Sida 3 av 6
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 22 jun 2016 11:05
av vigge50
alset srotom skrev:Gratis laddning till 1 sept 2016.
11st är på plats i nuläget, resterande kommer under sommaren.
Någon info om priser efter 1:a september 2016?
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 22 jun 2016 11:41
av HelectriC
alset srotom skrev:Gratis laddning till 1 sept 2016.
+1
behöver man nån RFID-bricka för att aktivera även om det är gratis? eller är det bara att plugga in och starta?
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 22 jun 2016 11:42
av HelectriC
lite bättre

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 22 jun 2016 12:12
av alset srotom
vigge50 skrev:alset srotom skrev:Gratis laddning till 1 sept 2016.
11st är på plats i nuläget, resterande kommer under sommaren.
Någon info om priser efter 1:a september 2016?
3kr/min var det som jag hörde.
Men vi får hoppas att det blir lite priskrig mellan de olika bolagen på marknaden.
Även 500st Garo stolpar med 2st typ 2 kontaker planeras de kommande åren. Men varav drygt 200st under det närmsta året.
Gbg är på väg att bli ledande i Sverige på laddning

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 22 jun 2016 12:16
av alset srotom
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 22 jun 2016 12:20
av alset srotom
Osäkert om båda platserna går att ladda en Tesla ifrån med den befintliga Typ2 kabeln.
Kan någon testa och verifera att kabeln räcker på båda parkeringsplatserna?
Ser likadant ut på samtliga 11 laddare just nu med stationen i mitten av 2 rutor...
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 22 jun 2016 12:24
av alset srotom
HelectriC skrev:alset srotom skrev:Gratis laddning till 31 AUG 2016. EDIT
+1
behöver man nån RFID-bricka för att aktivera även om det är gratis? eller är det bara att plugga in och starta?
t.o.m 31/8 2016 är det officiella datumet!
Just nu bara att välja på skärmen och plugga in.
Men i framtiden planeras betalning genom tag och app verkar det som.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 22 jun 2016 14:18
av LarsL
En trevlig detalj var att man kunde stå under tak när man trasslar med betalning/aktivering.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 22 jun 2016 14:28
av Svenssons
¨De har inte lärt sig att skylta korrekt...
http://teslaclubsweden.se/problemet-med-skylten/
Kan tänka mig att en del ägare av hybrider och elbilar som bara ska göra ett snabbt ärende tar och parkerar på laddplatsen istället för på parkeringen som kostar pengar...
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 22 jun 2016 14:51
av Elektrokungen
alset srotom, var du på plats på pressträffen? Du gav dig inte till känna! Det borde varit uppenbart vem jag var då konferenciern bad mig vara snäll mot Volvos representant efter mina frågor om deras elbilssatsning kontra Teslas
I övrigt så har Göteborgs Energi efter ett par tröga år nu kommit ut med en seriös och bra satsning på laddinfrastruktur för elbilar. Förrutom dessa 14 snabbladdare planeras för ca 500 ladduttag (Type2 utan fast kabel) runt om i staden. Dessa uttag börjar byggas efter sommaren. Av satsningen på 10MSEK kommer 8MSEK från regeringens Klimatkliv. De arbetar på bättre internationella betallösningar. Jag fick möjlighet att framföra många av våra tips/råd/frågeställningar angående laddinfrastruktur direkt till de ansvariga inom Göteborg Energi och fick bra och seriös respons.
Från politiskt håll medverkade kommunstyrelsens ordföranden Ann-Sofi Hermansson samt byggnadsnämndens ordförande Ulf Kamne. Jag tog upp frågan varför det inte ställs krav på laddplatser vid nybyggnation och fick svaret att de vaknat lite sent, men nu är det på G där lagen tillåter sådan kravställning.
Volvos Anders Kärrberg, ansvarig för myndighetskontakter höll ett anförande om Volvos satsning på elbilar. Inga stora nyheter. Magkänslan är dock att Volvo fortfarande inte har den genuina viljan att satsa på elbilar fullt ut. Mycket snack om att bilarna blir dyra, tekniken är svår, och att kunderna är få. De vill vänta tills de kan få god lönsamhet i sin elbilssatsning.
Jag ställde en del frågor till honom både publikt och enskilt. De ser inte Tesla som en stor konkurrent. De ser inte heller att “nya” tillverkare har någon större chans att slå ut de etablerade tillverkarna. Anledningen till detta är att en bil idag är en så oerhört komplex produkt.
Fotnot, Volvos Anders Kärrberg undertecknade följande brev till finansminister Magdalena Andersson tidigare i år.
"Att Ministern när hon vill understryka att det går bra för Sverige då väljer att jämföra med Tesla, ett amerikanskt bolag som hittills inte påvisat ett positivt rörelseresultat, med en försäljning som är 10% av vår och med näst intill obefintligt bidrag till svensk ekonomi har gjort att flera av våra medarbetare reagerat negativt. En jämförelse med Volvo Cars hade varit lämpligare"
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 22 jun 2016 15:10
av alset srotom
Japp jag var där.
Misstänkte nästan att det var du!
Du gjorde ett grymt jobb och nämde TESLA flera gånger, vilket behövs vid sådana här sammanhang.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 23 jun 2016 07:03
av ivveh
Var detta efter 12 tiden igår?
Gick förbi och då var det övertäckt, iaf på Lindholmen.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 23 jun 2016 08:20
av alset srotom
Ja detta var fram till 12.
De demade t.o.m hur en bil kopplades och då verkade allt funka klockrent.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 23 jun 2016 08:33
av _TonyV
Vad som är intressant är detta med att stationerna byggs med statliga bidrag. Inte till 100% nej. Men säkert 70-80%
Och då kostnadsmodellen för laddning.
Nu låter 3kr per kwh som ett bra steg i rätt riktning.
Men sades det mågot mer om det?
Lite OT:
Sen kommer detta europeiska projekt GREAT(heter de så?) laddare.
Vad ska det kosta på dem?
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 23 jun 2016 08:34
av alset srotom
Lite info om hur man kan anmäla sig till Villabox och normal laddstolpar.
https://www.goteborgenergi.se/Privat/Pr ... vna_fordon
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 23 jun 2016 08:53
av lator
_TonyV skrev:Vad som är intressant är detta med att stationerna byggs med statliga bidrag. Inte till 100% nej. Men säkert 70-80%
Och då kostnadsmodellen för laddning.
Nu låter 3kr per kwh som ett bra steg i rätt riktning.
Men sades det mågot mer om det?
Nu sägs det ju 3 kr/min i andra poster så jag vet inte vad jag ska tro...

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 23 jun 2016 09:31
av Bjelke
3kr/inkoppling vore väl najs?

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 23 jun 2016 09:40
av vigge50
lator skrev:_TonyV skrev:Vad som är intressant är detta med att stationerna byggs med statliga bidrag. Inte till 100% nej. Men säkert 70-80%
Och då kostnadsmodellen för laddning.
Nu låter 3kr per kwh som ett bra steg i rätt riktning.
Men sades det mågot mer om det?
Nu sägs det ju 3 kr/min i andra poster så jag vet inte vad jag ska tro...

Så här står det på deras hemsida, vi får väll se hur det blir
I våra snabbladdstationer är laddningen fri över sommaren 2016.
Därefter kommer vi ha olika erbjudanden till våra kunder. Det kommer kosta ca 3 kr/min att ladda med olika betalningslösningar.
https://www.goteborgenergi.se/Privat/Pr ... iga_fragor
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 23 jun 2016 10:05
av alset srotom
Japp 3kr/min
Så vad kostar det att fylla en S90 med CHAdeMO adapter 50kW respektive type2 22kW?
Känns inte som de tänkt hela vägen med den prissättningen!
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 23 jun 2016 10:19
av danni
alset srotom skrev:Japp 3kr/min
Så vad kostar det att fylla en S90 med CHAdeMO adapter 50kW respektive type2 22kW?
Känns inte som de tänkt hela vägen med den prissättningen!
Fast typisk användning för CHAdeMO med en Tesla är inte att fylla från tomt till fullt, utan att toppa upp lite extra som eventuellt behövs för att komma till nästa supercharger.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 23 jun 2016 10:33
av alset srotom
danni skrev:alset srotom skrev:Japp 3kr/min
Så vad kostar det att fylla en S90 med CHAdeMO adapter 50kW respektive type2 22kW?
Känns inte som de tänkt hela vägen med den prissättningen!
Fast typisk användning för CHAdeMO med en Tesla är inte att fylla från tomt till fullt, utan att toppa upp lite extra som eventuellt behövs för att komma till nästa supercharger.
Sant!
Jag tycker ändock att de borde ha supercharger klass innan de börjar ta minutpris.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 23 jun 2016 10:33
av Nemesis
Elektrokungen skrev:
I övrigt så har Göteborgs Energi efter ett par tröga år nu kommit ut med en seriös och bra satsning på laddinfrastruktur för elbilar. Förrutom dessa 14 snabbladdare planeras för ca 500 ladduttag (Type2 utan fast kabel) runt om i staden. Dessa uttag börjar byggas efter sommaren. Av satsningen på 10MSEK kommer 8MSEK från regeringens Klimatkliv. De arbetar på bättre internationella betallösningar. Jag fick möjlighet att framföra många av våra tips/råd/frågeställningar angående laddinfrastruktur direkt till de ansvariga inom Göteborg Energi och fick bra och seriös respons.
Spännande! Någon mer info om hur och var dessa 500 ska sättas upp? Kommer mer info i höst då? Är det 22kW som gäller då? Skulle vara guld om det gick att kombinera med en boendeparkering och ett abonnemang för oss garagelösa lägenhetsbor

Gärna med tidsbegränsad parkering så att de inte kramas för mycket.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 23 jun 2016 10:49
av alset srotom
alset srotom skrev:danni skrev:alset srotom skrev:Japp 3kr/min
Så vad kostar det att fylla en S90 med CHAdeMO adapter 50kW respektive type2 22kW?
Känns inte som de tänkt hela vägen med den prissättningen!
Fast typisk användning för CHAdeMO med en Tesla är inte att fylla från tomt till fullt, utan att toppa upp lite extra som eventuellt behövs för att komma till nästa supercharger.
Sant!
Jag tycker ändock att de borde ha supercharger klass innan de börjar ta minutpris.
Sedan kommer man även betala olika mycket beroende på hur fullt batteri du anländer med, vilken typ av bil du har samt vilken av de 3 laddkontakterna du väljer.
Så det hade varit mycket mera rättvist att ta betalt per kW!
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 23 jun 2016 11:56
av alset srotom
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 23 jun 2016 18:32
av HelectriC
Hur är det egentligen med p-avgift när man står och laddar? Måste man lösa det i tillägg? Jag tänker på mer centrala laddplatser, tex Heden som har ganska hög minutavgift på de vanliga platserna.