Sida 3 av 3
Re: Hur bör man ta betalt för laddning?
Postat: 22 jul 2016 15:01
av Ermin
Betalat per kWh är det bästa laddaren borde slå av om den skickar ut under 20 kWh dvs batteriet börjar bli full då ska man inte stå kvar.
Re: Hur bör man ta betalt för laddning?
Postat: 22 jul 2016 22:21
av joel80
Nu tänker du bara på hur tesla funkar... Bilar med mindre batterier har svårare att hålla upp hastigheten länge vid snabbladdning.. Att stänga av p.g.a det går under 20kw känns inte genomtänkt.. Bättre isåfall att se till så laddare har flera kontakter och att man kan se i vilket läge den andra laddade bilen är. För när den är nere på 20kw skulle man ju kunna få ut bra fart ur en andra kabel från samma laddare.
Re: Hur bör man ta betalt för laddning?
Postat: 22 jul 2016 22:43
av danni
Att slå av känns oschysst. Ibland måste man toppa upp för att klara en resa och det måste ju finnas den möjligheten också. Vad gäller bilar med mindre batterier så står jag fast vid vad jag sagt tidigare - laddhybrider med batterier på ~10 kWh har inte på snabbladdare att göra. Och tar man betalt per tid så blir man ju också av med huvudsaken av det ofoget eftersom det inte blir lönt för dem.
Re: Hur bör man ta betalt för laddning?
Postat: 22 jul 2016 22:47
av e5m1r
danni skrev:Att slå av känns oschysst. Ibland måste man toppa upp för att klara en resa och det måste ju finnas den möjligheten också. Vad gäller bilar med mindre batterier så står jag fast vid vad jag sagt tidigare - laddhybrider med batterier på ~10 kWh har inte på snabbladdare att göra. Och tar man betalt per tid så blir man ju också av med huvudsaken av det ofoget eftersom det inte blir lönt för dem.
Håller med har en volvo lokalt som kan stå parkerad i ibland 14+ timar och blockerar en 22kW Type 2 han kunde lika gärna stå parkerad vid motorvärmaruttag
Re: Hur bör man ta betalt för laddning?
Postat: 22 jul 2016 22:49
av Ermin
Ja Nissan Leaf som jag då kör laddar 396v x 70A på 75% alltså över 20kWh så tycker jag att det är ganska rymligt men låt säga 15kWh då är du uppe över 90% laddad du kan då starta om laddningen för att få in det sista men ganska jobbigt att göra det när det står 1 bil o väntar

.
Re: Hur bör man ta betalt för laddning?
Postat: 22 jul 2016 23:23
av joel80
e5m1r skrev:danni skrev:Att slå av känns oschysst. Ibland måste man toppa upp för att klara en resa och det måste ju finnas den möjligheten också. Vad gäller bilar med mindre batterier så står jag fast vid vad jag sagt tidigare - laddhybrider med batterier på ~10 kWh har inte på snabbladdare att göra. Och tar man betalt per tid så blir man ju också av med huvudsaken av det ofoget eftersom det inte blir lönt för dem.
Håller med har en volvo lokalt som kan stå parkerad i ibland 14+ timar och blockerar en 22kW Type 2 han kunde lika gärna stå parkerad vid motorvärmaruttag
Jag ställer mig ibland på 22kw-laddare med min Volvo. Inte mer än nån timme under lunch eller liknande ärende, men det är ofta så att det inte finns alternativ. Skulle det finnas långsammare laddare i närheten/på samma parkering man kunde välja istället skulle jag sållart ställa mig där.
Ser till att ha telefonnummer synligt (har inte fixat vid laddluckan än utan har det i rutan fram) så eventuell strandad elbilist kan höra var jag är och hur länge jag ska stå.
Re: Hur bör man ta betalt för laddning?
Postat: 23 jul 2016 00:47
av apkungen
Ermin skrev:Ja Nissan Leaf som jag då kör laddar 396v x 70A på 75% alltså över 20kWh så tycker jag att det är ganska rymligt men låt säga 15kWh då är du uppe över 90% laddad du kan då starta om laddningen för att få in det sista men ganska jobbigt att göra det när det står 1 bil o väntar

.
Du menar nog kW, inte kWh.
Eller så tar man bara betalt per minut så slipper man alla dessa problem. Måste man toppa upp så får man göra det men då får man betala också. Helt rätt tycker jag.
Re: Hur bör man ta betalt för laddning?
Postat: 28 feb 2018 14:58
av HelectriC
Idag var jag tvungen att ladda lite Chademo eftersom hotellet på Geilo verkar drivas av elbilshatare och inte har ens en liten schuko i sitt nya stora parkeringshus. Jag tipsade dom i fjol om gratis destination chargers från tesla, men dom tycker att alla laddproblem löses av en ensam Chademo/CCS i centrum där alla miljoner elbilar i Norge ska ladda

jag fick åka förbi där varenda dag för att till slut hitta en ledig tidpunkt och koppla in. Idag råkade det vara -20 och mitt batteri var på ca 25% och kallt. När Chademo startade så fick jag 1kW effekt

, efter 1timme hade jag fått totalt 20kWh och betalade det facila priset av 132,75NOK

jag kom aldrig över 28kW i laddeffekt.