17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!
Moderator: Redaktion
Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!
Jag delvis förstå dig. Teslas största missar är just kvaliteten och att man lovar och tar betalt för mer än vad man levererar vilket inte många andra gör när de säljer en bil för dom pengarna. Dock så har ju Tesla en sak som dom andra inte har och det är en fantastisk drivlina. Så man får väga för och nackdelar. Dessa nackdelar kan man ju dock tycka att dom borde ha lärt sig nu och arbetat bort men det verkar ju tyvärr inte så.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Från mig har du iaf mitt fulla stöd och förståelse, och jag håller med helt och fullt.Mickeren skrev:Det blir ingen Tesla. Blir en vanlig bil. Har tröttnat på att behöva kontakta SC varje månad med nått. uppdateringar som inte uppdaterar nått utan bara ger dig säker som du betalt för för länge sedan men som alla tycker är en som en fantastisk feature att de kan använda oss kunder som betalande beta testare. AP2 är ju på gränsen till bedrägeri. vilken annan vara för över miljonen kan levereras på detta vis?Du kanske får nått som liknar det vi lovde om ......Ett år??mati skrev:Ska du byta till en AP2-bil så får du räkna med att du byter ner dig ett bra tag framöver.Mickeren skrev:Tror vi med att har fått vår sista synbara funktions uppdatering. Nu är det ap2 som gäller. Det vi har idag är det vi får leva med.
Min kommer att finnas till salu strax om nån är intresserad
Mercedes e class har samma auto pilot funktioner, kanske till och med bättre, summon funktionen kör inte fram och tillbaka bara om du står 20 cm från bilen., till exempel.
Tesla's eldrift är fantastisk , men deras idé att göra bilen till en rullande smartphone som får lovade funktioner I efterhand och allt hypas I media , köper jag inte. att I huvud taget göra en så uppdateringar att fläkten får 11 steg I stället för 10 är ju rent skrattretande.
Nu får jag 100 sektmedlemmar som ber mig ...... för jag kritiserar tesla och inte ser dess storhet. Det vet jag men Tesla har, enligt min mening, en del att tänka på runt bilar I framtiden och tills dess kommer jag att hitta en annan bil. En som levereras med de funktioner jag betalt för , inte tappar vesäntliga delar på motorvägen och som mäter passform i mm och inte cm.
Skickat från min Lenovo YB1-X90F via Tapatalk
Personligen kan jag inte se mig själv i en vanlig bil och behåller Teslan tills vidare iaf, men om det dyker upp ett vettigt eldrivet alternativ så är inte min märkestrohet till Tesla inte värd
många korvören kan jag säga.
Autopiloten skulle förbättras hela tiden och via fleetlearning dra fördel av det stora antalet bilar på vägarna men den är fortfarande så värdelös på att ens klara av basfunktionen att man får
skämmas när man har passagerare och flera av dom har blivit rejält skrämda och/eller rent arga när jag kört med den, och det är på stora fina vägar osv, på mindre har jag totalt slutat
använda den om andra sitter i bilen (och knappt själv heller).
Men byggkvaliteten och Teslas förmåga att ordna fel (i Väsby iaf) är det som är sämst totalt sett, det duger inte ens åt en bil till i det allra lägsta prissegmentet tyvärr.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag tycker inte att det är det som är största irritationsmomentet. Att bilen i vissa situationer ska kunna styra själv skiter jag i. Det är faktiskt en uppgift jag kan lösa själv utan att behöva anstränga min hjärna alltför mycket.Bjelke skrev:Autopiloten skulle förbättras hela tiden och via fleetlearning dra fördel av det stora antalet bilar på vägarna men den är fortfarande så värdelös på att ens klara av basfunktionen...
Det som är jobbigt är att åtminstone vi med AP2 har blivit av med funktioner som har varit standard i de flesta bilar i många år, t.ex. regnsensor. Den adaptiva farthållaren är livsfarlig - igår tvärnitade den igen på en 90-väg så att däcken nästan skrek, tur att ingen låg bakom mig. Ett system som är totalt oberäkneligt kan i praktiken inte anses vara användbart. Automatiskt helljus, kurvljus, döda-vinkel-varning, allt detta ska enligt bilens specifikation finnas. Men det gör det inte. När man frågar så vet ingen om och när det kommer att finnas. Att det på något vis verkar hänga ihop med autopiloten som inte är färdig är en svag tröst.
Min gamla Tesla hade inte så mycket av dessa funktioner, förutom regnsensor. Men det visste jag om, för det var så bilen var specad. Lite surt, men inget konstigt. Nya bilen har än färre funktioner än gamla bilen, med skillnaden att den på pappret ska ha allt jag har listat ovan. Och det visste jag inte. Det är riktigt surt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag är 21 år och Teslan är mitt första och sista bilköp.
Behöver nog inte säga mer än så.

Behöver nog inte säga mer än så.

TESLA Model S | P85+
Jag varnade här på forumet för AP2 och självkörande funktioner. Jag rekommenderade alla att vänta med att köpa dessa tills de visade sig fungera.
Jag lyssnadeLarsL skrev:Jag varnade här på forumet för AP2 och självkörande funktioner. Jag rekommenderade alla att vänta med att köpa dessa tills de visade sig fungera.

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
När det kommer till mitt eventuella Teslaköp så är jag väldigt tveksam till AP. Om det inte ser bättre ut då än nu så blir naturligtvis ingen AP alls. Då är det bättre att ta den högre kostnaden och uppgradera i efterhand om det skulle kännas lockande.
Och jag har hela tiden sagt att kommer det en värdig konkurrent som inte är lika dyr kan jag tänka mig den. Men än så länge har ingen tillverkare annonserat en motsvarande batteribil med dragkrok. Och den behöver inte ens vara likvärdig Tesla i prestanda, för de prestanda som hyllas så högt är jag endast marginellt intresserad av. Min grundsyn på bilar är att det är en praktisk sak som ska täcka mina behov, i det ingår inte att accelerera supersnabbt eller ha en hög maxhastighet. Jag vet redan att det vridmoment som Zoen har är fullt tillräckligt för att göra en bil flera ggr säkrare vid omkörningar än de flesta fossiler, så där har jag inga önskemål heller om bättre prestanda.
Nej, den bil jag vill ha ska ha en hyfsad räckvidd, snabbladdning och dragkrok. Ännu är ju dessutom Tesla det enda märket som erbjuder en anständig snabbladdning, så det är fortfarande fördel Tesla, fast jag väljer bort AP.
Och jag har hela tiden sagt att kommer det en värdig konkurrent som inte är lika dyr kan jag tänka mig den. Men än så länge har ingen tillverkare annonserat en motsvarande batteribil med dragkrok. Och den behöver inte ens vara likvärdig Tesla i prestanda, för de prestanda som hyllas så högt är jag endast marginellt intresserad av. Min grundsyn på bilar är att det är en praktisk sak som ska täcka mina behov, i det ingår inte att accelerera supersnabbt eller ha en hög maxhastighet. Jag vet redan att det vridmoment som Zoen har är fullt tillräckligt för att göra en bil flera ggr säkrare vid omkörningar än de flesta fossiler, så där har jag inga önskemål heller om bättre prestanda.
Nej, den bil jag vill ha ska ha en hyfsad räckvidd, snabbladdning och dragkrok. Ännu är ju dessutom Tesla det enda märket som erbjuder en anständig snabbladdning, så det är fortfarande fördel Tesla, fast jag väljer bort AP.
Är det nån som hänger på amerikanska Teslaforumet som vet hur tongångarna går där?
Jag tycker Ap1 fungerar fantastiskt bra för det den är avsedd för och Ap2 vet vi alla att den blir mycket bättre men Elons tidsoptimism är löjlig och det är konstigt att dom kan sälja något som kanske finns om ett år men så gjorde dom ju med Ap1 med min bil kör fortfarande inte ur garaget och står klar när möten är bokade i kalendern på telefonen mm .Angående Tesla så skulle jaglätt byta märke bara det fanns tillräckligt med räckvidd. Har kollat Ioniq men den har lite för dålig räckvidd.
Ni som har problem med Ap2 att den tvärnitar för spöken är det vid bra/dåligt väglag eller när fn som helst? Finns samma inställning på Ap2 som Ap1 med hur känslig autobromsen ska vara ?
Ni som har problem med Ap2 att den tvärnitar för spöken är det vid bra/dåligt väglag eller när fn som helst? Finns samma inställning på Ap2 som Ap1 med hur känslig autobromsen ska vara ?
Det händer när som helst i olika situationer. Det finns en inställning för autobroms, men i det här fallet är det farthållaren som reagerar fel. Det är inte autobromsen som löser ut. Jag har ställt avståndet för farthållaren på max (7), annars tycker jag att den ligger på tok för nära andra bilar. Så nära att det är olagligt.jjmaskin skrev:Ni som har problem med Ap2 att den tvärnitar för spöken är det vid bra/dåligt väglag eller när fn som helst? Finns samma inställning på Ap2 som Ap1 med hur känslig autobromsen ska vara ?
Igår när det hände sist var det klarblå himmel, solen sken bakifrån, vägen var snustorr. Det var på 44-an på ett ställe där vägen är rak och bred. Nästan inga bilar alls på vägen. Farthållaren hade gjort sitt jobb i ungefär 2 mil. Det som antagligen utlöste tvärbromsningen var en annan bil som ungefär 75-100 meter framför mig höll på att svänga in till en liten väg till höger. Bilen körde ganska sakta längst ut i vägrenen och inte i själva huvudfilen. Det var alltså ingenting som jag själv ens hade sänkt farten för. Jag reflekterade inte ens över dess närvaro. Den var varken i vägen eller nära. Ändå så utlöste den full panik i Teslans elektronhjärna. Även om det går att förklara rent tekniskt varför Teslan antagligen reagerade som den gjorde så är det ändå ett totalt oacceptabelt beteende. För mig som förare är det omöjligt att förutse i vilka situationer farthållaren kommer att fungera korrekt eller om den kommer att göra en katastrofal felbedömning. Jag har samtidigt varit med om det motsatta, nämligen att den inte bromsade trots att det var en annan bil i vägen.
Resultatet blir att jag inte bara måste hålla koll på trafiken, jag måste dessutom hela tiden försöka förutse om farthållaren kan hantera en trafiksituation som en människa skulle uppfatta som vardaglig. Det gör det jäkligt jobbigt att använda farthållaren när den är så opålitlig. Som tur är så kör jag oftast på vägar med väldigt lite trafik, det gör alltså inte så mycket när bilen plötsligt gör nåt dumt, men i lite tätare trafik skulle jag aldrig använda den.
Som jag skrev tidigare så är det avsevärt mycket enklare med en vanlig farthållare. Då vet jag att den inte bromsar, och den bromsar garanterat inte på måfå. Jag har alltså ett helt annat förhållningssätt till en vanlig farthållaren, eftersom det är jag och enbart jag som bestämmer hastigheten och avståndet till andra bilar. Jag skulle uppskatta en funktion som avaktiverar det "adaptiva" i farthållaren så att man får en vanlig farthållare, åtminstone till den dagen den kanske fungerar bättre.
jag har AP! och funkar utmärkt.
Skulle gärna ha AP2 även om den kan mindre för tillfället.
Det kommer komma uppdateringar där den förbättras hela tiden.
Dock får man räkna med att det tar lite tid, det är inga enkla saker att programera.
Dock får man räkna med att det tar lite tid, det är inga enkla saker att programera.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Det handlar bara delvis om att den kan mindre. Den är rentav livsfarlig och totalt oberäknelig, vilket är mycket värre. Autosteer har jag stängt av i Settings så att jag inte kommer på idén att använda det för annat än korta tester under kontrollerade former på tomma vägar. Men den adaptiva farthållaren är minst lika oberäknelig och den går inte att stänga av tyvärr. Och av gammal vana använder jag den fastän jag borde låta bli egentligen. Tro mig, du vill inte ha AP2, inte i dagsläget. Jag har naturligtvis också förhoppningar att den blir bättre så småningom, men när man en gång har lärt sig att man inte kan lita på nånting tror jag att det blir svårt att bli av med den rädslan, även om det kommer tusen uppdateringar.Toja skrev:jag har AP! och funkar utmärkt.
17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!
Jag har AP1 men använder i princip bara automatisk fickparkering. Resten är mer krävande att använda än att bara köra själv. Ni menar alltså att jag inte ska vara ledsen för att jag saknar AP2? 

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- Bjelke
- Teslaägare
Surfaren skrev:Jag har AP1 men använder i princip bara automatisk fickparkering. Resten är mer krävande att använda än att bara köra själv. Ni menar alltså att jag inte ska vara ledsen för att jag saknar AP2?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag älskar AP1, kör med det varje dag MYCKET! Men lånade en med AP2 och det var verkligen inte kul.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
AP1s användbarhet tycker jag beror mycket på var man kör. Använder den 13 av 16km till jobbet. Tät kö på E4, dör fungerar den klockrent. Samma sak på E4 norrut till Uppsala utan trafik. Däremot är den rätt knäpp i halvtät trafik på motorväg.
Använder den dessutom en hel del utanför motorvägen ner till 30-vägar tom. Funkar även här bra tills det kommer en refug eller en tvär sväng, men såna "hinder" ser man ju så man kan ta över innan.
Det enda jag upplever som ett problem är när en stor bil (läs lastbil) ligger på höger sida. Om den skuggar linjen på höger sida i en övrigt ljus miljö så tappar min bil linjen och drar in till höger. Därför håller jag bestämt i ratten när jag kör om lastbilar och andra stora fordon.
Använder den dessutom en hel del utanför motorvägen ner till 30-vägar tom. Funkar även här bra tills det kommer en refug eller en tvär sväng, men såna "hinder" ser man ju så man kan ta över innan.
Det enda jag upplever som ett problem är när en stor bil (läs lastbil) ligger på höger sida. Om den skuggar linjen på höger sida i en övrigt ljus miljö så tappar min bil linjen och drar in till höger. Därför håller jag bestämt i ratten när jag kör om lastbilar och andra stora fordon.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Ja, man lär sig ganska snabbt i vilka situationer man bör ta över.Remuz skrev:AP1s användbarhet tycker jag beror mycket på var man kör. Använder den 13 av 16km till jobbet. Tät kö på E4, dör fungerar den klockrent. Samma sak på E4 norrut till Uppsala utan trafik. Däremot är den rätt knäpp i halvtät trafik på motorväg.
Model 3-24/Polestar 3-24
Och det är problemet med AP2 just nu eftersom den är så oberäknelig. Lite som en psykopat som är trevlig och snäll ett tag och plötsligt får den för sig att den ska ta ihjäl nån lite slumpmässigt. Svårt att förutse när det händer.HelectriC skrev:Ja, man lär sig ganska snabbt i vilka situationer man bör ta över.
Två i familjen med med varsin X med AP2 har goda erfarenheter . Jmf med AP1 en del buggar men de har väl all ny teknik?
AP1 var ju till slut buggfri och till stor nytta på långfärd och motorväg. Svår på 3 fil väg och ej lämplig på mindre vägar.
Detsamma gäller AP 2 ,en del av buggarna märks bara om man kör nära stan eller i tunnlar.
Men AP 1 eller 2 är kanon på långfärd motorväg.
Hårdvaran i AP 2 är ju minst sagt komplicerad och det kommer ta tid ,men då Tesla stoppade i full hårdvara ,från november, får många nya tesla ägare
en chans till autonom körning framöver.
Nöjd tesla ägare
AP1 var ju till slut buggfri och till stor nytta på långfärd och motorväg. Svår på 3 fil väg och ej lämplig på mindre vägar.
Detsamma gäller AP 2 ,en del av buggarna märks bara om man kör nära stan eller i tunnlar.
Men AP 1 eller 2 är kanon på långfärd motorväg.
Hårdvaran i AP 2 är ju minst sagt komplicerad och det kommer ta tid ,men då Tesla stoppade i full hårdvara ,från november, får många nya tesla ägare
Nöjd tesla ägare
Tror du verkligen att autonom körning kommer med AP2 och att det inte kommer komma en AP3 innan dom är klara med allt? Finns det något i Teslas historik som säger att dom skulle kunna uppfylla det löftet?lennart skrev:Hårdvaran i AP 2 är ju minst sagt komplicerad och det kommer ta tid ,men då Tesla stoppade i full hårdvara ,från november, får många nya tesla ägare
Nöjd tesla ägare
- Bjelke
- Teslaägare
Dessutom så använder väl inte Teslan mer hårdvara än den i AP1 än så länge (typ en kamera och radar främst), däremot så har dom börjat från "noll" med ny mjukvara, vilket iofs inte hellerdstr skrev:Tror du verkligen att autonom körning kommer med AP2 och att det inte kommer komma en AP3 innan dom är klara med allt? Finns det något i Teslas historik som säger att dom skulle kunna uppfylla det löftet?lennart skrev:Hårdvaran i AP 2 är ju minst sagt komplicerad och det kommer ta tid ,men då Tesla stoppade i full hårdvara ,från november, får många nya tesla ägare
Nöjd tesla ägare
är en barnlek att få till...
Om/när dom utnyttjar all hårdvara i AP2 fullt ut lär vi få vänta och se...
Jag tror oxo att vi kommer att hinna få se AP3 innan det sker.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Mjukvaran är såklart ett monsterjobb att få till. Det står bortom all diskussion. Synd bara att de måste börja från noll och att det ska drabba oss kunder.Bjelke skrev:Dessutom så använder väl inte Teslan mer hårdvara än den i AP1 än så länge (typ en kamera och radar främst), däremot så har dom börjat från "noll" med ny mjukvara, vilket iofs inte heller
är en barnlek att få till...
Om/när dom utnyttjar all hårdvara i AP2 fullt ut lär vi få vänta och se...
Jag tror oxo att vi kommer att hinna få se AP3 innan det sker.
Jag tror iofs att hårdvaran i teorin duger för att uppnå level 4. Level 5 är uteslutet eftersom kamerorna och sensorerna i sin nuvarande form och placering är för känsliga för snö och regn. Men även level 4 tror jag inte kommer att ske med denna hårdvara, främst pga att mjukvaran är för svår att få till inom rimlig tid. Andra tillverkare som Nissan eller GM kommer att nå målet före Tesla och så byter de hårdvara igen.
Dom borde förse alla kameror (och sensorer som inte ser igenom smuts) med ögonlock med inbyggd högtrycksspolning. Vid behov eller då och då så stängs ett ögonlock i ett par sekunder (borde vara safe om bilen står still) och högtryck med lite tvättmedel går igång innanför. Nu har dom väl värmeslingor runt kamerorna, men värme hjälper knappast mot ett tjockt lager av salt- och grusmättad smuts. Hade det hjälpt med bara värme så hade min bil blivit ren automatiskt nu i vårsolen.
Jag tweetade till Elon om detta (utan svar förstås).

Jag tweetade till Elon om detta (utan svar förstås).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
Regn, snö och framför allt saltsörja är nog ett tämligen okänt fenomen i Kalifornien.
- Bjelke
- Teslaägare
Liksom klockslag, datum, år och lite annat "oviktigt"mati skrev:Regn, snö och framför allt saltsörja är nog ett tämligen okänt fenomen i Kalifornien.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19