Sida 3 av 22

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 01 jun 2018 11:19
av 12man
Badge engineering till nya höjder

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 01 jun 2018 11:55
av Zalman3
Det pratas ju om att Nissan Leaf e-plus med 64kWh batteri kommer kosta ca 50.000kr mer än för 40kWh versionen.
https://pushevs.com/wp-content/uploads/ ... s.png.webp

Kia Niro EV 64kWh kostar bara (64kWh 35.194€)-(40kWh 32.923€)=2.271€ mer än för det lilla batteriet.
https://pushevs.com/2018/03/01/kia-niro ... uth-korea/

Vet dom som beställt en Nissan Leaf Visia 40kWh, för leverans i juli och betalat netto 233.165kr efter 15% i företagsrabatt och 60.000kr i stöd.
Då borde Nissan Leaf e-plus 64kWh hamna runt 283.000kr om den är 50.000kr dyrare.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 01 jun 2018 12:27
av Zalman3
12man skrev:
Badge engineering till nya höjder
Alla verkar ju köra med LG Chems batterier.


AUDI, Hyundai, KIA, Volvo, Cadillac, Chevrolet, Renault, Ford, GM, Daimler och Smart Car har(helt eller delvis) batterier från LG Chem.
http://www.lgchem.com/global/vehicle-ba ... l-PDEB0002


Let’s see some electric cars that are expected to get the new LG Chem NCM 811 battery cells:
Nissan Leaf E-Plus (~60 kWh version)
Hyundai Kona EV
Hyundai IONIQ Electric (battery upgraded version)
Kia Niro EV
Second generation Renault Zoe (probably in 2019)
Volkswagen ID that will replace the e-Golf in 2019
Opel Corsa EV (2019)
Peugeot 208 EV (2019)
https://pushevs.com/2017/11/11/lg-chem- ... ery-cells/

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 01 jun 2018 12:54
av jonas
12man skrev:
Badge engineering till nya höjder
Vad menar du ? Är det egentligen ett annat märke?

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 01 jun 2018 13:34
av Zalman3
jonas skrev:
12man skrev:
Badge engineering till nya höjder
Vad menar du ? Är det egentligen ett annat märke?
Alla kör samma elmotor(205hk), drivlina och batterier(64kWh) från LG Chem, ungefär som att nästan alla datorer har Intel inside.
Därför blir priset än mer intressant, när det är mindre än vanligt, vad som skiljer sig mellan
olika bilmodeller.

Dock är man arg på Volvo som i kina licenstillverkar LG Chems batterier, både billigt och bra.

"Volvo i blåsväder – använder "otillåtna" hybridbatterier"
"Enligt nya uppgifter till Wall Street Journal har Volvo använt batterier från koreanska tillverkaren LG Chem, men där själva batterierna tillverkats i Kina. De kinesiska konkurrenterna är missnöjda med att Volvoägaren Geely satt upp ett dotterbolag som licensierar och tillverkar samma batterier som LG Chem tillverkar i Sydkorea."
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... batterier/

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 14 jun 2018 22:34
av Off Grid Byggaren
Testade nu att bygga en på Norska hemsidan, krävs dock ett Norskt personnummer för att få lägga en beställning.
Kona_1.JPG
Kona_2.JPG

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 15 jun 2018 06:56
av Bjelke
Får jag en till DET priset här i Sverige så vill jag ha en direkt :mrgreen:

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 15 jun 2018 07:05
av Henrik Torphammar
Bjelke skrev:
Får jag en till DET priset här i Sverige så vill jag ha en direkt :mrgreen:
Det priset innan premie även för lilla batteriet hade varit helt okej.

Nu antar jag vi får ta gånger 1.3 sedan minus 60kkr?

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 15 jun 2018 07:23
av chaffis75
Hoppas de kommer in i bilhallarna så man kan provköra också... Hlet klart intressant bil... Mina föräldrar behöver en elbil, tror denna skulle kunna passa dem även om de egentligen helst skulle vilja ha krok.
Men tyvärr är jag lite negativ och tror de kommer bli svårt att få tag i en oavsett pris, köerna för att köpa en kommer troligen vara långa och den kanske inte kommer till Sverige ens på ett tag för att de fokuserar på andra marknader först. Men låt oss hoppas jag har fel.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 15 jun 2018 07:56
av LarsL
Om du misstänker att du vill ha en provkör en fossilvariant och boka sedan en BEV. Väntar du på att BEV finns tillgänglig så kommer kön vara lååång. Det är bara att vänja sig man köar efter elbilar helt enkelt.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 15 jun 2018 08:01
av HelectriC
nu har jag beställt en Kona haha, min fru (kona på norska) undrar vad jag håller på med, med alla bilar :lol:

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 15 jun 2018 08:43
av Jerker
HelectriC skrev:
nu har jag beställt en Kona haha, min fru (kona på norska) undrar vad jag håller på med, med alla bilar :lol:
:D

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 16 jun 2018 12:13
av bullen
Og hvor bestiller man en ny kona

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 16 jun 2018 20:49
av Elbilisten
bullen skrev:
Og hvor bestiller man en ny konaBild
Läser inte alla elbilsägare KONTAKTannonser?

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 16 jun 2018 23:15
av mati
bullen skrev:
Og hvor bestiller man en ny konaBild
Du har ju en Roadster, jag trodde at du föredrar den en kona. Prismässigt är den troligen en bättre investering. ;)

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 16 jun 2018 23:22
av Jerker
mati skrev:
bullen skrev:
Og hvor bestiller man en ny konaBild
Du har ju en Roadster, jag trodde at du föredrar den en kona. Prismässigt är den troligen en bättre investering. ;)
Det viktigaste är ju att se till driftskostnaderna, inte till inköpspriset.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 16 jun 2018 23:29
av mati
Jerker skrev:
mati skrev:
bullen skrev:
Og hvor bestiller man en ny konaBild
Du har ju en Roadster, jag trodde at du föredrar den en kona. Prismässigt är den troligen en bättre investering. ;)
Det viktigaste är ju att se till driftskostnaderna, inte till inköpspriset.
En kona har ganska höga driftskostnader, de modeller som inte går på el. Inköpspriset brukar vara lägre då.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 16 jun 2018 23:37
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
bullen skrev:
Og hvor bestiller man en ny konaBild
Du har ju en Roadster, jag trodde at du föredrar den en kona. Prismässigt är den troligen en bättre investering. ;)
Det viktigaste är ju att se till driftskostnaderna, inte till inköpspriset.
En kona har ganska höga driftskostnader, de modeller som inte går på el. Inköpspriset brukar vara lägre då.
Fast konans partner är nog oftast ännu dyrare i drift... :oops:

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 17 jun 2018 08:30
av LarsL
Undvik hur som helst de som går på Etanol.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 17 jun 2018 08:58
av HelectriC
LarsL skrev:
Undvik hur som helst de som går på Etanol.
:lol: :lol: :lol:

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 17 jun 2018 09:38
av mati
LarsL skrev:
Undvik hur som helst de som går på Etanol.
Jag har hört att de som går på etanol kan konsumera ganska stora mängder och så finns risk att de går sönder.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 17 jun 2018 09:45
av LarsL
Åtminstone kan servicekostnaderna bli orimligt stora.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 20 jun 2018 20:35
av Zalman3
Hyundai Kona Electric starting at 34,600 euro
The Hyundai Kona Electric has been listed with a starting price of 34,600 euro in Germany.
Unlike the Norwegian market, the vehicle will be sold in two performance varieties and with two battery options in Germany.

The sales price will be further reduced by 4,380 euro if the vehicle is picked up by the BAFA list for subsidized vehicles,
which we expect to be the case with the next update for the list in Fall.
The smaller variant of the Kona Electric will have a 100 kW electric motor, with a 39,2 kWh battery.
The basic price the “trend” setup stands at the mentioned 34,600 euro. The more powerful “style” version will cost
at least 38,100 euro, while the premium setup will not be available for the basic version electric SUV.

The more powerful version will feature a 150 kW electric motor and a 64 kWh battery. Here the basic price will
start at 39,000 euro, going up to 42,500 euros and 45,600 euros for the style and premium setups, respectively.
Features included in the more expensive versions include a heads-up display, heated and air-conditioned leather seats,
a traffic assistant and a cross traffic warning system.

https://www.electrive.com/2018/06/16/hy ... 4600-euro/

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 21 jun 2018 06:27
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:
Hyundai Kona Electric starting at 34,600 euro
The Hyundai Kona Electric has been listed with a starting price of 34,600 euro in Germany.
Unlike the Norwegian market, the vehicle will be sold in two performance varieties and with two battery options in Germany.

The sales price will be further reduced by 4,380 euro if the vehicle is picked up by the BAFA list for subsidized vehicles,
which we expect to be the case with the next update for the list in Fall.
The smaller variant of the Kona Electric will have a 100 kW electric motor, with a 39,2 kWh battery.
The basic price the “trend” setup stands at the mentioned 34,600 euro. The more powerful “style” version will cost
at least 38,100 euro, while the premium setup will not be available for the basic version electric SUV.

The more powerful version will feature a 150 kW electric motor and a 64 kWh battery. Here the basic price will
start at 39,000 euro, going up to 42,500 euros and 45,600 euros for the style and premium setups, respectively.
Features included in the more expensive versions include a heads-up display, heated and air-conditioned leather seats,
a traffic assistant and a cross traffic warning system.

https://www.electrive.com/2018/06/16/hy ... 4600-euro/
Om man gångrar tyska priset på Leaf med 1.05 så får man Svenska priset före bonus. Det skulle i Konas fall ge en tangering på 300000kr.....

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 21 jun 2018 17:29
av taliz
Tyckte den verkade lite intressant, men efter att ha läst lite om massa kvalitetsproblem med Ioniq i vinterklimat, Björn Nylands film på hur batteriet sitter hängt under på ett halvtaskigt sätt, samt så har intresset svalnat betydligt.

Jag fortsätter nog vänta på min Model 3... betydligt bättre bil, superiort laddnätverk + man slipper gynna fossiltillverkare(och därmed oljeindustrin).


Sent from my iPad using Tapatalk