Sida 3 av 7

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 10:07
av Nyren
Fast det hade ju inte varit så svårt för taxi att mata in en rutt innan de laddar...

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 10:18
av Mats
LarsL skrev:
Telsa skrev:
3 av 4 Teslor på den bilden som jag kollade upp regnumret på bor i Stockholm eller Uppsala. Dålig planering att behöva ladda på SuC i Stockholm då, eller hur!
Snåla?
Det har hänt att jag behöver ladda på SuC Väsby när jag pendlat långt över dagen och ska vidare till landet på kvällen. Har inget att göra med planering utan att det för mig blir en lång resa tillbaka hem till Stockholm sedan en lång resa visare från hemmet till landet. Hinner inte fylla upp hemma då.

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 10:25
av SR-71-BlackBird
Bor för egen del tillfälligt i lägenhet i väntan på nyproduktion, kommer att bli betydligt mer suc under en tid, något jag inte skäms ett dugg för. :D

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 10:29
av LarsL
Foluke skrev:
LarsL skrev:
Tesla bör angripa problemet med att folk saknar hemma laddning istället för att bygga fler dyra Superchargers.
....fast det är nog mer " medborgarnas" uppdrag...? Miljömedvetna, brukare av el-bilar, politiker samt bilfabrikanter inklusive Tesla.... Ett tag installerade man motorvärmaruttag. Man borde kunna fortsätta på den vägen. Det behövs påverkan på bred front. "Du och jag" alltså.
Det är lätt för mig och andra insatta att förstå att vi måste ordna laddning hemma eller på jobbet men andra icke entusiaster greppar nog inte. De tror att det är som vilken mack som helst och de tror att de "måste" ladda fullt. Har svårt att förklara detta för min far tex. Han klagar på väntetider och att han måste iväg och ladda osv.

Här har vi och Tesla ett utbildningsansvar. Ett sätt är att erbjuda installation av laddbox hemma eller på jobbet som en del av Supercharger paketet.

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 12:01
av e5m1r
Nyren skrev:
Fast det hade ju inte varit så svårt för taxi att mata in en rutt innan de laddar...
Då fuskar de medvetet och detta kan straffas Bild

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 12:11
av Mrk
Vart har ni fått uppfattningen om att endast långfärdsåkare får använda SuC? Det är en förmån för alla Teslaägare, oavsett användningsområde. Det var Teslas egna säljare som sålde bilen till mig på dessa premisser t.om.

Är det platsbrist så får man bygga fler.

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 12:17
av Surfaren
Mrk skrev:
Vart har ni fått uppfattningen om att endast långfärdsåkare får använda SuC? Det är en förmån för alla Teslaägare, oavsett användningsområde. Det var Teslas egna säljare som sålde bilen till mig på dessa premisser t.om.
Det har cirkulerat nåt "förtydligande" från Tesla för ett tag sen om att SuC är tänkt för långresor. Men jag håller med dig, säljarna i butikerna använder gärna gratis SuC som USP utan att säga något om att man bara får/ska köra SuC vid långresor.

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 12:26
av stefan007
Det har ändrats över tid. Gissar att texten på hemsidan ändrades tidigt 2015. Felaktigt av "säljaren" att använda det som argument.
När jag beställde min feb 2015 räknade Tesla i ägandekalkylen att ca 30% av laddningen skulle ske på SuC. Även den texten är borttagen.
Säkert inget problem i Mora just nu men i Uddevalla på helgerna och sommaren hade det absolut inte fungerat att hemmaladda på SuC.

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 12:47
av LarsL
Jag har en gratis Chademo nära mig men inte tusan skulle jag få för mig att åka dit och ladda istället för hemma. Har man så dålig timpeng så förstår jag inte hur man fick råd med Teslan?
Personligen skulle jag gärna betala några tusen för att uppgradera säkringar och ledningar istället.

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 13:06
av Pontus
Mrk skrev:
Vart har ni fått uppfattningen om att endast långfärdsåkare får använda SuC? Det är en förmån för alla Teslaägare, oavsett användningsområde. Det var Teslas egna säljare som sålde bilen till mig på dessa premisser t.om.

Är det platsbrist så får man bygga fler.
Samma sak för mig när jag beställde min i november 2014. Det stod inget eller sas något om att det bara skulle gälla långresor utan man använde gratis laddning som försäljningsargument.

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 14:10
av apkungen
Jag har en kollega som just har beställt en Tesla. Han bor i märsta och planerar att åka förbi upplands Väsby på vägen hem nån gång i veckan för att ladda och handla, det är ju gratis.

Det tycker jag är mer fel än det taxiägare gör för att kunna köra sina bilar.

Jag inser mer och mer att det är rätt med betalning för SuC till model 3. Kommer att minska trycket på laddarna ordentligt.

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 14:33
av Surfaren
apkungen skrev:
Jag inser mer och mer att det är rätt med betalning för SuC till model 3. Kommer att minska trycket på laddarna ordentligt.
... eller inte öka trycket så mycket. För nuvarande S-ägare (och några kommande) har ju gratis laddning för alltid redan. ;)

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 14:47
av apkungen
Minska i förhållande till antalet bilar på vägarna menade jag, men jo din formulering var ju lite bättre :p

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 15:36
av e5m1r
Är det bara jag som är noga med det där
På semestern så övernattade vi i en hotell nära SuC
Ställde jag bilen där
NEJ
Jag körde dit innan frukost och började min laddning
Samma när vi övernattade på scandic UV
Toftaholm som är nära mig har kag laddat en gång och det för att räckvidden inte räckte hela vägen hem
Om alla bara betedde sig som jag.....


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 16:53
av +46
apkungen skrev:
Jag har en kollega som just har beställt en Tesla. Han bor i märsta och planerar att åka förbi upplands Väsby på vägen hem nån gång i veckan för att ladda och handla, det är ju gratis.

Det tycker jag är mer fel än det taxiägare gör för att kunna köra sina bilar.

Jag inser mer och mer att det är rätt med betalning för SuC till model 3. Kommer att minska trycket på laddarna ordentligt.
Håller med! Att ladda på SuC bara för det är gratis är höjden av snålhet. Sedan spelar det ingen roll att vi som köpt en Tesla redan har betalt för gratis laddning. Hela affärskonceptet bygger på att vi ska kunna ta oss vidare snabbt och säkert när vi reser utanför hemmazonen och ju fler vi blir desto fler platser kan vi resa till. Att de fåtal som inte kan ladda hemma eller på jobbet också ska kunna utnyttja en lokal SuC ingår säkert i kalkylen.

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 18:24
av Svenssons
stefan007 skrev:
Det har ändrats över tid. Gissar att texten på hemsidan ändrades tidigt 2015. Felaktigt av "säljaren" att använda det som argument.
När jag beställde min feb 2015 räknade Tesla i ägandekalkylen att ca 30% av laddningen skulle ske på SuC. Även den texten är borttagen.
Säkert inget problem i Mora just nu men i Uddevalla på helgerna och sommaren hade det absolut inte fungerat att hemmaladda på SuC.
Supercharger har alltid varit för långresor men det kan nog stämma att det inte var tydligt på den svenska hemsidan och att det blev tydligare. Vill dock minnas att det var 2014 som debatten om laddning var uppe och att eventuella ändringar på sidan gjordes då. Det finns ju de som fick brev om att inte ladda på SuC för annat än långresor.

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 19:38
av Bjelke
Var in på SC i Väsby idag och dom verkar känna till problemet för nu är det inte tillåtet att ladda på stolparna utanför dom längre (dagtid), bra va? Det var tom tomt på ena stolpen men dom hade ställt andra bilar ivägen för att blockera den, kanonbra ju! :) :?
Jag förstår inte riktigt hur det ska hjälpa oss? Det var fullt vid max och jag hade helt enkelt inte tid att tjafsa med "somliga" (läs taxi) så vi åkte till Täby för mitt kundbesök och laddar nu istället...
Kan någon förklara varför SC skulle vara i så stort behov av SuC utanför dom att dom måste förbjuda oss att ladda där??? Dom har tom tagit bort dom från kartan... Det var dock tillåtet att ladda där på kvällen och helger....

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 19:47
av apkungen
Bjelke skrev:
Var in på SC i Väsby idag och dom verkar känna till problemet för nu är det inte tillåtet att ladda på stolparna utanför dom längre (dagtid), bra va? Det var tom tomt på ena stolpen men dom hade ställt andra bilar ivägen för att blockera den, kanonbra ju! :) :?
Jag förstår inte riktigt hur det ska hjälpa oss? Det var fullt vid max och jag hade helt enkelt inte tid att tjafsa med "somliga" (läs taxi) så vi åkte till Täby för mitt kundbesök och laddar nu istället...
Kan någon förklara varför SC skulle vara i så stort behov av SuC utanför dom att dom måste förbjuda oss att ladda där??? Dom har tom tagit bort dom från kartan... Det var dock tillåtet att ladda där på kvällen och helger....
Wtf?

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 20:08
av e5m1r
Bjelke skrev:
Var in på SC i Väsby idag och dom verkar känna till problemet för nu är det inte tillåtet att ladda på stolparna utanför dom längre (dagtid), bra va? Det var tom tomt på ena stolpen men dom hade ställt andra bilar ivägen för att blockera den, kanonbra ju! :) :?
Jag förstår inte riktigt hur det ska hjälpa oss? Det var fullt vid max och jag hade helt enkelt inte tid att tjafsa med "somliga" (läs taxi) så vi åkte till Täby för mitt kundbesök och laddar nu istället...
Kan någon förklara varför SC skulle vara i så stort behov av SuC utanför dom att dom måste förbjuda oss att ladda där??? Dom har tom tagit bort dom från kartan... Det var dock tillåtet att ladda där på kvällen och helger....
För att alla på resande fot laddar där då taxi ockuperar vanliga SuC och då får de aldrig tillfälle att ladda egna bilar ju
Så nu måste vi själva lösa problemet som de själva skapade när de sålde taxibilarna

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 28 okt 2016 21:15
av Bjelke
Det lustiga är att dom har ladd-möjligheter inne som dom använder, dom har inte laddat ngn egen bil där ute nån gång jag varit dit (och det är många ggr)...

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 29 okt 2016 10:45
av Mickep
Tror de vill ha sin egen SuC på SC för sig själv så de kan demonstrera hur enkelt och bekymmerslöst det är att ladda på snabbladdstationerna. Då går det inte ha en massa bilar där för att taxi har ockuperat alla andra stationer.

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 29 okt 2016 12:01
av LarsL
Kanske skulle de stänga hela anläggningen i Upplans Väsby så att Taxi och andra lär sig att ladda på ett vettigt sätt? Behöver ju iofs inte vara svårare än att låta det vara som det är nu, men vara tydliga med att den SC:n inte kommer byggas ut. Superchargers ska ligga på 5-10mils avstånd från storstäderna inte inne i dem.

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 29 okt 2016 12:35
av bylund
Att stänga av den är väl lite väl drastiskt, men snarare än att utöka den borde en kapacitetsförstärkning ske en bit norr om Arlanda om den ska ske. Knivsta har nämnts. Jag tror inte att Knivsta taxi kommer att fylla upp en sån station hela tiden. Inte ens med hjälp av kollegorna från Uppsala.

Fast jag skulle påstå att Töre och Norrlands inland borde komma först, för att få yttäckning, och sedan något mellan Jönköping och Göteborg, innan man tittar på kapacitetsförstärkning runt Stockholm.

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 29 okt 2016 13:10
av Herr X
bylund skrev:
Att stänga av den är väl lite väl drastiskt, men snarare än att utöka den borde en kapacitetsförstärkning ske en bit norr om Arlanda om den ska ske. Knivsta har nämnts. Jag tror inte att Knivsta taxi kommer att fylla upp en sån station hela tiden. Inte ens med hjälp av kollegorna från Uppsala.
Den borde stängas och flyttas till en bit norr om Arlanda. Det var ett misstag att placera den mellan Stockholm och Arlanda. Så länge den är öppen kommer den vara belamrad med taxibilar, och problemet kommer bara bli värre och värre ju fler taxiförare som köper Tesla. Vanligt folk med Tesla kommer bli irriterade när den ständigt är upptagen, och taxiförarna kommer själva tycka att Tesla är skit. Finns där ingen SuC, tvingas taxi ordna laddning själva - precis som alla andra. I Oslo har taxi exempelvis satt upp egna ChaDeMo, så problemet är inte olösbart.

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Postat: 29 okt 2016 17:52
av bylund
Jag tror ändå inte att det är en bra idé att stänga den. Det ger nog mer badwill än en station med köer om det finns en längre norrut. Folk kan känna sig lurade, både taxiåkare och andra, om den stängs (därmed försöker jag inte insinuera att Tesla har lovat att den ska vara där för evig tid). Det vore bättre om den aldrig öppnats där dock, utan hellre i t ex Knivsta, eller möjligen Uppsala.