För att inte tala om löftet den 1/4 att de skulle fördubbla antalet till 2017. (i vilket gör att det borde bli 400 totalt i Europa) vilket gör att det behövs 140 st till de nuvarande 260. En svettig men inte helt ouppnåelig siffra. (säg att de gör 20 st till i år) (vi skall inte fokusera på att 2 månader var dåliga då månaden innan var det 14-15 öppnade på en månad) (det senaste halvåret har man faktiskt gneta ned till nästan samma siffror som under succeåren 2014,2015 även om det bara är momentant (observera att vi pratar hastighet inte antal) första halvåret var riktig dåligt hoppas att de fortsätter sin ökning så 2016 inte blir pinsam)
Fast man måste även påpeka att även om vissa missunnsamt påstår att USA så satsas det så kan man se att även där går det längre tid mellan öppnande än tidigare. Varför?
Det går bara att spekulera. Om det beror på länderna själva får man fundera på varför det är så, om det är materialbrist får man ställa sig frågan vad materialbristen beror på och sedan var förklaringen till denna beror på. Östeuropa och Spanien förknippar vissa med korruption men då borde även Grekland vara drabbad (vilket den är), men det är bara vilda spekulationer.
Det va väl antalet uttag som skulle fördubblas, inte antal SuC stationer. På supercharge.info ser vi ju lätt utbyggnaden av antalet stationer, men vi ser ju inte lika lätt när stationer får flera uttag.
Eller när dom stänger en station (dom i Väsby visades ju som två och nu är ju deras egna utanför SC "stängd" typ)
För att inte tala om löftet den 1/4 att de skulle fördubbla antalet till 2017. (i vilket gör att det borde bli 400 totalt i Europa) vilket gör att det behövs 140 st till de nuvarande 260. En svettig men inte helt ouppnåelig siffra. (säg att de gör 20 st till i år) (vi skall inte fokusera på att 2 månader var dåliga då månaden innan var det 14-15 öppnade på en månad) (det senaste halvåret har man faktiskt gneta ned till nästan samma siffror som under succeåren 2014,2015 även om det bara är momentant (observera att vi pratar hastighet inte antal) första halvåret var riktig dåligt hoppas att de fortsätter sin ökning så 2016 inte blir pinsam)
Fast man måste även påpeka att även om vissa missunnsamt påstår att USA så satsas det så kan man se att även där går det längre tid mellan öppnande än tidigare. Varför?
Det går bara att spekulera. Om det beror på länderna själva får man fundera på varför det är så, om det är materialbrist får man ställa sig frågan vad materialbristen beror på och sedan var förklaringen till denna beror på. Östeuropa och Spanien förknippar vissa med korruption men då borde även Grekland vara drabbad (vilket den är), men det är bara vilda spekulationer.
Det va väl antalet uttag som skulle fördubblas, inte antal SuC stationer. På supercharge.info ser vi ju lätt utbyggnaden av antalet stationer, men vi ser ju inte lika lätt när stationer får flera uttag.
Eller när dom stänger en station (dom i Väsby visades ju som två och nu är ju deras egna utanför SC "stängd" typ)
Hur menar du att den är stängd? Jag har missat nåt.
För att inte tala om löftet den 1/4 att de skulle fördubbla antalet till 2017. (i vilket gör att det borde bli 400 totalt i Europa) vilket gör att det behövs 140 st till de nuvarande 260. En svettig men inte helt ouppnåelig siffra. (säg att de gör 20 st till i år) (vi skall inte fokusera på att 2 månader var dåliga då månaden innan var det 14-15 öppnade på en månad) (det senaste halvåret har man faktiskt gneta ned till nästan samma siffror som under succeåren 2014,2015 även om det bara är momentant (observera att vi pratar hastighet inte antal) första halvåret var riktig dåligt hoppas att de fortsätter sin ökning så 2016 inte blir pinsam)
Fast man måste även påpeka att även om vissa missunnsamt påstår att USA så satsas det så kan man se att även där går det längre tid mellan öppnande än tidigare. Varför?
Det går bara att spekulera. Om det beror på länderna själva får man fundera på varför det är så, om det är materialbrist får man ställa sig frågan vad materialbristen beror på och sedan var förklaringen till denna beror på. Östeuropa och Spanien förknippar vissa med korruption men då borde även Grekland vara drabbad (vilket den är), men det är bara vilda spekulationer.
Det va väl antalet uttag som skulle fördubblas, inte antal SuC stationer. På supercharge.info ser vi ju lätt utbyggnaden av antalet stationer, men vi ser ju inte lika lätt när stationer får flera uttag.
Eller när dom stänger en station (dom i Väsby visades ju som två och nu är ju deras egna utanför SC "stängd" typ)
Hur menar du att den är stängd? Jag har missat nåt.
Var där i Fredags och då hade dom blockerat dom laddarna och sa att vi inte får använda dom längre (dagtid), dom har även tagit bort dom från kartan.
För att inte tala om löftet den 1/4 att de skulle fördubbla antalet till 2017. (i vilket gör att det borde bli 400 totalt i Europa) vilket gör att det behövs 140 st till de nuvarande 260. En svettig men inte helt ouppnåelig siffra. (säg att de gör 20 st till i år) (vi skall inte fokusera på att 2 månader var dåliga då månaden innan var det 14-15 öppnade på en månad) (det senaste halvåret har man faktiskt gneta ned till nästan samma siffror som under succeåren 2014,2015 även om det bara är momentant (observera att vi pratar hastighet inte antal) första halvåret var riktig dåligt hoppas att de fortsätter sin ökning så 2016 inte blir pinsam)
Fast man måste även påpeka att även om vissa missunnsamt påstår att USA så satsas det så kan man se att även där går det längre tid mellan öppnande än tidigare. Varför?
Det går bara att spekulera. Om det beror på länderna själva får man fundera på varför det är så, om det är materialbrist får man ställa sig frågan vad materialbristen beror på och sedan var förklaringen till denna beror på. Östeuropa och Spanien förknippar vissa med korruption men då borde även Grekland vara drabbad (vilket den är), men det är bara vilda spekulationer.
Det va väl antalet uttag som skulle fördubblas, inte antal SuC stationer. På supercharge.info ser vi ju lätt utbyggnaden av antalet stationer, men vi ser ju inte lika lätt när stationer får flera uttag.
Eller när dom stänger en station (dom i Väsby visades ju som två och nu är ju deras egna utanför SC "stängd" typ)
Hur menar du att den är stängd? Jag har missat nåt.
Var där i Fredags och då hade dom blockerat dom laddarna och sa att vi inte får använda dom längre (dagtid), dom har även tagit bort dom från kartan.
Blockerat? Med egna bilar eller?
Antar att de behöver dem till sina egna bilar nu när de verkar ha en massa inne på samma gång.
Förståeligt, men självklart tråkigt.
Det va väl antalet uttag som skulle fördubblas, inte antal SuC stationer. På supercharge.info ser vi ju lätt utbyggnaden av antalet stationer, men vi ser ju inte lika lätt när stationer får flera uttag.
Eller när dom stänger en station (dom i Väsby visades ju som två och nu är ju deras egna utanför SC "stängd" typ)
Hur menar du att den är stängd? Jag har missat nåt.
Var där i Fredags och då hade dom blockerat dom laddarna och sa att vi inte får använda dom längre (dagtid), dom har även tagit bort dom från kartan.
Blockerat? Med egna bilar eller?
Antar att de behöver dem till sina egna bilar nu när de verkar ha en massa inne på samma gång.
Förståeligt, men självklart tråkigt.
Oj glömde svara på den, jo det var deras egna bilar och bilar inne för service osv...
Löftena att man skulle bygga (och vara klara) med en hel del Superchargers i östra Europa 2015 var en stor anledning att jag köpte bilen. Nu är det snart 2017 och det är inte många laddare som är klara kontra vad kartan för vad Tesla lovade för 2015 för två år sedan.
Frågan är vad som har hänt? Är det byggkapaciteten som strulat till det eller nåt annat? Problem med tillstånd? Jag har länge velat bila ned via Polen-Tjeckien-Slovakien-Ungern-Serbien-Montenegro-Bosnien till Kroatien.
De planerna kan bli svåra även för nästa sommar om utbyggnaden sker i den här takten.
Jag är faktiskt besviken på att utbyggnaden i östra Europa är så långt efter vad de först utlovade.
Om man tittar tillbaka 2 år i tiden så står det under kartan följande: Kartan ovan representerar de korridorer vi planerar att skapa och dess tidsplan. Exakta platser och tidsplaner kan komma att ändras. https://web.archive.org/web/20141102201 ... percharger
Jag har med andra ord lite svårt att acceptera att det hela rör sig om löften från Teslas sida. Sedan kan man ju så klart säga att man (som vanligt) varit för optimistiska gällande vad de trodde att de skulle leverera.
Med de 3 som byggs i Nebraska så öppnas ett nytt alternativ för kust till kust resor i Usa. Blir jäkla sugen på att hyra en tesla och köra genom Usa. Det verkar ändå gå rätt så snabbt ändå med utbyggnaden. Om man kollar på global nivå.
Under laddning vid Tindered igår, fick jag förklaringen av varför det dragit ut på tiden. En av killarna som håller på att färdigställa där , berättade att när de under bygget konstaterade att krämen som fanns tillgänglig , inte skulle räcka, fick de gräva ner en ny ledning långtbortifrån. Med korsning av E22 som krävde en massa tillstånd. Bara ett exempel på problem som kan flyta upp under utbyggandet.
Jag tror att utbyggnad i Skandinavien är relativt straight forward jämfört med många andra länder från ett tillståndsperspektiv. Våra myndighetskvarnar kan kännas långsamma ibland men är i många fall ett under av effektivet och transparens om de ställs mot andra länders hantering.
Om man tittar tillbaka 2 år i tiden så står det under kartan följande: Kartan ovan representerar de korridorer vi planerar att skapa och dess tidsplan. Exakta platser och tidsplaner kan komma att ändras. https://web.archive.org/web/20141102201 ... percharger
Jag har med andra ord lite svårt att acceptera att det hela rör sig om löften från Teslas sida. Sedan kan man ju så klart säga att man (som vanligt) varit för optimistiska gällande vad de trodde att de skulle leverera.
Nu har det inte bara varit kartan utan Musk har sagt sagt en hel del på Twitter om superchargerutbyggnaden som jag klassar som löften. Bland annat;
Om man tittar tillbaka 2 år i tiden så står det under kartan följande: Kartan ovan representerar de korridorer vi planerar att skapa och dess tidsplan. Exakta platser och tidsplaner kan komma att ändras. https://web.archive.org/web/20141102201 ... percharger
Jag har med andra ord lite svårt att acceptera att det hela rör sig om löften från Teslas sida. Sedan kan man ju så klart säga att man (som vanligt) varit för optimistiska gällande vad de trodde att de skulle leverera.
Nu har det inte bara varit kartan utan Musk har sagt sagt en hel del på Twitter om superchargerutbyggnaden som jag klassar som löften. Bland annat;
Twitterflöden är ingen informationskälla som klassas som löften. Det är väldigt svårt att definiera löften med alla villkor på 140 tecken. Twitter liksom hemsidan måste ses som intentioner, mål, något de strävar efter. Det går inte att ta som löften, särskilt inte för saker de själva inte råder över.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag håller med om att Tesla har lovat för mycket men att klaga på att det byggs mer i USA än i europa är fel, vi ska vara glada över att vi har så många laddare som vi har. Enligt http://ev-sales.blogspot.se/ statistik så har det sålts 41 994 Model S och Model X i europa och 98 782 i USA och Kanada. I europa finns det 260 supercharger vilket är 162 bilar per laddare och i Nordamerika finns 337 supercharger vilket är 293 bilar per supercharger. Var borde de satsa på utbyggnad om Model lll dessutom kommer börja säljas i USA?
Vi ska vara glada över att vi har fått så många supercharger som vi har fått.
Jag håller med om att Tesla har lovat för mycket men att klaga på att det byggs mer i USA än i europa är fel, vi ska vara glada över att vi har så många laddare som vi har. Enligt http://ev-sales.blogspot.se/ statistik så har det sålts 41 994 Model S och Model X i europa och 98 782 i USA och Kanada. I europa finns det 260 supercharger vilket är 162 bilar per laddare och i Nordamerika finns 337 supercharger vilket är 293 bilar per supercharger. Var borde de satsa på utbyggnad om Model lll dessutom kommer börja säljas i USA?
Vi ska vara glada över att vi har fått så många supercharger som vi har fått.
Håller helt med, det byggs ju också laddare av andra aktörer i en bra takt. De få gånger man måste ha CHAdeMO är inte många och man behöver inte ladda för många kronor om året "på stan". Det är dock ett problem i Norge att det börjar bli vanligt med kö till SUC, händer lite då o då i Lillehammer t.ex. När vi får fler Teslor i Sverige håller jag med om att det kommer att behövas många fler laddstall i vart fall. Kan inte se att det behövs mer en handfull på nya platser.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Twitterflöden är ingen informationskälla som klassas som löften. Det är väldigt svårt att definiera löften med alla villkor på 140 tecken. Twitter liksom hemsidan måste ses som intentioner, mål, något de strävar efter. Det går inte att ta som löften, särskilt inte för saker de själva inte råder över.
Nu är det knappast så att jag kommer stämma dem angående det här men det utlovas en hel del som inte kan hållas även om Musk har blivit bättre. Att det tar över 2 år att nå 2015-års karta är hur som helst rätt kasst men det kanske beror på all byråkrati i östra Europa och i Spanien/Portugal? Men det är som med allt annat med Musk. Saker kommer ju aldrig så fort som sägs till en början.
En av fördelarna med den nya betalningsmodellen är väl att det nu inte finns något som hindrar att man installerar superchargers i storstäderna. De ger ju inkomst och sponsrar andra superchargers runt om i landet.Varför inte smäcka upp 5-6 stycken siteri göteborg och kanske 10 stockholm?