Och kommer det påverka laddhastigheten? Eller kommer den inte kunna ladda snabbare med wallbox än med shuko som följer med?Teslaspolen skrev:Teslas Wallbox kommer fungera, ja.peken skrev:Lånade hem en ionic idag. Riktigt trevlig bil. Satte den på laddning nu då det var 48% i batteriet, beräknad laddtid 8h 30m. Och det på ett 28kWh batteri. Visst jag skulle säkert klara mig bra med en sån, men lite störande att inte ha möjligheten att kunna ladda med 3-fas hemma. För det kommer ju komma tillfällen då man behöver ladda snabbare.
I övrigt så saknar man ju app, samt att man inte kan fjärrvärme den utan att laddkabeln är i. Men annars är jag riktigt imponerad av bilen, har avverkat drygt 10 mil i den. Ska lämna igen den imorgonbitti.
Kommer man kunna ladda denna med en Tesla Wallbox? Den har ju type 2. En tanke är att frun skaffar en Ionic, då har vi ju en elbil i väntan på min model 3. Det vore ju skönt om man kunde fixa laddmöjligheter hemma som funkar för fler än en elbil (tesla).
Hyundai Ioniq - test och långkörning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Antar att du med en Wallbox kan ladda med 6,6kWs ombordladdaren. Men det kräver 32A 1-fas och det är det inte många som har hemma.
Jag har hittills inte känt något behov av att ladda snabbare hemma. Har vi hamnat i bekymmer någon gång så har vi använt Chademo som ligger på vägen istället.
Jag har hittills inte känt något behov av att ladda snabbare hemma. Har vi hamnat i bekymmer någon gång så har vi använt Chademo som ligger på vägen istället.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Bilen klarar att ta emot 32A, det beror på hur mycket ström du kan skicka ut.
Via Schuko så är förlusterna höga (pga värmeutveckling i kontakten som också gör att livslängden på uttaget minskar). Genast via typ 2 laddar man alltså snabbare med samma ampere o volt. Ofta kan de flesta säkra upp till 16A iaf till en wallbox utan att behöva höja huvudsäkring. Med 230v 16A laddas alltså bilen med 3,6kW vilket ger ungefär 2mil/h. Du laddar dop fullt på knappt 8h, dvs dubbelt så snabbt som med Schuko.
Via Schuko så är förlusterna höga (pga värmeutveckling i kontakten som också gör att livslängden på uttaget minskar). Genast via typ 2 laddar man alltså snabbare med samma ampere o volt. Ofta kan de flesta säkra upp till 16A iaf till en wallbox utan att behöva höja huvudsäkring. Med 230v 16A laddas alltså bilen med 3,6kW vilket ger ungefär 2mil/h. Du laddar dop fullt på knappt 8h, dvs dubbelt så snabbt som med Schuko.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Kan man bara ladda i 8A med shucko till den? Volvon kan jag ladda i 13A med medföljande shucko.. Har satt en 1-fas CEE på garageväggen och köpt en CEE UMC som ger 16A till Typ2, det borde funka för Ioniq också och ger 20-25km/h om förbrukningen ligger på runt 1.5kwh/mil.
Kör man lite snålt verkar det ju som att man kan komma över 30km på 3.6kwh.
Jag förstår bara inte varför man inte kan välja till att ha en app. Jag kan tänka mig att betala typ 10k extra för att ha bilen uppkopplad. Borde väl räcka kostnaderna för ett modem och lite datatrafik...
Kör man lite snålt verkar det ju som att man kan komma över 30km på 3.6kwh.

Jag förstår bara inte varför man inte kan välja till att ha en app. Jag kan tänka mig att betala typ 10k extra för att ha bilen uppkopplad. Borde väl räcka kostnaderna för ett modem och lite datatrafik...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Isåfall borde man kunna ladda 13 A om man använder Volvos schukoladdkabel, då denna är typ 2. Den kan ladda en Tesla åtminstone. Eller rent av 16 A om man skaffar Volvos blå CEE-variant.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
De vill kanske spara den möjligheten till senare modeller, så att man har skäl att byta upp sig. Eller så har Hyundai-folket helt enkelt gjort bedömningen att deras kunder inte vill ha en app och på det viset gjort bilen några kronor billigare. Och det är mycket möjligt att det är rätt. Ingen aning.joel80 skrev:Jag förstår bara inte varför man inte kan välja till att ha en app. Jag kan tänka mig att betala typ 10k extra för att ha bilen uppkopplad. Borde väl räcka kostnaderna för ett modem och lite datatrafik...
Jag kan för min del säga att det är absolut ingen dealbreaker att bilen inte är uppkopplad som Teslan. Det är en trevlig funktion, men för mig är det inte avgörande för ett bilköp, och jag skulle inte betala extra för att få den möjligheten. Jag antar att Hyundai inte har appar till sina andra bilar heller. De allra flesta bilar i det prissegmentet där Hyundai befinner sig är inte uppkopplade. Således skulle potentiella Ioniq-kunder förmodligen inte sakna appen i nuläget. Jag antar att det är så man resonerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4435
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Fast det känns viktigare i en elbil. Jag kommer inte köpa Ioniq i nuvarande utförande men den verkar vara bästa köpet just nu och ett bra steg framåt!
Model Y LR AWD 2022
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att byta Teslan mot Hyundaien men det blir i så fall inte förrän om ett år eller så. Lagom innan Tesla-garantin går ut. Och fram tills dess har det säkert kommit fler bra elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Sist jag kollade sålde Volvo 4 versioner av sin laddkabel som reservdel. Är fabrikat Mennekes.
Schucko, ställbar upp till 13A med typ 4,5m eller 8m kabellängd.
Blå CEE (vanliga på camping/båthamn tex) 16A, ställbar upp till 16A med 4,5m kabel och artikelnummer 31407095, eller med 8m kabel med artikelnummer 31407096.
Då i våras kostade de 3500kr inklusive moms och tog 2dar att få hem.
Så sätt upp ett blått CEE uttag så kan du enkelt ladda med 16A enfas =3,7kW å andra sidan kostar Teslas 3-fas Wallbox bara 5950kr ink moms och ska funka med typ-2 också. Dock ganska klumpig/tjock kabel på Teslas då den klara betydligt högre effekt =mera framtidssäker.
Schucko, ställbar upp till 13A med typ 4,5m eller 8m kabellängd.
Blå CEE (vanliga på camping/båthamn tex) 16A, ställbar upp till 16A med 4,5m kabel och artikelnummer 31407095, eller med 8m kabel med artikelnummer 31407096.
Då i våras kostade de 3500kr inklusive moms och tog 2dar att få hem.
Så sätt upp ett blått CEE uttag så kan du enkelt ladda med 16A enfas =3,7kW å andra sidan kostar Teslas 3-fas Wallbox bara 5950kr ink moms och ska funka med typ-2 också. Dock ganska klumpig/tjock kabel på Teslas då den klara betydligt högre effekt =mera framtidssäker.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Det står 12A på laddkabeln till ioniqen men kopplade den till ett 10A säkrat uttag och säkringen gick inte. 10A Schuko blir typ 8A i praktiken efter förluster är min känsla.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Jo.. Förutom att jag köpt tredjepartsladdkabel för CEEn.bylund skrev:Isåfall borde man kunna ladda 13 A om man använder Volvos schukoladdkabel, då denna är typ 2. Den kan ladda en Tesla åtminstone. Eller rent av 16 A om man skaffar Volvos blå CEE-variant.

Jag köpte från evconnect.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Är det 12A som kabeln säger och du kopplar till 10A-uttag kommer den dra 12A.oftast klarar uttagen lite mer än vad dom säger. Tror du kan räkna på mindre förlust än du gör.apkungen skrev:Det står 12A på laddkabeln till ioniqen men kopplade den till ett 10A säkrat uttag och säkringen gick inte. 10A Schuko blir typ 8A i praktiken efter förluster är min känsla.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Varför ska de bli så stora förluster för att de är shuko eller du menar kanske förluster i hela laddnings processen?apkungen skrev:Det står 12A på laddkabeln till ioniqen men kopplade den till ett 10A säkrat uttag och säkringen gick inte. 10A Schuko blir typ 8A i praktiken efter förluster är min känsla.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4435
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Känns ju ändå inte som om du kommer till existerande modell. Och jag blir nyfiken på vilka spännande uppkopplingsmöjligheter de pratar om!
Model Y LR AWD 2022
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Det är inget jag är hundra på men jag har fått sagt till mig är att anledningen till att shuko åldras är pga värmeutveckling som uppstår i själva kontakten, värmeutveckling som alltså är laddförluster.chaffis75 skrev:Varför ska de bli så stora förluster för att de är shuko eller du menar kanske förluster i hela laddnings processen?apkungen skrev:Det står 12A på laddkabeln till ioniqen men kopplade den till ett 10A säkrat uttag och säkringen gick inte. 10A Schuko blir typ 8A i praktiken efter förluster är min känsla.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Kanske är en helhypead radioanläggning som kan kopplas upp mot både AM och FM-bandet!!jonasl skrev:Känns ju ändå inte som om du kommer till existerande modell. Och jag blir nyfiken på vilka spännande uppkopplingsmöjligheter de pratar om!

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Den har faktiskt dab!joel80 skrev:Kanske är en helhypead radioanläggning som kan kopplas upp mot både AM och FM-bandet!!jonasl skrev:Känns ju ändå inte som om du kommer till existerande modell. Och jag blir nyfiken på vilka spännande uppkopplingsmöjligheter de pratar om!
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Oooooh... DAB... Ja just ja.. Det där dom beslutat lägga ner redan innan det är infört? 

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
DAB är otroligt irriterande, av och på, av och på, av och på, så fungerar det vid sämre signal.apkungen skrev:Den har faktiskt dab!joel80 skrev:Kanske är en helhypead radioanläggning som kan kopplas upp mot både AM och FM-bandet!!jonasl skrev:Känns ju ändå inte som om du kommer till existerande modell. Och jag blir nyfiken på vilka spännande uppkopplingsmöjligheter de pratar om!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Som en GSM-telefon i Norrland då...SR-71-BlackBird skrev:DAB är otroligt irriterande, av och på, av och på, av och på, så fungerar det vid sämre signal.apkungen skrev:Den har faktiskt dab!joel80 skrev:Kanske är en helhypead radioanläggning som kan kopplas upp mot både AM och FM-bandet!!jonasl skrev:Känns ju ändå inte som om du kommer till existerande modell. Och jag blir nyfiken på vilka spännande uppkopplingsmöjligheter de pratar om!

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
lator skrev:Som en GSM-telefon i Norrland då...SR-71-BlackBird skrev:DAB är otroligt irriterande, av och på, av och på, av och på, så fungerar det vid sämre signal.apkungen skrev:Den har faktiskt dab!joel80 skrev:Kanske är en helhypead radioanläggning som kan kopplas upp mot både AM och FM-bandet!!jonasl skrev:Känns ju ändå inte som om du kommer till existerande modell. Och jag blir nyfiken på vilka spännande uppkopplingsmöjligheter de pratar om!

Jag undrar oxo verkligen vad dom syftar på med "uppkopplad"???
Jag upprepar gärna vad jag sagt förut, utan app och möjlighet att kommunicera med bilen så skulle jag öht inte
kunna ha den, vet inte hur många ggr jag sett att laddningen avbrutits och jag måste ut till bilen (som inte alla ggr
står precis utanför dörren sas) och fixa laddningen för att ta mig hem, och att kunna slå på värmen innan jag ska iväg
(Medans bilen är inkopplad i väggen och inte tär på batteriet osv) är ibland ett måste (och ofta ovärdeligt).
Plus flera liknande situationer där det är megaviktigt (tex kunna stänga av laddning om ngn annan behöver det).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Lite OT, sorry men måste fråga.Bjelke skrev:vet inte hur många ggr jag sett att laddningen avbrutits och jag måste ut till bilen (som inte alla ggr
står precis utanför dörren sas) och fixa laddningen för att ta mig hem
Vad är det som krånglar med laddningen?
Alltid samma plats eller på olika?
Har för mig du har en Leaf ochså förutom MS. Båda bilarna eller bara ena?
Efter snart 2 år med Leaf måste jag säga att den varit helt krångelfri.
Enda gången nog laddning avbrutits har varit pga okänd säkring som inte tålde 16A laddning.
MYLR-24
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Laddning har avbrutits för mig oxå flera gånger ute på vift. Hemma har man koll på grejerna men i nån random stolpe händer det do o då att laddning lägger av._TonyV skrev:Lite OT, sorry men måste fråga.Bjelke skrev:vet inte hur många ggr jag sett att laddningen avbrutits och jag måste ut till bilen (som inte alla ggr
står precis utanför dörren sas) och fixa laddningen för att ta mig hem
Vad är det som krånglar med laddningen?
Alltid samma plats eller på olika?
Har för mig du har en Leaf ochså förutom MS. Båda bilarna eller bara ena?
Efter snart 2 år med Leaf måste jag säga att den varit helt krångelfri.
Enda gången nog laddning avbrutits har varit pga okänd säkring som inte tålde 16A laddning.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Va ironiskSR-71-BlackBird skrev:DAB är otroligt irriterande, av och på, av och på, av och på, så fungerar det vid sämre signal.apkungen skrev:Den har faktiskt dab!joel80 skrev:Kanske är en helhypead radioanläggning som kan kopplas upp mot både AM och FM-bandet!!jonasl skrev:Känns ju ändå inte som om du kommer till existerande modell. Och jag blir nyfiken på vilka spännande uppkopplingsmöjligheter de pratar om!
