Sida 3 av 8
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 26 okt 2016 18:15
av Nicklas
Anders77 skrev:Jerker skrev:Anders77 skrev:Kör man fort på isvägar eller har branta backar med is på. Ja då är dubbdäck bäst.
Annars finns ingen nytta, på alla andra vägförhållanden är dubbdäck sämre.
Så för mig i väst Sverige där jag 3-5 gånger per vinter stöter på is så är det alltså rent av korkat att ha dubbdäck.
Dubbdäckfanatikers logik. Jag har hellre bra däck 1 av 100 gånger än att ha bra däck 99 av 100 gånger. Känns smart

Men det gäller ju bara om man har de förhållandena. En snörik vinter har jag behov av dubbdäck varje dag.
Dubbar gör ingen nytta i snö. De är gjorda för att ge fästa i is.
Idag är det gummit och dess mönster som ger fästet i snön.
Precis... Och för mig som bor i mellansverige (Skövde) är dubbdäck ett måste... Så mycket töande med efterföljande frysning som det är här får man leta efter
- mycket blankis blir det...
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 26 okt 2016 18:27
av AGCF
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 26 okt 2016 18:48
av Jerker
Anders77 skrev:Jerker skrev:Anders77 skrev:Kör man fort på isvägar eller har branta backar med is på. Ja då är dubbdäck bäst.
Annars finns ingen nytta, på alla andra vägförhållanden är dubbdäck sämre.
Så för mig i väst Sverige där jag 3-5 gånger per vinter stöter på is så är det alltså rent av korkat att ha dubbdäck.
Dubbdäckfanatikers logik. Jag har hellre bra däck 1 av 100 gånger än att ha bra däck 99 av 100 gånger. Känns smart

Men det gäller ju bara om man har de förhållandena. En snörik vinter har jag behov av dubbdäck varje dag.
Dubbar gör ingen nytta i snö. De är gjorda för att ge fästa i is.
Idag är det gummit och dess mönster som ger fästet i snön.
Snö som inte plogas/skottas bort packas hårt, och omväxlande temperatur får det att tina och frysa och dubbar behövs! ...och är det en backe som... Men nu har jag sagt detta så många gånger i den här tråden att det får räcka!
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 26 okt 2016 19:09
av Anders77
Jerker skrev:Anders77 skrev:Jerker skrev:Anders77 skrev:Kör man fort på isvägar eller har branta backar med is på. Ja då är dubbdäck bäst.
Annars finns ingen nytta, på alla andra vägförhållanden är dubbdäck sämre.
Så för mig i väst Sverige där jag 3-5 gånger per vinter stöter på is så är det alltså rent av korkat att ha dubbdäck.
Dubbdäckfanatikers logik. Jag har hellre bra däck 1 av 100 gånger än att ha bra däck 99 av 100 gånger. Känns smart

Men det gäller ju bara om man har de förhållandena. En snörik vinter har jag behov av dubbdäck varje dag.
Dubbar gör ingen nytta i snö. De är gjorda för att ge fästa i is.
Idag är det gummit och dess mönster som ger fästet i snön.
Snö som inte plogas/skottas bort packas hårt, och omväxlande temperatur får det att tina och frysa och dubbar behövs! ...och är det en backe som... Men nu har jag sagt detta så många gånger i den här tråden att det får räcka!
Säg det igen om du vill, men fel har du
Citat från sidan nedan.
"Snöiga eller isiga vägar?
Om du kör på isiga mera än på snöiga vägar skall du välja dubbdäck. Dubbdäcken är ett gott val speciellt i landets södra kusttrakter där vägarna ofta är isiga på vintern. Dubbfria vinterdäcken passar bättre på snöiga vägar."
Jag litar mer på däck tillverkarna än dig.
https://www.nokiantyres.se/innovativt-a ... interdack/
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 26 okt 2016 19:12
av bylund
Fast efter omväxlande tinande och frysande skulle jag påstå att snön har övergått i is, åtminstone ytan, och det är den som spelar roll för fästet. Och då har dubbdäck bättre fäste, särskilt när det är fuktig yta på den isen.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 26 okt 2016 19:18
av Anders77
bylund skrev:Fast efter omväxlande tinande och frysande skulle jag påstå att snön har övergått i is, åtminstone ytan, och det är den som spelar roll för fästet. Och då har dubbdäck bättre fäste, särskilt när det är fuktig yta på den isen.
Ja det stämmer. Men hur ofta händer det?
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 26 okt 2016 19:21
av AGCF
Om ni inte orkar läsa så står det att Nokian har skickat manipulerade däck till däcktesterna under 10 års tid och på så sätt vunnit, kunnat ta en stor marknadsandel, kunnat ta mer betalt för sina däck och lurat konsumenterna och tidningarna. Riktigt förjävligt egentligen.
I år vann pirellis dubbdäck följt av continental i teknikens värld. Ingen slump att nokian inte vinner längre.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 26 okt 2016 21:24
av chpaulin
Oj vilken lång tråd

Och nu när man läst hela så tämligen rycker det i skrivtarmen och man måste skriva något helt enkelt
Jag har kört dubbfritt de senaste åren och mestadels för att jag kör i och kring Stockholm samt 5-6 längre resor per år varav ~2 på vintern. För mig är det inte aktuellt att ha dubbdäck, primärt för förbrukningen och ljudet. Jag tror också att dubbdäcken "åldras" snabbar än dubbfria däck då dubbarna slits och slits dessutom mycket mer om de får rispa på torr asfalt än snöklädda vägar. Gummit är inte heller lika mjukt för att dubben skall sitta kvar vilken motverkar greppet vid icke isiga förhållanden.
Har man dock motsatsen till de förhållanden jag har med resor i och runt Falun, 5-6 resor till Stockholm per år ~2 till Båstad under sommaren känns det som att dubbdäck är rätt val.
Jag är också mycket intresserad av testet av äldre däck, både dubbade och odubbade säsong per säsong, alltså inte bara med 1000 mils mellanrum utan även vad som hänt med två år gamla däck som fortfarande har mönsterdjupet men legat i förvar ett år av två osv. Skulle också vara kul att se hur ett dubbdäck som har nått år på nacken klarar sig om man dubbar om det, då detta kanske kan vara en rekommendation för att hålla dubbdäcken fortsatt säkrare än dubbfria år två och tre.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 27 okt 2016 08:27
av Stefan T
Som yngre körde jag oftast omkring med utslitna sommar däck på mina bilar även på vintern och det gick fint
Så nu använder jag bar dubbfria då dubbar för jävla liv i bilen och dom 2-3 ggr man skulle behöva dubbarna kan man köra lite saktare så fixar det sig bra
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 27 okt 2016 09:22
av AGCF
AGCF skrev:Mickep skrev:AGCF skrev:
Kan inte klubben, eller tidningen Elbilen göra ett test av dubbade och dubbfria. Exempelvis Hakka 8 och Hakka R2 på två taxibilar. Göra bromstest på is m.m. var tusende mil. Det skulle vara kaxigt mot alla andra biltidningar som testar nya däck. Det finns ju faktiskt inte någon som kör runt med nya däck, alla är begagnade

Det där är egentligen en lysande ide!
Där kan man ha folk av olika uppfattningar och åsikter kunna bevisa dem en gång för alla med liknande förutsättningar. Att boka en halkbana är en barnlek. Då testar man begagnade däck under verkliga förutsättningar. kan bli en rolig artikel (gärna med video så man har det på pränt)
Korten på bordet

För att snabba på kan man ju hitta den vanligaste dimensionen och köpa upp begagnade däck på blocket med olika mönsterdjup och ålder och testa. Då kan man göra alla tester på en dag.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 27 okt 2016 10:29
av +46
Fundamentalist eller inte - blixthalka drabbar alla. De som kör dubbat kan bli påkörda av de som kör odubbat eller med sommardäck. De som anpassar fart efter väglag kan bli påkörda av de som inte gör det. De som kör med dåliga däck och inte anpassar farten efter väglag kan ändå frias. Varför? Vädrets makter kan anses vara så oförutsägbara att det inte går att bevisa ”oaktsamhet av klandervärt slag”.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ ... asskrocken
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 31 okt 2016 14:56
av Jerker
Nähä, nu får man inte lata sig längre! Det ska bli snö och frost i veckan så det är dags att kränga på dubbdäcken!
Mvh
Dubbdäcksfundamentalisten

Kunde inte låta bli!
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 31 okt 2016 17:22
av Bjelke
La på dubbat på Leafen nyss och ska lägga om från dubbfritt till dubbat på Teslan på Torsdag

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 09 nov 2016 15:52
av chpaulin
Känns som ett läge för dstr att testa Jerkers backe de kommande dagarna eller vad säger ni?

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 09 nov 2016 17:07
av Bjelke
chpaulin skrev:Känns som ett läge för dstr att testa Jerkers backe de kommande dagarna eller vad säger ni?

Ja verkligen! Mer vinter kan det väl inte riktigt bli lixom...
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 09 nov 2016 19:28
av far1far2
Jerker skrev:Nähä, nu får man inte lata sig längre! Det ska bli snö och frost i veckan så det är dags att kränga på dubbdäcken!
Mvh
Dubbdäcksfundamentalisten
Dubbdäck.jpg

Kunde inte låta bli!
Du ä då fö goer!
Har också en låda med femtumsspik!
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 10 jan 2017 11:24
av AGCF
https://shop2.textalk.se/shop/21152/fil ... _Sport.pdf
Svart på vitt är odubbade bättre på både is och snö vid 6 mm och 3 mm mönsterdjup. Synd att det inte testas mer begagnade däck.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 10 jan 2017 11:37
av Mats
Min slutsats efter att läst artikeln är snarare: Köp nya däck och gärna med dubb för bästa fäste.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 10 jan 2017 11:40
av TiborBlomhall
Finska grannen min har precis köpt en ny bil (Ford Galaxy,
Diesel 
), men lämnade tillbaka den redan dagen därpå.
(Följande ska läsas med stark Jarmo-finsk accent, ungefär som de där reklamfilmerna från K-Rauta

)
"Tom hatte monterat Firelllli finterdäkk. Tet kår ju innte, tet måsste ju fara Nokkian!"
Jag vet inte hur bilhandlaren trodde sig kunna sälja en bil med italienska vinterdäck till en finne - de fick lov att byta däck innan han tog hem bilen igen

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 10 jan 2017 11:42
av zyax
Du menar nog tvärtom väl?
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 10 jan 2017 11:54
av AGCF
zyax skrev:
Du menar nog tvärtom väl?
Nu blir jag osäker

Men jag dubbelkollade om du kollar de begagnade däcken i testet så har friktionsdäcket kortade bromssträcka på snö och på is. Både det med 6 mm och 3 mm.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 10 jan 2017 11:55
av MangeT
Brukar väl vara så att dubbdäck är bättre som nya på is framförallt men dubbfria är bättre som begagnade. Jag har dock tänkt på om dubbfria slits fortare då de är mjukare?
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 10 jan 2017 13:24
av Legato
Alla dubbdäckshatare är varmt välkomna hem till oss. Det har funnits gott om is att hacka loss på vår lååånga och braaaaanta uppfart

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 10 jan 2017 13:31
av AGCF
Legato skrev:Alla dubbdäckshatare är varmt välkomna hem till oss. Det har funnits gott om is att hacka loss på vår lååånga och braaaaanta uppfart

Man ska ta bort snön när den fallit. Is är farligt i alla situationer. Bromssträcka från 50 km/h på runt 80 meter både med och utan dubb. På plan mark. Dubbdäck är ju ingen ursäkt för att slöa med skottning och sandning av sin egen uppfart.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 10 jan 2017 13:32
av Jerker
Ni läste väl denna kolumn i Aftonbladet efter seriekrockarna på E4 förra veckan? Collin sparar inte på krutet. "Hipsterdäck" var en ny benämning för mig.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kVq ... ipsterdack