Tror att det skulle kosta ca 80 tkr att köpa 22" Onyx från Tesla. 47tkr för i princip nya Onyx av annan säljare får väl ses som rätt billigt?danni skrev:Med tanke på att en ny uppsättning 21" till Model S kostar typ 75k så är väl 47k inte så blodigt för 22" till Model X om de är nya?kontakten2 skrev:47... jo tjena. køper folk teslahjul o hænger upp på væggen som konst?
Model X, sommar-/vinterdäck?
Moderator: Redaktion
Re: Model X, sommar-/vinterdäck?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
jag tror kanske inte det spelar så stor roll vad dom kostar nya, de flesta drar sig nog för att köpa fälgar för upp mot 50k i efterhand. Säkert ytterst få som hade betalt 75-80k för att få ett gäng fälgar, så de priserna är väl enbart om man har fått en skada eller stulna hjul.Svenssons skrev:Tror att det skulle kosta ca 80 tkr att köpa 22" Onyx från Tesla. 47tkr för i princip nya Onyx av annan säljare får väl ses som rätt billigt?danni skrev:Med tanke på att en ny uppsättning 21" till Model S kostar typ 75k så är väl 47k inte så blodigt för 22" till Model X om de är nya?kontakten2 skrev:47... jo tjena. køper folk teslahjul o hænger upp på væggen som konst?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
De kostar 60tkr extra att välja i Design Studion och då får du inte behålla de 20"-fälgar som ingår vilket i princip betyder 60 tkr+en uppsättning 20"-fälgar. Att då kunna välja 20" som vintersulor och 22" till sommarn för bara 50 tkr är ju bra mycket billigare.HelectriC skrev:jag tror kanske inte det spelar så stor roll vad dom kostar nya, de flesta drar sig nog för att köpa fälgar för upp mot 50k i efterhand. Säkert ytterst få som hade betalt 75-80k för att få ett gäng fälgar, så de priserna är väl enbart om man har fått en skada eller stulna hjul.Svenssons skrev:Tror att det skulle kosta ca 80 tkr att köpa 22" Onyx från Tesla. 47tkr för i princip nya Onyx av annan säljare får väl ses som rätt billigt?danni skrev:Med tanke på att en ny uppsättning 21" till Model S kostar typ 75k så är väl 47k inte så blodigt för 22" till Model X om de är nya?kontakten2 skrev:47... jo tjena. køper folk teslahjul o hænger upp på væggen som konst?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
sjuka priser för hjul. Jag minns när man tyckte det var lite dyrt att lägga 8k på uppgraderade fälgar till Volvon.Svenssons skrev:De kostar 60tkr extra att välja i Design Studion och då får du inte behålla de 20"-fälgar som ingår vilket i princip betyder 60 tkr+en uppsättning 20"-fälgar. Att då kunna välja 20" som vintersulor och 22" till sommarn för bara 50 tkr är ju bra mycket billigare.HelectriC skrev:jag tror kanske inte det spelar så stor roll vad dom kostar nya, de flesta drar sig nog för att köpa fälgar för upp mot 50k i efterhand. Säkert ytterst få som hade betalt 75-80k för att få ett gäng fälgar, så de priserna är väl enbart om man har fått en skada eller stulna hjul.Svenssons skrev:Tror att det skulle kosta ca 80 tkr att köpa 22" Onyx från Tesla. 47tkr för i princip nya Onyx av annan säljare får väl ses som rätt billigt?danni skrev:Med tanke på att en ny uppsättning 21" till Model S kostar typ 75k så är väl 47k inte så blodigt för 22" till Model X om de är nya?kontakten2 skrev:47... jo tjena. køper folk teslahjul o hænger upp på væggen som konst?
Model 3-24/Polestar 3-24
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Ett annat perspektiv, du får en helt ny bil för samma pengar som fyra hjul till Teslan... Lite sjukt är det faktiskt. Att någon tjänar flis på hjulen till Teslan behöver man inte vara Einstein för att räkna ut!Svenssons skrev:De kostar 60tkr extra att välja i Design Studion och då får du inte behålla de 20"-fälgar som ingår vilket i princip betyder 60 tkr+en uppsättning 20"-fälgar. Att då kunna välja 20" som vintersulor och 22" till sommarn för bara 50 tkr är ju bra mycket billigare.HelectriC skrev:jag tror kanske inte det spelar så stor roll vad dom kostar nya, de flesta drar sig nog för att köpa fälgar för upp mot 50k i efterhand. Säkert ytterst få som hade betalt 75-80k för att få ett gäng fälgar, så de priserna är väl enbart om man har fått en skada eller stulna hjul.Svenssons skrev:Tror att det skulle kosta ca 80 tkr att köpa 22" Onyx från Tesla. 47tkr för i princip nya Onyx av annan säljare får väl ses som rätt billigt?danni skrev:Med tanke på att en ny uppsättning 21" till Model S kostar typ 75k så är väl 47k inte så blodigt för 22" till Model X om de är nya?kontakten2 skrev:47... jo tjena. køper folk teslahjul o hænger upp på væggen som konst?

http://www.dacia.se/bilar/sandero/
Tesla Model Y
Saxat ur mail från min DS idag:
"Det finns 19” både Pirelli och Nokian som dubbfria alternativ, Pirelli kostar ca 28,000 kr inkl. moms och Nokian R2 kostar ca 32,000 kr."
En säljare i Täby C förespråkade Pirellidäcken, vad säger ni andra? Första gången på 10 år som jag tänkte köra dubbfritt.
"Det finns 19” både Pirelli och Nokian som dubbfria alternativ, Pirelli kostar ca 28,000 kr inkl. moms och Nokian R2 kostar ca 32,000 kr."
En säljare i Täby C förespråkade Pirellidäcken, vad säger ni andra? Första gången på 10 år som jag tänkte köra dubbfritt.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Ska du köra på riktig vinterväg, fjällen och sånt välj Nokian, ska du köra runt i city välj Pirelli.Johnalm skrev:Saxat ur mail från min DS idag:
Model 3-24/Polestar 3-24
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Ska du köra på vinterväg? Välj dubbat! Klr du i storstan/ södra halvan välj dubbfritt!
Tesla Model Y
- lator
- Teslaägare
Motståndet emot dubbfritt i norra Sverige är nästan lika ihärdigt som ICE-förespråkandet... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Som när man lägger till RAM minne till en Mac.gellerstam skrev:Ett annat perspektiv, du får en helt ny bil för samma pengar som fyra hjul till Teslan... Lite sjukt är det faktiskt. Att någon tjänar flis på hjulen till Teslan behöver man inte vara Einstein för att räkna ut!Svenssons skrev:De kostar 60tkr extra att välja i Design Studion och då får du inte behålla de 20"-fälgar som ingår vilket i princip betyder 60 tkr+en uppsättning 20"-fälgar. Att då kunna välja 20" som vintersulor och 22" till sommarn för bara 50 tkr är ju bra mycket billigare.HelectriC skrev:jag tror kanske inte det spelar så stor roll vad dom kostar nya, de flesta drar sig nog för att köpa fälgar för upp mot 50k i efterhand. Säkert ytterst få som hade betalt 75-80k för att få ett gäng fälgar, så de priserna är väl enbart om man har fått en skada eller stulna hjul.Svenssons skrev:Tror att det skulle kosta ca 80 tkr att köpa 22" Onyx från Tesla. 47tkr för i princip nya Onyx av annan säljare får väl ses som rätt billigt?danni skrev:Med tanke på att en ny uppsättning 21" till Model S kostar typ 75k så är väl 47k inte så blodigt för 22" till Model X om de är nya?![]()
http://www.dacia.se/bilar/sandero/
Vet inte hur det är nu, men herregud vad Apple tog mycket mer betalt för RAM minne. Billigare att slänga det som följde med och köpa nytt och större.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Inte nödvändigtvis, jag kör odubbade Nokian på norska vintervägar UTAN fyrhjulsdrift och det funkar hur bra som helst! Så där, då behöver vi inte klanka ner på odubbat mergellerstam skrev:Ska du köra på vinterväg? Välj dubbat! Klr du i storstan/ södra halvan välj dubbfritt!

Model 3-24/Polestar 3-24
Håller med, har kört odubbat sedan 1992, kör 4000 mil/år i alla tänkbara vinterväglag och det funkar hur bra som helst.HelectriC skrev:Inte nödvändigtvis, jag kör odubbade Nokian på norska vintervägar UTAN fyrhjulsdrift och det funkar hur bra som helst! Så där, då behöver vi inte klanka ner på odubbat mergellerstam skrev:Ska du köra på vinterväg? Välj dubbat! Klr du i storstan/ södra halvan välj dubbfritt!
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Ni som kör 20" på sommaren hur löser ni vinterdäck? Tesla har visst 19" dubbfria med fälg för 37.000... Vet inte om jag vågar köpa andra då min DS sa ngt om sensorer i fälgarna som är knepiga.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
- peterlauri
- Teslaägare
Vilka sensorer syftade han på? TPM sensorerna eller?tr1 skrev:Ni som kör 20" på sommaren hur löser ni vinterdäck? Tesla har visst 19" dubbfria med fälg för 37.000... Vet inte om jag vågar köpa andra då min DS sa ngt om sensorer i fälgarna som är knepiga.
Se mina vinterhjul lite högre upp i tråden. Inga problem för en seriös däckverkstad att hantera TPMS sensorer, det sitter på de flesta nya bilar.tr1 skrev:Ni som kör 20" på sommaren hur löser ni vinterdäck? Tesla har visst 19" dubbfria med fälg för 37.000... Vet inte om jag vågar köpa andra då min DS sa ngt om sensorer i fälgarna som är knepiga.
Skickat från iPhone med Tapatalk
Model YP 2024
- peterlauri
- Teslaägare
Länk till mahulkps inlägg: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 25#p112012mahulkp skrev:Se mina vinterhjul lite högre upp i tråden. Inga problem för en seriös däckverkstad att hantera TPMS sensorer, det sitter på de flesta nya bilar.tr1 skrev:Ni som kör 20" på sommaren hur löser ni vinterdäck? Tesla har visst 19" dubbfria med fälg för 37.000... Vet inte om jag vågar köpa andra då min DS sa ngt om sensorer i fälgarna som är knepiga.
- peterlauri
- Teslaägare
Ingen som hittat några snygga 21-tums som ni funderar på att införskaffa? Vill ha så stora som möjligt, är fantastiskt ytligt 

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Är väl tom så att alla nya har det för det är väl lagkrav numera, eller?mahulkp skrev:Se mina vinterhjul lite högre upp i tråden. Inga problem för en seriös däckverkstad att hantera TPMS sensorer, det sitter på de flesta nya bilar.tr1 skrev:Ni som kör 20" på sommaren hur löser ni vinterdäck? Tesla har visst 19" dubbfria med fälg för 37.000... Vet inte om jag vågar köpa andra då min DS sa ngt om sensorer i fälgarna som är knepiga.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja lagkrav med däcktrycksövervakning i EU men Sverige har ett undantag då man roterar mellan sommar- och vinterdäck så vi har koll på trycket ändå anser man. Vissa tillverkare använder en annan teknik där man nyttjar ABS-givarna istället för att mäta skillnad i rotationshastighet och på så sätt detektera felaktigt tryck.Bjelke skrev:Är väl tom så att alla nya har det för det är väl lagkrav numera, eller?mahulkp skrev:Se mina vinterhjul lite högre upp i tråden. Inga problem för en seriös däckverkstad att hantera TPMS sensorer, det sitter på de flesta nya bilar.tr1 skrev:Ni som kör 20" på sommaren hur löser ni vinterdäck? Tesla har visst 19" dubbfria med fälg för 37.000... Vet inte om jag vågar köpa andra då min DS sa ngt om sensorer i fälgarna som är knepiga.
Model YP 2024
Jag ställde frågan om vinterdäck och dimensioner till Tesla Service och fick följande svar:
Vi har för tillfället bara en däckmodell i den dimensionen som är testad med bilen, och det är Pirelli Scorpio Winter. Givetvis kan du montera andra däckmodeller/fabrikat också, men det är inget som vi kan gå i god för så att säga.
Är det någon som har kört med Pirelli Scorpio Winter?
Jag har alltid kört Nokian Hakka R eller R2 och har varit supernöjd med dem...
Vad är risken, tror ni, med att Tesla inte "kan gå i god" för några andra märken/modeller?
Vi har för tillfället bara en däckmodell i den dimensionen som är testad med bilen, och det är Pirelli Scorpio Winter. Givetvis kan du montera andra däckmodeller/fabrikat också, men det är inget som vi kan gå i god för så att säga.
Vad är risken, tror ni, med att Tesla inte "kan gå i god" för några andra märken/modeller?
- peterlauri
- Teslaägare
Ingen risk skulle jag säga. Bara däcket är godkänt för belastningen. XL.flaco skrev:Jag ställde frågan om vinterdäck och dimensioner till Tesla Service och fick följande svar:
Fick detta förslag från Service:
19" Cyclone Wheel & Pirelli Tires Package – Conti 27.500;-
WHL/TIRE PKG-19" NOKIAN R2 S-LESS CONTI 30,000.00
19" Cyclone Wheel & Pirelli Tires Package – Conti 27.500;-
WHL/TIRE PKG-19" NOKIAN R2 S-LESS CONTI 30,000.00
X 90D (levererad 26 september 2016)
Nu så är 19 vinterhjulen på, får se om tpms vaknar till liv 
Edit: Nice icke original tpms hoppade igång av sig själv, ingen reset eller nåt!

Edit: Nice icke original tpms hoppade igång av sig själv, ingen reset eller nåt!
Senast redigerad av Tenk, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Har läst ifatt hela tråden men får då ett antal frågor....
Model X kan ha både 19, 20 eller 22?
Passar fälgar man haft på en model S?
Behöver däcken vara suv/XL däck för att klara belastningen eller skulle ett par hakka r2 funka?
Nästa fråga är vilka val man har i model x att välja fältstorlek. I MS finns ju bara 19 & 21 men då måste det finnas fler val i mx vad nu det valet har för funktion.
Model X kan ha både 19, 20 eller 22?
Passar fälgar man haft på en model S?
Behöver däcken vara suv/XL däck för att klara belastningen eller skulle ett par hakka r2 funka?
Nästa fråga är vilka val man har i model x att välja fältstorlek. I MS finns ju bara 19 & 21 men då måste det finnas fler val i mx vad nu det valet har för funktion.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Model S däck passar inte Model X. Det är andra dimensioner förutom diametern på fälgen. Det bör nog vara SUV/XL med tanke på vad bilen väger.