Sida 3 av 10

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 07 okt 2017 07:45
av jesperlofgren
lator skrev:
jesperlofgren skrev:
lator skrev:
Vet du när Noppikoski ska driftsättas?
Någon gång under hösten i år. Ska försöka få fram ett mer korrekt datum när jag är på rätt kontor nästa gång!
Jag tog en genväg och ringde in till Dala Energi´s växel och fick beskedet att Noppikoski bör vara igång i slutet av nästa vecka. Vi får väl se om det stämmer... ;-)
Då fick du ett mer konkret svar än mig ;).. Jag fick ”Det står inte på”..

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 07 okt 2017 07:52
av jesperlofgren
Teslaspolen skrev:
Jesper, kanske du kan reda ut lite vem som exakt äger dessa laddare? Jag förstår att det varit ett samarbete mellan Dala Energi, Dalakraft och Malung Elnät; men vem borde stå som ägare och support på ställen så som uppladdning.nu?
Exakt, det har varit ett gemensamt samarbete, vilket inte är ovanligt mellan de tre bolagen. Support och kontakt kommer vara Dalakraft och vi ändrar på uppladdning.nu allt eftersom.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 07 okt 2017 07:54
av jesperlofgren
Lägger in en liten karta över de elva laddarna ifall geografikunskaperna tryter ;)

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 07 okt 2017 14:16
av Swede1
jesperlofgren skrev:
Lägger in en liten karta över de elva laddarna ifall geografikunskaperna tryter ;)
Mora borde ha snabbladdare också!

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 07 okt 2017 14:47
av Elbilisten
Swede1 skrev:
jesperlofgren skrev:
Lägger in en liten karta över de elva laddarna ifall geografikunskaperna tryter ;)
Mora borde ha snabbladdare också!
Självklart. Här korsar E45 och riksväg 70 varandra. Mora är även slutstation för järnvägen från Stockholm. Men kommunen har inte råd med en riktig snabbladdare som kostar 0,5 mille när man varje år ger 4,9 miljoner för att hålla fossilflyget i luften. Varför inte köpa Teslaer till hemtjänsten i stället?

https://upphandling24.se/fem-miljoner-f ... att-lyfta/

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 07 okt 2017 19:40
av Elmil
Swede1 skrev:
Mora borde ha snabbladdare också!
Enligt Klimatklivet kan det komma en vid McDonalds (precis där E45 och rv70 möts):
Fortum Markets AB / Laddinfrastruktur McDonalds Mora / 244 800 kr / 50% / 2016-06-30
Beviljades ju redan förra sommaren, så det borde hända något snart.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 08 okt 2017 08:16
av Teslaspolen
Elmil skrev:
Swede1 skrev:
Mora borde ha snabbladdare också!
Enligt Klimatklivet kan det komma en vid McDonalds (precis där E45 och rv70 möts):
Fortum Markets AB / Laddinfrastruktur McDonalds Mora / 244 800 kr / 50% / 2016-06-30
Beviljades ju redan förra sommaren, så det borde hända något snart.
Fast där vill man ju helst inte stanna. ;)

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 09 okt 2017 10:44
av apkungen
lator skrev:
jesperlofgren skrev:
apkungen skrev:
Vilka laddare är det som stödjer 100kW?
Taget direkt ur minnet så är det Djurås, Insjön, Leksand, Rättvik, Säter
Och Noppikoski vad det ser ut som... ;-)
Noppikoski.jpg

Härligt!!

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 13 okt 2017 13:54
av Swede1
Så bra Dala energi, nu står flera laddare med 100 kW redo att kopplas in. Djurås, Insjön, Noppi, och 50 kW Älvdalen, Vansbro.

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 2bcef2ce85

Nu kan tom en leaf 24 kW köra lätt till dalafjällen!

Varför sätts det inte upp 100 kW deltaladdare i Stockholm mfl områden? Ström lär ju finnas.

Se och lär av masarna. Nu höjs värdet på elbilar i dalarna.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 13 okt 2017 19:20
av Elmil
Swede1 skrev:
Så bra Dala energi, nu står flera laddare med 100 kW redo att kopplas in. Djurås, Insjön, Noppi, och 50 kW Älvdalen, Vansbro.
Och Säter monterades idag :)
Säter_20171013.jpg

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 13 okt 2017 19:31
av N H
En stor fördel med Deltaladdarna tycker jag är att lika många bilar som laddaren har kablar/uttag kan ladda samtidigt (Leksand/Rättvik har 3 kablar, men det ryktas att de nya även har typ 2-uttag). På övriga fabrikat av snabbladdare verkar det vara en bil per snabbladdare trots att det finns 2-3 kablar.

Jag hoppas vi kommer att skratta åt den här soppan med olika varianter, betalsystem och enstaka laddare här och där om 5 år, men det är väl steg i utvecklingen som ska passeras så all cred till de som tar stegen! Förhoppningsvis har dagens enstaka laddare utvecklats till laddnätverk a la Tesla Superchargers om 5 år.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 13 okt 2017 19:46
av Teslaspolen
N H skrev:
En stor fördel med Deltaladdarna tycker jag är att lika många bilar som laddaren har kablar/uttag kan ladda samtidigt (Leksand/Rättvik har 3 kablar, men det ryktas att de nya även har typ 2-uttag). På övriga fabrikat av snabbladdare verkar det vara en bil per snabbladdare trots att det finns 2-3 kablar.

Jag hoppas vi kommer att skratta åt den här soppan med olika varianter, betalsystem och enstaka laddare här och där om 5 år, men det är väl steg i utvecklingen som ska passeras så all cred till de som tar stegen! Förhoppningsvis har dagens enstaka laddare utvecklats till laddnätverk a la Tesla Superchargers om 5 år.
Är det verkligen så? När Delta-laddaren kom först i R/L så frågade jag någon anställd av nyfikenhet och fick svaret att endast en av DC sladdarna kan användas i taget, plus AC sladden.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 13 okt 2017 19:49
av EnTraktor
Greenway i Polen håller precis på att installera en massa Delta laddare och där kan man ladda upp till 4 bilar samtidigt.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 13 okt 2017 19:52
av N H
Teslaspolen skrev:
N H skrev:
En stor fördel med Deltaladdarna tycker jag är att lika många bilar som laddaren har kablar/uttag kan ladda samtidigt (Leksand/Rättvik har 3 kablar, men det ryktas att de nya även har typ 2-uttag). På övriga fabrikat av snabbladdare verkar det vara en bil per snabbladdare trots att det finns 2-3 kablar.

Jag hoppas vi kommer att skratta åt den här soppan med olika varianter, betalsystem och enstaka laddare här och där om 5 år, men det är väl steg i utvecklingen som ska passeras så all cred till de som tar stegen! Förhoppningsvis har dagens enstaka laddare utvecklats till laddnätverk a la Tesla Superchargers om 5 år.
Är det verkligen så? När Delta-laddaren kom först i R/L så frågade jag någon anställd av nyfikenhet och fick svaret att endast en av DC sladdarna kan användas i taget, plus AC sladden.
Nån kanske kan bekräfta med 100% säkerhet, men jag har för mig att jag läst det och även laddat bredvid en i3:a med vår Leaf i Leksand. Litar på min hjärna till 95% ;)

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 13 okt 2017 21:20
av Jensa
Det vore ju väldigt bra om den infon står på laddaren ifall det är möjligt att ladda två st samtidigt!

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 13 okt 2017 21:35
av N H
Jodå, 3 bilar samtidigt stämmer.

"Utdrag ur nomineringen: Dala Energis snabbladdare i Rättvik kan tack vare sin effekt på 100kW ladda upp till tre elbilar samtidigt vilket minimerar risken för laddkö när elbilarna snart blir fler på vägarna."

http://www.dalaenergi.se/allmant/elbil- ... s-ny__2319

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 13 okt 2017 21:40
av Jensa
Tumme upp på den! :mrgreen:

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 13 okt 2017 22:46
av bylund
N H skrev:
Jodå, 3 bilar samtidigt stämmer.

"Utdrag ur nomineringen: Dala Energis snabbladdare i Rättvik kan tack vare sin effekt på 100kW ladda upp till tre elbilar samtidigt vilket minimerar risken för laddkö när elbilarna snart blir fler på vägarna."

http://www.dalaenergi.se/allmant/elbil- ... s-ny__2319
Fast vad har effekten med det att göra? En laddare på 10 kW kan ju också kunna ladda tre bilar samtidigt, men effekten per bil blir ju såklart lägre.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 14 okt 2017 08:16
av Niklas Z
I princip har du ju helt rätt. I det här fallet kanske det bara handlar om att de inte tycker att det är någon idé att bygga in möjlighet att dela på effekten förrän det finns rejält med effekt att fördela till flera bilar. Blir den utdelade effekten inte mycket större än ett Schuko-uttag så är det kanske inte värt att lägga till det som krävs för att flera elbilar ska kunna dela på laddaren.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 14 okt 2017 10:46
av joel80
Men kommer det två bilar som vill ladda med CCE får den ena ändå vänta? Eller köra DC...
För det är fortfarande bara en kabel av varje som jag förstår?

Kan Tesla ta emot 62kw från chademo? Är chademo mer begränsad i hastighet än CCE?

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 14 okt 2017 14:16
av Teslaspolen
Insjön står på plats sedan ett par dagar, inte öppen än dock!

Bild

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 25 okt 2017 10:13
av clecab
Någon som hört hur det gått med laddaren i Noppikoski?
Är det igång nu.

Tänkte åka till fjälls med Leafen som förra året och det skulle gå mycket fortare om den är aktiv.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 25 okt 2017 12:38
av lator
clecab skrev:
Någon som hört hur det gått med laddaren i Noppikoski?
Är det igång nu.

Tänkte åka till fjälls med Leafen som förra året och det skulle gå mycket fortare om den är aktiv.
För ett par dagar sen var det ingen "juice" i den trots att de sa att den skulle vara igång inom en vecka när jag ringde dem för snart tre veckor sen... :(

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 25 okt 2017 12:46
av Teslaspolen
Hoppas det blir snart. Älvdalen skulle underlätta ett par resor jag ska göra i början av November.

Brukar spana in Dala Energi och Dalakrafts hemsidor av och till, men inget än.

Re: Fyra nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 25 okt 2017 16:31
av Jensa
Verkar vara segt här.. Även Vansbros är ännu ej i drift :roll: