Sida 3 av 10

Re: P100D på väg

Postat: 05 nov 2016 00:22
av vigge50
IMG_0767.PNG

Re: P100D på väg

Postat: 16 nov 2016 21:11
av Jojje167
P100D++.jpg
:twisted:

Re: P100D på väg

Postat: 16 nov 2016 23:31
av Teslaspolen
Jojje167 skrev:
P100D++.jpg
:twisted:
Hoppsan... :shock:

Re: P100D på väg

Postat: 16 nov 2016 23:36
av bylund
Snarare julklapp än påskägg i så fall, eller är det ett uttryck för den något skeva tidsuppfattningen?

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 06:21
av Feddan
Om det är gömt som ett påskägg så är det säkert för det är dåligt för batteriet (eller någon annan del av bilen).

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 06:24
av Feddan
Jojje167 skrev:
P100D++.jpg
:twisted:
Jäklar! Delad silvermedalj nu, och 0,2 sek från guld:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 06:49
av Bjelke
Feddan skrev:
Jojje167 skrev:
P100D++.jpg
:twisted:
Jäklar! Delad silvermedalj nu, och 0,2 sek från guld:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration
Ja jävlar det blir det! :) :shock:
Men som sagt, det kanske sliter extra på batteriet eller liknande (eller begränsas sjukt snabbt pgav värme osv), men lik förbenat
så är det snudd på snabbaste tiderna någonsin lixom (det var det ju redan men nu pratar vi nästan allra snabbast)..
Sanslöst egentligen.

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 07:24
av dstr
Jojje167 skrev:
P100D++.jpg
:twisted:
Pratar Tesla fortfarande om rullande start på 0-60mph?

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 07:26
av e5m1r
dstr skrev:
Jojje167 skrev:
P100D++.jpg
:twisted:
Pratar Tesla fortfarande om rullande start på 0-60mph?
Alltid på P modeller

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 07:33
av dstr
Bjelke skrev:
Feddan skrev:
Jojje167 skrev:
P100D++.jpg
:twisted:
Jäklar! Delad silvermedalj nu, och 0,2 sek från guld:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration
Ja jävlar det blir det! :) :shock:
Men som sagt, det kanske sliter extra på batteriet eller liknande (eller begränsas sjukt snabbt pgav värme osv), men lik förbenat
så är det snudd på snabbaste tiderna någonsin lixom (det var det ju redan men nu pratar vi nästan allra snabbast)..
Sanslöst egentligen.
Nej, det blir det inte. Snarare plats 8-12.

Men jo, för en 5-sitsig sedan är det galet fort och köpsuget är stort. Jag förstår bara inte varför Tesla ljuger och trixar med siffrorna.

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 08:53
av Bjelke
dstr skrev:
Bjelke skrev:
Feddan skrev:
Jojje167 skrev:
P100D++.jpg
:twisted:
Jäklar! Delad silvermedalj nu, och 0,2 sek från guld:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration
Ja jävlar det blir det! :) :shock:
Men som sagt, det kanske sliter extra på batteriet eller liknande (eller begränsas sjukt snabbt pgav värme osv), men lik förbenat
så är det snudd på snabbaste tiderna någonsin lixom (det var det ju redan men nu pratar vi nästan allra snabbast)..
Sanslöst egentligen.
Nej, det blir det inte. Snarare plats 8-12.

Men jo, för en 5-sitsig sedan är det galet fort och köpsuget är stort. Jag förstår bara inte varför Tesla ljuger och trixar med siffrorna.
Jo du rätt såklart :) man ska vara försiktig med att använda ordet någonsin :D
Men snabb är den och för sin storlek är det sjukt iaf :)

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 09:03
av danni
dstr skrev:
Bjelke skrev:
Feddan skrev:
Jojje167 skrev:
P100D++.jpg
:twisted:
Jäklar! Delad silvermedalj nu, och 0,2 sek från guld:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration
Ja jävlar det blir det! :) :shock:
Men som sagt, det kanske sliter extra på batteriet eller liknande (eller begränsas sjukt snabbt pgav värme osv), men lik förbenat
så är det snudd på snabbaste tiderna någonsin lixom (det var det ju redan men nu pratar vi nästan allra snabbast)..
Sanslöst egentligen.
Nej, det blir det inte. Snarare plats 8-12.

Men jo, för en 5-sitsig sedan är det galet fort och köpsuget är stort. Jag förstår bara inte varför Tesla ljuger och trixar med siffrorna.
Är inte de andra på listan också uppmätta med rollout? 0-60 mph på 2,4 sek är lika med en snittacceleration på 11,3 m/s^2, dvs 1,15 G. Att komma upp över 1 G i acceleration kräver antingen en friktionskoefficient som är högre än 1 (låter osannolikt för gummi på asfalt) eller avsevärd downforce (låter osannolikt för produktionsbilar, särskilt i låga hastigheter - Teslan har till och med negativ downforce, alltså lift). Det låter helt enkelt inte fysikaliskt möjligt.

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 15:29
av Foluke
danni skrev:
dstr skrev:
Bjelke skrev:
Feddan skrev:
Jojje167 skrev:
P100D++.jpg
:twisted:
Jäklar! Delad silvermedalj nu, och 0,2 sek från guld:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration
Ja jävlar det blir det! :) :shock:
Men som sagt, det kanske sliter extra på batteriet eller liknande (eller begränsas sjukt snabbt pgav värme osv), men lik förbenat
så är det snudd på snabbaste tiderna någonsin lixom (det var det ju redan men nu pratar vi nästan allra snabbast)..
Sanslöst egentligen.
Nej, det blir det inte. Snarare plats 8-12.

Men jo, för en 5-sitsig sedan är det galet fort och köpsuget är stort. Jag förstår bara inte varför Tesla ljuger och trixar med siffrorna.
Är inte de andra på listan också uppmätta med rollout? 0-60 mph på 2,4 sek är lika med en snittacceleration på 11,3 m/s^2, dvs 1,15 G. Att komma upp över 1 G i acceleration kräver antingen en friktionskoefficient som är högre än 1 (låter osannolikt för gummi på asfalt) eller avsevärd downforce (låter osannolikt för produktionsbilar, särskilt i låga hastigheter - Teslan har till och med negativ downforce, alltså lift). Det låter helt enkelt inte fysikaliskt möjligt.
Den praktiska gränsen går väl där accelerationen 0-60 blir samma som bromstiden 60-0? Går det att få däcken att bromsa borde det väl gå att accelerera? Det borde vara lättare att prova för de flesta av oss.

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 16:21
av Gustafsson
[/quote]
Den praktiska gränsen går väl där accelerationen 0-60 blir samma som bromstiden 60-0? Går det att få däcken att bromsa borde det väl gå att accelerera? Det borde vara lättare att prova för de flesta av oss.[/quote]
Där sade du något ! Varför är det inte lika kul att bromsa 100-0 på 2,5 s ? Det måste jag prova- bör ju bli billigare än 0-100 på samma tid... Nytt användningsområde för bakåtvända stolarna ? Då känns det ju som acceleration när man bromsar...

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 17:36
av JFAH
dstr skrev:
Bjelke skrev:
Feddan skrev:
Jojje167 skrev:
P100D++.jpg
:twisted:
Jäklar! Delad silvermedalj nu, och 0,2 sek från guld:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration
Ja jävlar det blir det! :) :shock:
Men som sagt, det kanske sliter extra på batteriet eller liknande (eller begränsas sjukt snabbt pgav värme osv), men lik förbenat
så är det snudd på snabbaste tiderna någonsin lixom (det var det ju redan men nu pratar vi nästan allra snabbast)..
Sanslöst egentligen.
Nej, det blir det inte. Snarare plats 8-12.

Men jo, för en 5-sitsig sedan är det galet fort och köpsuget är stort. Jag förstår bara inte varför Tesla ljuger och trixar med siffrorna.
Vilka andra serieproducerade bilar slår den? Bara nyfiken?

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 17:47
av vigge50
dstr skrev:
Bjelke skrev:
Feddan skrev:
Jojje167 skrev:
P100D++.jpg
:twisted:
Jäklar! Delad silvermedalj nu, och 0,2 sek från guld:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration
Ja jävlar det blir det! :) :shock:
Men som sagt, det kanske sliter extra på batteriet eller liknande (eller begränsas sjukt snabbt pgav värme osv), men lik förbenat
så är det snudd på snabbaste tiderna någonsin lixom (det var det ju redan men nu pratar vi nästan allra snabbast)..
Sanslöst egentligen.
Nej, det blir det inte. Snarare plats 8-12.

Men jo, för en 5-sitsig sedan är det galet fort och köpsuget är stort. Jag förstår bara inte varför Tesla ljuger och trixar med siffrorna.
Det tror jag inte riktigt, om vi skulle kolla på vad den egentligen gör och inte vad tillverkaren säger så blir listan ganska annorlunda. Om nu Model S klarar 0-60 på 2,4 med rullande start så borde den väll klara det på 2,7 från stillastående? Om du kollar på listan så finns det bara 4 bilar som har klockats snabbare till 60 så plats 8-12 stämmer inte om vi tar vad man verkligen får ut från bilarna.

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 18:01
av dstr
JFAH skrev:
Vilka andra serieproducerade bilar slår den? Bara nyfiken?
P100D borde ligga runt 2.7 med stående start. Tesla anger sina tider med flygande start, vilket dom är väldigt själva med att göra.

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 18:21
av tias
I nedan test uppfattar jag det som att de startar från stillastående med en acceleration 0-60 mph på 2,5s.

http://bgr.com/2016/09/15/tesla-model-s ... ed-review/

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 18:29
av SR-71-BlackBird
0-60 på 2.7 i regn,

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 18:39
av 18650
tias skrev:
I nedan test uppfattar jag det som att de startar från stillastående med en acceleration 0-60 mph på 2,5s.

http://bgr.com/2016/09/15/tesla-model-s ... ed-review/
Det som syftas på är något som kallas roll out. Att bilen tillåts röra sig en liten bit innan klockan startar. Varför man gör detta kan diskuteras, det finns många olika bra anledningar och förklaringar.

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 18:44
av tias
Även om Tesla skulle tillämpa det förstår jag inte varför obereonde tester skulle göras på samma sätt? Finns det någon källa där det bekräftas att både Tesla själva och alla oberoende tester av deras bilar görs på det sättet?

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 18:53
av dstr
tias skrev:
Även om Tesla skulle tillämpa det förstår jag inte varför obereonde tester skulle göras på samma sätt? Finns det någon källa där det bekräftas att både Tesla själva och alla oberoende tester av deras bilar görs på det sättet?
Tesla tog till det som efterkonstruktion enbart för P-modellerna när p85d inte presterade som förväntat.

Dom bloggade om det.

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 18:56
av tias
Kanske dog med p85d? Det förklarar nämligen inte varför oberoende testare skulle tillämpa samma setup gång på annan...

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 18:58
av dstr
tias skrev:
Kanske dog med p85d? Det förklarar nämligen inte varför oberoende testare skulle tillämpa samma setup gång på annan...
http://www.hybridcars.com/consumer-repo ... 1-seconds/

P90d nämns där också

Re: P100D på väg

Postat: 17 nov 2016 19:11
av tias
I och med att artikelförfattarna inte lyckades matcha Teslas siffror för p85d uppger de rollout som en tänkbar förklaring. Tesla kanske också använde sig av rollout för p85d, vad vet jag, men så länge obereonde tester av p90d och p100d resulterar i samma siffror som Teslas - eller tom bättre i vissa fall - tror jag vi ska utgå från att Tesla frångått den praktiken tills det finns källor som motbevisar det.