Re: Jaguar I-Pace
Postat: 16 mar 2017 13:52
Första elbilen utanför Teslas värld som väcker ha-begär hos mig. Blir sannerligen intressant att se prislapp och deras lösning för snabb (eller långsam?) laddning.
Den verkar riktigt, riktigt najs. Det ska bli sjukt intressant att se om Jaguar får till nåt färdigt som känns lika attraktivt.Jojje167 skrev:
I videon hävdar man att det ska vara väldigt nära det slutgiltiga resultatet. Se ex ca 1:40 in "what we didn't want to do is to promise something that we couldn't deliver..", det var iofs en fråga om inredningen men svaret bör väl även gälla utsidan. Får också det intrycket när han pratar med designern för de utvändiga delarna, dvs, att detta är väldigt nära den färdiga bilen. Nytt designspråk osv..danni skrev:Den verkar riktigt, riktigt najs. Det ska bli sjukt intressant att se om Jaguar får till nåt färdigt som känns lika attraktivt.
Lite ändringar lär väl komma, mittensätet bak ser inte särskilt bekvämt ut... Skulle det inte vara ett säte där är det inte så bra att ha nackstöd som skymmer sikten.Laban skrev:I videon hävdar man att det ska vara väldigt nära det slutgiltiga resultatet. Se ex ca 1:40 in "what we didn't want to do is to promise something that we couldn't deliver..", det var iofs en fråga om inredningen men svaret bör väl även gälla utsidan. Får också det intrycket när han pratar med designern för de utvändiga delarna, dvs, att detta är väldigt nära den färdiga bilen. Nytt designspråk osv..danni skrev:Den verkar riktigt, riktigt najs. Det ska bli sjukt intressant att se om Jaguar får till nåt färdigt som känns lika attraktivt.
Personligen skulle jag nog också föredra fällbara säten bak. Plats för skidor och annat. Men det blir väl gissningsvis något mer i stil med F-pace i slutändanSvenssons skrev:Lite ändringar lär väl komma, mittensätet bak ser inte särskilt bekvämt ut... Skulle det inte vara ett säte där är det inte så bra att ha nackstöd som skymmer sikten.
http://insideevs.com/jaguar-i-pace-the- ... e-streets/0-60 mph in ~4 seconds
AWD, 400 hp total and 516 lb-ft of torque (two 200 hp electric motors)
220+ mile / 350 km all-electric range
liquid-cooled 90 kWh battery with cells from LG Chem
23-inch wheels (pretty standard fare for a concept vehicle)
drag coefficient of 0.29
at least 50 kW DC fast charging with CCS Combo
Heat pump
class-leading regen – up to 150 kW
5 seats
length: 184 inches, width: 74.4
Inga problem med bilbarnstol bak i eGolfen, problemet kommer för den som sitter framförJohnalm skrev:Givet att man får plats med (minst) en bakåtvänd bilbarnstol kommer den här bli en perfekt andrabil efter X:en.![]()
Har även kikat på nya e-golf, men tvivlar starkt på att bilbarnstol/-ar får plats i baksäte eller framsäte??
Eller så får bokningen av Model 3 ligga kvar och så kör jag på en snikvariant med "enbart" autonomisk körning
Håller med. Dessutom är det snygga bilar också, Model 3, I-Pace. En V 90/XC 90 motorhuv på en elbil är bara korkat, och i mina ögon inte snyggt när man vet att det inte fyller någon funktion.MSO skrev:Anar en trend med kortare motorhuvar. Bra. Känns vettigt.
Haha! Tack för tipsetHelectriC skrev:Inga problem med bilbarnstol bak i eGolfen, problemet kommer för den som sitter framförJohnalm skrev:Givet att man får plats med (minst) en bakåtvänd bilbarnstol kommer den här bli en perfekt andrabil efter X:en.![]()
Har även kikat på nya e-golf, men tvivlar starkt på att bilbarnstol/-ar får plats i baksäte eller framsäte??
Eller så får bokningen av Model 3 ligga kvar och så kör jag på en snikvariant med "enbart" autonomisk körning
Problemet är väl att en kortare bil inte kan ha en mer sedan liknande form som Model X och samtidigt bibehållet lastutrymme, huvudutrymme bak och hatchback lucka. Och med det följer ett högre Cd. Men den är 1.56 m hög jämfört med Model X som är 1.68m, så jag tror inte det behöver vara ett jätteproblem. När den också har ett 90 kWh batteri.MSO skrev:Cd på 0,29... Kommer gå åt lite i höga farter.
X ligger väl nedåt 0,24?
Den trenden har väl pågått ett tag nu...MSO skrev:Anar en trend med kortare motorhuvar. Bra. Känns vettigt.
Å andra sidan har vi Volvo S/V/XC 90 som går åt andra hållet jämfört med föregående modeller. En ren utseendefråga för det lär inte komma en modell med en V12 motor som i Jaguar E-type fallet.Mysman skrev:Den trenden har väl pågått ett tag nu...
Ingen som vet ännu!Mysman skrev:Hur ligger Jaggan till med hemma-laddningen, är det 3-fas?
Är du säker på att huven saknar hål? Jag tycker mig se en liten skugga där, och dom kan ju ha sträckt ut folien så den täcker hålet.Laban skrev:Den största skillnaden ser ut att vara huven som saknar hål, men det var väl rätt väntat.
Möjligt. Fast jag vet inte vilken funktion hålet fyller, samt att det kanske är lite tveksamt på vintern ? Speciellt om den också har en frunkSurfaren skrev:Är du säker på att huven saknar hål? Jag tycker mig se en liten skugga där, och dom kan ju ha sträckt ut folien så den täcker hålet.Laban skrev:Den största skillnaden ser ut att vara huven som saknar hål, men det var väl rätt väntat.
Nånting är det helt klart på huven. Jag tror den blir som på prototypen, möjligen lite mindre.Surfaren skrev:Är du säker på att huven saknar hål? Jag tycker mig se en liten skugga där, och dom kan ju ha sträckt ut folien så den täcker hålet.Laban skrev:Den största skillnaden ser ut att vara huven som saknar hål, men det var väl rätt väntat.