jag har hört någonstans (tror det var Tesla Björn) att den dessutom är effektivare i högre hastigheter pga högre utväxling och därför "bränslesnålare" än den bakre motorn.HelectriC skrev:När den främre mindre motorn arbetar själv så kommer man längre, därav range mode. Slår man av range mode så arbetar båda motorerna igen.bjelkeman skrev:Utan range mode? Slår man av främre motorn då eller vad är det?
Inköp av Tesla Model S60D
Moderator: Redaktion
Re: Inköp av Tesla Model S60D
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Främre motorn jobbar lite mindre med Range Mode off. Dessutom mindre ljud vid momentvariation runt 0Nm.
I praktiken är det fan inget problem med främre motorljud ändå alltså. Jag störde mig faktiskt rejält vid provkörning, och hade det på argumentlistan för RWD tillsammans med pris och frunkstorlek. Men landade i AWD och kan så här ett år senare konstatera att man hör det mer, men näppeligen stör sig på det. Det låter lite, ja. Men vadådå.
I praktiken är det fan inget problem med främre motorljud ändå alltså. Jag störde mig faktiskt rejält vid provkörning, och hade det på argumentlistan för RWD tillsammans med pris och frunkstorlek. Men landade i AWD och kan så här ett år senare konstatera att man hör det mer, men näppeligen stör sig på det. Det låter lite, ja. Men vadådå.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Tack för feedbacken på det.MSO skrev:Främre motorn jobbar lite mindre med Range Mode off. Dessutom mindre ljud vid momentvariation runt 0Nm.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Tycker det var bra resonerat, men en viktig synpunkt är att man köper det man SJÄLV har behov av inte vad någon köpare i framtiden kan tänkas vilja ha. Utvecklingen kan komma gå väldigt fort och när det är dags att sälja kan de gott kommit en motsvarande som är dubbelt så bra och hälften så dyr.
Om man vill kan man jämföra med andra tillverkare vad de tar för tillvalen. men jag tror att i framtiden kommer de flesta tillverkare ha någon form av adaptiv farthållare med filassistans som standard. (om folk sedan kommer välja bort bilen om det inte finns är en annan sak, jag tror inte det för det går att aktivera i efterhand)
Av de tillvalen som valdes bort; vid vilket pris skulle det varit aktuellt att inkludera dem?
Om man vill kan man jämföra med andra tillverkare vad de tar för tillvalen. men jag tror att i framtiden kommer de flesta tillverkare ha någon form av adaptiv farthållare med filassistans som standard. (om folk sedan kommer välja bort bilen om det inte finns är en annan sak, jag tror inte det för det går att aktivera i efterhand)
Av de tillvalen som valdes bort; vid vilket pris skulle det varit aktuellt att inkludera dem?
Idag fick jag bekräftelse på att Teslan är i produktion. Vad är er erfarenhet av hur lång tid det tar från detta skede till att Teslan levereras till mig?
Står i Mytesla September/början av Oktober men jag hoppas så klart på tidigare

Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Produktion nån vecka sen 4-6 i frakt sen leverans så det är september oktober som gällerPro-Z skrev:Idag fick jag bekräftelse på att Teslan är i produktion. Vad är er erfarenhet av hur lång tid det tar från detta skede till att Teslan levereras till mig?
Ska du köpa tesla? Använd min länk http://--- och spara 8000kr Tack
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag har dock aldrig förstått hur en elmotor självklart kan vara effektivare med ngt lägre utväxling. Den funkar ju inte alls som en ottomotor när det gäller verkningsgrad kontra varvtal.kenhag skrev:jag har hört någonstans (tror det var Tesla Björn) att den dessutom är effektivare i högre hastigheter pga högre utväxling och därför "bränslesnålare" än den bakre motorn.HelectriC skrev:När den främre mindre motorn arbetar själv så kommer man längre, därav range mode. Slår man av range mode så arbetar båda motorerna igen.bjelkeman skrev:Utan range mode? Slår man av främre motorn då eller vad är det?
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det kanske är fel att säga "utväxling"? Bättre att säga att den är bättre optimerad för högre hastigheter. Jag tror att man kan få dem att hålla fullt vridmoment en längre tid om man utgår från ett lägre vridmoment grön start. Generellt brukar det vara så både med elmotor och förbränningsmotor att de är effektivare vid högre belastning så det kan ju vara en annan anledning.
alla/flertalet motorer ha ju ett optimalt varvtal där de är effektivast..om man då har 2 motorer som bara? tesla har(i ett fordon) med lite olika utväxling, så får man ett bredare område med optimala varvtal, sen har elmotorer en långt flackare puckel en ottokompisarnaGustafsson skrev:Jag har dock aldrig förstått hur en elmotor självklart kan vara effektivare med ngt lägre utväxling. Den funkar ju inte alls som en ottomotor när det gäller verkningsgrad kontra varvtal.kenhag skrev:jag har hört någonstans (tror det var Tesla Björn) att den dessutom är effektivare i högre hastigheter pga högre utväxling och därför "bränslesnålare" än den bakre motorn.HelectriC skrev:När den främre mindre motorn arbetar själv så kommer man längre, därav range mode. Slår man av range mode så arbetar båda motorerna igen.bjelkeman skrev:Utan range mode? Slår man av främre motorn då eller vad är det?
/70D
ms 76132 "Eleamore"
- lator
- Teslaägare
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Igår fick jag min Tesla levererad

Riktigt fin i blått, valde samma färg på min X 

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Very nice!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Tack alla!
Om en timme hämtar jag den igen efter att den här vart inne på en Ditec lackkonservering.
Har vart ett långt dygn utan Teslan!
Om en timme hämtar jag den igen efter att den här vart inne på en Ditec lackkonservering.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Usch!Pro-Z skrev:Tack alla!
Hemskt att vara utan sin älskling så länge!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.