Hyundai Ioniq - test och långkörning

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av peken »

Teslaspolen skrev:
peken skrev:
Lånade hem en ionic idag. Riktigt trevlig bil. Satte den på laddning nu då det var 48% i batteriet, beräknad laddtid 8h 30m. Och det på ett 28kWh batteri. Visst jag skulle säkert klara mig bra med en sån, men lite störande att inte ha möjligheten att kunna ladda med 3-fas hemma. För det kommer ju komma tillfällen då man behöver ladda snabbare.
I övrigt så saknar man ju app, samt att man inte kan fjärrvärme den utan att laddkabeln är i. Men annars är jag riktigt imponerad av bilen, har avverkat drygt 10 mil i den. Ska lämna igen den imorgonbitti.
Kommer man kunna ladda denna med en Tesla Wallbox? Den har ju type 2. En tanke är att frun skaffar en Ionic, då har vi ju en elbil i väntan på min model 3. Det vore ju skönt om man kunde fixa laddmöjligheter hemma som funkar för fler än en elbil (tesla).
Teslas Wallbox kommer fungera, ja.
Och kommer det påverka laddhastigheten? Eller kommer den inte kunna ladda snabbare med wallbox än med shuko som följer med?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Antar att du med en Wallbox kan ladda med 6,6kWs ombordladdaren. Men det kräver 32A 1-fas och det är det inte många som har hemma.

Jag har hittills inte känt något behov av att ladda snabbare hemma. Har vi hamnat i bekymmer någon gång så har vi använt Chademo som ligger på vägen istället.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Bilen klarar att ta emot 32A, det beror på hur mycket ström du kan skicka ut.

Via Schuko så är förlusterna höga (pga värmeutveckling i kontakten som också gör att livslängden på uttaget minskar). Genast via typ 2 laddar man alltså snabbare med samma ampere o volt. Ofta kan de flesta säkra upp till 16A iaf till en wallbox utan att behöva höja huvudsäkring. Med 230v 16A laddas alltså bilen med 3,6kW vilket ger ungefär 2mil/h. Du laddar dop fullt på knappt 8h, dvs dubbelt så snabbt som med Schuko.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Kan man bara ladda i 8A med shucko till den? Volvon kan jag ladda i 13A med medföljande shucko.. Har satt en 1-fas CEE på garageväggen och köpt en CEE UMC som ger 16A till Typ2, det borde funka för Ioniq också och ger 20-25km/h om förbrukningen ligger på runt 1.5kwh/mil.
Kör man lite snålt verkar det ju som att man kan komma över 30km på 3.6kwh. :)

Jag förstår bara inte varför man inte kan välja till att ha en app. Jag kan tänka mig att betala typ 10k extra för att ha bilen uppkopplad. Borde väl räcka kostnaderna för ett modem och lite datatrafik...
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Isåfall borde man kunna ladda 13 A om man använder Volvos schukoladdkabel, då denna är typ 2. Den kan ladda en Tesla åtminstone. Eller rent av 16 A om man skaffar Volvos blå CEE-variant.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Jag förstår bara inte varför man inte kan välja till att ha en app. Jag kan tänka mig att betala typ 10k extra för att ha bilen uppkopplad. Borde väl räcka kostnaderna för ett modem och lite datatrafik...
De vill kanske spara den möjligheten till senare modeller, så att man har skäl att byta upp sig. Eller så har Hyundai-folket helt enkelt gjort bedömningen att deras kunder inte vill ha en app och på det viset gjort bilen några kronor billigare. Och det är mycket möjligt att det är rätt. Ingen aning.
Jag kan för min del säga att det är absolut ingen dealbreaker att bilen inte är uppkopplad som Teslan. Det är en trevlig funktion, men för mig är det inte avgörande för ett bilköp, och jag skulle inte betala extra för att få den möjligheten. Jag antar att Hyundai inte har appar till sina andra bilar heller. De allra flesta bilar i det prissegmentet där Hyundai befinner sig är inte uppkopplade. Således skulle potentiella Ioniq-kunder förmodligen inte sakna appen i nuläget. Jag antar att det är så man resonerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Fast det känns viktigare i en elbil. Jag kommer inte köpa Ioniq i nuvarande utförande men den verkar vara bästa köpet just nu och ett bra steg framåt!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att byta Teslan mot Hyundaien men det blir i så fall inte förrän om ett år eller så. Lagom innan Tesla-garantin går ut. Och fram tills dess har det säkert kommit fler bra elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Sist jag kollade sålde Volvo 4 versioner av sin laddkabel som reservdel. Är fabrikat Mennekes.

Schucko, ställbar upp till 13A med typ 4,5m eller 8m kabellängd.

Blå CEE (vanliga på camping/båthamn tex) 16A, ställbar upp till 16A med 4,5m kabel och artikelnummer 31407095, eller med 8m kabel med artikelnummer 31407096.

Då i våras kostade de 3500kr inklusive moms och tog 2dar att få hem.

Så sätt upp ett blått CEE uttag så kan du enkelt ladda med 16A enfas =3,7kW å andra sidan kostar Teslas 3-fas Wallbox bara 5950kr ink moms och ska funka med typ-2 också. Dock ganska klumpig/tjock kabel på Teslas då den klara betydligt högre effekt =mera framtidssäker.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det står 12A på laddkabeln till ioniqen men kopplade den till ett 10A säkrat uttag och säkringen gick inte. 10A Schuko blir typ 8A i praktiken efter förluster är min känsla.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

bylund skrev:
Isåfall borde man kunna ladda 13 A om man använder Volvos schukoladdkabel, då denna är typ 2. Den kan ladda en Tesla åtminstone. Eller rent av 16 A om man skaffar Volvos blå CEE-variant.
Jo.. Förutom att jag köpt tredjepartsladdkabel för CEEn. ;) Vet inte om Volvon har nån egen men har dom det är den troligen dyrare.
Jag köpte från evconnect.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

apkungen skrev:
Det står 12A på laddkabeln till ioniqen men kopplade den till ett 10A säkrat uttag och säkringen gick inte. 10A Schuko blir typ 8A i praktiken efter förluster är min känsla.
Är det 12A som kabeln säger och du kopplar till 10A-uttag kommer den dra 12A.oftast klarar uttagen lite mer än vad dom säger. Tror du kan räkna på mindre förlust än du gör.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

apkungen skrev:
Varför ska de bli så stora förluster för att de är shuko eller du menar kanske förluster i hela laddnings processen?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Tog ett tag för svar men de är tydligen på gång med app.
IMG_0411.PNG
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Känns ju ändå inte som om du kommer till existerande modell. Och jag blir nyfiken på vilka spännande uppkopplingsmöjligheter de pratar om!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

chaffis75 skrev:
apkungen skrev:
Varför ska de bli så stora förluster för att de är shuko eller du menar kanske förluster i hela laddnings processen?
Det är inget jag är hundra på men jag har fått sagt till mig är att anledningen till att shuko åldras är pga värmeutveckling som uppstår i själva kontakten, värmeutveckling som alltså är laddförluster.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

jonasl skrev:
Känns ju ändå inte som om du kommer till existerande modell. Och jag blir nyfiken på vilka spännande uppkopplingsmöjligheter de pratar om!
Kanske är en helhypead radioanläggning som kan kopplas upp mot både AM och FM-bandet!! ;)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

joel80 skrev:
jonasl skrev:
Kanske är en helhypead radioanläggning som kan kopplas upp mot både AM och FM-bandet!! ;)
Den har faktiskt dab!
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Oooooh... DAB... Ja just ja.. Det där dom beslutat lägga ner redan innan det är infört?
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

apkungen skrev:
joel80 skrev:
jonasl skrev:
Den har faktiskt dab!
DAB är otroligt irriterande, av och på, av och på, av och på, så fungerar det vid sämre signal.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

SR-71-BlackBird skrev:
apkungen skrev:
joel80 skrev:
jonasl skrev:
Den har faktiskt dab!
DAB är otroligt irriterande, av och på, av och på, av och på, så fungerar det vid sämre signal.
Som en GSM-telefon i Norrland då... :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
apkungen skrev:
joel80 skrev:
jonasl skrev:
Den har faktiskt dab!
Som en GSM-telefon i Norrland då... :lol:
:lol: ja precis...

Jag undrar oxo verkligen vad dom syftar på med "uppkopplad"???
Jag upprepar gärna vad jag sagt förut, utan app och möjlighet att kommunicera med bilen så skulle jag öht inte
kunna ha den, vet inte hur många ggr jag sett att laddningen avbrutits och jag måste ut till bilen (som inte alla ggr
står precis utanför dörren sas) och fixa laddningen för att ta mig hem, och att kunna slå på värmen innan jag ska iväg
(Medans bilen är inkopplad i väggen och inte tär på batteriet osv) är ibland ett måste (och ofta ovärdeligt).
Plus flera liknande situationer där det är megaviktigt (tex kunna stänga av laddning om ngn annan behöver det).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Bjelke skrev:
vet inte hur många ggr jag sett att laddningen avbrutits och jag måste ut till bilen (som inte alla ggr
står precis utanför dörren sas) och fixa laddningen för att ta mig hem
Lite OT, sorry men måste fråga.
Vad är det som krånglar med laddningen?
Alltid samma plats eller på olika?
Har för mig du har en Leaf ochså förutom MS. Båda bilarna eller bara ena?

Efter snart 2 år med Leaf måste jag säga att den varit helt krångelfri.
Enda gången nog laddning avbrutits har varit pga okänd säkring som inte tålde 16A laddning.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

_TonyV skrev:
Bjelke skrev:
vet inte hur många ggr jag sett att laddningen avbrutits och jag måste ut till bilen (som inte alla ggr
står precis utanför dörren sas) och fixa laddningen för att ta mig hem
Lite OT, sorry men måste fråga.
Vad är det som krånglar med laddningen?
Alltid samma plats eller på olika?
Har för mig du har en Leaf ochså förutom MS. Båda bilarna eller bara ena?

Efter snart 2 år med Leaf måste jag säga att den varit helt krångelfri.
Enda gången nog laddning avbrutits har varit pga okänd säkring som inte tålde 16A laddning.
Laddning har avbrutits för mig oxå flera gånger ute på vift. Hemma har man koll på grejerna men i nån random stolpe händer det do o då att laddning lägger av.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

SR-71-BlackBird skrev:
apkungen skrev:
joel80 skrev:
jonasl skrev:
Den har faktiskt dab!
Va ironisk ;)
Skriv svar