Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 10 okt 2016 07:11
Model 3 kanske rullar ut ett år tidigare...
Men "unexpected by most" skulle vara om Tesla släpper en produkt AP2.0 som retrofit till samtliga S/X (även äldre bilar).vigge50 skrev:Är dock lite osäker på Elons "unexpected by most" då det inte är precis förvånande att Tesla skulle börja leverera bilar med 2.0 nu i höst...
Ajjemen, och Model S får falkvingedörrar som retrofit. Och dragkrok. Gratis på garanti.Nicklas skrev:Men "unexpected by most" skulle vara om Tesla släpper en produkt AP2.0 som retrofit till samtliga S/X (även äldre bilar).
- hoppet är det sista som överger
Dom kanske gör som med X? Levererar en handfull bilar några månader innan riktiga produktionen kommer igång.Gustafsson skrev:Model 3 kanske rullar ut ett år tidigare...
De ska ha ett event om solar roof och ny powerpack den 27e oktober, lär inte ha att göra med batteriprodukt den 17e.akeller skrev:100:- på att det är en ny batteriprodukt.
Vad får dig att tro det?akeller skrev:100:- på att det är en ny batteriprodukt.
Precis, det vore oväntat att göra så. Alltså måste det var så, det ska ju vara något oväntat!dstr skrev:Vad får dig att tro det?akeller skrev:100:- på att det är en ny batteriprodukt.
Med "Unexpected by most" och Solarcity-event någon vecka senare så känns det inte som en batteriprodukt den 17e.
edit: äsch, tvåa på bollen.
Haha, sant. Deras logik stämmer ju, dock har det varit en del snack om batterier på senare tid och nu när gigafactory är igång och snurrar så varför inte? Men jag hoppas det är en ny bil på g eller nyare AP som vi alla kan uppgradera till.Surfaren skrev:vigge50 och dstr, ni kanske ska sätta emot och tjäna en hundring då istället?
Det var smart. Är de verkligen så smarta? Sätta Chevrolet på platsTiborBlomhall skrev:Jag skådade djupt i min kristallkula* och såg där en CCS Supercharger adapter:
Tesla har tagit fram en adapter med vilken alla elbilar med CCS kontakt kommer kunna ladda på Superchargers. De med Chevy Bolt (eller andra elbilar) kan köpa adaptern för $1,000 och sedan ladda på Tesla Superchargers. Varje gång man laddar dras det pengar från ens pott knutet till adaptern. Det var den potten folk hittade i webbsajtens källkod.
*: eller om det var Whiskyglaset. Nåja, kristall som kristall.
Det här är en cool tanke. Det som talar emot det, i min mening, är att Bolt et al inte kan ladda tillnärmelsevis lika fort som Teslor, vilket gör att de skulle behöva stå mycket längre och därmed skulle utgöra en minst dubbelt så stor belastning på nätverket, kapacitetsmässigt.TiborBlomhall skrev:Jag skådade djupt i min kristallkula* och såg där en CCS Supercharger adapter:
Tesla har tagit fram en adapter med vilken alla elbilar med CCS kontakt kommer kunna ladda på Superchargers. De med Chevy Bolt (eller andra elbilar) kan köpa adaptern för $1,000 och sedan ladda på Tesla Superchargers. Varje gång man laddar dras det pengar från ens pott knutet till adaptern. Det var den potten folk hittade i webbsajtens källkod.
*: eller om det var Whiskyglaset. Nåja, kristall som kristall.
Men det skapar också incitament att bygga ut ytterligare och skulle sätta press på andra tillverkare som uppnår intersuperchargerräckvidd att också ansluta sig. Tror det hade varit lysande för elbilsutvecklingen.danni skrev:Det här är en cool tanke. Det som talar emot det, i min mening, är att Bolt et al inte kan ladda tillnärmelsevis lika fort som Teslor, vilket gör att de skulle behöva stå mycket längre och därmed skulle utgöra en minst dubbelt så stor belastning på nätverket, kapacitetsmässigt.TiborBlomhall skrev:Jag skådade djupt i min kristallkula* och såg där en CCS Supercharger adapter:
Tesla har tagit fram en adapter med vilken alla elbilar med CCS kontakt kommer kunna ladda på Superchargers. De med Chevy Bolt (eller andra elbilar) kan köpa adaptern för $1,000 och sedan ladda på Tesla Superchargers. Varje gång man laddar dras det pengar från ens pott knutet till adaptern. Det var den potten folk hittade i webbsajtens källkod.
*: eller om det var Whiskyglaset. Nåja, kristall som kristall.
Idén är fullkomligt lysande men jag är tveksam om det blir så.TiborBlomhall skrev:Jag skådade djupt i min kristallkula* och såg där en CCS Supercharger adapter:
Tesla har tagit fram en adapter med vilken alla elbilar med CCS kontakt kommer kunna ladda på Superchargers. De med Chevy Bolt (eller andra elbilar) kan köpa adaptern för $1,000 och sedan ladda på Tesla Superchargers. Varje gång man laddar dras det pengar från ens pott knutet till adaptern. Det var den potten folk hittade i webbsajtens källkod.
*: eller om det var Whiskyglaset. Nåja, kristall som kristall.
Det låter som du gissar på eventet den 27e (eller när det nu var).Herr X skrev:Många som inte varit med förr i denna tråden ser jag. Våren 2015 kallade Tesla till en liknande lansering som de kallade för "End of range anxiety". Spekulationerna gick på högvarv - det gissades på allt från en revolutionerande ny batteriteknik till ett 200kWh megabatteri, men på själva eventet lanserade man en liten funktion i kartan som själv räknar ut vilken superladdare man ska stanna på. Världens antiklimax.
Nu ser jag i denna tråden att det återigen gissas på nya Roadster och andra utmaxade lösningar kring AP 2.0 etc., men jag tror att det är något mycket mindre högtflygande. Så stora lanseringar som en ny bil eller en ny autopilot brukar Tesla vilja göra storstilat.
Vi vet att det är en ny produkt eftersom man kallar det för product unveil, och i samma andetag som denna produktlanseringen nämns, nämner man också SolarCitys lansering någon vecka senare. Produkterna hör därför säkert ihop på något sätt.
Här kommer min gissning:
Tesla erbjuder nu ett batteri för hemlagring, och Solar City erbjuder som bekant solpaneler. Men dessa två komponenter räcker inte för att förse ditt hem med avbrottsfri el från solen, utan man behöver ytterligare lite smått och gott - framförallt saknas en inverter som förser huset med växelström. En smart inverter innehåller solpanelinstallationens hjärna - den avgör om elen som ska gå till hushållet ska hämtas från panelerna, batteriet eller elnätet (en smart centraldator kan predikera förbrukningen senare på dagen och konsumera ström från elnätet medan det är billigt).
Idag måste invertern komma från en tredjepartstillverkare och dessa är som regel stora, fula och inte särskilt intelligenta. Vi vet sedan tidigare att Tesla anser sig vara bättre än andra på att bygga inverters (https://electrek.co/2016/08/03/tesla-so ... elon-musk/) och att man vill erbjuda en sådan tillsammans med sitt Tesla/SolarCity-system.
Jag tippar därför på en inverter i samma snygga design som Teslas väggbatteri, som kan hängas på väggen och som är riktigt smart.
En bild från SolarEdge som visar hur deras inverter med smart mjukvara fungerar som solpanel-husets hjärna. Accepterar Tesla verkligen att någon annan bygger all smartness och man bara förser solcells-systemet med kringkomponenter? Knappast...
Som dstr redan har påverkat så twittrade Elon förra månaden dettaHerr X skrev:Många som inte varit med förr i denna tråden ser jag. Våren 2015 kallade Tesla till en liknande lansering som de kallade för "End of range anxiety". Spekulationerna gick på högvarv - det gissades på allt från en revolutionerande ny batteriteknik till ett 200kWh megabatteri, men på själva eventet lanserade man en liten funktion i kartan som själv räknar ut vilken superladdare man ska stanna på. Världens antiklimax.
Nu ser jag i denna tråden att det återigen gissas på nya Roadster och andra utmaxade lösningar kring AP 2.0 etc., men jag tror att det är något mycket mindre högtflygande. Så stora lanseringar som en ny bil eller en ny autopilot brukar Tesla vilja göra storstilat.
Vi vet att det är en ny produkt eftersom man kallar det för product unveil, och i samma andetag som denna produktlanseringen nämns, nämner man också SolarCitys lansering någon vecka senare. Produkterna hör därför säkert ihop på något sätt.
Här kommer min gissning:
Tesla erbjuder nu ett batteri för hemlagring, och Solar City erbjuder som bekant solpaneler. Men dessa två komponenter räcker inte för att förse ditt hem med avbrottsfri el från solen, utan man behöver ytterligare lite smått och gott - framförallt saknas en inverter som förser huset med växelström. En smart inverter innehåller solpanelinstallationens hjärna - den avgör om elen som ska gå till hushållet ska hämtas från panelerna, batteriet eller elnätet (en smart centraldator kan predikera förbrukningen senare på dagen och konsumera ström från elnätet medan det är billigt).
Idag måste invertern komma från en tredjepartstillverkare och dessa är som regel stora, fula och inte särskilt intelligenta. Vi vet sedan tidigare att Tesla anser sig vara bättre än andra på att bygga inverters (https://electrek.co/2016/08/03/tesla-so ... elon-musk/) och att man vill erbjuda en sådan tillsammans med sitt Tesla/SolarCity-system.
Jag tippar därför på en inverter i samma snygga design som Teslas väggbatteri, som kan hängas på väggen och som är riktigt smart.
En bild från SolarEdge som visar hur deras inverter med smart mjukvara fungerar som solpanel-husets hjärna. Accepterar Tesla verkligen att någon annan bygger all smartness och man bara förser solcells-systemet med kringkomponenter? Knappast...
JAg har därför svårt att tro att de nästa vecka ska presentera en inverter för att sen två veckor senare presentera en ny laddare, borde inte detta presenteras samtidigt?Aiming for Oct 28 unveil in SF Bay Area of new Tesla/SolarCity solar roof with integrated Powerwall 2.0 battery and Tesla charger.
Då skulle man alltså kunna köpa en CHAdeMO-adapter och en CCS-adapter och då plugga in sin CCS-bil i alla CHAdeMO-laddare...TiborBlomhall skrev:Jag skådade djupt i min kristallkula* och såg där en CCS Supercharger adapter:
Tesla har tagit fram en adapter med vilken alla elbilar med CCS kontakt kommer kunna ladda på Superchargers. De med Chevy Bolt (eller andra elbilar) kan köpa adaptern för $1,000 och sedan ladda på Tesla Superchargers. Varje gång man laddar dras det pengar från ens pott knutet till adaptern. Det var den potten folk hittade i webbsajtens källkod.
*: eller om det var Whiskyglaset. Nåja, kristall som kristall.
Tvärtom tycker jag, som jag skrev i mitt inlägg, att det låter väldigt logiskt - tippar att de båda produktlanseringarna är relaterade. Först presenterar Tesla sin inverter den 17:e, sedan presenteras Tesla/SolarCitys sammanslagning den 28:e och under eventet presenteras det "soltak" man talat om länge.vigge50 skrev:JAg har därför svårt att tro att de nästa vecka ska presentera en inverter för att sen två veckor senare presentera en ny laddare, borde inte detta presenteras samtidigt?