar den verkligen för ett fordon som står still i vägbanan om man kommer i full hastighet själv? Jag brukar också testa hur bra den är i olika situationer men har aldrig hamnat i situationen där jag möts av ett helt stillastående köslut. Varje gång så har bilen sist i kön (eller åtminstone näst sist om man är så nära att radarn ser den också) fortfarande varit under inbromsning, vilket är lättare att urskilja. Misstänker också att en hel kö av fordon ger en starkare signal än en ensam bil även när den står mitt i körbanan.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Testade faktiskt exakt detta idag. Helt oavsiktligt!! Körde ca 90 utan farthållare lite ofokuserad o kom ikapp en stillastående kö. Kollisionsvarningen tjöt o ja ställde mig på bromsen. Stannade ca 1-2m bakom sista bilen. Tänker inte prova om den bromsar själv nästa gång
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

bullen skrev:
Testade faktiskt exakt detta idag. Helt oavsiktligt!! Körde ca 90 utan farthållare lite ofokuserad o kom ikapp en stillastående kö. Kollisionsvarningen tjöt o ja ställde mig på bromsen. Stannade ca 1-2m bakom sista bilen. Tänker inte prova om den bromsar själv nästa gång
Grattis!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Kanske har jag fattat helt fel här, men menar ni alltså att ap1 inte skulle kunna hantera inbromsning om det finns ett stillastående fordon /hinder i vägbanan?

Inser att jag kanske haft alltför hög tilltro till systemet...
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Det beror på vad du menar med inbromsning. Om du menar att sänka farten behagligt för att bromsa in bakom ett stillastående fordon mha den adaptiva farthållaren är svaret ja (dvs det kan den inte), men menar du att använda autobromsfunktionen för att undvika/minska farten vid en kollission mot ett stillastående fordon är svaret nej (den kan alltså stanna för det, men i en nödsituation, dvs när den med säkerhet vet att den kommer krocka, som Bullen beskrev i #52).
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Obs att jag inte körde med varken AP eller farthållare akriverad vid tillfället. Farthållaren hade nog bromsat avsevärt mjukare
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

znak3 skrev:
Kanske har jag fattat helt fel här, men menar ni alltså att ap1 inte skulle kunna hantera inbromsning om det finns ett stillastående fordon /hinder i vägbanan?

Som tidigare skrivit, om aktiverad AP identifierat rörelse på föremålet /bilen framför klarar den det. Om du kör med aktiverad AP och kör mot något stillastående, kö, hinder etc har den svårt att göra bedömning av hur den ska hantera situationen. Nödbroms för att mildra krock som i denna tråd om den inser att allt håller på att gå åt h-vete....
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

znak3 skrev:

Radarn kommer jätteofta att se solida, orörliga föremål som är rakt framför bilen, mitt i färdriktningen. Sidobarriärer, parkerade bilar, byggnader, etc, så fort vägen kröker det minsta. För bilen att veta om den ska bromsa för de här föremålen är såklart jättesvårt, och där får man vara lite alert som förare istället. Om den lyckats följa en bil som varit i rörelse är det lättare för den att veta, och även placera bilen i en fil etc.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

danni skrev:
znak3 skrev:

Radarn kommer jätteofta att se solida, orörliga föremål som är rakt framför bilen, mitt i färdriktningen. Sidobarriärer, parkerade bilar, byggnader, etc, så fort vägen kröker det minsta. För bilen att veta om den ska bromsa för de här föremålen är såklart jättesvårt, och där får man vara lite alert som förare istället. Om den lyckats följa en bil som varit i rörelse är det lättare för den att veta, och även placera bilen i en fil etc.
Jag förstår denna problematik (i allra högsta grad) när den ej klarar att läsa av linjer i vägbanan, men förstår inte varför det blir så svårt när den "ser" linjerna? Ett solitt föremål som står stilla i eller delvis i ens aktuella fil är väl alltid ett problem, medan samma föremål aldrig är ett problem om det i sin helhet är i en annan fil?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

En lagom hög bro efter ett krön kan verka vara i egen fil utan att vara ett problem t ex.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Legato skrev:
danni skrev:
znak3 skrev:

Jag förstår denna problematik (i allra högsta grad) när den ej klarar att läsa av linjer i vägbanan, men förstår inte varför det blir så svårt när den "ser" linjerna? Ett solitt föremål som står stilla i eller delvis i ens aktuella fil är väl alltid ett problem, medan samma föremål aldrig är ett problem om det i sin helhet är i en annan fil?
AP1 hanterar det ganska bra dvs om en bil står stilla vid ett rödljus så upptäcker den det. Men ofta reagerar den sent varför inbromsningen blir i senaste laget för att det ska vara en behaglig upplevelse. Dvs man bromsar själv istället.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
En lagom hög bro efter ett krön kan verka vara i egen fil utan att vara ett problem t ex.
Sant, problematiskt. Hur är det med moderna gpser, kombineras de någonsin med höjdmätare för att veta om man tex är på eller under en bro? Bör iaf även gå att räkna ut broar "i vägen". Annars är det onekligen ett svårt problem.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Finns det ingen intelligent bildavläsning/analys eller liknande i AP? Alltså mer likt en människa som ju uppenbarligen ser att det är något i vägen exempelvis en stillastående bil?
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

När man ser hur svåra dessa elementära problem är att lösa känns full autonomi väldigt långt borta. De utmaningar vi pratar om här är ju ingenting mot stadstrafik
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

AP1 klarar stillastående i 73 km/h. Det är riktigt bra.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

znak3 skrev:
Finns det ingen intelligent bildavläsning/analys eller liknande i AP? Alltså mer likt en människa som ju uppenbarligen ser att det är något i vägen exempelvis en stillastående bil?
Inte än verkar det som, men är ju tänkt att den ska det
när programvaran blir bättre och utnyttjar alla kameror osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
znak3 skrev:
Fast fler kameror hjälper ändå inte när man ska identifiera en potentiell fara. När bilen inte ser skillnaden mellan en bro, ett träd eller en annan bil hjälper inte en massa kameror heller. Bildavläsningen måste bli flera magnituder bättre än idag. Jag menar, idag har bilen t o m svårt att se var vägen går. Det ligger en lång och besvärlig väg framför de som utvecklar AP.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
znak3 skrev:
Fast fler kameror hjälper ändå inte när man ska identifiera en potentiell fara. När bilen inte ser skillnaden mellan en bro, ett träd eller en annan bil hjälper inte en massa kameror heller. Bildavläsningen måste bli flera magnituder bättre än idag. Jag menar, idag har bilen t o m svårt att se var vägen går. Det ligger en lång och besvärlig väg framför de som utvecklar AP.
Näe precis, programvaran måste bli sjukt mkt bättre helt enkelt... SEN kommer fler kameror till hjälp och
kan utnyttjas... Vi har ju sett filmer som visar hur dessa system KAN funka :) men inte Teslas ännu...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nej, precis. Min känsla med AP är lite så att man tar ett steg framåt men samtidigt två steg bakåt. Förbättringar sker, men samtidigt försämras nåt annat. Jag har ju levt på mjukvaruutveckling de senaste 20 åren, och jag får en sådan obehaglig känsla som man har ibland med sin egen kod när det funkar hyfsat, men man når inte riktigt hela vägen fram, eftersom man har valt fel ansats från början.
Då är det bara inse att det inte går och så får man börja om. Det har Tesla på sätt och vis gjort med AP1. Nu får jag samma känsla med AP2.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Tjell »

Jag kommer att tänka på och jämföra med den dator/program som äntligen lyckades med att bli världsetta i Jeopardy. Mycket jobb bakom den bedriften.

Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Kermit75

Inlägg av Kermit75 »

Hmm, det märks att man är i ett tesla forum. Att köra in i ett vägarbete utan att märka det är väl knappast imponerande, att ha system som gör föraren okonsentrerad men inte "klarar" av upptäcka ett vägarbete verkar jätte farligt. Hade det varit en vanlig bil som kraschat in i ett vägarbete hade man undrat vad det var för idiot som körde....
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kermit75 skrev:
Hmm, det märks att man är i ett tesla forum. Att köra in i ett vägarbete utan att märka det är väl knappast imponerande, att ha system som gör föraren okonsentrerad men inte "klarar" av upptäcka ett vägarbete verkar jätte farligt. Hade det varit en vanlig bil som kraschat in i ett vägarbete hade man undrat vad det var för idiot som körde....
Jag håller (tyvärr) med. AP kan ge en falsk trygghet som gör att man löper risk att bli ouppmärksam, trots att man egentligen borde vara extra alert.
På det viset är det bra med AP2. Den är fortfarande så pass dålig att man för det mesta inte kan slappna av. Jag skulle aldrig någonsin komma på idén att släppa ratten eller inte ha fötterna i beredskap för att när som helst kunna antingen gasa eller bromsa. Så sett är den nästan lika säker som om man kör själv. :lol:
Användarvisningsbild
Jmn
Teslaägare

Inlägg av Jmn »

Kermit75 skrev:
Vill inte gå in på detaljerna, varken orkar pga minnena eller att det tillför ngt men varken bilen eller ap1 Hade nått att göra med krocken.

Det var en ren och skär olycka och är övertygad om att 95% av alla er andra hade hamnat i samma situation som jag oavsett bil...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

Tycker vi låter denn tråden dö ut. Det hade jag velat ifall det var jsg som krashade.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jmn skrev:
Kermit75 skrev:
Vill inte gå in på detaljerna, varken orkar pga minnena eller att det tillför ngt men varken bilen eller ap1 Hade nått att göra med krocken.

Det var en ren och skär olycka och är övertygad om att 95% av alla er andra hade hamnat i samma situation som jag oavsett bil...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur går det med försäkringsbiten? Det är inte ofta man får veta "vad som hände sen"... Vi kanske skulle samla information i en separat tråd angående försäkringsärenden.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar