Det här med att köpa bil...

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av danni »

grenhall skrev:
Angående det här med delade bilar så tror jag varken Jerker eller LarsL behöver oroa sig. Ni kommer få köpa helt egna bilar som bara ni disponerar. Delningen är idag en tanke om en möjlighet. Det kommer nog aldrig vara ett krav.
Självklart kommer det inte vara ett krav. Jag är bara ganska övertygad om att även Jerker och Lars kommer att göra bedömningen att det inte är värt att betala fem gånger så mycket för sin bilism bara för att ingen annan nånsin ska få använda bilarna man färdas i. Det finns ju alltid roligare saker att lägga pengar på...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Självklart kommer jag få välja om jag ska åka "taxi" eller åka en egen bil, det är ju uppenbart.

Det jag säger är att det inte alls kommer bli så populärt som en del försöker få det att framstå som. I Göteborg kan man enkelt låna en cykel vid lite olika ställen i stan genom "styråställ" till en obetydlig kostnad. Ändå ser jag att väldigt många människor har sin egen cykel som de måste parkera och fixa med. Ja, jag har arbetskamrater som faktiskt lägger 10-talstusentals kroner på sin cykel, när de bara kan låna en. Varför?!?
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Självklart kommer jag få välja om jag ska åka "taxi" eller åka en egen bil, det är ju uppenbart.

Det jag säger är att det inte alls kommer bli så populärt som en del försöker få det att framstå som. I Göteborg kan man enkelt låna en cykel vid lite olika ställen i stan genom "styråställ" till en obetydlig kostnad. Ändå ser jag att väldigt många människor har sin egen cykel som de måste parkera och fixa med. Ja, jag har arbetskamrater som faktiskt lägger 10-tals kroner på sin cykel, när de bara kan låna en. Varför?!?
Jämförelsen haltar avsevärt. Om cykeln stod precis utanför dörren så fort man behövde den och någon annan tog hand om service, rengöring etc, och framförallt totalkostnaden mot att äga egen cykel hade varit en bråkdel, så tror jag nog att väldigt få hade ägt en egen cykel heller. Och att långt fler hade cyklat än idag. Kanske är en affärsidé som någon skulle realisera - självkörande elbilar som åker runt och släpper och hämtar cyklar åt folk? :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Varutransporter tror jag defenetivt på. Där hade jag faktiskt betalat lite extra för att en bil kör ut mitt paket till mig på kvällen när jag är hemma så att man inte behöver ta ledigt för att ta emot varor. Då kanske också bilen hade hittat hem till mig utan att behöva ringa och fråga efter vägen (vilket år tusende lever speditörerna i egentligen?).
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Varutransporter tror jag defenetivt på. Där hade jag faktiskt betalat lite extra för att en bil kör ut mitt paket till mig på kvällen när jag är hemma så att man inte behöver ta ledigt för att ta emot varor. Då kanske också bilen hade hittat hem till mig utan att behöva ringa och fråga efter vägen (vilket år tusende lever speditörerna i egentligen?).
Vad gäller varutransporter finns det ju de som har ännu mer spännande planer: https://www.amazon.com/b?node=8037720011
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

+46 skrev:
Att det blir betydligt dyrare att köpa sin bil privat med sparade medel än att att leasa den på firman eller ta ut den som personalbil råder det ingen tvekan om med nuvarande skatteregler. Kanske blir det också dyrare än privatleasing. När det gäller riskerna så är det nog ingen större skillnad. Finns många fynd att göra för den som letar bil på beg.marknaden. De som är ute efter 1-2 år gammal bil kan göra riktigt bra affärer när återtagna leasingbilar slumpas bort av banker och finansbolag.
Själv är jag nöjd med mitt privata bilköp och den frihet det är för mig att äga en Tesla. Idag skulle jag få betala närmare 200 000:- mer för den Model S som jag köpte än vad jag betalade när jag beställde den i januari 2015.
Jag har ingen firma där jag kan ha den som leasingbil på, och min arbetsgivare skulle tro att jag fått komplett fnatt om jag kom till dem och bad att få ha den som förmånsbil, så de alternativen är uteslutna. Nu har jag en bil på privatleasing utan kontantinsats. När jag räknade på det innan jag skrev på så kom jag fram till att räntan (som man försöker dölja) är c:a 2% högre än jag skulle fått ett vanligt billån i bank för, så nej, det är inte billigare med privatleasing än att köpa.

Jag sparar naturligtvis bara till en kontantinsats. Den ska vara minst 20%, men jag får nog ihop betydligt mer än så innan bilen kommer (om jag inte drabbas av habegär och beställer en fullspecad bil :twisted: ). Resten lånar jag givetvis. Skillnaden mot leasing blir ju allt mer uppenbar ju längre tiden går. Räntans andel sjunker, och så småningom upphör kapitalkostnaden. Nu blir det endast reparationer och vanligt underhåll. Även om man lämnar bort jobben så kan man spara massor på att hitta de där små oberoende verkstäderna som inte ska betala lön till verkmästare och annan overhead. Det blir en övergångsfas, men snart kommer det att poppa upp massor med verkstäder som klarar av det mesta även på elbilar. Och allt är ju inte nytt på en elbil.

Om man äger sin bil längre än de där räddhågsna 3-5 åren så kan det bli en riktigt bra affär. Slår man ut hela kostnaden på en längre ägandetid så landar man på kanske halva månadskostnaden mot att byta till sig en ny bil vart 3-5 år. Jag vet att många skräms med att när bilen blir tillräckligt gammal så blir repartions- och underhållskostnaden så mycket större att det uppväger den minskade kapitalkostnaden. Men det stämmer inte. Jag har 35 års erfarenhet av att köra bilar som andra betraktar som skrothögar, så jag vet vad de kostar, och det är faktiskt inte så mycket. Den enklaste och bästa metoden är egentligen att köpa en bil för runt 5000 som är nybesiktigad och har runt ett år kvar innan nästa. Då brukar den gå att köra ett år utan en enda åtgärd. Sen skrotar man den och köper en likadan. Men ofta går en sån att köra 2-3 år, kanske med att man får byta nån avgasdel och bromsbelägg, och vips har man sänkt månadskostnaden från 500 för en 1-årsbil till 200 för en 3-årsbil!

Men när elbilsmarknaden börjar mogna är naturligtvis det bästa (om man nu inte vill köra allt för gamla bilar) att köpa begagnade som är 2-3 år gamla. Då har man kapat av en stor del av kapitalkostnaden och det går snabbare att nå en bra bilekonomi!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag är i liknade läge som Jerker här och därför håller jag med om mycket av det han säger.
Tror att det är få som inte har eget företag eller jobbar på en liten firma som kan stövla in till chefen och begära en bil för över miljonen. På andra platser kan det till och med bli gnäll om man använder för mycket kopieringspapper, om vi säger så. Därför kommer jag också köpa bilen privat.

Hittills har jag köpt bilar med stor kontant insats och sedan betalat av lånet snabbt. När lånet är betalt har jag fortsatt att sätta in samma summa på ett konto, efter 5-6 år blir det en nätt summa på det kontot och nästa bil kan köpas in. Bilarna har då gått från hyfsat begagnad till skrotobjekt, eller som Jerker säger "NY" bil. ;)
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Beroende på vad man jobbar i för bransch och vilket arbete man har så tror jag man kan begära en Tesla som under förutsättning att det för företaget blir kostnadsneutralt.

När det kommer till skrothögsbilarna så ja. Vad ska man säga om det? Personligen har jag aldrig ägt en bil under 50k som hållit måttet. Sedan är jag inte stormförtjust i att meka med bilar heller. Så för mig är det värt en del att köra en bil som är driftsäker och har extremt hög servicenivå generellt. För min del värdesätter jag andra saker i mitt bilägande än att den bara ska ta mig från punkt A till B.

När det gäller hyrcyklar så ja. Läs igenom inläggen igen och fråga kollegorna varför de lägger 10-tals kronor på sina cyklar. Frågan är om det blir billigare att låna sin cykel om man bara lagt några tior från början.

Annars är det väl en hel del som köper dyra cyklar för att de tävlar eller liknande, alternativt är jäkligt hardcore-hipsters med fett dyra fixies. Men jag skulle gärna vilja veta varför folk måste äga cyklarna om nu hyrcyklarna står utanför deras hem och väntar.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det är ganska intressant ändå att företagsleasing och förmånsbil får så stort utrymme i diskussionerna. Jag förstår att det är en stor andel av de som idag kör Tesla och som är medlemmar här på forumet är i den sitsen att ni har fått tillgång till bilen på det sättet, men ni är i kraftig minoritet om vi ser på samhället i stort. De allra flesta som vill ha en bil i Sverige kan inte utnyttja dessa möjligheter. Så när vi diskuterar model 3 så ska det ju vara en "folkbil" och då kommer de flesta som vill köpa den att göra det med antingen ett traditionellt köp eller möjligtvis med privatleasing. Just privatleasingen har ju exploderat på sistone. Men båda är ungefär lika dyra.

Hur som helst: Nån måste köpa begagnat också, annars funkar inte nybils- och leasingkarusellen. Var glada att vi finns, som inte behöver ha det allra senaste och gärna mekar med bilar! 8-)
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

Jag har redan proklamerat min ståndpunkt, men när det blir en Model 3 i familjen så blir den en andrabil (men säg inte till min hustru att jag kallar den för andrabil). Och den kommer att privatleasas - all inclusive.
Helt ärligt tror jag att fler och fler kommer att privatleasa i det fall de inte har möjlighet att ta ut en förmånsbil genom sitt företag, eller från sin arbetsgivare. I Sverige. I framtiden.

Begagnatmarknaden tror jag också kommer att se annorlunda ut i framtiden. Jag har ingen spåkula, men jag skulle inte bli förvånad om leasingbolagen kommer ut med nya listiga produkter i form av privatleasing av 3-5 års bilar som genomgått rigorösa kontroller hos respektive märkesverkstäder för att säkerställa skicket - och på så sätt kan leasingbolagen fortsätta få in räntepengar på samma objekt igen. Och de som kanske inte hade möjlighet att leasa bilen när den var spritt ny, kan nu till en lägre månadskostnad åka fint och bekymmersfritt. Jag vet att jag skulle nappa på en sådan deal om den fanns idag. Lätt.

Sedan kommer det såklart att finnas kvar de som vill äga sin bil, i alla fall en tid till, men det tror jag är en generationsfråga. Om max 2-3 generationer så tror jag inte längre att bilåkandet ser ut alls som idag och därmed inte heller önskan om att äga en bil. Eller att meka med den.

Nu känner jag att jag håller på och flummar ut OT igen, så jag drar i röda handtaget och kliver av för ikväll. Auf wiener schnitzel.
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ni som lånat och hyrt till bil länge eller kanske alltid kanske har svårt att förstå den känsla som infinner sig när man äger något och det är betalt. Köper man en två till tre år gammal bil så har man med en vettig kontantinsats betalat bilen på 2-3 år för samma kostnad som en privatleasing. Sen har du ingen fast kostnad för bilen. Varje år du kan hålla igång bilen är ren vinst, den blir bara billigare ovh billigare. Och du kan bara njuta av bilen :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Det här med att köpa bil...

Inlägg av danni »

Jerker skrev:
Det är ganska intressant ändå att företagsleasing och förmånsbil får så stort utrymme i diskussionerna. Jag förstår att det är en stor andel av de som idag kör Tesla och som är medlemmar här på forumet är i den sitsen att ni har fått tillgång till bilen på det sättet, men ni är i kraftig minoritet om vi ser på samhället i stort. De allra flesta som vill ha en bil i Sverige kan inte utnyttja dessa möjligheter. Så när vi diskuterar model 3 så ska det ju vara en "folkbil" och då kommer de flesta som vill köpa den att göra det med antingen ett traditionellt köp eller möjligtvis med privatleasing. Just privatleasingen har ju exploderat på sistone. Men båda är ungefär lika dyra.
Fast nej. Det här är fel på så många sätt samtidigt. När det gäller nya bilar i prisklassen 400k och uppåt är en förkrossande majoritet av kunderna företag. Av alla bilar BMW säljer i Sverige så går ca 80% till företag. För Audi och Mercedes är det ca 70%. Av dessa köper privatpersoner främst de billigare modellerna, alltså 1-serie, A1, A3, A-klass och B-klass. Bilar som 5-serien och E-klass säljs nästan uteslutande till företag. Om vi ser på alla nya bilar oavsett prisklass är det fortfarande över hälften som säljs till företag. Så vi är inte i “kraftig minoritet” - vi är faktiskt till och med i majoritet.

När det gäller elbilar är andelen företagskunder överlag ännu större på grund av de extra incitament som finns på plats.

Så de flesta som köper en ny Model 3 i Sverige kommer inte göra det via traditionellt köp eller privatleasing. Jag skulle tippa på att ca 90% av dem kommer leasas till företag.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Ett tillägg till Dannis inlägg ovan är att jag tror att det är många som man faktiskt inte har en aning om som har en förmånsbil. Två av mina tre grannar har förmånsbil. Nu är det snittet kanske relativt högt men tittar jag på området där jag bor så är det en stor andel företagsbilar. Nu kanske det inte hör till vanligheterna men jag tror inte det är speciellt ovanligt heller. Iaf inte i någon typ av minoritet iaf. Alla förmånsbilar behöver inte vara rullande reklampelare.

Jag köpte min förrförra BMW med stor handpenning och sedan lån på 2 år. Jag hade konstant magknip då den sjönk som en sten i värde när jag började långpendla. Så när det kommer till känslan av att äga något så volatilt som en bil. Nej det är inte riktigt min grej.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Oavsett om det handlar om bilköp, boende, utbildning, mm så är de flesta av oss bara duktiga idioter och gör precis de val som de styrande anser är bäst för samhället i stort som smått. Vi lånar till konsumtion och belönas med ränteavdrag. Blir gravida när Försäkringskassans kalkylverk - Föräldrakollen peakar, osv.
Jag tror som många andra här att om ett par generationer så är vi ännu fler som gör precis som det förväntas av oss. Men vi kommer fortfarande vara lika övertygande om att vi bara gör väl medvetna och självständiga val. Om det är klokt får framtiden utvisa. Kanske kommer vi inte enbart ha maskiner som gör maskiner utan även maskiner som gör allt fler människor ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nu vill jag också vara med i den här roliga diskussionen för jag är i samma situation som Jerker och Lars. Min arbetsgivare skulle nog kissa på sig av skratt om jag kom och begärde någon form av förmånsbil eller liknande. Det jag vill ha får jag snällt köpa själv. Jag köpte min Tesla i princip kontant med egna sparade pengar, jag finansierade en pytteliten del, eftersom jag inte ville tömma bankkontot helt. Jag har aldrig leasat eller hyrt en bil och kommer aldrig att göra det heller så länge jag har möjlighet att köpa bil. Jag äger mitt hus, det är alltså inte belånat, och det skulle kännas ganska konstigt om jag skulle behöva betala en massa hyra eller leasingavgifter för bilen. Nä, jag vill äga mina saker, och jag är beredd att betala för det. Har jag inte råd så köper jag inte. Då får jag spara tills jag har råd. Kanske lite gammaldags, men så fungerar jag.
På samma vis är det fullständigt otänkbart för mig att ingå i en bilpool. Nu bor jag dessutom på bondvischan och jag kan helt enkelt inte se hur det ens teoretiskt ska vara möjligt eller ekonomiskt fördelaktigt att dela bil med grannarna. Det är för glest mellan folk för att det någonsin skulle fungera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

danni skrev:
Jerker skrev:
Fast nej. Det här är fel på så många sätt samtidigt. När det gäller nya bilar i prisklassen 400k och uppåt är en förkrossande majoritet av kunderna företag. Av alla bilar BMW säljer i Sverige så går ca 80% till företag. För Audi och Mercedes är det ca 70%. Av dessa köper privatpersoner främst de billigare modellerna, alltså 1-serie, A1, A3, A-klass och B-klass. Bilar som 5-serien och E-klass säljs nästan uteslutande till företag. Om vi ser på alla nya bilar oavsett prisklass är det fortfarande över hälften som säljs till företag. Så vi är inte i “kraftig minoritet” - vi är faktiskt till och med i majoritet.

När det gäller elbilar är andelen företagskunder överlag ännu större på grund av de extra incitament som finns på plats.

Så de flesta som köper en ny Model 3 i Sverige kommer inte göra det via traditionellt köp eller privatleasing. Jag skulle tippa på att ca 90% av dem kommer leasas till företag.
OK, nu tror jag att det är lite "äpplen och päron" i den här diskussionen. De som köper nya bilar och som leasar dem är definitivt inte i majoritet om vi ser på alla som äger/disponerar en bil. Den verkliga folkbilen är en begagnad bil. Genomsnittsåldern för förstagångsköparen av en ny bil ligger över 50 år! Jag faller väl in där. Min första nya bil kom som en födelsedagspresent när jag fyllde 53. Jag kanske är lite speciell när det gäller att köra skrotbilar, men definitivt inte när man talar om att köpa begagnade bilar!

Så jo, ni som kan få företaget (det egna eller där ni är anställda) att på ett eller annat sätt att vara inblandat i ert bilköp, ni är definitivt i en grav minoritet i det här landet. I storstäderna är ni säkert lite vanligare än snittet i riket eftersom det är där de stora företagen och de bäst betalda jobben finns, men ni utgör ingen stor andel av befolkningen.

Den enda jag kan påminna mig i min bekantskapskrets som har haft en bil som han har fått disponera för egen räkning servade kopiatorer och då fick han även använda den bilen för privat bruk. Men han fick ju aldrig välja själv utan blev bara tilldelad en bil, med företagslogga och allt. Jag har ett par bekanta som har högavlönade jobb. Men de två som tjänar mest (c:a 60-80.000:-/månad, höga chefsposter) jobbar på statliga verk, och de tillåter inget sånt. En annan, en ekonom som jobbat både hos privata och kommunala bolag och med riktig höga löner har aldrig haft möjlighet till en bil som arbetsgivaren är inblandad i. Och så vidare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Den enda jag kan påminna mig i min bekantskapskrets som har haft en bil som han har fått disponera för egen räkning servade kopiatorer och då fick han även använda den bilen för privat bruk. Men han fick ju aldrig välja själv utan blev bara tilldelad en bil, med företagslogga och allt. Jag har ett par bekanta som har högavlönade jobb. Men de två som tjänar mest (c:a 60-80.000:-/månad, höga chefsposter) jobbar på statliga verk, och de tillåter inget sånt. En annan, en ekonom som jobbat både hos privata och kommunala bolag och med riktig höga löner har aldrig haft möjlighet till en bil som arbetsgivaren är inblandad i. Och så vidare.
Samma här. Den enda jag kan komma på som har bil via jobbet är en granne som har ett chefsjobb på bilia. Själv har jag bara haft ett enda jobb under hela mitt yrkesverksamma liv där vi anställda hade möjlighet att skaffa personalbil. Men det var ekonomiskt totalt ointressant. Jag tror att det där med förmånsbil, eller jobbförmåner rent allmänt, är väldigt vanligt bara i storstäderna. Där behöver företagen tävla om duktiga anställda på ett helt annat sätt än på mindre orter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jerker skrev:
danni skrev:
Jerker skrev:

OK, nu tror jag att det är lite "äpplen och päron" i den här diskussionen. De som köper nya bilar och som leasar dem är definitivt inte i majoritet om vi ser på alla som äger/disponerar en bil. Den verkliga folkbilen är en begagnad bil. Genomsnittsåldern för förstagångsköparen av en ny bil ligger över 50 år! Jag faller väl in där. Min första nya bil kom som en födelsedagspresent när jag fyllde 53. Jag kanske är lite speciell när det gäller att köra skrotbilar, men definitivt inte när man talar om att köpa begagnade bilar!

Så jo, ni som kan få företaget (det egna eller där ni är anställda) att på ett eller annat sätt att vara inblandat i ert bilköp, ni är definitivt i en grav minoritet i det här landet. I storstäderna är ni säkert lite vanligare än snittet i riket eftersom det är där de stora företagen och de bäst betalda jobben finns, men ni utgör ingen stor andel av befolkningen.

Jahaaaa, du tänker så. Jo, men till saken hör isåfall att varken Tesla eller någon annan biltillverkare tillverkar begagnade bilar, så från deras perspektiv spelar det ju absolut noll roll. Och vad gäller Model 3 så kommer det ju ta rätt många år innan det ens finns en begagnatmarknad att tala om. För X finns det ingen än, och för S en ganska begränsad. Så de flesta potentiella Tesla-köpare är ju nybilsköpare, och då kanske det helt plötsligt inte är så konstigt att det pratas väldigt mycket om företagsköp här på forumet?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

NybilsFÖRSÄLJNINGEN ligger ju på drygt 300000st/år och där är drygt 1/2 företagsförsäljning.

BILPARKEN =innebär att det rullar drygt 4,5 miljoner bilar i Sverige. Där är nog företagsägda bilar betydligt mindre än 50%.

Men som någon påpekade. ALLA bilar börjar sitt liv som "nybilsförsäljning" för att sen komma ut på begagnatmarknaden, vanligtvis 2-5år och då köpa de allra flesta av privatpersoner.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det som är fel, tycker jag, är ju att företagsbilar subventioneras så starkt i förhållande till oss som betalar med egna skattade pengar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Det som är fel, tycker jag, är ju att företagsbilar subventioneras så starkt i förhållande till oss som betalar med egna skattade pengar.
+1. Momsfritt som i Norge hade varit bättre för oss än rabatterat förmånsvärde och supermiljöbilspremie.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Ja, det är märkligt. Det är billigt med förmånsbil i Sverige, redan för "vanliga" bilar. Och att det finns enorma extrasubventioner för miljöbilar som bara kommer tjänstebilister till gagn är jättekonstigt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:
+1. Momsfritt som i Norge hade varit bättre för oss än rabatterat förmånsvärde och supermiljöbilspremie.
Ja, att sänka momssatsen eller helt enkelt slopa den helt för elbilar hade gynnat alla bilköpare.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

För miljön och trafiksäkerheten så är det en katastrof att Sverige har ett system som mer eller mindre ensidigt gynnar företagsbilar. Vi har en av Europas äldsta vagnparker. Enligt beräkningar från Trafikverket kunde ett 50- tal dödsolyckor och över 500 allvarliga olyckor förhindras i trafiken om gamla bilar byttes ut mot nya. Med gamla bilar avses de som har passerat tio år. Där det behövs som mest, till exempel i Västerbotten med många viltolyckor är vagnparken bland de äldsta med en medelålder på cirka tolv år...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

På många stora företag är det helt enkelt inte aktuellt med tjänstebil. Min fru jobbar på ett av de större svenska företagen och har ett kvalificerat chefsjobb ett par steg från vd och har hög lön, men absolut inte aktuellt med tjänstebil för de som inte kör i tjänsten.

Jag har haft möjlighet till tjänstebil tidigare bör jag jobbade som konsult, men då körde jag en del i tjänsten. Nu är jag tjänsteman på ett halvstort företag där tjänstebil endast förekommer för vd i princip.

Olika i olika branscher tror jag.
På min brors jobb i byggbranschen får alla bil, men inte välja själv..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar