Har ni koll på däckstrycket nu när det blir kallare?
Jag har haft min bil utlånad 4-5 veckor. När jag lånade ut den så låg trycket på 3.1-3.2. Idag när jag kikade så låg den på 2.8.
Inte direkt. Men lät byta till vinterhjulen i går och fick larm om däcktrycksmätarna. Alla fyra visade 2,9 på instrumentet så jag till macken och tryckte i till 3,4 (var mellan 3,1 och 3,3 egentligen). Fortfarande visas 2,9 på alla, fortfarande skriker den på service. ZK tyckte jag ska köra ett par dagar efter att jag resettat. Får se hur det går.
Tyvärr hade jag inte kollat trycket efter v8.0 så jag vet inte om det är den som spökar här. Däremot är 3G kass nu, kartan försvinner och musiken tystnar där ute i skogarna.
Har ni koll på däckstrycket nu när det blir kallare?
Jag har haft min bil utlånad 4-5 veckor. När jag lånade ut den så låg trycket på 3.1-3.2. Idag när jag kikade så låg den på 2.8.
Inte direkt. Men lät byta till vinterhjulen i går och fick larm om däcktrycksmätarna. Alla fyra visade 2,9 på instrumentet så jag till macken och tryckte i till 3,4 (var mellan 3,1 och 3,3 egentligen). Fortfarande visas 2,9 på alla, fortfarande skriker den på service. ZK tyckte jag ska köra ett par dagar efter att jag resettat. Får se hur det går.
Tyvärr hade jag inte kollat trycket efter v8.0 så jag vet inte om det är den som spökar här. Däremot är 3G kass nu, kartan försvinner och musiken tystnar där ute i skogarna.
Kompletterar med vad jag skrev i en annan tråd nyss:
Gjorde reset av däcksensorerna på Settings->Reset under färd så försvann siffrorna. Körde ett par km. När jag kom fram till luftpumpen på macken blev bilen snäll igen och visar sannolikt sanna värden, ungefär som jag fyllde på innan. Varningen släckt. Allt väl!
Svårt att få värme till batteriet oavsett om man förvärme eller kör laddning på morgonen innan man åker till jobbet.
Jag har ca 15km till jobbet och hastigheten ligger mellan 40-50.
Idag (13 grader ute när jag satte mig i bilen) när jag körde hem från jobbet och gjorde ett par stopp med en totaltid på ca 40 min hade jag fortfarande gulmarkeringen kvar.
I september var det några kalla dagar på morgonen men redan halva vägen försvann de gula markeringarna.
Har inget att jämföra med eftersom jag är trots allt ganska ny ägare till en Tesla men något är det som inte verkar fungera som det ska.
Ja, nåt är det. Körde till stan idag, bilen var inte förvärmd. Då hade jag knappt 190Wh/km. Ganska okej för en kall bil och +3 grader ute.
En knapp timme senare körde jag hem igen och fick 240Wh/km! Detta trots att jag höll mig under 80 km/h. Vad är detta?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Samma sak varje höst/vinter. Det är kallare! Säkert bara det. Hade uppdateringen kommut på våren hade alla trott att det blev mycket lägre förbrukning iom uppdatering.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Samma sak varje höst/vinter. Det är kallare! Säkert bara det. Hade uppdateringen kommut på våren hade alla trott att det blev mycket lägre förbrukning iom uppdatering.
Möjligt, men det som är konstigt är ju att bilen helt plötsligt drar mycket mer, fast man redan kört omkring i en timme. Om förbrukningen hade varit hög i början och kanske avtagit något under dagen så hade jag förstått det. Men det verkar ju inte hänga ihop. Har upplevt samma sak flera gånger senaste veckan. Låg förbrukning på morgonen, trots kyla. Sedan mycket hög förbrukning senare på dagen, trots uppvärmd bil. Senast åkte jag med hyfsat låg förbruking (180Wh/km) ca 5 km till SuC i Jung för att käka lunch. Laddade bilen under tiden. När jag körde tillbaka en halvtimme senare låg förbrukningen på 240Wh/km.
Det känns inte logiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Påstod på ett annat ställe i tråden att det bara berodde på att det ganska abrupt blivit ~10 grader kallare. Men nu börjar jag också faktiskt tro att det var nåt sket i V 8. Låg stadigt på 170-180 förut. Nu gäller 210-225. Nåt lurt är det. Någon som luggat Elon på besked?
Som sagt, nåt lurt är det... Framförallt på lite kortare resor.
Har nu gått igenom loggarna på Teslafi. Har sedan i mitten sept haft begränsad regen så att batteriet har mao värmts upp även tidigare. Innan 8.0 låg jag på 210 wh/km i snitt ToR jobbet och nu ligger jag på runt 280... Då jag sällan kör dessa resor över 40 km/h har ökade luftmotståndet pga kallare utetemp ingen betydelse.
Dock, en skillnad jag har märkt (vid stillastående) efter 8.0 är att förbrukningsmätaren numera även visar förbrukning från andra källor än drivlinan, typ uppvärmning av kupé, batteri etc. Kan det vara så att dessa källor inte var medräknade i den visade förbrukningen före 8?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Hej. Åkte från Uddevalla till Stockholm i går i min 70D. Laddade 310 Rkm i Jung för att ta mig till Arboga. Låg mellan 80 - 100 km/tim mest hela tiden på AP men utan självstyrning.
Halvvägs så varnade den "stay below 100 km/h to reach your destination". Jag kom fram med 20 Rkm laddning kvar.
Enligt EV trip planner borde jag ha en förbrukning på 187 W/km, men jag låg snarare på 270 W/km. Visserligen regnade det och var +3 grader, men ändå. Jag krypkörde ju, 80 - 100 km/tim.
Tur att jag inte gav mig iväg från Jung när bilen meddelade "You have now enough to reach your destination": Då hade det saknats 50 Rkm.
I Arboga träffade jag en annan Tesla-ägare och frågade om förbrukningen. Hans svar blev:
"Jag hade laddat 300 Rkm i Stockholm. Ändå fick jag "stay below 100 km/h to reach your destination". Mina nerver pallar inte längre för detta. Jag ska sälja bilen."
Jag tycker också att det är jobbigt att se dessa rekommendationer om maxfart hela tiden men om man inte knappar in sin destination så slipper man ju dem! Att hitta mellan Sveriges SuC klarar jag utan gps... Hmm, jag kanske klarar mig utan autopilot och självkörande bilar också.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Det där varningsmeddelandet dyker upp lite väl frekvent tycker jag. Räcker med att åka i en uppförsbacke för att bilen ska tro att förbrukningen är hög hela tiden...
Bättre att använda trip kurvan.
Men det drar mycket mer nu....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Lator, du har missförstått. Problemet är inte rekommendationerna, utan oberäkneligt hög energiförbrukning.
Är du säker på att du fortfarande klarar dig till Sundsvall?
Nja, inte direkt missuppfattat men det är två skilda saker. Även tidigare har ju varningen dykt upp titt som tätt men nu har de ju också problemet med att den verkligen inte tar sig dit den ska... Förr var det ju bara att ignorera varningen.
En bra fråga är ju vart energin tar vägen. Har drivlinan plötsligt blivit väldigt ineffektiv eller "läcker" det någonstans? Ett gammalt fall som liknar detta är från ElClio-tiden då man kunde få enormt höga förbrukningssiffror om 12-voltsbatteriet inte höll sig fräscht. Eller visar systemet fel idag? Har någon modet att försöka köra förbi noll för att testa? Vad säger Tesla om detta med förbrukning i 8.0? Vad skrivs i USA?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Har också fått högre förbrukning men tror mycket hänger på däcktrycket för min del.
Men det blir väldigt effektivt med puls glide nu i v8. Minskar förbrukningen avsevärt.
PS. Då regen går in klart mjukare nu har körtekniken behövts läggas om till något mer passiv än tidigare för att inte få förlorad regen då manuellt bromsade måste till.
Jag tycker också att det är jobbigt att se dessa rekommendationer om maxfart hela tiden men om man inte knappar in sin destination så slipper man ju dem! Att hitta mellan Sveriges SuC klarar jag utan gps... Hmm, jag kanske klarar mig utan autopilot och självkörande bilar också.
Mycket vettigt inlägg! Har inte saknat AP en enda av de 1400 mil jag kört hittills. Provade den, den där gratismånaden men kunde omöjligt se vitsen med den. Man måste ju ändå ha tassarna på kringlan! Och navigatorn är ju mest bara lur.
Har också fått högre förbrukning men tror mycket hänger på däcktrycket för min del.
Men det blir väldigt effektivt med puls glide nu i v8. Minskar förbrukningen avsevärt.
PS. Då regen går in klart mjukare nu har körtekniken behövts läggas om till något mer passiv än tidigare för att inte få förlorad regen då manuellt bromsade måste till.
Med pulse & glide och extremt mycket ägg under gaspedalen kommer jag nu med nöd och näppe ner till 210Wh/km, förutsatt att jag håller mig en bra bit under 80km/h. Det är nästan 25% högre förbrukning än tidigare, trots att jag i vanliga fall inte snålkör på detta vis. Ökningen är alltså egentligen ännu större. Till viss del är det säkert vädret som spelar roll, med hur mycket mer ska bilen då dra när det blir riktigt kallt? Typ dubbelt så mycket som vanligt? Man kan väl knappast påstå att 5-10 grader är särskilt kallt. Nej, det är nåt som inte stämmer.
Jag vill också ha tillbaks 7.1. Det var dessutom ganska trevligt med en fungerande karta utan vita rutor.
Min drar lite över 210 nu på korta sträckor. Det gjorde den förra året också när var mellan 5-10 grader.
Om man gör några snabba accelerationer slipper man att regen är begränsad
Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Tog själv en längre tur igår också på ca 40 mil och förbrukningen var väldigt hög hela tiden.
Höll 110 i stort sätt hela vägen och lite småregn och ca 5-7 grader och låg kring mellan 270-300Wh/km.
Sedan vid hemfärden samma hastighet samma temperatur men inget regn men log kring 260-280Wh/km.
Något är verkligen fel för ett par veckor tidigare med 7.1 ca 12 grader hade jag en förbrukning på ca 190Wh/km.
Det är kallare ute och det ska normalt vara en högre förbrukning med ca 20% men inte 40-45%.
Sedan är problemet med att förvärma batteriet vilket inte heller fungerar.
Körde förvärmning igår och åkte kring 06.45 och höll motorvägsfart och ca 30 min senare försvann de gula markeringarna och inna dessa försvann var det mycket lätt att ligga kring 300Wh/km.
Jag har som sagt ingen erfarenhet från tidigare vintrar men när jag köpte bilen fick jag besked att förbrukningen ligger mellan 10-20% högre vintertid och det inte ska vara några problem att köra de sträckor som jag brukar köra med en laddning. Men att den drar ca 45% högre vintertid är inte ok och räcker inte alls de sträckor jag hade tänkt mig på en laddning.
Men något är fel med senaste uppdatering och vi få hoppas att det kommer en uppdatering snart!