Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Postat: 28 okt 2016 10:07
Fast det hade ju inte varit så svårt för taxi att mata in en rutt innan de laddar...
Det har hänt att jag behöver ladda på SuC Väsby när jag pendlat långt över dagen och ska vidare till landet på kvällen. Har inget att göra med planering utan att det för mig blir en lång resa tillbaka hem till Stockholm sedan en lång resa visare från hemmet till landet. Hinner inte fylla upp hemma då.LarsL skrev:Snåla?Telsa skrev:3 av 4 Teslor på den bilden som jag kollade upp regnumret på bor i Stockholm eller Uppsala. Dålig planering att behöva ladda på SuC i Stockholm då, eller hur!
Det är lätt för mig och andra insatta att förstå att vi måste ordna laddning hemma eller på jobbet men andra icke entusiaster greppar nog inte. De tror att det är som vilken mack som helst och de tror att de "måste" ladda fullt. Har svårt att förklara detta för min far tex. Han klagar på väntetider och att han måste iväg och ladda osv.Foluke skrev:....fast det är nog mer " medborgarnas" uppdrag...? Miljömedvetna, brukare av el-bilar, politiker samt bilfabrikanter inklusive Tesla.... Ett tag installerade man motorvärmaruttag. Man borde kunna fortsätta på den vägen. Det behövs påverkan på bred front. "Du och jag" alltså.LarsL skrev:Tesla bör angripa problemet med att folk saknar hemma laddning istället för att bygga fler dyra Superchargers.
Då fuskar de medvetet och detta kan straffasNyren skrev:Fast det hade ju inte varit så svårt för taxi att mata in en rutt innan de laddar...
Det har cirkulerat nåt "förtydligande" från Tesla för ett tag sen om att SuC är tänkt för långresor. Men jag håller med dig, säljarna i butikerna använder gärna gratis SuC som USP utan att säga något om att man bara får/ska köra SuC vid långresor.Mrk skrev:Vart har ni fått uppfattningen om att endast långfärdsåkare får använda SuC? Det är en förmån för alla Teslaägare, oavsett användningsområde. Det var Teslas egna säljare som sålde bilen till mig på dessa premisser t.om.
Samma sak för mig när jag beställde min i november 2014. Det stod inget eller sas något om att det bara skulle gälla långresor utan man använde gratis laddning som försäljningsargument.Mrk skrev:Vart har ni fått uppfattningen om att endast långfärdsåkare får använda SuC? Det är en förmån för alla Teslaägare, oavsett användningsområde. Det var Teslas egna säljare som sålde bilen till mig på dessa premisser t.om.
Är det platsbrist så får man bygga fler.
... eller inte öka trycket så mycket. För nuvarande S-ägare (och några kommande) har ju gratis laddning för alltid redan.apkungen skrev:Jag inser mer och mer att det är rätt med betalning för SuC till model 3. Kommer att minska trycket på laddarna ordentligt.
Håller med! Att ladda på SuC bara för det är gratis är höjden av snålhet. Sedan spelar det ingen roll att vi som köpt en Tesla redan har betalt för gratis laddning. Hela affärskonceptet bygger på att vi ska kunna ta oss vidare snabbt och säkert när vi reser utanför hemmazonen och ju fler vi blir desto fler platser kan vi resa till. Att de fåtal som inte kan ladda hemma eller på jobbet också ska kunna utnyttja en lokal SuC ingår säkert i kalkylen.apkungen skrev:Jag har en kollega som just har beställt en Tesla. Han bor i märsta och planerar att åka förbi upplands Väsby på vägen hem nån gång i veckan för att ladda och handla, det är ju gratis.
Det tycker jag är mer fel än det taxiägare gör för att kunna köra sina bilar.
Jag inser mer och mer att det är rätt med betalning för SuC till model 3. Kommer att minska trycket på laddarna ordentligt.
Supercharger har alltid varit för långresor men det kan nog stämma att det inte var tydligt på den svenska hemsidan och att det blev tydligare. Vill dock minnas att det var 2014 som debatten om laddning var uppe och att eventuella ändringar på sidan gjordes då. Det finns ju de som fick brev om att inte ladda på SuC för annat än långresor.stefan007 skrev:Det har ändrats över tid. Gissar att texten på hemsidan ändrades tidigt 2015. Felaktigt av "säljaren" att använda det som argument.
När jag beställde min feb 2015 räknade Tesla i ägandekalkylen att ca 30% av laddningen skulle ske på SuC. Även den texten är borttagen.
Säkert inget problem i Mora just nu men i Uddevalla på helgerna och sommaren hade det absolut inte fungerat att hemmaladda på SuC.
Wtf?Bjelke skrev:Var in på SC i Väsby idag och dom verkar känna till problemet för nu är det inte tillåtet att ladda på stolparna utanför dom längre (dagtid), bra va? Det var tom tomt på ena stolpen men dom hade ställt andra bilar ivägen för att blockera den, kanonbra ju!![]()
![]()
Jag förstår inte riktigt hur det ska hjälpa oss? Det var fullt vid max och jag hade helt enkelt inte tid att tjafsa med "somliga" (läs taxi) så vi åkte till Täby för mitt kundbesök och laddar nu istället...
Kan någon förklara varför SC skulle vara i så stort behov av SuC utanför dom att dom måste förbjuda oss att ladda där??? Dom har tom tagit bort dom från kartan... Det var dock tillåtet att ladda där på kvällen och helger....
För att alla på resande fot laddar där då taxi ockuperar vanliga SuC och då får de aldrig tillfälle att ladda egna bilar juBjelke skrev:Var in på SC i Väsby idag och dom verkar känna till problemet för nu är det inte tillåtet att ladda på stolparna utanför dom längre (dagtid), bra va? Det var tom tomt på ena stolpen men dom hade ställt andra bilar ivägen för att blockera den, kanonbra ju!![]()
![]()
Jag förstår inte riktigt hur det ska hjälpa oss? Det var fullt vid max och jag hade helt enkelt inte tid att tjafsa med "somliga" (läs taxi) så vi åkte till Täby för mitt kundbesök och laddar nu istället...
Kan någon förklara varför SC skulle vara i så stort behov av SuC utanför dom att dom måste förbjuda oss att ladda där??? Dom har tom tagit bort dom från kartan... Det var dock tillåtet att ladda där på kvällen och helger....
Den borde stängas och flyttas till en bit norr om Arlanda. Det var ett misstag att placera den mellan Stockholm och Arlanda. Så länge den är öppen kommer den vara belamrad med taxibilar, och problemet kommer bara bli värre och värre ju fler taxiförare som köper Tesla. Vanligt folk med Tesla kommer bli irriterade när den ständigt är upptagen, och taxiförarna kommer själva tycka att Tesla är skit. Finns där ingen SuC, tvingas taxi ordna laddning själva - precis som alla andra. I Oslo har taxi exempelvis satt upp egna ChaDeMo, så problemet är inte olösbart.bylund skrev:Att stänga av den är väl lite väl drastiskt, men snarare än att utöka den borde en kapacitetsförstärkning ske en bit norr om Arlanda om den ska ske. Knivsta har nämnts. Jag tror inte att Knivsta taxi kommer att fylla upp en sån station hela tiden. Inte ens med hjälp av kollegorna från Uppsala.