Sida 3 av 3

Re: Ladda hemma

Postat: 04 aug 2014 14:00
av Kenth
Tosh skrev:
Någon som har dubbelladdare och funderat på HPWC? Krävs det 400V 32A? Hösten 2014 beräknas den vara tillgänglig i Europa/Sverige?
Jag trodde innan jag fick bilen att vanlig 3-fas 16Amp inte skulle vara tillräcklig, men övertalades att den skulle duga bra.
Jag har dubbelladdare och har aldrig haft behov av mer kräm än detta. Med facit i hand skulle jag absolut välja 3-fas 16Amp som jag nu har, men skulle nog skippat dubbelladdaren.
Nu när Superchargers blir tillgängliga så ser jag inget behov längre att ladda annat än hemma eller på Teslas egna laddstationer ;)
Det är min erfarenhet...

Re: Ladda hemma

Postat: 04 aug 2014 17:11
av Niclas
Ladda hemma med enkelladdare räcker. På resa: supercharger eller chademo (när nu adaptern kommer...)

Re: Ladda hemma

Postat: 04 aug 2014 23:34
av Sofie
2 gånger på 1260mil skulle jag velat kunna ladda snabbare än 16A, nu har jag en mode-3 typ-2 sitter vid inkommande el på uthuset. Men jag har inte säkrat upp än då jag inte tycker behovet av att ladda 32A är värt 9110:- extra per år. Så nu håller vi på och räknar ut vilka 22kWh solpaneler vi skall införskaffa. Då blir ju liksom 32A laddningen gratis.

Re: Ladda hemma

Postat: 05 aug 2014 07:49
av Ghia64
Sofie, om ni skall ha 22kw solcelle kopplat till nätet så måste ni säkra upp ändå.Troligen så räknar elbolaget rent teoretiskt på hur mycket ni kan leverera ut på nätet... Du kommer iofs aldrig nå denna effekten med 22kW installerad effekt, eftersom så ideala förhållanden aldrig infaller... Men uppsäkring åker du på så länge anläggningen skall vara nätansluten.

Re: Ladda hemma

Postat: 05 aug 2014 07:50
av matbl
Sofie skrev:
2 gånger på 1260mil skulle jag velat kunna ladda snabbare än 16A, nu har jag en mode-3 typ-2 sitter vid inkommande el på uthuset. Men jag har inte säkrat upp än då jag inte tycker behovet av att ladda 32A är värt 9110:- extra per år. Så nu håller vi på och räknar ut vilka 22kWh solpaneler vi skall införskaffa. Då blir ju liksom 32A laddningen gratis.
Jag är inte riktigt med på hur du tänker att 22 KW solpaneler gör 32A laddningen gratis. Särskilt inte i kombination med uppsäkring. Men förklara gärna. Funderar nämligen själv åt samma håll.

Re: Ladda hemma

Postat: 05 aug 2014 08:47
av mickeisol
matbl skrev:
Sofie skrev:
2 gånger på 1260mil skulle jag velat kunna ladda snabbare än 16A, nu har jag en mode-3 typ-2 sitter vid inkommande el på uthuset. Men jag har inte säkrat upp än då jag inte tycker behovet av att ladda 32A är värt 9110:- extra per år. Så nu håller vi på och räknar ut vilka 22kWh solpaneler vi skall införskaffa. Då blir ju liksom 32A laddningen gratis.
Jag är inte riktigt med på hur du tänker att 22 KW solpaneler gör 32A laddningen gratis. Särskilt inte i kombination med uppsäkring. Men förklara gärna. Funderar nämligen själv åt samma håll.
Hej!
Kanske jag kan förklara som har 20kw solpaneler, Om man har 22kw solpaneler (och o ingen skugga,bra vinkel gärna på marken (bättre kylning än på tak)etc), då kan man räkna med runt 22000kwh/år , om regeringen inför nettoavräkning och man kan balansera sin årsförbrukning inom 22000kwh (inkl elbilen), då laddar man gratis. Om man har 22kw paneler då behöver man egentligen 35A säkring för all ström man skickar ut på elnätet (om man inte har en förbrukning på insidan av säkringarna just när panelerna (egentligen växelriktaren) levererar max ), har man gamla porslinsproppar klarar man sig i praktiken med 25A (dom blir varma ;) ) .
Men som sagt har man 22kw paneler då har man 32A vid full solstrålning plus att man kan ta ut det säkringarna tillåter också exvis 25A.
Så vid full solinstrålning har man 57A att leka med fast man har 25A säkring.
Man kan alltså ladda med nästan 40 kw effekt just då och säkringarna håller.

Eller vid full solinstrålning så tar man inte någon ström från nätet vid 22kw laddning GRATIS!!!!

Re: Ladda hemma

Postat: 05 aug 2014 08:50
av mickeisol
Såklart blir det ett annat tänk om man har ett solladdat batterilager hemma. Och det kommer nog att bli ganska vanligt i kombination till solceller speciellt när gigafactoryn har börjat producera billigare batterier.

Re: Ladda hemma

Postat: 05 aug 2014 11:55
av matbl
Nettodebiteringen förstår jag, inget konstigt men ett stort OM.

Men säkringsstorleken. Man laddar ju vanligtvis på natten?

Re: Ladda hemma

Postat: 05 aug 2014 13:31
av mickeisol
Nej precis, man måste ju ladda mitt på dagen om man ska ha nytta av solcellerna för säkringsstorlekens skull.
ladda på helgen kanske? eller om man jobbar nattskift :D
Annars blir det att skaffa batterilagring så att man kan ladda från ackarna på natten .
Man kanske kan få rabatt från tesla på en 85kwh batteripack så att man kan lagra dagens solenergi till natten (en 22kw solcellsanläggning ger ju upp till 170kwh en toppendag).

Re: Ladda hemma

Postat: 08 aug 2014 01:29
av G F
Som det ser ut just nu så är det faktiskt lönsammare att först leverera ut all solel på nätet, och sedan köpa tillbaka den när man ska ladda! :o

Re: Ladda hemma

Postat: 08 aug 2014 09:03
av matbl
G F skrev:
Som det ser ut just nu så är det faktiskt lönsammare att först leverera ut all solel på nätet, och sedan köpa tillbaka den när man ska ladda! :o
? Förklara?

Re: Ladda hemma

Postat: 10 aug 2014 01:00
av hybris
Problemet är väl att man inte är hemma dagtid när solen skiner och kan ladda...

Re: Ladda hemma

Postat: 10 aug 2014 12:21
av G F
matbl skrev:
G F skrev:
Som det ser ut just nu så är det faktiskt lönsammare att först leverera ut all solel på nätet, och sedan köpa tillbaka den när man ska ladda! :o
? Förklara?
Jo du får 1kr - 1:30kr/KWh + eventuellt det nya statliga stödet typ ROT för den elen du levererar ut, fast priserna kan ändra sej snabbt.

http://bengts.blogg.viivilla.se/kopare-solel/

Re: Ladda hemma

Postat: 18 aug 2015 11:38
av Surfaren
Vad bör man ha för huvudsäkring hemma för att inte riskera problem? Jag har 20A nu men med en Tesla som gärna plockar 16A så känns det som att jag bör ringa Vattenfall och be om en större propp. Det är fullt sannolikt att Teslan står och laddar samtidigt som värmepump, tvättmaskin, torktumlare och spis är igång (t.ex. på en vanlig lördag i februari).

Vattenfalls tabell ser ut så här:
Säkringsstorlek | Årlig elförbrukning | Maximalt effektuttag
16 A | 0-20 000 kWh | 11 kW
20 A | 20 000-25 000 kWh | 14 kW
25 A | 25 000-30 000 kWh | 17 kW
35 A | 30 000-40 000 kWh | 24 kW
50 A | 40 000-55 000 kWh | 35 kW

Man får bara byta en gång per år så nu vänder jag mig till er med erfarenhet för att försöka utröna vad som är lämpligt... (Att fråga Vattenfall känns lite som att kasta en tärning, tror inte dom har så mycket koll på att ha en Tesla i garaget.)

Re: Ladda hemma

Postat: 18 aug 2015 12:00
av vigge50
Surfaren skrev:
Vad bör man ha för huvudsäkring hemma för att inte riskera problem? Jag har 20A nu men med en Tesla som gärna plockar 16A så känns det som att jag bör ringa Vattenfall och be om en större propp. Det är fullt sannolikt att Teslan står och laddar samtidigt som värmepump, tvättmaskin, torktumlare och spis är igång (t.ex. på en vanlig lördag i februari).

Vattenfalls tabell ser ut så här:
Säkringsstorlek | Årlig elförbrukning | Maximalt effektuttag
16 A | 0-20 000 kWh | 11 kW
20 A | 20 000-25 000 kWh | 14 kW
25 A | 25 000-30 000 kWh | 17 kW
35 A | 30 000-40 000 kWh | 24 kW
50 A | 40 000-55 000 kWh | 35 kW

Man får bara byta en gång per år så nu vänder jag mig till er med erfarenhet för att försöka utröna vad som är lämpligt... (Att fråga Vattenfall känns lite som att kasta en tärning, tror inte dom har så mycket koll på att ha en Tesla i garaget.)
Du kan ställa in i teslan under vilka timmar du ska ladda och hur många ampere. Så om du inte tror du behöver ladda batteriet hela natten så kan du ställa in att den ska ladda mellan 00:00-06:00 när typ inget annat är igång i huset och därmed behöver du inte en större säkring du kan även ställa ner det till 13-14 ampere om du vill vara på säkra sidan.

Re: Ladda hemma

Postat: 18 aug 2015 12:07
av z balata
Surfaren skrev:
Vad bör man ha för huvudsäkring hemma för att inte riskera problem? Jag har 20A nu men med en Tesla som gärna plockar 16A så känns det som att jag bör ringa Vattenfall och be om en större propp. Det är fullt sannolikt att Teslan står och laddar samtidigt som värmepump, tvättmaskin, torktumlare och spis är igång (t.ex. på en vanlig lördag i februari).

Vattenfalls tabell ser ut så här:
Säkringsstorlek | Årlig elförbrukning | Maximalt effektuttag
16 A | 0-20 000 kWh | 11 kW
20 A | 20 000-25 000 kWh | 14 kW
25 A | 25 000-30 000 kWh | 17 kW
35 A | 30 000-40 000 kWh | 24 kW
50 A | 40 000-55 000 kWh | 35 kW

Man får bara byta en gång per år så nu vänder jag mig till er med erfarenhet för att försöka utröna vad som är lämpligt... (Att fråga Vattenfall känns lite som att kasta en tärning, tror inte dom har så mycket koll på att ha en Tesla i garaget.)
Jag har 20A. Brydde mig inte om att uppgradera. Har ställt den så att den laddar 13A hemma. Räcker alltid mer än väl och någon säkring har aldrig löst ut. (Har haft bilen 15 månader) Ibland låter jag den ladda direkt när jag sätter i sladden, men ofta låter jag den ladda en förvald tid. Särskilt när jag laddar batteriet till 100%, då vill jag inte att det ska stå fullt alltför länge. Utan då får laddningen gå på kl 01:00.

Re: Ladda hemma

Postat: 18 aug 2015 12:51
av Surfaren
Tack för era svar. Det jag tänkte på var de tillfällen då man kommer hem, gör lite hushållsarbete och sen ska åka iväg igen. Under denna tid kanske man vill fylla på lite kräm. Men som det låter kan man ju säga till bilen att ladda med lägre strömstyrka då (om man kommer ihåg det). :)

Re: Ladda hemma

Postat: 18 aug 2015 12:53
av Bjorn
Surfaren skrev:
Vad bör man ha för huvudsäkring hemma för att inte riskera problem? Jag har 20A nu men med en Tesla som gärna plockar 16A så känns det som att jag bör ringa Vattenfall och be om en större propp. Det är fullt sannolikt att Teslan står och laddar samtidigt som värmepump, tvättmaskin, torktumlare och spis är igång (t.ex. på en vanlig lördag i februari).

Vattenfalls tabell ser ut så här:
Säkringsstorlek | Årlig elförbrukning | Maximalt effektuttag
16 A | 0-20 000 kWh | 11 kW
20 A | 20 000-25 000 kWh | 14 kW
25 A | 25 000-30 000 kWh | 17 kW
35 A | 30 000-40 000 kWh | 24 kW
50 A | 40 000-55 000 kWh | 35 kW

Man får bara byta en gång per år så nu vänder jag mig till er med erfarenhet för att försöka utröna vad som är lämpligt... (Att fråga Vattenfall känns lite som att kasta en tärning, tror inte dom har så mycket koll på att ha en Tesla i garaget.)
Jag är väl fortfarande i läget vänta och se om jag behöver säkra upp, men hittills har det gått bra, inte gått någon säkring.
Jag har ställt bilen på 8A, vilket den kommer ihåg på GPS-position, men struntat i att ställa starttid. Jag har 20A huvudsäkring. Elvärme 6kw och alla maskiner som du nämner + poolvärmepump enfas c:a 2kW som ofta går hela tiden. Min huvudsäkring är av typen gängsäkring (propp). Jag har tänkt att elvärmen drar max som poolvärmepump fast på alla faser. Jag har innan Teslan 31000kWh /år. Nu blir det väl över 35000 gissar jag.

På 8A har jag hittills alltid laddat till önskad nivå över natt. Endast ett par tre gånger har jag kommit hem med under 10% och då har jag haft mer än 10 timmar på mig och därmed kommit upp i 80%. Jag brukar ladda till 60 eller 70 när jag vet att det inte blir långresor, 80 när det är osäkert. 90 eller mer när jag vet att behovet finns. Ställer om från mobilen närsomhelst.

Två gånger har jag velat ha maxladdning. Då har jag laddat till 90% över natt och sen ställt upp till 100% från mobilen när jag vaknat. Det tar då c:a 1,5 timmar vilket har varit rätt lagom innan vi kommit iväg med 98 - 100%. 98 känns bättre för då funkar regen.

Jag har noterat att säkringarna tål kortvariga toppar på 50% överlast rätt bra. T.ex. spis som kortvarigt, ett par minuter kan dra 16A på en eller två faser. Sen sänker man ju effekten om något ska stå länge.

Bilen är ställbar mellan 5 och 16A i steg om hela A. Den håller detta noggrant, bättre än 0,05 A. Och sen finns ju starttiden som nämns ovan. Så det finns ju bra möjligheter för optimering.

Jag har bestämt att jag ska fortsätta och köra med 20A tillsvidare. Jag tror dock jag ska stoppa laddningen när jag kör bastun i vinter.

Om man ofta har körmönstret hemma sent och tom, iväg tidigt och långt eller om man har stor risk för långa akutresor, då kan jag tänka mig att det är bra att ha "plats för" 16A i huvudsäkringen.

Re: Ladda hemma

Postat: 18 aug 2015 14:55
av Surfaren
Tack Bjorn för utförlig beskrivning. Jag får fundera på om jag törs testa med 20A eller om jag ska byta till 25A på en gång...

Re: Ladda hemma

Postat: 18 aug 2015 16:30
av KlasE
Om du inte kör långresor varje dag så finns ingen anledning att ha mer än 20A skulle jag säga. Jag har 20A, visserligen bergvärme, men även poolvärmepump som kör 2kW nästan jämt. Aldrig gått ngn säkring.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Ladda hemma

Postat: 18 aug 2015 21:31
av Stripe68
Jag höjde huvudsäkringen till 25 A vilket var max utan att kosta för mycket, nästa steg innebär att man måste byta ut hela elskåpet. I alla fall hos mig. Jag har ställt in bilen på att ladda med 20 A.

Jag har också en effektvakt som kopplar bort laddaren om den totala strömstyrkan kommer upp i 25 A, det gör att huvudsäkringen inte riskerar att lösa ut. Effektvakten har bara aktiverats en enda gång när jag laddade bilen och använde bubbelbadet på samma gång. Men det visar i alla fall att det funkar.

Re: Ladda hemma

Postat: 18 aug 2015 21:49
av Stripe68
Förresten, är det någon som har tittat på att byta till ett elavtal med tidsbaserad taxa, så att man har lägre elpris på natten? Man kan ju låta bilen ladda på natten och förmodligen spara en hel del pengar. Jag räknade lite på det innan jag fick bilen men då hade jag inte så mycket statistik att använda.

Re: Ladda hemma

Postat: 18 aug 2015 22:20
av hybris
Jag har tidsbaserad taxa. Laddar alltid på natten. Kör på 16 amp vilket är samma som huvudsäkringen. Fungerat kanon sedan Mars 2014. Alltid full tank och laddar sällan hela natten. Vanlig röd trefas.

Re: Ladda hemma

Postat: 06 sep 2022 11:59
av Zalman3
axel skrev:
Jag har en sån här:
http://www.eliq.se/sv/eliq/eliq-online
Bra för att förstå mönster och vad maxbelastningen är.
Den lagrar historisk förbrukning som genomsnittseffekt över 6 minuter samt momentan maxeffekt.
Tesla Model S + torkskåp + torktumlare = 17kW visar det sig. :-)
Ni som har Eliq. Får ni verkligen veta vad alla prylar drar?
Screenshot_20220906-115116_Chrome.jpg