AP 2.0 - 17.3.2
Moderator: Redaktion
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Givetvis kunde man förutspå en del buggar i AP2 initialt, men att döma av det som upplevets här och på TMC så känns det som en tidig alfaversion. Spontant känns myndighetsgodkännande för full autonomi lite som en avlägsen utopi. Jag trodde Tesla jobbat med mjukvaran för AP2 rätt länge och att den "i princip" skulle vara som AP1 när dom väl släppte på mjukvaran till bilarna.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Tror separationen med mobileye var allt annat än harmonisk.Bjelke skrev:Känns panikartat nästan

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Tesla kanske gör så här för att få sympatier från Mobileye, så dom ska slippa typ stämningar å skitSR-71-BlackBird skrev:Tror separationen med mobileye var allt annat än harmonisk.Bjelke skrev:Känns panikartat nästan

"titta vad dåligt det går för oss, vi kan väl inte ha snott ngn teknik från er när vårat funkar så här dåligt, snyft och gråt"
Fast allvarligt så är det nog så att den separationen inte blev så vacker nej

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Jag känner mig plötsligt väldans nöjd med med gamla pre-AP. Den funkar bra. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Gissar på att Elon sett några tidiga demos från Nvidia lösningar och med sedvanlig optimism satte hårt mot hårt i förhandlingar om framtiden med Mobileye. Sedan visade det sig att demos är långt i från produktionskod..SR-71-BlackBird skrev:Tror separationen med mobileye var allt annat än harmonisk.Bjelke skrev:Känns panikartat nästan
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Ap1 ville gärna ta både avfarter och parkeringsfickor när det begav sig så det är bara att avvakta det blir bättre
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
AP 2.0 - 17.3.2
Ja det var mycket mer "spännande" att köra AP för ett år sene5m1r skrev:Ap1 ville gärna ta både avfarter och parkeringsfickor när det begav sig så det är bara att avvakta det blir bättre

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Precis. Avfarter mycket lockande på den tiden. Även 2+1 var underhållning. Verligen helt slumpmässigt i filvalet när det delade upp.mahulkp skrev:Ja det var mycket mer "spännande" att köra AP för ett år sene5m1r skrev:Ap1 ville gärna ta både avfarter och parkeringsfickor när det begav sig så det är bara att avvakta det blir bättre
Och krön. Krön. Hård vänster varje gång, även i fallet att det låg en mötande lastbil där. I pseudokod ungefär "Ser inte linjerna" -> "Chansa med kraftig vänstergir". Sällan rätt.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Eller när linjen mot diket försvinner => satsa järnet åt det hållet, skitsmart...MSO skrev:Precis. Avfarter mycket lockande på den tiden. Även 2+1 var underhållning. Verligen helt slumpmässigt i filvalet när det delade upp.mahulkp skrev:Ja det var mycket mer "spännande" att köra AP för ett år sene5m1r skrev:Ap1 ville gärna ta både avfarter och parkeringsfickor när det begav sig så det är bara att avvakta det blir bättre
Och krön. Krön. Hård vänster varje gång, även i fallet att det låg en mötande lastbil där. I pseudokod ungefär "Ser inte linjerna" -> "Chansa med kraftig vänstergir". Sällan rätt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Mycket nostalgi nuBjelke skrev:Eller när linjen mot diket försvinner => satsa järnet åt det hållet, skitsmart...MSO skrev:Precis. Avfarter mycket lockande på den tiden. Även 2+1 var underhållning. Verligen helt slumpmässigt i filvalet när det delade upp.mahulkp skrev:Ja det var mycket mer "spännande" att köra AP för ett år sene5m1r skrev:Ap1 ville gärna ta både avfarter och parkeringsfickor när det begav sig så det är bara att avvakta det blir bättre
Och krön. Krön. Hård vänster varje gång, även i fallet att det låg en mötande lastbil där. I pseudokod ungefär "Ser inte linjerna" -> "Chansa med kraftig vänstergir". Sällan rätt.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Det positiva är att det hänt mycket på ett år. Tycker AP1 känns stabil och trygg för det mesta, sällan den tar idiotbeslut längre. Så ha förstrstan AP2 kommer dit så småningomBjelke skrev:Eller när linjen mot diket försvinner => satsa järnet åt det hållet, skitsmart...MSO skrev:Precis. Avfarter mycket lockande på den tiden. Även 2+1 var underhållning. Verligen helt slumpmässigt i filvalet när det delade upp.mahulkp skrev:Ja det var mycket mer "spännande" att köra AP för ett år sene5m1r skrev:Ap1 ville gärna ta både avfarter och parkeringsfickor när det begav sig så det är bara att avvakta det blir bättre
Och krön. Krön. Hård vänster varje gång, även i fallet att det låg en mötande lastbil där. I pseudokod ungefär "Ser inte linjerna" -> "Chansa med kraftig vänstergir". Sällan rätt.

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Absolut, det tog typ ett år för AP 1 att lära sig hur EN kamera funkar (eller den är ff ganska kass men...) så med 8 kameror tar det kanske typ 8 år eller nåtmahulkp skrev:Det positiva är att det hänt mycket på ett år. Tycker AP1 känns stabil och trygg för det mesta, sällan den tar idiotbeslut längre. Så ha förstrstan AP2 kommer dit så småningomBjelke skrev:Eller när linjen mot diket försvinner => satsa järnet åt det hållet, skitsmart...MSO skrev:Precis. Avfarter mycket lockande på den tiden. Även 2+1 var underhållning. Verligen helt slumpmässigt i filvalet när det delade upp.mahulkp skrev:Ja det var mycket mer "spännande" att köra AP för ett år sene5m1r skrev:Ap1 ville gärna ta både avfarter och parkeringsfickor när det begav sig så det är bara att avvakta det blir bättre
Och krön. Krön. Hård vänster varje gång, även i fallet att det låg en mötande lastbil där. I pseudokod ungefär "Ser inte linjerna" -> "Chansa med kraftig vänstergir". Sällan rätt.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Tänker så jag med!strejf skrev:Det här blir nog bra lagom till att jag får min Model 3

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Nä nä nä...Jerker skrev:Tänker så jag med!strejf skrev:Det här blir nog bra lagom till att jag får min Model 3
Då kommer AP3-limited, som inte kommer att aktiveras första året och sedan kommer vissa funktioner som ska beta-testas ett tag, och sedan några funktioner till osv.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Ni får ursäkta om detta blev fel tråd, men det är i alla fall AP2 relaterat i allra högsta grad. Kanske redan finns i nån annan tråd, i så fall får det bli dubbla ursäkter.
Länken nedan till artikel ang. placeringen av AP-hjärnan.
https://electrek.co/2017/01/20/first-pi ... -in-a-car/
Det står att den placerats för att vara lätt utbytbar om så skulle behövas pga tex prestandaproblem för level 5 autonomi (Nvidia hävdar ju att dubbla Drive PX2 behövs för det). Tesla jobbar ju på att ta fram egen HW, kanske för att få ner priset. Hörde från en insatt i Volvos projekt med självkörande bilar att varje Drive PX2 kostar 80 000 kr för dem. Det är ju lite mycket att skicka med varje bil även om Teslas pris är betydligt lägre.
Länken nedan till artikel ang. placeringen av AP-hjärnan.
https://electrek.co/2017/01/20/first-pi ... -in-a-car/
Det står att den placerats för att vara lätt utbytbar om så skulle behövas pga tex prestandaproblem för level 5 autonomi (Nvidia hävdar ju att dubbla Drive PX2 behövs för det). Tesla jobbar ju på att ta fram egen HW, kanske för att få ner priset. Hörde från en insatt i Volvos projekt med självkörande bilar att varje Drive PX2 kostar 80 000 kr för dem. Det är ju lite mycket att skicka med varje bil även om Teslas pris är betydligt lägre.
AP 2.0 - 17.3.2
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Det är nog få biltillverkare som redan idag har lagt så stora ordrar på den enheten som Tesla...zeb skrev:Ni får ursäkta om detta blev fel tråd, men det är i alla fall AP2 relaterat i allra högsta grad. Kanske redan finns i nån annan tråd, i så fall får det bli dubbla ursäkter.
Länken nedan till artikel ang. placeringen av AP-hjärnan.
https://electrek.co/2017/01/20/first-pi ... -in-a-car/
Det står att den placerats för att vara lätt utbytbar om så skulle behövas pga tex prestandaproblem för level 5 autonomi (Nvidia hävdar ju att dubbla Drive PX2 behövs för det). Tesla jobbar ju på att ta fram egen HW, kanske för att få ner priset. Hörde från en insatt i Volvos projekt med självkörande bilar att varje Drive PX2 kostar 80 000 kr för dem. Det är ju lite mycket att skicka med varje bil även om Teslas pris är betydligt lägre.
Re: AP 2.0 - 17.3.2
De står inte full autonomi, bara att bilar med de aktiverat kommer ha fördelar över de som inte har det om 3-6 månader då de har tillgång till fler kameror.e5m1r skrev:
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Det krävs lagändringar för full autonomi men ändå 3-6 månader så blir funktioner utöver enhanced ap aktiveradevigge50 skrev:De står inte full autonomi, bara att bilar med de aktiverat kommer ha fördelar över de som inte har det om 3-6 månader då de har tillgång till fler kameror.e5m1r skrev:
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Ja, det behöver ju inte innebära mer än att den kan läsa Stopp-skyltar t.ex.vigge50 skrev:De står inte full autonomi, bara att bilar med de aktiverat kommer ha fördelar över de som inte har det om 3-6 månader då de har tillgång till fler kameror.e5m1r skrev:
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Kan de inte bara rulla ut den mjukvara de hade i bilen som filmades för Demo'n som snurrade runt för någon månad sedan. Såg ju att fungera i princip perfekt.. 

Re: AP 2.0 - 17.3.2
Funkar nog bara så bra på just denna ruttbat skrev:Kan de inte bara rulla ut den mjukvara de hade i bilen som filmades för Demo'n som snurrade runt för någon månad sedan. Såg ju att fungera i princip perfekt..

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: AP 2.0 - 17.3.2
Ja, antagligen helt hårdkodad alternativt var den fjärrstyrd från en följebile5m1r skrev:Funkar nog bara så bra på just denna ruttbat skrev:Kan de inte bara rulla ut den mjukvara de hade i bilen som filmades för Demo'n som snurrade runt för någon månad sedan. Såg ju att fungera i princip perfekt..
