Sida 3 av 4

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 25 okt 2021 10:25
av Zalman3
Är orolig för Volvo.
Deras omställning till elbilar hitintills går trögt.

Och börsintroduktionen går sådär, man tvingas dra ner värderingen till ett minimum.
Vad är det som händer egentligen?

Nu är det exakta priset klart och det hamnar på den lästa siffran i spannet, alltså 53 kr per aktie. Storleken på nyemissionen minskas från 25 till 20 miljarder kronor.
http://www.vibilagare.se/nyheter/volvos ... -i-spannet

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 25 okt 2021 13:40
av TiborBlomhall
Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 25 okt 2021 13:50
av Maw
TiborBlomhall skrev:
Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 25 okt 2021 14:07
av TiborBlomhall
I mina ögon är det är ganska uppenbart att Geely hoppades lansera Volvo som en "folkaktie" i stil med Telia och hoppades svenskarna skulle gått man ur huse för att köpa aktien. Få in lite pengar att fördröja kommande blödningen med alternativt få en chans att kunna bekosta övergång till ny teknik. Samtidigt skulle de skaffa en folklig förståelse för att de kommande nedskärningar i personal (som ju kommer komma) är nödvändiga. Folk kan förstå sånt bättre om de själva är aktieägare.

Eftergifterna de nu gör visar i mina ögon hur lite de bryr sig om "gammal-Volvo" nu när de plockat russinet Polestar ur den kakan.

Själv skulle jag inte röra Volvo-aktien ens med en pinne. Men å andra sidan är jag en total investerings-analfabet så min åsikt betyder absolut ingenting.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 25 okt 2021 15:56
av Zalman3
Märkliga uttalanden.

Polestar är en helt elektrisk spelare. På ett sätt ligger de tio år före oss, säger Volvochefen Håkan Samuelsson till Financial Times.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... -i-spannet

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 26 okt 2021 15:31
av Bruno
Om Volvo Cars ligger så mycket efter på ett område så undrar jag vilket? Och anser Samuelsson att man inte ska köpa Volvo-aktien, eftersom han själv inte ska köpa några?

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 26 okt 2021 19:39
av Jonathan Johansson
Bruno skrev:
Om Volvo Cars ligger så mycket efter på ett område så undrar jag vilket? Och anser Samuelsson att man inte ska köpa Volvo-aktien, eftersom han själv inte ska köpa några?
Samuelsson tecknar för 25 miljoner.
https://www.di.se/live/volvo-cars-vd-ha ... oteringen/

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 26 okt 2021 19:48
av Bjelke
Han kanske har garanterat restvärde? :lol:

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 26 okt 2021 20:10
av Maw
Jonathan Johansson skrev:
Bruno skrev:
Om Volvo Cars ligger så mycket efter på ett område så undrar jag vilket? Och anser Samuelsson att man inte ska köpa Volvo-aktien, eftersom han själv inte ska köpa några?
Samuelsson tecknar för 25 miljoner.
https://www.di.se/live/volvo-cars-vd-ha ... oteringen/
Det var ju skapligt mycket mer än ingenting. Då kanske jag vågar ha kvar min intresseanmälan om 200 aktier :D

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 26 okt 2021 21:25
av LarsA
Volvo borde ligga bättre till med elbilar, byggde ju c30 electric 2011.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 26 okt 2021 21:43
av Maw
LarsA skrev:
Volvo borde ligga bättre till med elbilar, byggde ju c30 electric 2011.
Ja, väldigt synd att de inte fortsatte på den linjen då. Mycket kunde varit annorlunda för dem...

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 26 okt 2021 22:22
av Elof
Maw skrev:
TiborBlomhall skrev:
Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?
Ja, hur är det med det egentligen? Vad är Volvos, vad är Polestars och vad är Geelys grejer? Var läser man om det? Det är väl det minsta man kan begära att få veta innan man kan överväga att bli delägare i något av bolagen.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 26 okt 2021 22:59
av Maw
Elof skrev:
Maw skrev:
TiborBlomhall skrev:
Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?
Ja, hur är det med det egentligen? Vad är Volvos, vad är Polestars och vad är Geelys grejer? Var läser man om det? Det är väl det minsta man kan begära att få veta innan man kan överväga att bli delägare i något av bolagen.
Det finns ett prospekt på 266 sidor, jag antar att det står där... men vem orkar läsa det? https://investors.volvocars.com/en/borsnotering

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 26 okt 2021 23:12
av Elof
Tack! Ekonomijournalister borde läsa det och sammanfatta för oss. Men jag får nog ge mig på det själv och se om jag kan finna svar.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 26 okt 2021 23:26
av martinot
Elof skrev:
Maw skrev:
TiborBlomhall skrev:
Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?
Ja, hur är det med det egentligen? Vad är Volvos, vad är Polestars och vad är Geelys grejer? Var läser man om det? Det är väl det minsta man kan begära att få veta innan man kan överväga att bli delägare i något av bolagen.
Det mesta med CMA-plattformen (PS2, XC40 Recharge, etc.) är ju utvecklat av Geelykontrollerade bolag i Kina, så ganska lite av elbilsutvecklingen som legat i Göteborg (oavsett om VCC, Polestar, Geely eller CEVT). Tror det är en medveten strategi från start av de smarta kineserna att kontrollera den IP och det kunnadet som är viktigt framåt. Lägg framtidens tekniska utveckling (= batteribilar) i Kina, och låt sakta utvecklingen i Europa monteras ner i takt med att intresset för fossilbilar och förbränningsmotorer dör ut. Har varit en högst medveten plan från början misstänker jag.

Intressant att notera i sammanhanget är det inte heller längre är Geely som äger den andra halvan av Polestar (dvs. den halvan som inte VCC äger), utan det ägandet har numera flyttas från Geely direkt till Li Shufu (i form av ett holdingbolag på Caymanöarna som ägs och kontrolleras personligen av honom).

Notera även att majoriteten av alla röststarka aktier kommer förbli under helt kinesisk kontroll. Kan vara värt att ha i bakhuvudet.

Detta sagt så vill jag inte ge några råd till om ni skall investera, eller inte. Det är helt upp till er och något som ni får bedöma själva.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 26 okt 2021 23:46
av Maw
martinot skrev:
Elof skrev:
Maw skrev:
TiborBlomhall skrev:
Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?
Ja, hur är det med det egentligen? Vad är Volvos, vad är Polestars och vad är Geelys grejer? Var läser man om det? Det är väl det minsta man kan begära att få veta innan man kan överväga att bli delägare i något av bolagen.
Det mesta med CMA-plattformen (PS2, XC40 Recharge, etc.) är ju utvecklat av Geelykontrollerade bolag i Kina, så ganska lite av elbilsutvecklingen som legat i Göteborg (oavsett om VCC, Polestar, Geely eller CEVT). Tror det är en medveten strategi från start av de smarta kineserna att kontrollera IP som är viktigt framåt. Lägg framtidens tekniska utveckling (= batteribilar) i Kina, och låt sakta utvecklingen i Europa monteras ner i takt med att intresset för fossilbilar dör ut. Har varit en högst medveten plan från början misstänker jag.

Intressant att notera i sammanhanget är det inte heller längre är Geely som äger den andra halvan av Polestar (dvs. den halvan som inte VCC äger), utan det ägandet har numera flyttas direkt till Li Shufu (i form av ett holdingbolag på Caymanöarna som ägs personligen av honom).

Notera även att alla röststarka aktier kommer förbli under helt kinesisk kontroll. Kan vara värt att ha i bakhuvudet.
Det där med röststarka aktier ändrades i fredags. Det blir inga A-aktier i Volvo Cars, alla görs om till B-aktier.

https://www.dn.se/ekonomi/geely-tar-bor ... olvo-cars/

Priset på aktierna har nu bestämts till 53 kr. Det låga priset och elimineringen av A-aktierna fick det att tippa över för mog. Har dock bara anmält intresse för 200 aktier ännu, men funderar på mer.

Det du skriver om plattformarnas utveckling tror jag inte heller stämmer. De har väl främst utvecklats i Sverige. Däremot är jag undrande över vem som äger rättigheten till dem nu. Kunnandet finns dock oavsett kvar hos Volvos och Polestars anställda så var IP:n finns spelar nog inte jättestor roll på lite sikt. Om någon får klarhet i IP:n för plattformarna vill jag gärna veta hur det ligger till :)

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 26 okt 2021 23:49
av martinot
Maw skrev:
Det du skriver om plattformarnas utveckling tror jag inte heller stämmer. De har väl främst utvecklats i Sverige.
Mjukvaran har utvecklats i Göteborg. I princip allt med den elektriska drivlinan och den plattformen har utvecklats i Kina.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 27 okt 2021 00:00
av martinot
Maw skrev:
Det där med röststarka aktier ändrades i fredags. Det blir inga A-aktier i Volvo Cars, alla görs om till B-aktier.

https://www.dn.se/ekonomi/geely-tar-bor ... olvo-cars/
Notera dock att det bara ändrar den kinesiska kontrollen från 97,5 procent till 83,3 procent av rösterna. Så i praktiken är det nog ingen större kontrollförlust för kineserna, även om de ändrar detta till B-aktier. De kommer ändå fortsatt ha total kontroll på alla beslut inom bolaget.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 27 okt 2021 00:07
av Maw
martinot skrev:
Maw skrev:
Det du skriver om plattformarnas utveckling tror jag inte heller stämmer. De har väl främst utvecklats i Sverige.
Nej. Mjukvaran har utvecklats i Göteborg. I princip allt med den elektriska drivlinan och den plattformen har utvecklats i Kina.
En elektrisk drivlina är ju inte alls så märkesspecifik som ICE-drivlinor var. Det är väl Siemens-motorer i Polestar och XC40/C40? Har de verkligen utvecklats i Kina? Batterierna kommer från LG och CATL. Osäker på var invertern kommer ifrån men misstänker att inte den heller utvecklats i Geely-koncernen?

Kanske är annorlunda på kommande plattformar ifs?

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 27 okt 2021 00:12
av Maw
martinot skrev:
Maw skrev:
Det där med röststarka aktier ändrades i fredags. Det blir inga A-aktier i Volvo Cars, alla görs om till B-aktier.

https://www.dn.se/ekonomi/geely-tar-bor ... olvo-cars/
Notera dock att det bara ändrar den kinesiska kontrollen från 97,5 procent till 83,3 procent av rösterna. Så i praktiken är det nog ingen större kontrollförlust för kineserna, även om de ändrar detta till B-aktier. De kommer ändå fortsatt ha total kontroll på alla beslut inom bolaget.
Ja, det är bara en mindre del som säljs initialt. Men jag tycker ändå att elimineringen av de röststarka A-aktierna är viktig. AP-fonderna beslutade sig för att delta i noteringen efter den förändringen.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 27 okt 2021 07:36
av Bruno
Jonathan Johansson skrev:
Bruno skrev:
Om Volvo Cars ligger så mycket efter på ett område så undrar jag vilket? Och anser Samuelsson att man inte ska köpa Volvo-aktien, eftersom han själv inte ska köpa några?
Samuelsson tecknar för 25 miljoner.
https://www.di.se/live/volvo-cars-vd-ha ... oteringen/
Jaha, då har han ändrat sig sedan intervjun när han sa att han redan hade och skulle inte köpa. Fick väl skit för det...?

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 27 okt 2021 09:01
av Zalman3
Folk avråds ifrån att köpa Volvo aktier.

Volvoägaren Li Shufus beslut att lägga tre av sina bolag i skatteparadisen Caymanöarna och brittiska Jungfruöarna innebär en stor risk för potentiella köpare av Volvoaktier. Det anser Alex Cobham, vd för organisationen och forskarnätverket Tax Justice Network.

– Jag skulle behållit mina pengar som satsat dem på något som är mer transparent, säger Alex Cobham.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skat ... ina-pengar

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 27 okt 2021 10:21
av Maw
Zalman3 skrev:
Folk avråds ifrån att köpa Volvo aktier.

Volvoägaren Li Shufus beslut att lägga tre av sina bolag i skatteparadisen Caymanöarna och brittiska Jungfruöarna innebär en stor risk för potentiella köpare av Volvoaktier. Det anser Alex Cobham, vd för organisationen och forskarnätverket Tax Justice Network.

– Jag skulle behållit mina pengar som satsat dem på något som är mer transparent, säger Alex Cobham.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skat ... ina-pengar
Det finns uppenbarligen vitt skilda bedömningar och de flesta verkar tycka att det finns både risker och stor uppsida, t ex:

https://www.di.se/analys/volvo-cars-akt ... tt-motsta/
Volvo Cars aktie – för billig att motstå

Det finns mängder med risker i Volvo Cars – som det kinesiska ägandet, ett stort spann i teckningskursen och att bolaget är mitt i ett teknikskifte mot elbilar. 

Men tillväxten är fin, varumärket bra och balansräkningen stark. Värderingen är så attraktiv att det borde vattnas i munnen på vilken värdeinvesterare som helst. 
Det blir spännande att se hur det går för aktien när den börjar handlas på börsen. :)

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 27 okt 2021 12:44
av Elof
Maw skrev:
Om någon får klarhet i IP:n för plattformarna vill jag gärna veta hur det ligger till :)
Geely äger CMA och Volvo betalar licens för att få använda den. Se första delen av sidan 83 i prospektet.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 27 okt 2021 13:11
av Maw
Elof skrev:
Maw skrev:
Om någon får klarhet i IP:n för plattformarna vill jag gärna veta hur det ligger till :)
Geely äger CMA och Volvo betalar licens för att få använda den. Se första delen av sidan 83 i prospektet.
Tack för info!