Sida 3 av 18

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 07:11
av Gustafsson
Model 3 kanske rullar ut ett år tidigare...

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 07:17
av Nicklas
vigge50 skrev:
Är dock lite osäker på Elons "unexpected by most" då det inte är precis förvånande att Tesla skulle börja leverera bilar med 2.0 nu i höst...
Men "unexpected by most" skulle vara om Tesla släpper en produkt AP2.0 som retrofit till samtliga S/X (även äldre bilar).
- hoppet är det sista som överger :lol:

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 07:41
av Elputte
Kanske Model Y? De kanske har fått lite väl många beställningar på Model 3 för att hinna bygga och leverera och hoppas några väljer en Model Y som ligger ytterligare en tid framåt i tiden.

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 07:51
av mati
Nicklas skrev:
Men "unexpected by most" skulle vara om Tesla släpper en produkt AP2.0 som retrofit till samtliga S/X (även äldre bilar).
- hoppet är det sista som överger :lol:
Ajjemen, och Model S får falkvingedörrar som retrofit. Och dragkrok. Gratis på garanti. ;)

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 07:53
av Zalman3
Hoppas NVIDIA DRIVE PX 2 är hårdvaran AP2.0 baseras på. Det pratas även om High precision maps, då krävs även bättre GPS, för att tex korrekt avgöra att man ligger i rätt fil.

"Tesla Autopilot 2.0: next gen Autopilot powered by more radar, new triple camera, some equipment already in production"
https://electrek.co/2016/08/11/tesla-au ... roduction/

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 08:04
av dstr
Gustafsson skrev:
Model 3 kanske rullar ut ett år tidigare...
Dom kanske gör som med X? Levererar en handfull bilar några månader innan riktiga produktionen kommer igång.

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 08:15
av Zalman3
Intressant är att med bättre kartor, bättre GPS (med precision på 5-10cm istället för flera meter) bättre fleet learning, så kan massor av saker förbättras, Exempelvis:
Säkerhet, man får momentant veta hur farligt vägavsnittet är
Energiförbrukning, den som körde denna vägavsnitt snålast, hur körde den
Roadtrain, kommunikation med andra Teslabilar (på sikt alla bilar, tyskarna samarbetar ju redan)för högre säkerhet och lägre energiförbrukning
Autopilot, att ligga i rätt fil, klara avfarten bra, klara hinder bra(vägarbeten), White/blacklista konstiga saker för att inte reagera fel

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 08:24
av akeller
100:- på att det är en ny batteriprodukt.

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 08:34
av vigge50
akeller skrev:
100:- på att det är en ny batteriprodukt.
De ska ha ett event om solar roof och ny powerpack den 27e oktober, lär inte ha att göra med batteriprodukt den 17e.

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 08:37
av dstr
akeller skrev:
100:- på att det är en ny batteriprodukt.
Vad får dig att tro det?

Med "Unexpected by most" och Solarcity-event någon vecka senare så känns det inte som en batteriprodukt den 17e.

edit: äsch, tvåa på bollen.

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 09:25
av bylund
dstr skrev:
akeller skrev:
100:- på att det är en ny batteriprodukt.
Vad får dig att tro det?

Med "Unexpected by most" och Solarcity-event någon vecka senare så känns det inte som en batteriprodukt den 17e.

edit: äsch, tvåa på bollen.
Precis, det vore oväntat att göra så. Alltså måste det var så, det ska ju vara något oväntat! :)

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 09:27
av Surfaren
vigge50 och dstr, ni kanske ska sätta emot och tjäna en hundring då istället? ;)

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 09:30
av TiborBlomhall
Jag skådade djupt i min kristallkula* och såg där en CCS Supercharger adapter:

Tesla har tagit fram en adapter med vilken alla elbilar med CCS kontakt kommer kunna ladda på Superchargers. De med Chevy Bolt (eller andra elbilar) kan köpa adaptern för $1,000 och sedan ladda på Tesla Superchargers. Varje gång man laddar dras det pengar från ens pott knutet till adaptern. Det var den potten folk hittade i webbsajtens källkod.

*: eller om det var Whiskyglaset. Nåja, kristall som kristall.

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 09:35
av akeller
Surfaren skrev:
vigge50 och dstr, ni kanske ska sätta emot och tjäna en hundring då istället? ;)
Haha, sant. Deras logik stämmer ju, dock har det varit en del snack om batterier på senare tid och nu när gigafactory är igång och snurrar så varför inte? Men jag hoppas det är en ny bil på g eller nyare AP som vi alla kan uppgradera till.

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 09:38
av AGCF
TiborBlomhall skrev:
Jag skådade djupt i min kristallkula* och såg där en CCS Supercharger adapter:

Tesla har tagit fram en adapter med vilken alla elbilar med CCS kontakt kommer kunna ladda på Superchargers. De med Chevy Bolt (eller andra elbilar) kan köpa adaptern för $1,000 och sedan ladda på Tesla Superchargers. Varje gång man laddar dras det pengar från ens pott knutet till adaptern. Det var den potten folk hittade i webbsajtens källkod.

*: eller om det var Whiskyglaset. Nåja, kristall som kristall.
Det var smart. Är de verkligen så smarta? Sätta Chevrolet på plats :)

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 10:10
av danni
TiborBlomhall skrev:
Jag skådade djupt i min kristallkula* och såg där en CCS Supercharger adapter:

Tesla har tagit fram en adapter med vilken alla elbilar med CCS kontakt kommer kunna ladda på Superchargers. De med Chevy Bolt (eller andra elbilar) kan köpa adaptern för $1,000 och sedan ladda på Tesla Superchargers. Varje gång man laddar dras det pengar från ens pott knutet till adaptern. Det var den potten folk hittade i webbsajtens källkod.

*: eller om det var Whiskyglaset. Nåja, kristall som kristall.
Det här är en cool tanke. Det som talar emot det, i min mening, är att Bolt et al inte kan ladda tillnärmelsevis lika fort som Teslor, vilket gör att de skulle behöva stå mycket längre och därmed skulle utgöra en minst dubbelt så stor belastning på nätverket, kapacitetsmässigt.

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 10:45
av DSV
danni skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag skådade djupt i min kristallkula* och såg där en CCS Supercharger adapter:

Tesla har tagit fram en adapter med vilken alla elbilar med CCS kontakt kommer kunna ladda på Superchargers. De med Chevy Bolt (eller andra elbilar) kan köpa adaptern för $1,000 och sedan ladda på Tesla Superchargers. Varje gång man laddar dras det pengar från ens pott knutet till adaptern. Det var den potten folk hittade i webbsajtens källkod.

*: eller om det var Whiskyglaset. Nåja, kristall som kristall.
Det här är en cool tanke. Det som talar emot det, i min mening, är att Bolt et al inte kan ladda tillnärmelsevis lika fort som Teslor, vilket gör att de skulle behöva stå mycket längre och därmed skulle utgöra en minst dubbelt så stor belastning på nätverket, kapacitetsmässigt.
Men det skapar också incitament att bygga ut ytterligare och skulle sätta press på andra tillverkare som uppnår intersuperchargerräckvidd att också ansluta sig. Tror det hade varit lysande för elbilsutvecklingen.

AP2.0 är ju så väntat att halva teslasekten kommer gråta sig själv till sömn om det inte är det. Hade dock stämt rätt bra med att de globalt höjde priset på AP i slutet av augusti.

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 10:59
av Herr X
Många som inte varit med förr i denna tråden ser jag. Våren 2015 kallade Tesla till en liknande lansering som de kallade för "End of range anxiety". Spekulationerna gick på högvarv - det gissades på allt från en revolutionerande ny batteriteknik till ett 200kWh megabatteri, men på själva eventet lanserade man en liten funktion i kartan som själv räknar ut vilken superladdare man ska stanna på. Världens antiklimax.

Nu ser jag i denna tråden att det återigen gissas på nya Roadster och andra utmaxade lösningar kring AP 2.0 etc., men jag tror att det är något mycket mindre högtflygande. Så stora lanseringar som en ny bil eller en ny autopilot brukar Tesla vilja göra storstilat.
Vi vet att det är en ny produkt eftersom man kallar det för product unveil, och i samma andetag som denna produktlanseringen nämns, nämner man också SolarCitys lansering någon vecka senare. Produkterna hör därför säkert ihop på något sätt.

Här kommer min gissning:
Tesla erbjuder nu ett batteri för hemlagring, och Solar City erbjuder som bekant solpaneler. Men dessa två komponenter räcker inte för att förse ditt hem med avbrottsfri el från solen, utan man behöver ytterligare lite smått och gott - framförallt saknas en inverter som förser huset med växelström. En smart inverter innehåller solpanelinstallationens hjärna - den avgör om elen som ska gå till hushållet ska hämtas från panelerna, batteriet eller elnätet (en smart centraldator kan predikera förbrukningen senare på dagen och konsumera ström från elnätet medan det är billigt).
Idag måste invertern komma från en tredjepartstillverkare och dessa är som regel stora, fula och inte särskilt intelligenta. Vi vet sedan tidigare att Tesla anser sig vara bättre än andra på att bygga inverters (https://electrek.co/2016/08/03/tesla-so ... elon-musk/) och att man vill erbjuda en sådan tillsammans med sitt Tesla/SolarCity-system.

Jag tippar därför på en inverter i samma snygga design som Teslas väggbatteri, som kan hängas på väggen och som är riktigt smart.

En bild från SolarEdge som visar hur deras inverter med smart mjukvara fungerar som solpanel-husets hjärna. Accepterar Tesla verkligen att någon annan bygger all smartness och man bara förser solcells-systemet med kringkomponenter? Knappast...
Bild

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 11:21
av mati
TiborBlomhall skrev:
Jag skådade djupt i min kristallkula* och såg där en CCS Supercharger adapter:

Tesla har tagit fram en adapter med vilken alla elbilar med CCS kontakt kommer kunna ladda på Superchargers. De med Chevy Bolt (eller andra elbilar) kan köpa adaptern för $1,000 och sedan ladda på Tesla Superchargers. Varje gång man laddar dras det pengar från ens pott knutet till adaptern. Det var den potten folk hittade i webbsajtens källkod.

*: eller om det var Whiskyglaset. Nåja, kristall som kristall.
Idén är fullkomligt lysande men jag är tveksam om det blir så.
Eller kanske tvärtom en CSS-adapter som möjliggör laddning av Teslor på CSS-laddare. Alltså precis som CHAdeMO-adaptern, fast med högre teoretisk effekt. Jag tror inte det heller, men man vet ju aldrig.

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 16:48
av dstr
Herr X skrev:
Många som inte varit med förr i denna tråden ser jag. Våren 2015 kallade Tesla till en liknande lansering som de kallade för "End of range anxiety". Spekulationerna gick på högvarv - det gissades på allt från en revolutionerande ny batteriteknik till ett 200kWh megabatteri, men på själva eventet lanserade man en liten funktion i kartan som själv räknar ut vilken superladdare man ska stanna på. Världens antiklimax.

Nu ser jag i denna tråden att det återigen gissas på nya Roadster och andra utmaxade lösningar kring AP 2.0 etc., men jag tror att det är något mycket mindre högtflygande. Så stora lanseringar som en ny bil eller en ny autopilot brukar Tesla vilja göra storstilat.
Vi vet att det är en ny produkt eftersom man kallar det för product unveil, och i samma andetag som denna produktlanseringen nämns, nämner man också SolarCitys lansering någon vecka senare. Produkterna hör därför säkert ihop på något sätt.

Här kommer min gissning:
Tesla erbjuder nu ett batteri för hemlagring, och Solar City erbjuder som bekant solpaneler. Men dessa två komponenter räcker inte för att förse ditt hem med avbrottsfri el från solen, utan man behöver ytterligare lite smått och gott - framförallt saknas en inverter som förser huset med växelström. En smart inverter innehåller solpanelinstallationens hjärna - den avgör om elen som ska gå till hushållet ska hämtas från panelerna, batteriet eller elnätet (en smart centraldator kan predikera förbrukningen senare på dagen och konsumera ström från elnätet medan det är billigt).
Idag måste invertern komma från en tredjepartstillverkare och dessa är som regel stora, fula och inte särskilt intelligenta. Vi vet sedan tidigare att Tesla anser sig vara bättre än andra på att bygga inverters (https://electrek.co/2016/08/03/tesla-so ... elon-musk/) och att man vill erbjuda en sådan tillsammans med sitt Tesla/SolarCity-system.

Jag tippar därför på en inverter i samma snygga design som Teslas väggbatteri, som kan hängas på väggen och som är riktigt smart.

En bild från SolarEdge som visar hur deras inverter med smart mjukvara fungerar som solpanel-husets hjärna. Accepterar Tesla verkligen att någon annan bygger all smartness och man bara förser solcells-systemet med kringkomponenter? Knappast...
Det låter som du gissar på eventet den 27e (eller när det nu var).

Den 17e så tror jag vi får se robotarmen för hemmabruk.

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 16:57
av vigge50
Herr X skrev:
Många som inte varit med förr i denna tråden ser jag. Våren 2015 kallade Tesla till en liknande lansering som de kallade för "End of range anxiety". Spekulationerna gick på högvarv - det gissades på allt från en revolutionerande ny batteriteknik till ett 200kWh megabatteri, men på själva eventet lanserade man en liten funktion i kartan som själv räknar ut vilken superladdare man ska stanna på. Världens antiklimax.

Nu ser jag i denna tråden att det återigen gissas på nya Roadster och andra utmaxade lösningar kring AP 2.0 etc., men jag tror att det är något mycket mindre högtflygande. Så stora lanseringar som en ny bil eller en ny autopilot brukar Tesla vilja göra storstilat.
Vi vet att det är en ny produkt eftersom man kallar det för product unveil, och i samma andetag som denna produktlanseringen nämns, nämner man också SolarCitys lansering någon vecka senare. Produkterna hör därför säkert ihop på något sätt.

Här kommer min gissning:
Tesla erbjuder nu ett batteri för hemlagring, och Solar City erbjuder som bekant solpaneler. Men dessa två komponenter räcker inte för att förse ditt hem med avbrottsfri el från solen, utan man behöver ytterligare lite smått och gott - framförallt saknas en inverter som förser huset med växelström. En smart inverter innehåller solpanelinstallationens hjärna - den avgör om elen som ska gå till hushållet ska hämtas från panelerna, batteriet eller elnätet (en smart centraldator kan predikera förbrukningen senare på dagen och konsumera ström från elnätet medan det är billigt).
Idag måste invertern komma från en tredjepartstillverkare och dessa är som regel stora, fula och inte särskilt intelligenta. Vi vet sedan tidigare att Tesla anser sig vara bättre än andra på att bygga inverters (https://electrek.co/2016/08/03/tesla-so ... elon-musk/) och att man vill erbjuda en sådan tillsammans med sitt Tesla/SolarCity-system.

Jag tippar därför på en inverter i samma snygga design som Teslas väggbatteri, som kan hängas på väggen och som är riktigt smart.

En bild från SolarEdge som visar hur deras inverter med smart mjukvara fungerar som solpanel-husets hjärna. Accepterar Tesla verkligen att någon annan bygger all smartness och man bara förser solcells-systemet med kringkomponenter? Knappast...
Bild
Som dstr redan har påverkat så twittrade Elon förra månaden detta
Aiming for Oct 28 unveil in SF Bay Area of new Tesla/SolarCity solar roof with integrated Powerwall 2.0 battery and Tesla charger.
JAg har därför svårt att tro att de nästa vecka ska presentera en inverter för att sen två veckor senare presentera en ny laddare, borde inte detta presenteras samtidigt?

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 17:24
av HelectriC
Som jag skrev i en annan tråd kanske det har något med 5-sätes varianten i MX att göra? Fast det känns kanske lite oproportionerligt att twittra om en sådan relativt banal sak.

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 17:57
av Nicklas
TiborBlomhall skrev:
Jag skådade djupt i min kristallkula* och såg där en CCS Supercharger adapter:

Tesla har tagit fram en adapter med vilken alla elbilar med CCS kontakt kommer kunna ladda på Superchargers. De med Chevy Bolt (eller andra elbilar) kan köpa adaptern för $1,000 och sedan ladda på Tesla Superchargers. Varje gång man laddar dras det pengar från ens pott knutet till adaptern. Det var den potten folk hittade i webbsajtens källkod.

*: eller om det var Whiskyglaset. Nåja, kristall som kristall.
Då skulle man alltså kunna köpa en CHAdeMO-adapter och en CCS-adapter och då plugga in sin CCS-bil i alla CHAdeMO-laddare...
- najs :ugeek:

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 18:59
av Herr X
vigge50 skrev:
JAg har därför svårt att tro att de nästa vecka ska presentera en inverter för att sen två veckor senare presentera en ny laddare, borde inte detta presenteras samtidigt?
Tvärtom tycker jag, som jag skrev i mitt inlägg, att det låter väldigt logiskt - tippar att de båda produktlanseringarna är relaterade. Först presenterar Tesla sin inverter den 17:e, sedan presenteras Tesla/SolarCitys sammanslagning den 28:e och under eventet presenteras det "soltak" man talat om länge.
Det mejkar absolut sense för mig. Det är mycket smartare PR-mässigt att sprida ut sina produktlanseringar över flera event än att göra ett stort där man visar upp mängder med saker samtidigt.

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Postat: 10 okt 2016 19:44
av bat
Mest Oväntade produkt hade ju varit en fossil-variant av Model S/X... Men nu var det ju som tur är bara en Oväntad och inte Mest Oväntad produkt som ska lanseras. :)