Sida 3 av 5
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 10 okt 2016 09:11
av blincoln
X-Model skrev:Jag ser att färja mellan Helsingborg och Helsingör nu är inlagd. Toppen!
Men vid resor norrut på E4:an känner den inte till "genvägen" vid Sillekrog. Kanske något du kan titta på?
Keep up the good work.

Som nybörjare i Tesla-världen kände jag varken till problemet eller lösningen

Hmm, det kräver lite hackande av vad Google svarar, men absolut, det borde fixas.
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 10 okt 2016 09:13
av vigge50
blincoln skrev:X-Model skrev:Jag ser att färja mellan Helsingborg och Helsingör nu är inlagd. Toppen!
Men vid resor norrut på E4:an känner den inte till "genvägen" vid Sillekrog. Kanske något du kan titta på?
Keep up the good work.

Som nybörjare i Tesla-världen kände jag varken till problemet eller lösningen

Hmm, det kräver lite hackande av vad Google svarar, men absolut, det borde fixas.
Tibor har skrivit en artikel om det
http://teslaclubsweden.se/genvagen-i-sillekrog/
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 11 okt 2016 17:54
av blincoln
Ny version ute - nu med alternativa rutter (om man kryssar för det i inställningar).
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 11 okt 2016 18:28
av bjelkeman
blincoln skrev:Ny version ute - nu med alternativa rutter (om man kryssar för det i inställningar).
Vackert!
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 12 okt 2016 09:06
av Jocce
Hittade en "bugg".
Försökte planera en rutt från hemmet (Solna) till "Ängsö Ryssbo Gård 1 Västerås" - sedan via Västerås City - Tillbaka Hem
Dvs:
Solna-Ängsö Ryssbo Gård 1 Västerås-Västerås-Solna
So far so good.
Den hittar rutt och räknar fint.
Däremot så räknar den "bakifrån", den använder "Goal Arrival Charge" som utgångspunkt.
Som standard står den på 10%. Vilket innebär att den ger 10% när jag är hemma i Solna igen. Vilket innebär att den ger depart charge på 40% istället för inställda 90%.
Här ville jag ju veta, hur mycket kräm jag har när jag kommer hem, snarare än hur lite jag kan starta med...
/Jocce
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 12 okt 2016 09:58
av MSO
Kanon!
Tillgänglig energi per pack, är det med nånstans i algoritmen? Eller hur kommer batteriernas kapacitet in i det hela? Bara från Teslas räckviddsberäknare kanske?
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 12 okt 2016 12:39
av blincoln
Jocce skrev:
Som standard står den på 10%. Vilket innebär att den ger 10% när jag är hemma i Solna igen. Vilket innebär att den ger depart charge på 40% istället för inställda 90%.
Här ville jag ju veta, hur mycket kräm jag har när jag kommer hem, snarare än hur lite jag kan starta med...
/Jocce
Du har rätt - jag har inte fixat det beteendet som uppkommer när den inte behöver ladda mellan två destinationer. Ska ta mig i kragen...
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 12 okt 2016 12:42
av blincoln
MSO skrev:Kanon!
Tillgänglig energi per pack, är det med nånstans i algoritmen? Eller hur kommer batteriernas kapacitet in i det hela? Bara från Teslas räckviddsberäknare kanske?
Algoritmen jobbar bara på Wh internt. Jag har gissat hur mycket som finns i olika modellers batteripack, och just nu ser det ut så här:
car_max_soc = { "news60": 70000, "s60": 57000, "s70": 66000, "s75": 70000, "s85": 76000, "s90": 80000, "s100": 90000, "x60": 57000, "x75": 70000, "x90": 80000, "x100": 90000};
Input om bättre värden mottages tacksamt!
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 12 okt 2016 13:02
av DSV
Gillar den starkt. På min önskelista hade också varit att få in lite chademo för stödladdning.
Den verkar inte prioritera städer i närheten med samma namn. Försökte hitta en väg till Mora och det gick inte oberoende varifrån jag startade, visade sig bero på att den försökte hitta till ett Mora i usa. Slog jag däremot in Mora Sverige så gick det bra.
Är också tveksam till om Tesla gillar användandet av Elons t-shirt (tesla-loggan) som icon för sidan. Verkar som de är lite kinkiga på sånt.
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 12 okt 2016 13:03
av e5m1r
Läser jag fel eller ska nya 60 ha 70 tillgänglig ?
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 12 okt 2016 14:13
av Remuz
e5m1r skrev:Läser jag fel eller ska nya 60 ha 70 tillgänglig ?
70 är nog basen för laddkurvan på news60. Blir iofs märkligt om man då sätter att man laddar till 100% på suc
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 12 okt 2016 14:16
av MSO
Supersnyggt hade varit om man (på lite längre resor då) också såg de superladdarna man hoppar över i grått eller nåt sånt.
Eller egentligen alla superladdare i grått, förutom att de man laddar på lyses upp i rött kanske.
Kände det när jag planerade en resa ner till Österrike. För snabb överblick och koll på manuellt beräknade alternativ kunde det vara snyggt att se var de andra laddarna ligger liksom.
Du borde lägga upp ett swishnummer eller nåt liknande i förstainlägget så vi kan bidra lite!
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 12 okt 2016 19:50
av jjmaskin
MSO skrev:Supersnyggt hade varit om man (på lite längre resor då) också såg de superladdarna man hoppar över i grått eller nåt sånt.
Eller egentligen alla superladdare i grått, förutom att de man laddar på lyses upp i rött kanske.
Kände det när jag planerade en resa ner till Österrike. För snabb överblick och koll på manuellt beräknade alternativ kunde det vara snyggt att se var de andra laddarna ligger liksom.
Du borde lägga upp ett swishnummer eller nåt liknande i förstainlägget så vi kan bidra lite!
lysand ide !!!
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 12 okt 2016 21:16
av blincoln
Remuz skrev:e5m1r skrev:Läser jag fel eller ska nya 60 ha 70 tillgänglig ?
70 är nog basen för laddkurvan på news60. Blir iofs märkligt om man då sätter att man laddar till 100% på suc
Jag skulle nog påpekat att just news60 har en virtual_max_soc = 56000, vilket gör att alla % beräknas från det. Och det innebär också att den max får laddas till 56000 Wh. Alla andra modeller har virtual_max_soc = max_soc.
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 12 okt 2016 21:17
av blincoln
MSO skrev:Supersnyggt hade varit om man (på lite längre resor då) också såg de superladdarna man hoppar över i grått eller nåt sånt.
Eller egentligen alla superladdare i grått, förutom att de man laddar på lyses upp i rött kanske.
Kände det när jag planerade en resa ner till Österrike. För snabb överblick och koll på manuellt beräknade alternativ kunde det vara snyggt att se var de andra laddarna ligger liksom.
Du borde lägga upp ett swishnummer eller nåt liknande i förstainlägget så vi kan bidra lite!
Redan klart innan jag läste ditt inlägg - bra att vi tycker lika till och med på färgen
Bidrag kanske jag behöver så småningom men än så länge överlever jag - och så slipper jag känna dåligt samvete när jag inte implementerar alla förslag

Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 13 okt 2016 11:58
av DSV
En tanke är att man skulle kunna ha en extra kolumn för planerad kwh laddning vid delmålen. Då skulle man själv kunna planera för laddning utanför superchargernätverket genom att ange det laddstoppet som ett delmål. Man skulle även kunna "tvinga den" att planera för extra långa superchargerstopp för lunch mm där laddtiden så att säga blir gratis.
Ett annat scenario är när an planerar för en tur och returresa och har möjlighet att stödladda lite på destinationen men inte kan få det fullt.
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 13 okt 2016 14:38
av MSO
DSV skrev:En tanke är att man skulle kunna ha en extra kolumn för planerad kwh laddning vid delmålen. Då skulle man själv kunna planera för laddning utanför superchargernätverket genom att ange det laddstoppet som ett delmål. Man skulle även kunna "tvinga den" att planera för extra långa superchargerstopp för lunch mm där laddtiden så att säga blir gratis.
Ett annat scenario är när an planerar för en tur och returresa och har möjlighet att stödladda lite på destinationen men inte kan få det fullt.
Bra idé. Om man manuellt kan justera laddningen på en station och låsa den till en viss laddningsmängd där (tid och hänsyn tagen till max SOC som man angett helst va? eller kWh?) så optimeras ju rutten annorlunda och det blir mer likt en riktig resa.
Ofta planerar man ju ett längre stopp, så det påverkar onekligen en hel del i optimeringen.
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 13 okt 2016 18:49
av blincoln
Ny funktion! Bilens position visas i realtid på kartan och förväntade värden på laddning, förbrukning och hastighet skrivs ut. Nu kan hur ens siffror (och programmets modell) stämmer med verkligheten.
Uppdateringen av positionen blir tyvärr bara var 10e sekund då browserns inbyggda funktion för positionering används. Kanske kan det bli en bättre lösning så småningom

Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 13 okt 2016 19:34
av Gert Hoff
Ser riktigt bra ut,men jag planerar att åka från Lomma till Nerja till våren när förmodligen Granadaladdaren är i funktion.Jag får inget ruttförslag med en direkresa utan måste dela in sökningen i två delar. Lomma-Paris och Paris-Nerja. Det går bra. Via Odense o Biarritz t.ex.vad gör jag för fel eller finns det en distans begränsning?
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 13 okt 2016 20:46
av TAndersson
Tack för en riktigt bra och snygg ruttplanerare. Är det möjligt att lägga in "Avoid Ferries" under settings? En bra funktion som finns i bilen sedan ver 8. Är det möjligt att lägga in så man ser namnet på SC som inte används genom att markera eller klicka på dem?
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 14 okt 2016 09:56
av Foluke
Här kom ett önskemål i en annan tråd. Går det att fixa? Optimera!
"Tycker den fungerar bra, om man vet vilken ordning som är mest effektiv.
Men så vitt jag sett finns ingen funktion för att optimera trippen. (Eller har jag missat den?)
Slår jag in Stockholm-Malmö-Jönköping-Göteborg så kör den i den ordningen, fast den optimala borde vara Stockholm-Jönköping-Göteborg-Malmö.
Söker alltså inte efter en vanlig ruttplanerare, utan efter en som kan optimera en rutt med flera destinationer, där jag manuellt slipper lägga in dem i rätt ordning."
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 14 okt 2016 10:03
av bylund
http://www.gebweb.net/optimap/ verkar ha en lösning på handelsresandeproblemet.
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 14 okt 2016 10:11
av Foluke
Den verkar optimera även om jag tycker den är lite "svårhanterlig" jämfört med "En bättre ruttplanerare" i denna tråd.
Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 14 okt 2016 10:37
av blincoln
Foluke skrev:
Den verkar optimera även om jag tycker den är lite "svårhanterlig" jämfört med "En bättre ruttplanerare" i denna tråd.
Handelsreseandeproblemet är ett mycket svårare optimeringsproblem, vill man lösa det får man använda t.ex. verktyget ovan. Jag försöker fokusera på någorlunda praktiska problem

Re: En bättre ruttplanerare
Postat: 14 okt 2016 10:40
av blincoln
Gert Hoff skrev:Ser riktigt bra ut,men jag planerar att åka från Lomma till Nerja till våren när förmodligen Granadaladdaren är i funktion.Jag får inget ruttförslag med en direkresa utan måste dela in sökningen i två delar. Lomma-Paris och Paris-Nerja. Det går bra. Via Odense o Biarritz t.ex.vad gör jag för fel eller finns det en distans begränsning?
Jag testade just, och den klarar Lomma->Nerja, fast den ger upp efter en maxtid (flera minuter) och returnerar en lösning som den inte kan bevisa är optimal. Det är faktiskt så bakvänt att det är lättare att lösa problemet med en viapunkt (t.ex. Paris) eftersom antalet möjliga resvägar då begränsas mer. Ska man åka fritt genom hela Europa finns det en fruktansvärd massa möjligheter och det är svårt för algoritmen att utesluta dem tidigt.
Den skulle kunna lösa Lomma->Nerja optimalt, men då skulle jag behöva utöka maxtiden som den får köra - och då får du vänta ännu längre på svar.