Sida 3 av 4

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 16 aug 2016 13:02
av Leo
För Sverige gäller

Med original schucko (230V) sladd max 10A =2,3 kW.

Medföljande typ2-typ2 eller andra "eftermarknadsladdare/laddboxar" max 16A =3,7kW.

Observera att typ2-typ2 sladden till e-Golf är en enfas-sladd. Dvs det är bara den aktiva fasen som har en elkabel så att säga.

Teslas typ2-typ2 klara ju 32A trefas och är myyyyycket klumpigare/tyngre av förklarliga skäl.

Dvs den inbyggda laddaren kan max ge 16A enfas.

Andra specifikationer i USA.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 16 aug 2016 13:24
av Eximos
Leo skrev:
För Sverige gäller

Med original schucko (230V) sladd max 10A =2,3 kW.

Medföljande typ2-typ2 eller andra "eftermarknadsladdare/laddboxar" max 16A =3,7kW.

Observera att typ2-typ2 sladden till e-Golf är en enfas-sladd. Dvs det är bara den aktiva fasen som har en elkabel så att säga.

Teslas typ2-typ2 klara ju 32A trefas och är myyyyycket klumpigare/tyngre av förklarliga skäl.

Dvs den inbyggda laddaren kan max ge 16A enfas.

Andra specifikationer i USA.
Tack för du klargjorde, de var svårt att hitta nån bra info om detta.

Såg nu att 3,6kW var standard i EU, den amerikanska hade tydligen en 7,2kw laddare av nån anledning. Men 3,6 va bra ynkligt i en modern elbil :)

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 16 aug 2016 13:52
av Leo
Har funkat bra för mig i 3800mil med främst nattladdning. Har en Wallbox så med 16A så laddar den alltid fullt på natten (9tim för 0-100).

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 16 aug 2016 14:01
av Eximos
Jo är man inte på nån längre resa så går de ju bra.

Ska eventuellt låna en e-golf över en helg och tänkte ge mig ut på en lite längre resa för o känna på hur de fungerar.

Men då är de alltså bara CCS EU som du kan verkligen snabbladda med? Type 2 ger väl också växelspänning och begränsas av den inbyggda laddaren?

Hur snabbt laddar du på en CCS och tar man 12 mil på en laddning efter motorväg eller bör jag ladda på vägen?

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 16 aug 2016 14:31
av danni
LarsL skrev:
Leaf och e-Golf kan bara laddas med en fas. Kräver alltså ordentlig ström
SunDrive har faktiskt en produkt som kan ta in trefas 16 A och mata ut enfas 32 A genom att "slå ihop" två faser: http://sundrive.hemsida24.se/store/p/bm ... 32a-535779

Inte helt dumt kanske för den som har en elbil som klarar laddning med enfas 32 A men inte trefas.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 16 aug 2016 15:56
av Leo
Typ 2 är växelspänning och går också via inbyggda laddaren =max 3,7kW.

CCS är det som gäller för snabbladdning. Laddaren sitter i "stolpen", likspänning som man matar rakt in i batteriet. Tror det är max 43kW som e-Golf kan ta emot då.

"Sommartid" har jag kommit fram till
0-80% 30min, 80-95%, 15min och 95-100% 15min. Dvs man ids aldrig ladda upp till 100% då det går långsamt på slutet.

12mil i motorvägstempo 110/120 är nog lite väl långt att räkna med. Man vill ju komma fram med liiite marginal till laddaren osv. Dessutom vid längre sträckor ids man inte ladda till 100 som jag skrev.

8-10 mil är nog mer lämpliga etapper att planera för sommartid. Jag tänker då att man ligger mellan 10-80% laddning och jobbar. Sänker man farten neremot 85-90 så ökar räckvidden rejält jämfört med motorvägsfart.

Ligger på en snittförbrukning på 1,5kWh/mil senaste 800 milen. Det motsvarar en räckvidd på ca 14mil i genomsnitt.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 16 aug 2016 18:23
av Eximos
Tack för hjälpen Leo, mycket bra information! Jag kan ju undvika E4an o ta gamla delarna av den för att spara lite, problemet e att ja ska lite inåt landet så ja får nog planera lite :) som du säger så vill man ju inte gärna ladda fullt.

Kan man ställa in på golfen att den slutar ladda efter x procent eller kör den på tills de e fullt om man lämnar den?

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 16 aug 2016 19:49
av Leo
100% på Golfen är inte riktiga 100% som på Teslan. 100% på e-Golf är kanske strax under 90%.

Därför kan man alltid låta bilen ladda fullt. Men JA när du laddar som vanligt via bilens laddare kan du själv ställa ner det lägre om du vill. Osäker på om det även funkar då man laddar CCS, men tror inte det.

Sen ställs laddströmmen ner rejält mot slutet som jag skrev. För att åstadkomma en perfekt cellbalansering mellan alla cellerna. Så det finns egentligen ingen anledning att begränsa den, då den redan är "begränsad från fabrik" så att säga.

Sen kan du ställa in mer saker kring laddning/förvärmning, ävenvia telefon. Där du har betydligt bättre möjligheter att ställa olika avgångstider, definiera olika parametrar på olika laddplatser osv. Betydligt mer utvecklat/avancerat än på Teslan.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 16 aug 2016 19:56
av Leo
Körde 2400mil med e-Golfen förra året och 1300mil med Teslan.

Föredrar faktiskt e-Golfens smidighet i princip allt jämt då det funkar med den.

Så Teslan används bara på ren långkörning för oss.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 16 aug 2016 23:13
av HelectriC
Leo skrev:
100% på Golfen är inte riktiga 100% som på Teslan. 100% på e-Golf är kanske strax under 90%.

Därför kan man alltid låta bilen ladda fullt. Men JA när du laddar som vanligt via bilens laddare kan du själv ställa ner det lägre om du vill. Osäker på om det även funkar då man laddar CCS, men tror inte det.

Sen ställs laddströmmen ner rejält mot slutet som jag skrev. För att åstadkomma en perfekt cellbalansering mellan alla cellerna. Så det finns egentligen ingen anledning att begränsa den, då den redan är "begränsad från fabrik" så att säga.

Sen kan du ställa in mer saker kring laddning/förvärmning, ävenvia telefon. Där du har betydligt bättre möjligheter att ställa olika avgångstider, definiera olika parametrar på olika laddplatser osv. Betydligt mer utvecklat/avancerat än på Teslan.
På vår eGolf är appstyrningen högst instabil, funkar kanske 50% av gångerna medans Teslans funkar 99%. Sen är det inte alla eGolfar där ivägköningstider/klimatiseringsschema kan styras via app. Vår är en ganska tidig och den kan det inte.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 17 aug 2016 08:09
av Leo
Helt korrekt. Skiljer hur mycket man kan styra från appen beroende på tillverkningsvecka. Brytpunkten var V45 2014 om jag inte minns fel. Är de byggda före det kan man inte styra de 3 tidsprogrammen till förvärmningen/laddning från appen. Det är nog den största skillnaden (däremot har man alltid möjligheten via bilens stereo ändå även på tidiga bilar)

Har kört e-up/e-Golf dagligen sen hösten 2013 och upplever själv ingen större skillnad på tillförlitligheten hos VW's app och Teslas app. Beror nog lite på telefonmottagning =var bilen står vilken server den kommunicerar med osv (har varit olika servrar hos VW).

Kan ju också vara annorlunda om man bor i Norge? Skulle tro att det är högre tryck på systemet där! Rullar nog ca 800 e-up/e-Golf i Sverige och 21000 i Norge!

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 17 aug 2016 09:34
av Bjelke
Apropå appen så kan jag tillägga (om det inte redan nämnts redan i tråden) att appen till Nissan är bland det sjukaste jag haft, den
har ofta varit totalt otillgänglig och även via datorn. Det beror inte på dålig mottagning i bilen för vi ser masten i Bollnäs från min gård och
där sitter alla mobilnätets aktörer i området. Och om den ens funkar så går den ofta i superultraslowmotion.
Appen var ju tom helt stängd en längre tid i vintras pgav av den där säkerhetsmissen (som dom visste om långt före men ignorerade).

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 17 aug 2016 12:48
av mans71
Leo skrev:
100% på Golfen är inte riktiga 100% som på Teslan. 100% på e-Golf är kanske strax under 90%.

Därför kan man alltid låta bilen ladda fullt. Men JA när du laddar som vanligt via bilens laddare kan du själv ställa ner det lägre om du vill. Osäker på om det även funkar då man laddar CCS, men tror inte det.
Är det så? Har du någon källa på det?

Jag ställer jämt ned vår till 80%, men det kanske inte behövs då?

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 17 aug 2016 13:04
av Leo
I olika material som jag kunnat ta del av beskrivs det just så. För att förhindra "felanvändning/misstag" är det inte något man tillåts ställa in själv. Så som det är på Teslan.

Så du kan lugnt ladda till 100% på e-Golfens mätare.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 17 aug 2016 14:03
av Eximos
Men då borde det gå snabbare att ladda 100% då den inte behöver balansera cellerna så mycket om den inte laddar dem fullt?

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 17 aug 2016 14:17
av Leo
Min gissning kring det är att VW har varit väldigt "försiktiga/konservativa" när man gett sig in på "okänd mark" därav att man inte vill "pressa batterierna" genom att låta laddningen gå snabbare osv. Tillåta kunderna att utnyttja 100% osv.

Teslas kunder är nog avsevärt mer intresserade/engagerade/kunniga än en genomsnittlig e-Golf kund, t ex hemtjänsten osv.

Tesla däremot vill/kan ju då visa på möjligheterna, låter kunderna Beta-testa, släpper en AP som vid felanvändning kan orsaka olyckor osv.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 17 aug 2016 15:13
av miksch
Prøv BMW. Kommer med større batteri nå. Kjører selv Model S og BMW og synes den lille BMWn er utrolig trivelig å kjøre. Ny versjon kommer som nevnt med større batteri og raskere lader.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 18 aug 2016 08:49
av danni
mans71 skrev:
Leo skrev:
100% på Golfen är inte riktiga 100% som på Teslan. 100% på e-Golf är kanske strax under 90%.

Därför kan man alltid låta bilen ladda fullt. Men JA när du laddar som vanligt via bilens laddare kan du själv ställa ner det lägre om du vill. Osäker på om det även funkar då man laddar CCS, men tror inte det.
Är det så? Har du någon källa på det?

Jag ställer jämt ned vår till 80%, men det kanske inte behövs då?
Jag blir också nyfiken på var den här uppgiften kommer ifrån. Den har ett batteri på 24 kWh. Från vad jag läst så är 21 kWh användbart, dvs ca 90%. Den behöver en buffert i botten. Hur skulle man ha råd att även hålla en buffert i toppen på ett så litet batteri? Jag tycker det är mer sannolikt att man reserverat 10% av batteriets kapacitet i botten som bricking protection, och att 0% på batterimätaren i själva verket är 10% kvar, medan 100% verkligen är 100%.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 18 aug 2016 09:10
av grenhall
Mercedes har väl Range Mode på sin B-klass electric som sparar typ 4kWh eller ngt liknande? Nu har den ju iofs också ett större batteri.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 18 aug 2016 09:15
av 18650
grenhall skrev:
Mercedes har väl Range Mode på sin B-klass electric som sparar typ 4kWh eller ngt liknande? Nu har den ju iofs också ett större batteri.
Range mode och större batteri kompenseras väl genom en rejäl förbrukning och avsaknad av snabbladdning.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 18 aug 2016 09:17
av grenhall
18650 skrev:
grenhall skrev:
Mercedes har väl Range Mode på sin B-klass electric som sparar typ 4kWh eller ngt liknande? Nu har den ju iofs också ett större batteri.
Range mode och större batteri kompenseras väl genom en rejäl förbrukning och avsaknad av snabbladdning.
Ja men nu var det kapacitetsutnyttjandet vi diskuterade inte att vissa biltillverkare är helt hjärndöda. Tydligen valde man bort snabbladdning eftersom det ändå går så snabbt att ladda. Right. Mercedes och Renault kan väl skaffa göra bilar tillsammans då.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 18 aug 2016 09:38
av HelectriC
grenhall skrev:
Mercedes har väl Range Mode på sin B-klass electric som sparar typ 4kWh eller ngt liknande? Nu har den ju iofs också ett större batteri.
Range mode på b-klass är samma som att man på Tesla kan välja att ladda till 100%. På de flesta mindre elbilar finns inte detta val. Batteriet är alltså inte större, man får bara möjlighet att utnyttja bufferten.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 18 aug 2016 09:47
av grenhall
HelectriC skrev:
grenhall skrev:
Mercedes har väl Range Mode på sin B-klass electric som sparar typ 4kWh eller ngt liknande? Nu har den ju iofs också ett större batteri.
Range mode på b-klass är samma som att man på Tesla kan välja att ladda till 100%. På de flesta mindre elbilar finns inte detta val. Batteriet är alltså inte större, man får bara möjlighet att utnyttja bufferten.
Va va va?? Mercedes har ett 28kWh stort batteri i jämförelse med e-Golf som här i tråden uppgetts ha 24kWh. Det är väl ett STÖRRE batteri? Leaf har 24kWh eller 30kWh men i jämförelse e-Golf och Leaf antar jag att man väljer att jämföra de batteristorlekarna som närmast överenstämmer med varandra.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 18 aug 2016 10:31
av Leo
Användbart på e-Golfen ligger ca på 21 om man provar sig fram. Har varit så på alla 3 jag haft när man "räknar" på verklig förbrukning och åstadkommen körsträcka i verkligheten.

Skickar ett kort PM till dig danni om en privat sak då jag alltid upplever dina svar som balanserade och genomtänkta.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 19 aug 2016 10:08
av HelectriC
grenhall skrev:
HelectriC skrev:
grenhall skrev:
Mercedes har väl Range Mode på sin B-klass electric som sparar typ 4kWh eller ngt liknande? Nu har den ju iofs också ett större batteri.
Range mode på b-klass är samma som att man på Tesla kan välja att ladda till 100%. På de flesta mindre elbilar finns inte detta val. Batteriet är alltså inte större, man får bara möjlighet att utnyttja bufferten.
Va va va?? Mercedes har ett 28kWh stort batteri i jämförelse med e-Golf som här i tråden uppgetts ha 24kWh. Det är väl ett STÖRRE batteri? Leaf har 24kWh eller 30kWh men i jämförelse e-Golf och Leaf antar jag att man väljer att jämföra de batteristorlekarna som närmast överenstämmer med varandra.
Merca uppmanar till och med sina b-klass Electric kunder att inte använda range mode allt för ofta (på samma sätt som 100% laddning i Tesla). Jag är ganska säker på att det är samma batteri i b-klass med och utan range mode. Dessutom får man solreflekterande framruta och nåt annat när man beställer range mode för att öka räckvidden på ett par andra parametrar också.