Sida 3 av 3
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 06 aug 2016 17:20
av Jerker
_TonyV skrev:Jag har några ggr försökt få sthlm stad att ändra på 30min skylten i Hammarby sjöstad på 2st 3,7kw typ2 uttag. Men stan har tydligen som policy att på gatumark bara tillåta snabbladdning. Destinationsladdning på tomtmark.
Dessa två platser står på gatumark. Så kanske de måste tas bort då de inte är snabbladdare. Får se vad som händer.
De har tydligen missuppfattat det där med snabbladdning. De tror att det är att man laddar
kort tid, inte att det går snabbt att få in mycket energi i batteriet.
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 06 aug 2016 18:04
av bjelkeman
LarsL skrev:Ännu värre att det inte går att rätta upp dem eftersom de inte litar på enskilda personer (förståligt) eller "partiska" sidor som Tesla club Sweden. Men i samma stund litar de blint på konsulter och säljare med uppenbara vinstsyften.
Kanske dax att starta en webbsajt med elbilsfakta.
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 06 aug 2016 18:45
av LarsL
bjelkeman skrev:LarsL skrev:Ännu värre att det inte går att rätta upp dem eftersom de inte litar på enskilda personer (förståligt) eller "partiska" sidor som Tesla club Sweden. Men i samma stund litar de blint på konsulter och säljare med uppenbara vinstsyften.
Kanske dax att starta en webbsajt med elbilsfakta.
Jag skulle vilja göra en enkätundersökning där man utreder kunskapsnivån på kommunpolitiker och tjänstemän. Den skulle man sedan kunna publicera och därmed kunna visa på kundskapsbristerna. Tex 8 av 10 vet inte att ett Typ 2 uttag på 22kW bara ger 3,7kW i de flesta elbilar (Nissan Leaf är Sveriges mest sålda elbil).
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 06 aug 2016 20:15
av joel80
Jerker skrev:_TonyV skrev:Jag har några ggr försökt få sthlm stad att ändra på 30min skylten i Hammarby sjöstad på 2st 3,7kw typ2 uttag. Men stan har tydligen som policy att på gatumark bara tillåta snabbladdning. Destinationsladdning på tomtmark.
Dessa två platser står på gatumark. Så kanske de måste tas bort då de inte är snabbladdare. Får se vad som händer.
De har tydligen missuppfattat det där med snabbladdning. De tror att det är att man laddar
kort tid, inte att det går snabbt att få in mycket energi i batteriet.
Vilka stolpar/platser gäller det? Hittar inte det på uppladdning.nu. Är dom inte inlagda där?
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 06 aug 2016 22:41
av e5m1r
LarsL skrev:bjelkeman skrev:LarsL skrev:Ännu värre att det inte går att rätta upp dem eftersom de inte litar på enskilda personer (förståligt) eller "partiska" sidor som Tesla club Sweden. Men i samma stund litar de blint på konsulter och säljare med uppenbara vinstsyften.
Kanske dax att starta en webbsajt med elbilsfakta.
Jag skulle vilja göra en enkätundersökning där man utreder kunskapsnivån på kommunpolitiker och tjänstemän. Den skulle man sedan kunna publicera och därmed kunna visa på kundskapsbristerna. Tex 8 av 10 vet inte att ett Typ 2 uttag på 22kW bara ger 3,7kW i de flesta elbilar (Nissan Leaf är Sveriges mest sålda elbil).
Där behöver det inte ens handla om elbilar
Valfritt ämne kunskaps nivå åk7-9

De gubbarna bor oftast i annan dimension nån slags parallell universum
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 07 aug 2016 19:44
av _TonyV
joel80 skrev:Jerker skrev:_TonyV skrev:Jag har några ggr försökt få sthlm stad att ändra på 30min skylten i Hammarby sjöstad på 2st 3,7kw typ2 uttag. Men stan har tydligen som policy att på gatumark bara tillåta snabbladdning. Destinationsladdning på tomtmark.
Dessa två platser står på gatumark. Så kanske de måste tas bort då de inte är snabbladdare. Får se vad som händer.
De har tydligen missuppfattat det där med snabbladdning. De tror att det är att man laddar
kort tid, inte att det går snabbt att få in mycket energi i batteriet.
Vilka stolpar/platser gäller det? Hittar inte det på uppladdning.nu. Är dom inte inlagda där?
jo de är det. Men på kartan med mouse over står det Schuko. Tittar man in så står det typ2, strange.
Märker att det är dax för en uppdatering å ny bild.
Glashus Ett
Lugnets Allé 39
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 1413d48f7e
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 09 aug 2016 10:45
av Gustafsson
Nya på G i Motala. Se bild
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 09 aug 2016 10:58
av mati

Det finns en del förbättringspotential på vissa ställen...
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 09 aug 2016 11:19
av lator
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 09 aug 2016 11:19
av TiborBlomhall
Tja det är väl ändå bättre än Norrköping:
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 09 aug 2016 11:26
av mati
Lekbil? Vad händer när man söker efter det? Får man träff då? Framförallt med tanke på Norrköpings storlek är det såklart ännu värre.
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 09 aug 2016 16:54
av Anders77
När det gäller kommunerna. Politiker är ju lekmän, oftast är snittåldern lite högre än den borde vara, kan man politiskt korrekt säga.
Jag själv är ju deltidspolitiker och är 39 år. Sitter i Teknik nännden här i kommunen och det är nog vara V som har någon i den nämnden som är yngre. Och det är vi i Teknik som sköter just parkeringar mm.
Sen är det tjänstemän som jobbar med olika frågor. De är specialiserade på sina frågor.
Självklart finns det ingen som är utbildad på elbilar direkt.
Dock har vi en tjänsteman anställd för att hantera alla kommunens bilar. Han har visst fått i uppdrag att lägga en strategi för hur vår kommun skall göra med laddstolpar mm.
Kan säga att han gillar elbilar. Skall träffa honom och ett kommunalråd på torsdag nästa vecka. Skall bli intressant att se hur det kommer gå.
Men får vi till något vettigt här, så kan ni kanske nyttja det i era kommuner sen.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 09 nov 2016 21:57
av Franz
I Kungsbacka-nytt stod det nyligen att kommunen utökar sina 13 elbilar med ytterligare 70 st till hemtjänsten nästa år. Man har även avsatt 2 miljoner till utbyggnad av laddstolpar.
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 09 nov 2016 22:01
av Bjelke
Franz skrev:I Kungsbacka-nytt stod det nyligen att kommunen utökar sina 13 elbilar med ytterligare 70 st till hemtjänsten nästa år. Man har även avsatt 2 miljoner till utbyggnad av laddstolpar.
Oj skapligt!

Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 10 nov 2016 12:18
av _TonyV
Franz skrev:I Kungsbacka-nytt stod det nyligen att kommunen utökar sina 13 elbilar med ytterligare 70 st till hemtjänsten nästa år. Man har även avsatt 2 miljoner till utbyggnad av laddstolpar.
Men hur går det ihop. Hur kan kommun bygga laddstolpar som ingen annan får utnyttja publikt? Protest !!! haha
Tja eller faktiskt, ja det är skattepengar ju.
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 10 nov 2016 13:35
av Nicke Nyfiken
_TonyV skrev:Franz skrev:I Kungsbacka-nytt stod det nyligen att kommunen utökar sina 13 elbilar med ytterligare 70 st till hemtjänsten nästa år. Man har även avsatt 2 miljoner till utbyggnad av laddstolpar.
Men hur går det ihop. Hur kan kommun bygga laddstolpar som ingen annan får utnyttja publikt? Protest !!! haha
Tja eller faktiskt, ja det är skattepengar ju.
Fast det är ju samma sak med bilarna. De är också köpta för skattepengar. Ska alla få nyttja även dem?
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 10 nov 2016 14:50
av Franz
_TonyV skrev:Franz skrev:I Kungsbacka-nytt stod det nyligen att kommunen utökar sina 13 elbilar med ytterligare 70 st till hemtjänsten nästa år. Man har även avsatt 2 miljoner till utbyggnad av laddstolpar.
Men hur går det ihop. Hur kan kommun bygga laddstolpar som ingen annan får utnyttja publikt? Protest !!! haha
Tja eller faktiskt, ja det är skattepengar ju.
De 2 miljonerna skall vara för laddstolpar på allmänna parkeringar. Det talas också om 35 "laddstationer" för kommunens bilar som konsekvens av de 70 nya bilarna. Kanske rör det sig om 35 st "vägguttag" och kanske då med 2 uttag i varje?
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 12 nov 2016 01:29
av joel80
Gävle Energi (ägs av Gävle Kommun) bygger massor av stolpar i Gävle under kommande år med start redan nu i december.
Dock verkar merparten vara för kommunens egna elbilar, men en hel del blir ändå offentliga.
Ca 30 st av dom 83 ska vara offentliga. Kommer öka tillgängligheten i Gävle rejält i allafall! Med minst det tredubbla från vad som finns idag.
https://www.mynewsdesk.com/se/gavleener ... 17-1633652
http://www.arbetarbladet.se/gavleborg/g ... r-nasta-ar
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 12 nov 2016 09:20
av Swede1
_TonyV skrev:TiborBlomhall skrev:Monark1954 skrev:
Jag har varit i kontakt med Örnsköldsviks kommun om deras tokiga maxtid på 2 timmar på den enda typ 2 laddaren i Örnsköldsvik. De har för låg kunskap, de hävdade att det var fel på min laddsladd när jag inte fick 80% i min Leaf på 2 timmar.
Gaaah! Dessa dj*vla föreställningar om "semisnabbladdare"!
Kunskapsnivån i kommunerna är ibland skrämmande. Och än mer skrämmande är när leverantörer och konsulter spär på okunskapen för egen vinnings skull.

Jag har några ggr försökt få sthlm stad att ändra på 30min skylten i Hammarby sjöstad på 2st 3,7kw typ2 uttag. Men stan har tydligen som policy att på gatumark bara tillåta snabbladdning. Destinationsladdning på tomtmark.
Dessa två platser står på gatumark. Så kanske de måste tas bort då de inte är snabbladdare. Får se vad som händer.
Allt är miljöpartiets fel! Låt oss folkomrösta om vilken elbilspolicy vi ska ha. Titta på Oslo. Och beslutande folkomröstning som i Schweiz. Jämför alltid med Schweiz!
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 11 dec 2016 18:26
av vigge50
Har varit lite besviken på Vellinge kommun att de inte finns någon laddare för elbilar i hela kommunen. Nu såg jag däremot denna artikeln där de ska sätta upp ett antal typ2 22 kW runt om i kommunen. För er som inte känner till Vellinge så är det söder om Malmö och jag tror betydligt fler känner till Skanör/Falsterbo.
Betalning ska ske genom bankkort, telefon eller app. Med tanke på kommunens läge så har jag förståelse för att de inte sätter upp snabbladdare. Priset ska vara 2 kr/kWh.
Re: Laddstolpar och kommuner
Postat: 11 dec 2016 22:19
av Torkel
Swede1 skrev:
Allt är miljöpartiets fel! Låt oss folkomrösta om vilken elbilspolicy vi ska ha. Titta på Oslo. Och beslutande folkomröstning som i Schweiz. Jämför alltid med Schweiz!
Äsch sluta med ditt Schweizande. Löjligt land med löjlig kvadratisk flagga!