Kan det här verklien vara sant?
Moderator: Redaktion
Re: Kan det här verklien vara sant?
Antagligen bättre att en får ett sms/appmeddelande i stil med
"Din bil är nu laddad till 80% och kan utan besvär ta sig till nästa Supercharger-station. Om du behöver ladda mer än 80%, tänk på att inte ladda batterierna till 100% annat än i undantagsfall då det gör att de slits snabbare".
"Din bil är nu laddad till 80% och kan utan besvär ta sig till nästa Supercharger-station. Om du behöver ladda mer än 80%, tänk på att inte ladda batterierna till 100% annat än i undantagsfall då det gör att de slits snabbare".
Model S85D -15, "Voltaire"
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Japp, det känns inget bra alls. Jag laddar väldigt sällan på supercharger, men när jag gjort det har det ofta varit matstopp och då har det varit lika bra att tanka upp till 100% och slippa fler stopp. Att behöva gå ut mitt i maten och ställa om bilen bara för en sån här grej hade känts så meningslöst.Svenssons skrev:Känns inte alls som en bra lösning, bara ett konstlat fullösning som inte löser grundproblemet. Kommer resultera i att någon kanske kommer in med 50%, förväntar sig att ladda kunna till 100% och kommer att käka. Kommer tillbaka efter en timme då bilen stått och tagit upp en plats i onödan i kanske 30 minuter bara för att behöva flytta den och ta upp ny plats i ytterligare en halvtimme.Nicke Nyfiken skrev:Ett förslag är att när man har laddat till 80 % så stängs laddaren av och man måste byta laddstolpe. Är det då kö, så var så god, ställ dig sist i kön.
Jag tror dock att det här löser sig rätt bra när Summon blir lite mer avancerad och laddarna får automagiska ormarmar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Tanken kan ju aldrig varit att finansiera taxi med gratis superladdare. Borde regleras!
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det är klart det är meningslöst för dig som sitter och äter medan du tar upp en plats vid laddaren fast du redan kommer till nästa SuC med den laddning du har.danni skrev:Japp, det känns inget bra alls. Jag laddar väldigt sällan på supercharger, men när jag gjort det har det ofta varit matstopp och då har det varit lika bra att tanka upp till 100% och slippa fler stopp. Att behöva gå ut mitt i maten och ställa om bilen bara för en sån här grej hade känts så meningslöst.Svenssons skrev:Känns inte alls som en bra lösning, bara ett konstlat fullösning som inte löser grundproblemet. Kommer resultera i att någon kanske kommer in med 50%, förväntar sig att ladda kunna till 100% och kommer att käka. Kommer tillbaka efter en timme då bilen stått och tagit upp en plats i onödan i kanske 30 minuter bara för att behöva flytta den och ta upp ny plats i ytterligare en halvtimme.Nicke Nyfiken skrev:Ett förslag är att när man har laddat till 80 % så stängs laddaren av och man måste byta laddstolpe. Är det då kö, så var så god, ställ dig sist i kön.
Men allt annat än meningslöst för den som kommer till en SuC och behöver ladda i 4 minuter för att nå till sin destination, och det är fullt med folk som okynnesladdar av bekvämlighet fast de inte behöver. (-Eftersom vi ändå äter så tar vi oss rätten att blockera en laddare fast vi inte behöver!) Det är nästan lika ego som att parkera sin ICE på en laddplats.
Men det är väl hur mycket "Me myself and I" man är som person, som avgör hur man ser på saken.
Givetvis menar jag när det är fullt på SuCen. Är det platser lediga så är det klart att man kan ladda fullt om man vill det.
Nu är väl inte detta något stort problem ännu. Och man får hoppas att Tesla tänker till, innan det blir ett vanligt problem pga alla Model 3 som ska laddas. Bygger de ut SuC-nätverket i samma takt som de säljer bilar så löser det sig.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Hur vet bilen vart man ska, när man ska dit och på vilket sätt man tänker ta sig dit? Måste man tvingas mata in rutten? Där går det inte ha olika stop. Även ifall man kan mata in destination med alla stop så betyder inte det att det finns en Supercharger på vägen. Vad är det som säger att man matar in en väg som man kommer att köra? Man kan ju mata in en väg som saknar laddare.Nicke Nyfiken skrev:Det är klart det är meningslöst för dig som sitter och äter medan du tar upp en plats vid laddaren fast du redan kommer till nästa SuC med den laddning du har.
Det är en dum fullösning att stoppa fungerande laddning och det kommer bara leda till att platsen blir än mer upptagen fast mindre effektiv då laddningen har slagits av. Grundproblemet kommer man inte alls åt med detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det var någon som nämnde att Tesla sagt att SuC inte är till för kommersiellt bruk och taxi skulle få meddelande om detta. Kan dock inte hitta igen den texten. Kan väl vara en rimlig tanke men om ägarna inte blivit upplysta om detta innan de köpt bilen så verkar det lite orättvist.znak3 skrev:Tanken kan ju aldrig varit att finansiera taxi med gratis superladdare. Borde regleras!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Fast nog måste det väl vara upp till mig att välja om jag hellre tar ett kort stopp vid varje supercharger, eller hellre tar ett längre stopp vid varannan? Jag har småbarn, så "kort stopp" är inte något som ens finns i min värld. Dessutom måste det ätas. Så då är det smidigare att ta färre men längre stopp. Jag har aldrig sagt att jag tar upp en laddare som jag inte behöver. Jag har bara sagt att jag föredrar ett annat laddmönster än du gör. Men det är väl hur mycket "Me myself and I" man är som person, som avgör hur man ser på saken. Du kanske vill tvinga alla till ditt beteende eftersom det funkar bra för dig.Nicke Nyfiken skrev:Det är klart det är meningslöst för dig som sitter och äter medan du tar upp en plats vid laddaren fast du redan kommer till nästa SuC med den laddning du har.danni skrev:Japp, det känns inget bra alls. Jag laddar väldigt sällan på supercharger, men när jag gjort det har det ofta varit matstopp och då har det varit lika bra att tanka upp till 100% och slippa fler stopp. Att behöva gå ut mitt i maten och ställa om bilen bara för en sån här grej hade känts så meningslöst.Svenssons skrev:Känns inte alls som en bra lösning, bara ett konstlat fullösning som inte löser grundproblemet. Kommer resultera i att någon kanske kommer in med 50%, förväntar sig att ladda kunna till 100% och kommer att käka. Kommer tillbaka efter en timme då bilen stått och tagit upp en plats i onödan i kanske 30 minuter bara för att behöva flytta den och ta upp ny plats i ytterligare en halvtimme.Nicke Nyfiken skrev:Ett förslag är att när man har laddat till 80 % så stängs laddaren av och man måste byta laddstolpe. Är det då kö, så var så god, ställ dig sist i kön.
Men allt annat än meningslöst för den som kommer till en SuC och behöver ladda i 4 minuter för att nå till sin destination, och det är fullt med folk som okynnesladdar av bekvämlighet fast de inte behöver. (-Eftersom vi ändå äter så tar vi oss rätten att blockera en laddare fast vi inte behöver!) Det är nästan lika ego som att parkera sin ICE på en laddplats.
Men det är väl hur mycket "Me myself and I" man är som person, som avgör hur man ser på saken.
Givetvis menar jag när det är fullt på SuCen. Är det platser lediga så är det klart att man kan ladda fullt om man vill det.
Nu är väl inte detta något stort problem ännu. Och man får hoppas att Tesla tänker till, innan det blir ett vanligt problem pga alla Model 3 som ska laddas. Bygger de ut SuC-nätverket i samma takt som de säljer bilar så löser det sig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det är klart du vet vart du ska och därför har koll på hur mycket laddning du behöver för att komma dit. Eller tror du att folk står och laddar fullt, bara för att, varje gång man är på en SuC?Svenssons skrev:Hur vet bilen vart man ska, när man ska dit och på vilket sätt man tänker ta sig dit? Måste man tvingas mata in rutten? Där går det inte ha olika stop. Även ifall man kan mata in destination med alla stop så betyder inte det att det finns en Supercharger på vägen. Vad är det som säger att man matar in en väg som man kommer att köra? Man kan ju mata in en väg som saknar laddare.Nicke Nyfiken skrev:Det är klart det är meningslöst för dig som sitter och äter medan du tar upp en plats vid laddaren fast du redan kommer till nästa SuC med den laddning du har.
Det är en dum fullösning att stoppa fungerande laddning och det kommer bara leda till att platsen blir än mer upptagen fast mindre effektiv då laddningen har slagits av. Grundproblemet kommer man inte alls åt med detta.
Jag håller med om att det är en jättedålig lösning. Men det är ett sätt att få folk att förstå att det inte är okej att rutinmässigt stå och okynnesladda till 100% bara för att man lyckats få en plats vid en SuC när det är kö. De sista procenten tar väldigt lång tid att ladda, och hur ofta är det det som avgör om du ska nå ditt mål eller inte?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Nä då, inte alls. Det är klart att det bästa är om man kan ladda på det sätt som passar en själv. Men både du och jag vet att ett stopp där man ska baxa iväg hela familjen till en restaurang där det ska ätas och gå på toaletten och allt som hör där till, ofta tar betydligt mer än en timme. Att då blockera laddaren under hela den tiden fast man egentligen bara behövt stå där halva tiden tycker inte jag är okej, om det är kö på SuCen. Men som sagt, det är väl hur mycket "Me myself and I" man är som person, som avgör hur man ser på saken.danni skrev:Fast nog måste det väl vara upp till mig att välja om jag hellre tar ett kort stopp vid varje supercharger, eller hellre tar ett längre stopp vid varannan? Jag har småbarn, så "kort stopp" är inte något som ens finns i min värld. Dessutom måste det ätas. Så då är det smidigare att ta färre men längre stopp. Jag har aldrig sagt att jag tar upp en laddare som jag inte behöver. Jag har bara sagt att jag föredrar ett annat laddmönster än du gör. Men det är väl hur mycket "Me myself and I" man är som person, som avgör hur man ser på saken. Du kanske vill tvinga alla till ditt beteende eftersom det funkar bra för dig.Nicke Nyfiken skrev:Det är klart det är meningslöst för dig som sitter och äter medan du tar upp en plats vid laddaren fast du redan kommer till nästa SuC med den laddning du har.danni skrev:Japp, det känns inget bra alls. Jag laddar väldigt sällan på supercharger, men när jag gjort det har det ofta varit matstopp och då har det varit lika bra att tanka upp till 100% och slippa fler stopp. Att behöva gå ut mitt i maten och ställa om bilen bara för en sån här grej hade känts så meningslöst.Svenssons skrev:Känns inte alls som en bra lösning, bara ett konstlat fullösning som inte löser grundproblemet. Kommer resultera i att någon kanske kommer in med 50%, förväntar sig att ladda kunna till 100% och kommer att käka. Kommer tillbaka efter en timme då bilen stått och tagit upp en plats i onödan i kanske 30 minuter bara för att behöva flytta den och ta upp ny plats i ytterligare en halvtimme.Nicke Nyfiken skrev:Ett förslag är att när man har laddat till 80 % så stängs laddaren av och man måste byta laddstolpe. Är det då kö, så var så god, ställ dig sist i kön.
Jag får väl förtydliga: Jag tycker inte att det är bra om man inför begränsningar i hur man kan ladda på SuC. Det jag beskrev var bara ett sätt för Tesla att få folk att förstå att det inte är okej att rutinmässigt stå och ladda fullt fast man inte behöver det, när det är kö vid laddaren.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag vet vart jag ska och hur jag vill ladda men det vet ju inte SuperChargern. När jag vill ladda till 100% och talar om det för bilen så vill jag inte att laddningen ska avbrytas vid 80%, tvingas flytta bilen 2 meter för att sedan börja ladda igen mot 100%. Känns bara som en dum begränsning som inte löser något alls utan bara leder till mer tid vid SuC utan att ge mer laddning.Nicke Nyfiken skrev:Det är klart du vet vart du ska och därför har koll på hur mycket laddning du behöver för att komma dit. Eller tror du att folk står och laddar fullt, bara för att, varje gång man är på en SuC?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Du har missuppfattat om du tror att det ska leda till mer tid vid SuCen och att du kan flytta bilen 2 meter för att fortsätta ladda.Svenssons skrev:Jag vet vart jag ska och hur jag vill ladda men det vet ju inte SuperChargern. När jag vill ladda till 100% och talar om det för bilen så vill jag inte att laddningen ska avbrytas vid 80%, tvingas flytta bilen 2 meter för att sedan börja ladda igen mot 100%. Känns bara som en dum begränsning som inte löser något alls utan bara leder till mer tid vid SuC utan att ge mer laddning.Nicke Nyfiken skrev:Det är klart du vet vart du ska och därför har koll på hur mycket laddning du behöver för att komma dit. Eller tror du att folk står och laddar fullt, bara för att, varje gång man är på en SuC?
Skit samma. Det var inget förslag från min sida utan bara ett konstaterande hur Tesla skulle kunna göra om det blir ett generellt problem med att folk fortsätter att tänka som fossilbilister och hela tiden ska "tanka fullt" varje gång man "tankar".
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag tycker det var ett bra förslag, då det ändå tar lika lång tid att nå de sista 20% som de tidigare 40% (då kan man likväl använda en destinationsladdare) . Det är mer psykologiskt att man vill ha 100%. Om man döljer att man inte laddar fullt så bryr sig inte föraren. (dvs har kanske 5-10%av batteriets kapacitet som "reserv" som man aldrig laddar upp kommer batterierna hålla betydligt längre och degraderingen blir inte lika tydlig. (sedan kan någon själlös utvecklare ta hutlöst betalt för att släppa ut de sista procenten). man kan fa en "hemlig handskakning" vid SuC , om man åter kopplar in laddaren när den laddat "fullt" så laddar den återstående "dolda" %.Nicke Nyfiken skrev:Du har missuppfattat om du tror att det ska leda till mer tid vid SuCen och att du kan flytta bilen 2 meter för att fortsätta ladda.Svenssons skrev:Jag vet vart jag ska och hur jag vill ladda men det vet ju inte SuperChargern. När jag vill ladda till 100% och talar om det för bilen så vill jag inte att laddningen ska avbrytas vid 80%, tvingas flytta bilen 2 meter för att sedan börja ladda igen mot 100%. Känns bara som en dum begränsning som inte löser något alls utan bara leder till mer tid vid SuC utan att ge mer laddning.Nicke Nyfiken skrev:Det är klart du vet vart du ska och därför har koll på hur mycket laddning du behöver för att komma dit. Eller tror du att folk står och laddar fullt, bara för att, varje gång man är på en SuC?
Skit samma. Det var inget förslag från min sida utan bara ett konstaterande hur Tesla skulle kunna göra om det blir ett generellt problem med att folk fortsätter att tänka som fossilbilister och hela tiden ska "tanka fullt" varje gång man "tankar".
På bensinstationerna har man också att pumpen slår ifrån innan tanken är helt full, men det går att trycka in spaken för att idiottanka upp till locket. likväl kan SuC slå ifrån när batteriet nått 80% (man skall inte behöva byta plats utan det bör räcka att stoppa in laddaren igen) Det finns fler fördelar än nackdelar(man KAN ändå ladda helt fullt till batteriet nästan brister, men det krävs manuellt handhavande för att göra något som man endast skall göra i undantagsfall (och som egentlig inte behövs)
Jag tror diskussionen är ute på fel spår. Allt som krånglar till upplevelsen av att ladda känns som helt fel.
Tror det är därför som Tesla inte gjort mer än man gjort fram till idag.
Kom ihåg att appen redan idag talar om när bilen nått 80% laddning.
Flera laddplatser och möjligen att ta betalt både för laddning och tid i laddaren är tror jag enda lösningen.
Personligen tror jag en gratismodell alltid kommer att leda till avarter och det kommer blir värre med fler Teslor på vägarna.
Ge något exempel på en gratismodell som inte lett till avarter?
Flera laddplatser och möjligen att ta betalt både för laddning och tid i laddaren är tror jag enda lösningen.
Personligen tror jag en gratismodell alltid kommer att leda till avarter och det kommer blir värre med fler Teslor på vägarna.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Danskens "main issue", som jag upplevde det ivf, var att, har jag betalt för SuC, så har jag betalt för SuC!
Då ska ingen djävla TESLA personal komma o säga till mej!
Håller faktiskt med, med reservation för sunt FÖRNUFT,
jag har betalt för fri laddning av min TESLA.
Det var inte jag som lovade detta, det var teslamotors. Då får DE stå till de oxo.
Ang kommersiellt utnyttjande, har jag en annan åsikt.
Då ska ingen djävla TESLA personal komma o säga till mej!
Håller faktiskt med, med reservation för sunt FÖRNUFT,
jag har betalt för fri laddning av min TESLA.
Det var inte jag som lovade detta, det var teslamotors. Då får DE stå till de oxo.
Ang kommersiellt utnyttjande, har jag en annan åsikt.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Säger avtalet med Tesla nått om laddning på SC som ligger på samma ort som du bor? d.v.s. att ladda där istället för hemma?
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
När grannen bjuder mig på GRATIS ölpegs skrev:Jag tror diskussionen är ute på fel spår. Allt som krånglar till upplevelsen av att ladda känns som helt fel.

Det kanske inte är en modell men trevligt och inga avarter där.
Gratis ... Hm kan faktiskt inte komma på några fler.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
När grannen bjuder över dig på öl på lördagkvällen och säger ta så mycket du vill i kylskåpet så betyder inte det att du får gå dit på måndagen och ta dig en öl.Pontus skrev:När grannen bjuder mig på GRATIS ölpegs skrev:Jag tror diskussionen är ute på fel spår. Allt som krånglar till upplevelsen av att ladda känns som helt fel.
Ge något exempel på en gratismodell som inte lett till avarter?![]()
SC är för fri långdistanskörning. Jag är ganska noga med detta eftersom jag vill att det ska fortsätta att vara så när jag har fått min Model 3. Därför är jag tvär emot att snåla gubbar missbrukar systemet (med fri öl på lördagen.)
Re: Kan det här verkligen vara sant?
Gratis (d v s skattefinansierad) kollektivtrafik för boende i Tallinn (gäller alltså inte besökare).pegs skrev:Ge något exempel på en gratismodell som inte lett till avarter?
Bussarna går inte orimligt fulla. Det hela har i princip finansierats med att skattebasen har utökats då fler som bor i Tallinn faktiskt har skrivit sig i Tallinn.
Fast de som kör bil gör det ju knappast för att det är så dyrt att åka buss i alla fall, utan det rör ju sig oftare om bekvämlighet eller att spara tid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nej det är klart att jag inte kan ta någon öl på måndagen då den tog slut i lördagsLarsL skrev:När grannen bjuder över dig på öl på lördagkvällen och säger ta så mycket du vill i kylskåpet så betyder inte det att du får gå dit på måndagen och ta dig en öl.Pontus skrev:När grannen bjuder mig på GRATIS ölpegs skrev:Jag tror diskussionen är ute på fel spår. Allt som krånglar till upplevelsen av att ladda känns som helt fel.
Ge något exempel på en gratismodell som inte lett till avarter?![]()
SC är för fri långdistanskörning. Jag är ganska noga med detta eftersom jag vill att det ska fortsätta att vara så när jag har fått min Model 3. Därför är jag tvär emot att snåla gubbar missbrukar systemet (med fri öl på lördagen.)

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Kanske det som kan kallas självreglering?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Jag fattar inte vad ni gnäller om. Personligen har jag aldrig behövt vänta vid någon suc. och även om det skulle vara fullt så är det väl inte hela världen att vänta lite. Om det skulle vara ett problem får man väl köpa fossil igen. Dock laddar jag mest hemma och vill inte ha en bensinmack på tomten.
Alla är vi olika och beror lite på hur man planerat sin resa i vardagen.
Om man ex åker i tjänsten har man kanske en tid att passa osv och då kan kanske 15 till 20 minuter extra kan ställa till det med förseningar som följd.
Idag när jag svängde inom Solli i Norge var det fullt och i mitt fall hadde jag gott mått till Uddevalla så drog dit istället så då inga problem då.
Det jag ny menar är att det kan bli problem med eventuella framtida oplanerade väntetider speciellt i om man har jobb relaterat eller en färja att passa.
Men absolut i den dagliga hemma åkningen inga problem.
Så tänker jag.
Om man ex åker i tjänsten har man kanske en tid att passa osv och då kan kanske 15 till 20 minuter extra kan ställa till det med förseningar som följd.
Idag när jag svängde inom Solli i Norge var det fullt och i mitt fall hadde jag gott mått till Uddevalla så drog dit istället så då inga problem då.
Det jag ny menar är att det kan bli problem med eventuella framtida oplanerade väntetider speciellt i om man har jobb relaterat eller en färja att passa.
Så tänker jag.
leiflodde skrev:Alla är vi olika och beror lite på hur man planerat sin resa i vardagen.
Så tänker jag.
Solli är helt klart underdimensionerad. Har alltid varit kö när jag stannat där och då har det inte varit varken helg, helgdag eller nån annan speciell anledning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Så vad är det som hindrar dig?point1 skrev:Så långsamt är det inte, ungefär som chademo istället. Låter bara som en utomordentligt korkad ide.Nicke Nyfiken skrev:Jag håller med om att det är en jättedålig lösning. Men det är ett sätt att få folk att förstå att det inte är okej att rutinmässigt stå och okynnesladda till 100% bara för att man lyckats få en plats vid en SuC när det är kö. De sista procenten tar väldigt lång tid att ladda, och hur ofta är det det som avgör om du ska nå ditt mål eller inte?
Om jag kör ner till Skåne från Stockholm brukar jag bara stanna en gång, då behöver jag ladda nästan fullt i Ödeshög, då brukar jag satsa på att komma fram med 2-10 km range kvar. När man kör i områden utan supercharger kan det vara viktigt också att kunna ladda upp till 100 så man har tillräckligt för att ta sig tillbaka till en supercharger
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015