Sida 3 av 3
Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
Postat: 02 jan 2017 07:00
av Bjelke
Laban skrev:Foluke skrev:
Det påstås att Tesla AWD prioriterar främre motorn, som är mer energieffektiv, vid Range mode
Det stämmer men det är vad jag förstår bara lite annan utväxling jämfört med bakre motorn. Men vem vet vad som kommer till Model 3.
En motor per hjul där varje har egen utväxling?

Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
Postat: 02 jan 2017 08:43
av Foluke
Laban skrev:Foluke skrev:
Det påstås att Tesla AWD prioriterar främre motorn, som är mer energieffektiv, vid Range mode
Det stämmer men det är vad jag förstår bara lite annan utväxling jämfört med bakre motorn. Men vem vet vad som kommer till Model 3.
Så kan det nog vara men någonstans har jag läst att det är en nyare konstruktion och att den har ca 5% bättre verkningsgrad än den kraftfullare bakre motorn.
Det förekommer hela tiden produktutveckling förstår jag. (Jag väntar t.ex. på en ny version av främre motorn.)
Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
Postat: 02 jan 2017 09:07
av Monark1954
Toyota lär ha ett extremt långsiktigt tänkande, om vi fortsätter med fosilbilar kommer det till slut inte finnas några kunder kvar om vi förstör jordklotet. Något åt det hållet. Att de nu tänker på jordartsmetaller är kanske åt samma håll.
Tack för att du hann före och lyfte fram att induktionsmotorns verkningsgrad sett över alla förekomande belastningar är bättre än bara vid ett driftläge.
Tesla artikeln lyfte ju även fram för större motorer är verkningsgraden gynnsammar för induktionsmotorn, kanske Toyota ser två fördelar och tänker på rena elbilar med större motorer, inte bara resurser för att producera magneter.
Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
Postat: 02 jan 2017 12:37
av Laban
Monark1954 skrev:
Tesla artikeln lyfte ju även fram för större motorer är verkningsgraden gynnsammar för induktionsmotorn, kanske Toyota ser två fördelar och tänker på rena elbilar med större motorer, inte bara resurser för att producera magneter.
Blev lite nyfiken på vilken typ av motor andra elbilar med lite högre prestanda har. i-Pace verkar ha PM motorer , åtminstone prototypen:
http://www.autocar.co.uk/car-news/motor ... ve-autocar
Permanent magnet motors were chosen in preference to the induction motors used by the likes of Tesla because the efficiency is fractionally better and the weight is lower.
Även Rimac Concept one verkar ha PM motorer.
Men det finns förstås en stor skillnad mellan dem, Tesla har inom 2-3 år tänkt producera 1 miljon elbilar/år. Dessutom bilar i 35 000$ klassen. Det ställer lite andra krav på materialtillgång/pris.
Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
Postat: 02 jan 2017 13:40
av Christer
En faktor som dessa undersökningar missar att ta med i sina beräkningar är mängden lättflyktiga kolväten som avdunstar från råoljan ända från att den tas upp ur marken för bensin och dieselbilar. Dessa mängder med klimatstörande ämnen som avgår under transporten med råolja över världshaven är definivt inte försumbara. Dessutom tillkommer mängden kolväten som avdunstar upp i atmosfären vid uppvärmningen av råoljan under raffineringsprocessen.
Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
Postat: 02 jan 2017 13:43
av Monark1954
Laban skrev:Monark1954 skrev:
Tesla artikeln lyfte ju även fram för större motorer är verkningsgraden gynnsammar för induktionsmotorn, kanske Toyota ser två fördelar och tänker på rena elbilar med större motorer, inte bara resurser för att producera magneter.
Blev lite nyfiken på vilken typ av motor andra elbilar med lite högre prestanda har. i-Pace verkar ha PM motorer , åtminstone prototypen:
http://www.autocar.co.uk/car-news/motor ... ve-autocar
Permanent magnet motors were chosen in preference to the induction motors used by the likes of Tesla because the efficiency is fractionally better and the weight is lower.
Även Rimac Concept one verkar ha PM motorer.
Men det finns förstås en stor skillnad mellan dem, Tesla har inom 2-3 år tänkt producera 1 miljon elbilar/år. Dessutom bilar i 35 000$ klassen. Det ställer lite andra krav på materialtillgång/pris.
Du har nog rätt om att materialtillgång/pris har lägre prioritet för Jaguar.
Bägge motortyperna verkar kräva kunskap i att styra reglerutrustningen (Invertern) för att få ut bra startmoment men kan Tesla ligga föra andra i sin kunskap att reglera en induktionsmotor för de krav en bil har?
Ur Teslaartickeln.
"I almost forgot: Induction machines are more difficult to control. The control laws are more complex and difficult to understand. Achieving stability over the entire torque-speed range and over temperature is more difficult with induction than with DC brushless. This means added development costs, but likely little or no recurring costs."
Fastnar även på ordet "FRACTIONALLY" i artikeln om Jaguaren?
"Permanent magnet motors were chosen in preference to the induction motors used by the likes of Tesla because the efficiency is fractionally better and the weight is lower. "
Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
Postat: 02 jan 2017 15:28
av Kriper
https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4
Kolla in denna film så lär argumenten tryta hos fossilvurmarna.
Re: "Elbilen – värre klimatbov än bensinbilen"
Postat: 02 jan 2017 15:37
av danni
joel80 skrev:Ioniq har väldigt lågt luftmotstånd, det är absolut i klass med Teslas om jag läst rätt i Ioniq-tråden. Så kanske jämförelsen med motorerna stämmer?
Laban skrev:danni skrev:
Kanske, men glöm inte bort att en väldigt stor del av förklaringen här garanterat är att Teslan har oerhört mycket lägre luftmotståndskoefficient, och därför påverkas mindre av att hastigheten höjs. De andra två är aerodynamiska som skolådor och straffas mer när hastigheten går upp.
I3:an kanske, men ska inte Ionic ha Cd på 0.24 ? Dvs, samma som Model S. Den är väl dessutom betydligt smalare.
Sorry, det var nog jag som blandade ihop den med Bolt i huvudet.
Laban skrev:Foluke skrev:
Det påstås att Tesla AWD prioriterar främre motorn, som är mer energieffektiv, vid Range mode
Det stämmer men det är vad jag förstår bara lite annan utväxling jämfört med bakre motorn. Men vem vet vad som kommer till Model 3.
Annan utväxling, och har man en P-modell är den ju även en mindre motor vilket kan innebära att den isåfall går på mer optimal last.