Vinter

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

JFAH

Re: Vinter

Inlägg av JFAH »

Min erfarenhet efter 100kmil och 25kmil på renodlade isvägar är att det finns inget som slår dubb. Plain and simple. I princip alla mil har jag i bakhjulsdrivna fordon (min Mercedes gjorde jag 50kmil i(!), innan jag sålde den vidare :-). BMW är en utmärkt vinter maskin (och ja, jag tillhör de oldtimer som aktivt slår av antispinn och annat elektroniskt bjäfs, den absoluta majoriteten har jag kört med vanliga enkla hydrauliska bromsar). 6:an i en bmw är så välmodulerad så med en känslig högerfot och bra däck kan du köra med bredställ genom en rondell!

Personligen tycker jag framhjulsdrivna maskiner är fullständigt livsfarliga. När man får problem med dem är de i allmänhet redan försent, den understyr en hela vägen ut i spenaten. En bakhjulsdriven maskin med rätt viktfödelning viftar lite bekvämt på svansen när man pressar den lite, man får en tydlig och klar uppfattning om läget tidigt och med lite övning kan man ligga på skrå i omkörning (Kommer ihåg när ja körde om en opel utanför pite med bredställ i en våldstrimmad 240 under snöstorm :-), höll väl runt 120 . Minen på den gubben var obetalbar! Med ett motorblock i skuffen blev 240:n riktigt välbalanserad :-). Å andra sidan gjorde bror min, som kanske inte riktigt har samma vana, två 360:s på motorvägen när han passerade snösträngen i mitten i 110. Trots att bilen sade till närmaste övertydligt (enligt min mening), så jag antar att det finns gott om folk som inte lyssnar på vad bilen säger.

Men i valet mellan 2ws och 4wd så är ju alltid 4wd klart bättre. Börjar det gå å helvete, är det bar att gasa mer och styra, och det är ju trevligt gentemot 2wd tekniken där man får styra kontra mot den riktning man skall. Om man är riktigt aggressiv får man ju lägga upp en lämplig svansviftning innan man kommer in i kurvorna (oavsett nosens attityd är det ju vart tyngdpunkten är på väg som betyder något), men då blir det som att köra båge, har man valt sin kurvlinje kan man inte ändra sig vilket är en klar nackdel. Men visst är det barnsligt kul... Finns få saker som är så kul som en bra bakhjulsdriven maskin, öppen istäckt plan och bra däck. It rocks!

Det är en rolig tid på året när man kör nu...
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

olarsson skrev:
Jag har haft problem med backspeglarna. Har haft auto fold funktionen påslagen med resultatet att speglarna frös fast infällda. När de lossnade stack det ut någon form av svarta tygbitar i skarven mellan spegelhuset och kromade fästet. Går inte att peta in igen. Inte så snyggt... Skära bort utsticket och se glad ut eller gnälla hos Tesla?
Sensmoral: stäng av auto fold vid minusgrader...
Nu när det har töat lite har tygbitarna mjuknat och kan petas tillbaka. Borde kunna limmas på plats på undersidan av spegelhusen igen när bilen är varm/torr igen i framtiden...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Nu är det ganska exakt ett år sedan som jag för första gången körde en Tesla (P85+) på riktigt vinterväglag.
Idag var det premiär att ta ut min 85D med Nokian Hakkapeliitta 8 på oplogad vinterväg. Vilken känsla! Vilken fröjd! Vilket lyckorus!
Synd att man inte bor Norrland så att man kan få uppleva detta oftare... :-)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ja som det ser ut nu får ja ju inte köra i någon snö. :(

;)
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

olarsson skrev:
Nu när det har töat lite har tygbitarna mjuknat och kan petas tillbaka. Borde kunna limmas på plats på undersidan av spegelhusen igen när bilen är varm/torr igen i framtiden...
Det är enklare att bara ta bort dem, det var den "åtgärd" som gjordes med mina när jag var på service innan jul.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Martinen skrev:
Ja som det ser ut nu får ja ju inte köra i någon snö. :(

;)

Det är fullt på snö i Stockholm nu iaf :)
Per L

Inlägg av Per L »

Jag har en P85D och det verkar inte vara någon mer än mig som tycker att det är så sjukt tråkigt att det inte går att stänga av antispin/antisladd? Det går ju inte att leka något alls med bilen?! Väldigt tråkigt tycker jag
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Per L skrev:
Jag har en P85D och det verkar inte vara någon mer än mig som tycker att det är så sjukt tråkigt att det inte går att stänga av antispin/antisladd? Det går ju inte att leka något alls med bilen?! Väldigt tråkigt tycker jag
Har bara provat på en liten parkering att slå av antispinnen men då kändes det som att det var helt avstängt. Menar du att så inte är fallet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Pontus skrev:
Per L skrev:
Har bara provat på en liten parkering att slå av antispinnen men då kändes det som att det var helt avstängt. Menar du att så inte är fallet?
Hur slår man av den? Vill också ut o leka nu när det snöar :mrgreen:
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

znak3 skrev:
Pontus skrev:
Per L skrev:
Under controlpanelen och driving tror jag det är. Kanske heter knappen slipping? osäker på det nu men den är igentligen till för när man sitter lite fastkörd och vill ha lite slir på hjulen för att komma loss.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Pontus skrev:
znak3 skrev:
Pontus skrev:
Per L skrev:
Under controlpanelen och driving tror jag det är. Kanske heter knappen slipping? osäker på det nu men den är igentligen till för när man sitter lite fastkörd och vill ha lite slir på hjulen för att komma loss.
Aha men de e ju inte riktigt "off" som man kan göra på typ BMW hålla in knappen 3 sekunder så slår den av helt...

Ska testa lite senare idag. Ska ut på min första långresa nu från sthlm till Falun :D
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Per L skrev:
På RWD-bilarna är det iaf inga problem att välja "traction control off", då blir bilen helt fri, spinner på det mesta, görkul :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
Per L skrev:
På RWD-bilarna är det iaf inga problem att välja "traction control off", då blir bilen helt fri, spinner på det mesta, görkul :D
Fast den är ändå inte helt urkopplad. Men nog spinner det rätt bra :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
HelectriC skrev:
Per L skrev:
Fast den är ändå inte helt urkopplad. Men nog spinner det rätt bra :)
Jag har inte testat i vanlig trafik, så det är möjligt den är där och vakar över mina eventuella misstag även på "off", men när jag var ute och snurra på en snöig parkeringsplats, så kändes det inte som några ingrepp.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Ryck säkringen
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Ja, detta vore verkligen en juste grej att kunna koppla ur i alla fall antispinn och helst även antisladd helt eller delvis... Även jag saknar den lösning som finns i BMW med tre nivåer av assistans.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Per L

Inlägg av Per L »

Jag tror att det är på 2WD? För inne på settings finns ingen knapp att stänga av antispin? Slipstart är väll bara ett hjälpmedel att sätta på ifall det är snöigt och moddigt när man ska iväg.

Någon annan som som kan sladda med sin 4wd?! :-)
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Per L skrev:
Jag tror att det är på 2WD? För inne på settings finns ingen knapp att stänga av antispin? Slipstart är väll bara ett hjälpmedel att sätta på ifall det är snöigt och moddigt när man ska iväg.

jag kan, bara trycka till på el pedalen Bild
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Per L skrev:

Om du slår på slipstart så kommer den tillåta mer spinn och sladd, men det är bara RWD-modellerna som kan slå av ESP helt. Men prova slipstart och se om det blir bättre. Vi har inte haft nog med snö här för att jag ska ha fått tillfälle att prova det själv än (men jag brukar alltid ge mig ut och busa lite med mina bilar på någon avskild plats när snön kommit så jag vet hur de beter sig på halt väglag :)).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Otroligt vad bra även en rwd tar sig fram och antisladdsystemet är ju fantastisk. Provade när vi åkte och tog en fika iLillehammer förra veckan 90 mil tur o retur hade förbrukning på 160-180 wh/km i Norge i minus 2 till minus 5, men det går ju inte så fort hemma i Swe så åkte det upp till 210- 230 på motorväg lite momsat på hastigheten
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Pontus skrev:
Kanske heter knappen slipping? osäker på det nu men den är igentligen till för när man sitter lite fastkörd och vill ha lite slir på hjulen för att komma loss.
Om du trycker på den knappen så förlorar du omedelbart all räckvidd och kan bara köra 5km innan du behöver ladda i 20 timmar, men kommer då att dra en säkring, så gör för jösse namn inte det!
/Dan Persson
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jjmaskin skrev:
Otroligt vad bra även en rwd tar sig fram och antisladdsystemet är ju fantastisk. Provade när vi åkte och tog en fika iLillehammer förra veckan 90 mil tur o retur hade förbrukning på 160-180 wh/km i Norge i minus 2 till minus 5, men det går ju inte så fort hemma i Swe så åkte det upp till 210- 230 på motorväg lite momsat på hastigheten
antingen är du vääääldigt fikasugen eller så gillar du verkligen att köra :!: :?: :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
Pontus skrev:
Kanske heter knappen slipping? osäker på det nu men den är igentligen till för när man sitter lite fastkörd och vill ha lite slir på hjulen för att komma loss.
Om du trycker på den knappen så förlorar du omedelbart all räckvidd och kan bara köra 5km innan du behöver ladda i 20 timmar, men kommer då att dra en säkring, så gör för jösse namn inte det!
/Dan Persson

det går bra, Jaggan ligger i bagaget som en range extender, så det är bara att köra vidare med den.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

HelectriC skrev:
jjmaskin skrev:
antingen är du vääääldigt fikasugen eller så gillar du verkligen att köra :!: :?: :lol:
Det var lite "grabbvård" så vi tog en liten tur, skulle eg ha åkt till Tyskland och köpt lite öl så jag frågade sonen (13 år) om han ville följa med till Helsingborg och bo på Scandic ( ladda trefas vid deras container) vi körde tre km söderut då sa han atthan hellre ville se snö så vi vände och åkte nordväst 46 mil till Lillehammer och skulle prova en Björn Nyland Camping, åkte 17;30 från Trollhättan och kom dit vid 00:10 i lugn takt. Grabben sa : Du vi skulle ju bo på hotell i Helsinborg och nu ligger vi i bagagen i Lillehammer i minus5 undrar om det var rätt. :D kan säga att om man ska campa i bilen är det bra att ha med något mer än en jacka till madrass o en mössa till kudde så det krävs lite mer planering än att svänga 180 grader till i rondellen om det ska vara lite bekvämt. På morgonen tittade vi på snön och åkte hem men kul hade vi, det är inte ofta man kan få en tonåring att släppa datorn i 24 timmar och babbla om ditt o datt
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jjmaskin skrev:
HelectriC skrev:
jjmaskin skrev:
Det var lite "grabbvård" så vi tog en liten tur, skulle eg ha åkt till Tyskland och köpt lite öl så jag frågade sonen (13 år) om han ville följa med till Helsingborg och bo på Scandic ( ladda trefas vid deras container) vi körde tre km söderut då sa han atthan hellre ville se snö så vi vände och åkte nordväst 46 mil till Lillehammer och skulle prova en Björn Nyland Camping, åkte 17;30 från Trollhättan och kom dit vid 00:10 i lugn takt. Grabben sa : Du vi skulle ju bo på hotell i Helsinborg och nu ligger vi i bagagen i Lillehammer i minus5 undrar om det var rätt. :D kan säga att om man ska campa i bilen är det bra att ha med något mer än en jacka till madrass o en mössa till kudde så det krävs lite mer planering än att svänga 180 grader till i rondellen om det ska vara lite bekvämt. På morgonen tittade vi på snön och åkte hem men kul hade vi, det är inte ofta man kan få en tonåring att släppa datorn i 24 timmar och babbla om ditt o datt

Låter härligt! alla medel är tillåtna för att lura ungdomarna till lite prat :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar