Helt klart så undrar hur många V70 som hade sålts innan bojkotten hade varit faktum.
Exakt. Hittills har det fungerat eftersom många (de flesta?) Tesla-ägare har haft överseende med den dåliga kvalitén. Man accepterar otroligt mycket mer än vad man hade gjort i vanliga fall.
Men när den stora anstormningen med Model 3 kommer så tror jag inte att alla dessa nya kunder är lika toleranta. De förväntar sig en premiumbil (för priset kommer fortfarande vara därefter) med dörrar som går att stänga och bromsar som inte kärvar ihop efter första året.
Vi får se hur det går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
.... Känns som kvalitetskontrollen brister på många punkter samt att accepterad felmarginal är högre på många punkter emot vad andra premium tillverkare godkänner.
Vad som händer efter garantin är det intressanta...
Jag tror faktiskt att du kan stryka ordet premium i din mening. Det finns nog inte många biltillverkare överhuvudtaget som skulle leverera bilar med Teslas byggkvalitet och dåliga passform.
Tänkte skriva exakt samma sak! Det är inget premium över en Tesla förutom priset, det är oftast media som använder det ordet (ofta i en mening där jämförelsemodellerna är just premium).
Tänkte skriva exakt samma sak! Det är inget premium över en Tesla förutom priset, det är oftast media som använder det ordet (ofta i en mening där jämförelsemodellerna är just premium).
Det är väl priset de tittar på, och då är det lätt att anta att Tesla är en premiumbil. Det står ju på deras hemsida dessutom.
Men nej, en premiumbil är Tesla verkligen inte. I alla fall inte som jag definierar premium. Sen har den naturligtvis andra kvalitéer som ingen annan bil har, och som man kanske värdesätter mer, men det gör den inte till en premiumbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu vart det risk att tråden går överstyr så vi stoppar där.
Konstaterar att det är surt att en relativt ny bil behöver bromsfix för massa slantar men å andra sidan så är det en stor tyngre bil, det står Brembo på backarna inte Bosch.
Spörsmålet är då Teslas inställning till att ta det på garanti eller ej. Skulle Tesla i sin tur kunna driva det mot Brembo att få kompensation därifrån.
Eller hemska tanke att de blir kompenserade av underleverantör och tar fullt betalt av kund, men nä så kan det väl inte vara.
Nu vart det risk att tråden går överstyr så vi stoppar där.
Konstaterar att det är surt att en relativt ny bil behöver bromsfix för massa slantar men å andra sidan så är det en stor tyngre bil, det står Brembo på backarna inte Bosch.
Har du kollat om det är en standardprodukt eller är det en specialare som bara Tesla har?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu vart det risk att tråden går överstyr så vi stoppar där.
Konstaterar att det är surt att en relativt ny bil behöver bromsfix för massa slantar men å andra sidan så är det en stor tyngre bil, det står Brembo på backarna inte Bosch.
Har du kollat om det är en standardprodukt eller är det en specialare som bara Tesla har?
Tja vad vet jag, som kör en japansk låda på 4 hjul, garanterat utan nåt från brembo.
Men Google är din vän och utan större efteforskningar kommer detta upp..
" Model S uses Brembo brakes which were designed for Tesla. It just doesn't get any better. "
Han som skrev det får medhåll på Tesla Forumet så...
" Model S uses Brembo brakes which were designed for Tesla. It just doesn't get any better. "
Han som skrev det får medhåll på Tesla Forumet så...
Hm, jag hittade nåt liknande (eller kanske rentav samma). Det jag är ute efter är helt enkelt huruvida man kan gå till valfri bilverkstad och få sina bromsar lagade på ett fackmannamässigt sätt men till en bråkdel av priset, utan att blanda in Tesla öht.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det här måste vi gräva djupare i, det vore värdefullt om/när det rasar.
Jag tror iaf att beläggen och motordelen är "standard" iaf, sen kanske oket är special för just Tesla...
Skulle man kunna fråga RM i Danderyd kanske? (dom har bytt namn nu och jag minns inte till vad just nu)
Det är bara att ställa bilen i towing mode så att inte parkeringsbromsen aktiveras, sen är det bara att ta bort elanslutningen och skruva bort oket. Var dock försiktig om du river isär oket så att inte kolven far ur,då kan du få problem med gummidamasken.
Det verkar vara smittsamt, jag har fått samma fel på min 2015 MS efter 8500 mil.
Är inte sugen på att slänga ut 21.000 på något som helt klart verkar vara ett fabrikationsfel, men orkar å andra sidan inte driva det mot SC/Tesla.
@lasse62:
Har du koll på vad det är för dimensioner på fjäderbrickan så att man kan köpa den i förväg?
Var satt den krånglande brickan, har du några bilder från demonteringen?
Det kan absolut vara värt att iaf kolla med Tesla först
Ja, det kan ju vara värt ett försök.
Förr eller senare så kanske Tesla inser att det inte ser bra ut när en central säkerhetsdetalj går sönder, så jag får dra mitt strå till stacken och rapportera in felet så att statistiken uppdateras.
1000kr för att felsöka en bil som du lämnar in för att p-bromsen inte släpper är dyrt!
Arbete 1100kr för att byta ett separat bromsok är dyrt men inte oskäligt.
Material 9000kr för ett handbromsok är jättedyrt.
Reparationer som denna straffar bort Model S som ett alternativ eftersom driften blir orimligt hög. Jag skulle ha råd att köpa en S idag, men inte att driva den. Det måste ju finnas alternativ, mekar som är vana vid elektriska handbromsar som kan rengöra och smörja upp oket. Det är säkert en standard-detalj. Begagnade ok från skroten?
1000kr för att felsöka en bil som du lämnar in för att p-bromsen inte släpper är dyrt!
Arbete 1100kr för att byta ett separat bromsok är dyrt men inte oskäligt.
Material 9000kr för ett handbromsok är jättedyrt.
Reparationer som denna straffar bort Model S som ett alternativ eftersom driften blir orimligt hög. Jag skulle ha råd att köpa en S idag, men inte att driva den. Det måste ju finnas alternativ, mekar som är vana vid elektriska handbromsar som kan rengöra och smörja upp oket. Det är säkert en standard-detalj. Begagnade ok från skroten?
Det är Brembo på teslan där och vanligtvis överaskas man om hur billiga delarna är till bilen
Nån köpte knapparna till ratten och de var nästan gratis mot vad någon annan tillverkare hade tagit så här tror jag helt enkelt att det är Brembo som har dyra delar inte tesla men det hjälper klart inte en själv när man ska byta
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
1000kr för att felsöka en bil som du lämnar in för att p-bromsen inte släpper är dyrt!
Arbete 1100kr för att byta ett separat bromsok är dyrt men inte oskäligt.
Material 9000kr för ett handbromsok är jättedyrt.
Reparationer som denna straffar bort Model S som ett alternativ eftersom driften blir orimligt hög. Jag skulle ha råd att köpa en S idag, men inte att driva den. Det måste ju finnas alternativ, mekar som är vana vid elektriska handbromsar som kan rengöra och smörja upp oket. Det är säkert en standard-detalj. Begagnade ok från skroten?
Det är Brembo på teslan där och vanligtvis överaskas man om hur billiga delarna är till bilen
Nån köpte knapparna till ratten och de var nästan gratis mot vad någon annan tillverkare hade tagit så här tror jag helt enkelt att det är Brembo som har dyra delar inte tesla men det hjälper klart inte en själv när man ska byta
hittade för 600kr/st, då hade man ju löst det på min budget också... Beställ oken här och be Tesla göra jobbet!
1000kr för att felsöka en bil som du lämnar in för att p-bromsen inte släpper är dyrt!
Arbete 1100kr för att byta ett separat bromsok är dyrt men inte oskäligt.
Material 9000kr för ett handbromsok är jättedyrt.
Reparationer som denna straffar bort Model S som ett alternativ eftersom driften blir orimligt hög. Jag skulle ha råd att köpa en S idag, men inte att driva den. Det måste ju finnas alternativ, mekar som är vana vid elektriska handbromsar som kan rengöra och smörja upp oket. Det är säkert en standard-detalj. Begagnade ok från skroten?
märkesverkstäder är svindyra. jag fick betala 800 kr för att någon skulle koppla in en dator för att påvisa ett fel jag redan kände till.(volvo) så det är inget ovanligt, men det gör att man inte kommer ifrån att det är oskäligt i vilket fall som helst. arbetet kan jag acceptera (ifall det är över en timmes jobb) materialet är också mycket dyrt. Hur länge dröjer det tills vanliga verkstäder kan felsöka och byta denna standard detalj? (när kommer noname saker? problemet med el är att det skall fungera med hela systemet och då finns det en monopol situation att det är bara en märkesdetalj som kanske funkar. vet inte om man skulle vilja ta en begagnad om de faller sönder så snart efter garantin gått ut) vad kostar motsvarande från andra märken (med arbete)?
Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tycker det är billigt och rimligt tanke på på kunskap, utbildningar, specialprogram som kostar stora pengar varje gång det görs en uppdatering samt kostnaden att ha en servicetekniker som felsöker.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tycker det är billigt och rimligt tanke på på kunskap, utbildningar, specialprogram som kostar stora pengar varje gång det görs en uppdatering samt kostnaden att ha en servicetekniker som felsöker.
Nu lämnades ju bilen in med en tydlig felbeskrivning samt felkod och på ett standardfel. Hade det varit en felsökning som krävts så stämmer det du säger. Typ att föraren lämnar in bilen med en vag felbeskrivning av ett intermittent fel. Därav att det var dyrt i mina ögon.