Annie Lööf besöker Tesla

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Re: Annie Lööf besöker Tesla

Inlägg av Teslaspolen »

Ok nu har vi börjat komma rätt gravt off topic tycker jag!

Tillbaka till orginalämnet skulle jag föredra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

orca skrev:
LarsL skrev:
Precis nu jobbar ju V för att förbjuda vinster, på offeciell nivå, vilket vore ungefär samma som om SD drev frågan om separata bostäder för mörkhyade.
Ja de e fan precis samma sak... NOT
Jo, att förbjuda människor som är lite duktigare än andra att tjäna mer är fan lika diskriminerande som att diskriminera mig för att jag är vit. Och lika j*vla korkat! Vi är blinda bara för att vi är uppvuxna i DDR Sverige där detta har varit OK i hundra år typ.
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Highlights från partiernas politik, hämtat från partiernas hemsidor:

* C, S, Mp vill subventionera miljövänliga fordon.

* De flesta partier utom SD och Fi vill ha en koldioxidskatt på drivmedel.

* L vill satsa på laddstolpar.

* Mp och C nämner specifikt elbilar i deras politik.

* S vill ha fossilfritt från 2050, alliansen från 2030. C vill ha 30% förnybara fordon 2020.

* Mp vill motverka bilism.

* M, Kd och Fi har ingen speciell politik för miljövänliga fordon.

* SD värnar om teknikutveckling inom transport men vill frysa bensinskatten och talar om miljövänlig användning av fossila bränslen.

*** Vs hemsida var nere.

----
Jag tolkar det som att C är mest uttalat elbilspositivt, följt av Mp, L och sedan Alliansen. S kommer därefter. M och Kd har inga egna ambitioner, SD vill bevara nuläget och Fi har ingen åsikt. V placerar sig troligtvis mellan Mp och S i frågan.

Nu är ju detta läst med mina ögon, men läs gärna själva. Sen är det ju skillnad mellan vad man vill och vad man gör : host: mp :host:
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Torkel skrev:
Highlights från partiernas politik, hämtat från partiernas hemsidor:

* C, S, Mp vill subventionera miljövänliga fordon.

* De flesta partier utom SD och Fi vill ha en koldioxidskatt på drivmedel.

* L vill satsa på laddstolpar.

* Mp och C nämner specifikt elbilar i deras politik.

* S vill ha fossilfritt från 2050, alliansen från 2030. C vill ha 30% förnybara fordon 2020.

* Mp vill motverka bilism.

* M, Kd och Fi har ingen speciell politik för miljövänliga fordon.

* SD värnar om teknikutveckling inom transport men vill frysa bensinskatten och talar om miljövänlig användning av fossila bränslen.

*** Vs hemsida var nere.

----
Jag tolkar det som att C är mest uttalat elbilspositivt, följt av Mp, L och sedan Alliansen. S kommer därefter. M och Kd har inga egna ambitioner, SD vill bevara nuläget och Fi har ingen åsikt. V placerar sig troligtvis mellan Mp och S i frågan.

Nu är ju detta läst med mina ögon, men läs gärna själva. Sen är det ju skillnad mellan vad man vill och vad man gör : host: mp :host:
Bra sammanfattning
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
svo
Teslaägare

Inlägg av svo »

SD nämner inte elbilar specifikt inom miljöpolitik på sin hemsida, så jag ställde en fråga via mail om elbilar, och fick detta svar:

"Tack för ditt mail! Ja vi vill öka incitamenten för att köra elbilar. Tillfälliga skattereduktioner gör sin del, men även själva bilarna bör göras mer tillgängliga och vi bör enkelt kunna se på hur andra länder gjort som ligger i framkant avseende användningen av elfordon. I Paris har ett autolibsystem genomförts med hyrbilar drivna av el, som kan hämtas på en plats och lämnas på en annan. Autolib har i dag närmare tvåtusen bilar som hyrs ut; i Sverige finns det endast ett fåtal. Idén är intressant då bilarna i en större tätort kan göras lättillgängliga samtidigt som de flesta resor är korta, men miljöovänliga för den som kör i stadsmiljö med förbränningsmotor.

Elbilspooler kan på sikt komma att betraktas mer som grundläggande transportinfrastruktur än privat transportverksamhet vi vill se över möjligheterna att skapa incitament för projekt liknande det franska autolib, förslagsvis i något av Sveriges storstadsområden. För att verkligen göra alternativet tillgängligt bör modern teknik såsom programvara för smartphones tas fram så att brukaren snabbt och enkelt kan se om det finns en ledig bil i ett specifikt område, samt boka denna.

I vår budget satsar vi 100 miljoner kr mer än regeringen per år på laddinfrastruktur."

Vet inte riktigt hur man skall tolka detta, det verkar vara två spår, ett för bilpooler och ett för en laddinfrastruktur.
Model S P85 2014
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

svo skrev:
SD nämner inte elbilar specifikt inom miljöpolitik på sin hemsida, så jag ställde en fråga via mail om elbilar, och fick detta svar:

"Tack för ditt mail! Ja vi vill öka incitamenten för att köra elbilar. Tillfälliga skattereduktioner gör sin del, men även själva bilarna bör göras mer tillgängliga och vi bör enkelt kunna se på hur andra länder gjort som ligger i framkant avseende användningen av elfordon. I Paris har ett autolibsystem genomförts med hyrbilar drivna av el, som kan hämtas på en plats och lämnas på en annan. Autolib har i dag närmare tvåtusen bilar som hyrs ut; i Sverige finns det endast ett fåtal. Idén är intressant då bilarna i en större tätort kan göras lättillgängliga samtidigt som de flesta resor är korta, men miljöovänliga för den som kör i stadsmiljö med förbränningsmotor.

Elbilspooler kan på sikt komma att betraktas mer som grundläggande transportinfrastruktur än privat transportverksamhet vi vill se över möjligheterna att skapa incitament för projekt liknande det franska autolib, förslagsvis i något av Sveriges storstadsområden. För att verkligen göra alternativet tillgängligt bör modern teknik såsom programvara för smartphones tas fram så att brukaren snabbt och enkelt kan se om det finns en ledig bil i ett specifikt område, samt boka denna.

I vår budget satsar vi 100 miljoner kr mer än regeringen per år på laddinfrastruktur."

Vet inte riktigt hur man skall tolka detta, det verkar vara två spår, ett för bilpooler och ett för en laddinfrastruktur.
Rätt mycket copy and paste från deras en motion från i höstas.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... on_H402694

En motion som ser bra ut. Men som blandar in riks beslut med kommunala och även privata intressen. Saker som rilsdagen ej kan bestämma över. Men när kompitensen inte är högre så skrivs det saker som låter bra men ej fungerar i verkligheten.

Men summerar man SD och elbilar så ja i deras budget som ej går ihop ekonomiskt satsar de på elbilar. De har motioner om elbilar och där nämner de miljön.

Men ekonomiska subventioner för elbilar vill de ej ha samt de vill sänka bensinskatten. Så jag tror inte riktigt deras politik ger någon större effekt. Utan den är mer populistisk för att få några röster.

Men jag är partisk. Tolkar ni det annorlunda så får ni göra det.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

SD som ju är klimatförnekare skulle ju i praktiken givetvis inte lägga en krona på elbilar om vi hamnade i mardrömmen att de skulle få någon som helst makt över budgeten. (De är ju som alla populister, lovar en massa kostsamma grejer som man sedan skulle få äta upp när det ska finansieras).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

SD är populistiska så de ska självklart ge skattesuvensioner till elbilar samtidigt som de inte ska höja skatten för fossilbilar. Sen att det bara funkar i den alternativa verkligheten är en annan sak.

Om man ska kopiera något annat grannland för att öka elbilismen så är det ju Norge.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
SD som ju är klimatförnekare skulle ju i praktiken givetvis inte lägga en krona på elbilar om vi hamnade i mardrömmen att de skulle få någon som helst makt över budgeten. (De är ju som alla populister, lovar en massa kostsamma grejer som man sedan skulle få äta upp när det ska finansieras).
Man kan mycket väl vara klimatförändringsförenekare och positiv till elbilar. Överst på min lista för elbilar ligger oberoende! Min bil ska fungera även om gränserna stängs och oljan försvinner. Vad Sverige behöver är att använda våra kobolt- och litium-fyndigheter för att bygga batterier inom landet. Sedan kan Trump och Putin få ställa till det om de så vill.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Legato skrev:
Man kan mycket väl vara klimatförändringsförenekare och positiv till elbilar. Överst på min lista för elbilar ligger oberoende! Min bil ska fungera även om gränserna stängs och oljan försvinner. Vad Sverige behöver är att använda våra kobolt- och litium-fyndigheter för att bygga batterier inom landet. Sedan kan Trump och Putin få ställa till det om de så vill.
Det är klart man kan vara, men chansen att det skulle överleva när alla kostnader måste reduceras är nog nära noll imo. Vidare är det ju inte alls säkert att det som skrev egentligen är partiets hållning, gissningsvis svarar de mycket enbart efter vad den som ställer frågan vill ha för svar, det är ju så populister arbetar.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Mickep

Inlägg av Mickep »

Fördelen att vara i opposition är att man kan lova runt och hålla tunt.
Det märktes när oppositionens budget hippsomhapp råkades antas under första mandat perioden. Den var ju inte genomarbetad för fem öre eftersom det var ingen som trodde den skulle användas. tjänstemännen hade några jobbiga månader för att få den att gå ihop.

Dock skulle det vara intressant med partiernas synpunkter på Norges angreppssätt för elbilar om det är något de tror är användbart. Är väl bara att maila och fråga.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

Mickep skrev:
Fördelen att vara i opposition är att man kan lova runt och hålla tunt.
Det märktes när oppositionens budget hippsomhapp råkades antas under första mandat perioden. Den var ju inte genomarbetad för fem öre eftersom det var ingen som trodde den skulle användas. tjänstemännen hade några jobbiga månader för att få den att gå ihop.

Dock skulle det vara intressant med partiernas synpunkter på Norges angreppssätt för elbilar om det är något de tror är användbart. Är väl bara att maila och fråga.
Ännu märkligare tycker jag är alla löften som regeringen lovar ska gälla, när vi inte vet om de sitter i regeringsställning längre. Som den där miljösatsningen de utlovade och debunkades av Tibor. Typ 100 miljoner när de själva regerar. 700 miljoner lovade de när ingen vet om de regerar. Hyckleri på hög nivå. Man tappar förtroendet för politiken och politikerna.

http://teslaclubsweden.se/historisk-kli ... ljobudget/
Senast redigerad av strejf, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Jo, att förbjuda människor som är lite duktigare än andra att tjäna mer är fan lika diskriminerande som att diskriminera mig för att jag är vit. Och lika j*vla korkat! Vi är blinda bara för att vi är uppvuxna i DDR Sverige där detta har varit OK i hundra år typ.
Jag får hålla med i den punkten. För mig som växte upp i (väst-)Tyskland ter sig det svenska systemet fortfarande väldigt underligt och påminner mig just om DDR-tiderna, trots att jag borde vant mig i det här läget efter alla år som jag levt här. Att utbildning och kunnande, eller entreprenörskap och "duktighet" i princip inte belönas här är svårt att greppa när man inte växte upp med det tankesättet. Man måste nästan vara född och uppvuxen i Sverige för att kunna förstå vitsen med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
LarsL skrev:
Legato skrev:
Det är klart man kan vara, men chansen att det skulle överleva när alla kostnader måste reduceras är nog nära noll imo. Vidare är det ju inte alls säkert att det som skrev egentligen är partiets hållning, gissningsvis svarar de mycket enbart efter vad den som ställer frågan vill ha för svar, det är ju så populister arbetar.
Precis de kommer svara som du frågar. Testa att fråga vad de ska göra åt dina bränslekostnader för din dagliga pendling på 4-5 mil, jag slår vad om att de inte svarar köpa en elbil och att de kommer sänka skatten på elbilar (vilket borde vara svaret).
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
orca skrev:
LarsL skrev:
Precis nu jobbar ju V för att förbjuda vinster, på offeciell nivå, vilket vore ungefär samma som om SD drev frågan om separata bostäder för mörkhyade.
Ja de e fan precis samma sak... NOT
Att förbjuda vinster i vård och skola är kanske inte så smart (och lär knappast få den effekt de vill), då det finns andra sätt att få ut pengarna än att ta dem som vinst. Jag gissar att det är det du syftar på? Eller menar du att de faktiskt försöker förbjuda vinster helt och hållet för alla? Fast det vore inte diskriminering om det är regler som gäller lika för alla. Även om man avskyr något kan man kalla saker vid dess rätta namn.

Inte ens om det vore ett totalförbud mot vinster, alla kategorier, så är det ens jämförbart med att ha lagreglerad separering av bostäder på grunt av hudens pigmentering. Inte alls.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Jag får hålla med i den punkten. För mig som växte upp i (väst-)Tyskland ter sig det svenska systemet fortfarande väldigt underligt och påminner mig just om DDR-tiderna, trots att jag borde vant mig i det här läget efter alla år som jag levt här. Att utbildning och kunnande, eller entreprenörskap och "duktighet" i princip inte belönas här är svårt att greppa när man inte växte upp med det tankesättet. Man måste nästan vara född och uppvuxen i Sverige för att kunna förstå vitsen med det.
Tack! Det behövs nog någon utifrån för att se det.
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

mati skrev:
LarsL skrev:
Jag blir duktigt förbannad när jag läser ovanstående. Men eftersom svaret blir helt OT, så nöjer jag mig med att det ibland är skönt att se att vi oliktänkande kan samlas kring ett gemensamt intresse.

Är det någon mer som har lust att skriva fina mejl till partiföreträdare? Jag tycker SDs svar var bra/tydligt förmedlade var de stod i frågan.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Torkel skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Jag blir duktigt förbannad när jag läser ovanstående. Men eftersom svaret blir helt OT, så nöjer jag mig med att det ibland är skönt att se att vi oliktänkande kan samlas kring ett gemensamt intresse.

Är det någon mer som har lust att skriva fina mejl till partiföreträdare? Jag tycker SDs svar var bra/tydligt förmedlade var de stod i frågan.
Ja via motioner så visar SD att de vill stödja elbilar. Men motioner har garanterat alla partier skickat in kring ämnet.

För mig så anser jag att man måste titta på effekten av resten av politiken.

Vill man ta bort subventionerna och sänka bensinskatten, samt allmänt anser att vi inte har något klimatproblem, ja då är en motion för laddstolpar inte något som visar på miljötänk. Snarare att de vill hitta några enkla röster.
Svart X90D, bokat en M3.
Skriv svar