Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av LarsL »

PR nog vänta tills Tesla släpper en bil i Golf segmentet innan ni får se en bra elbil där.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

apkungen skrev:
Jag tycker att många elbilar är bättre än motsvarande fossilbil redan idag men min känsla är att många inte har fattat det än. Hur smidigt det är med en fulladdad bil, hur underbar en elbil är att köra, hur bekvämt den går, hur snabbt man blir ovän med mackar och bensin och är skrapa rutan på morgonen mm mm

Men du har rätt. Jag tror inte att bolt kommer att bli samma hit som model 3 men det är ändå en god start för jag tror att det finns många som inte bryr sig jättemycket om hur fin och snygg ch hur mycket funktioner en bil har och gillar konceptet med elbil och hur bra den är för miljön men när de får höra att d inte ens kommer till västerås på en laddning så blir det helt ointressant för många. Det viktigaste är räckvidd och där tycker jag att chevrolet gör bra. Där har de verkligen satsat. Det näst viktigare är laddning och där väntar jag med spänning ;) på om det kanske blir lite snabbare laddning än 50kW trots allt :). Skulle vara fett
Denna kategori bilköpare tillhör jag.För mig räcker det om bilen inte är ett miss foster, och kan användas ungefär som idag, även på långresor. Alltså samma frihetskänsla som man har med en ice. Lite krångel och lite tidsförlust och lite dyrare är ok med el laddning. Bättre för miljön och framförallt att slippa sponsra Saudi mfl skurkstater varje gång man tankar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Jag tror inte att bolt kommer att bli samma hit som model 3 men det är ändå en god start för jag tror att det finns många som inte bryr sig jättemycket om hur fin och snygg ch hur mycket funktioner en bil har och gillar konceptet med elbil och hur bra den är för miljön men när de får höra att d inte ens kommer till västerås på en laddning så blir det helt ointressant för många. Det viktigaste är räckvidd och där tycker jag att chevrolet gör bra. Där har de verkligen satsat. Det näst viktigare är laddning och där väntar jag med spänning ;) på om det kanske blir lite snabbare laddning än 50kW trots allt :). Skulle vara fett
Håller med. Egentligen är en Tesla en alldeles för exklusiv bil för mig. Men nu är det så att de är de enda som har de två viktigaste egenskaperna: Räckvidd och SuC. Så därför satsar jag på en Tesla M3 tillsvidare. Men om det skulle komma andra bilmodeller som inte har ambitionen att vara den snabbaste bilen, ha de häftigaste designlösningarna osv. men har de grundläggande egenskaperna som gör den till en elbil som fullt ut ersätter fossilbilarna och är radikalt billigare så skulle jag hellre köpa den. Men detta kommer att dröja, och för mig kommer en Tesla 3 att vara en övergångslösning tills resten av bilindustrin har kommit ikapp och man kan köpa en vettig bruksbil för runt 200.000:- Jag är inte särskilt förtjust i att binda så här mycket kapital i en bil, men för den goda sakens skull så är det nödvändigt i det här skeendet i utvecklingen.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
PR nog vänta tills Tesla släpper en bil i Golf segmentet innan ni får se en bra elbil där.
Antagligen. Men man kan fråga sig varför, vem kan i teorin bygga en e-Golf bättre och billigare än Volkswagen ? Designkostnader mm är nog avskrivna för ett bra tag sedan, e-Golf använder samma chassi, inredning. Det enda som skiljer är elmotorn samt batteriet där elmotorn bör vara en försumbar kostnad i sammanhanget.

Dessutom har e-Golf ett i sammanhanget patetiskt litet batteri på 24 kWh. Om nu Volkswagen menar allvar med eldrift så varför inte sänka priset på en bil som redan är utvecklad och som vad jag förstår är en alldeles utmärkt bil ?

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... lf-152580/

Golf-känsla = 10/10.
Prisvärd = 6/10

Sänk priset och voila, en perfekt pendlingsbil för ska vi gissa på 95% av befolkningen. Se på Norge, där kostar Golf och e-Golf exakt lika mycket, och e-Golf säljer alldeles utmärkt trots kort räckvidd:

http://cleantechnica.com/2015/07/15/nor ... in-1-spot/

Följdfrågan blir väl, kan man sänka priset ? kostar batterierna helt enkelt för mycket ?

Varpå man ställer sig frågan, hur ska man i så fall kunna konkurrera med Tesla med kommande 50 mils elbilar som ska släppas inom 2-3 år ? Ska man ta upp kampen med Model 3 så går inte ekvationen ihop, det kan t.o.m en journalist på Expressen räkna ut.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Problemet är ju att e-Golfen inte är byggd för eldrift från början, det är alltså svårt att få in batterier på ett effektivt sätt. Sen har VW lagt ner sin miljarder på att ta fram (dåliga) dieselmotorer istället för att bygga batterifabriker, så de har inte tillgång till bra batterier heller.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Man behöver inte få in mer batterier om man nöjer sig med nuvarande räckvidd. För en bil som ändå är mer av en stadsbil/pendlingsbil så borde det finnas väldigt många som är intresserade av en billig elbil om än med begränsad räckvidd.

Sen kan jag köpa att de inte har tillgång till billiga batterier pga satsningar på dieselmotorer (och skandaler) men då ställer jag återigen frågan, var ska man få batterierna från när man släpper 50 mils elbilarna om bara några år ?

Biljournalisterna verkar tro att Volvo, Audi mfl ska kunna konkurrera med Model 3 prismässigt, eller kanske lite dyrare men då större/bättre bilar inom bara några få år. Jag har inte hört något om deras grandiosa planer på att bygga fabriker, eller snabbladdare för den delen.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
Man behöver inte få in mer batterier om man nöjer sig med nuvarande räckvidd. För en bil som ändå är mer av en stadsbil/pendlingsbil så borde det finnas väldigt många som är intresserade av en billig elbil om än med begränsad räckvidd.
Tror att det kommer fungera i slutändan om 10-20 år men fram till dess så behövs bilar med ordentlig räckvidd (tänk på den där skidresan vi gör en gång om året, eller skulle vilja göra).
Sen kan jag köpa att de inte har tillgång till billiga batterier pga satsningar på dieselmotorer (och skandaler) men då ställer jag återigen frågan, var ska man få batterierna från när man släpper 50 mils elbilarna om bara några år ?

Biljournalisterna verkar tro att Volvo, Audi mfl ska kunna konkurrera med Model 3 prismässigt, eller kanske lite dyrare men då större/bättre bilar inom bara några få år. Jag har inte hört något om deras grandiosa planer på att bygga fabriker, eller snabbladdare för den delen.
Nej de kommer inte få tag i batterier, de batterier de blivit lovade nu är utlovade till alla konkurrenter också, såå naanaa lång näsa.
Det gör ju så klart att de inte kommer kunna sälja billigare bilar än Tesla heller. De kommer kanske vara "bättre" men inte billigare.
Laddnätverk vill de ju inte bygga. De väntar väl på att "någon annan ska betala".
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Tror att det kommer fungera i slutändan om 10-20 år men fram till dess så behövs bilar med ordentlig räckvidd (tänk på den där skidresan vi gör en gång om året, eller skulle vilja göra).
Vi behöver alla sorters elbilar. Återigen, e-Golf säljer bra i Norge och där är det väl betydligt troligare att man gör en skidresa/år jämfört med den genomsnittlige europeiske arbetaren som gissningsvis har 1-3 mil till jobbet i genomsnitt. Jag tror det finns en enorm marknad för elbilar med kort räckvidd, bara priset är det rätta. Men har man inte tillgång till batterier kan man inte producera den mängd bilar som då skulle efterfrågas.

Och till skillnad från Tesla så har man befintliga bilar som ska säljas under tiden, och som också måste vidareutvecklas för att klara nya krav på utsläpp och konkurrensen. Och det verkar kosta pengar trots att det bara fungerar i testlabbet.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Bara för att tillverkarna själv säger att de ska bygga en batterifabrik så betyder det inte att batteritillverkarna ser en högre efterfråga framöver, de håller på att bygga ut produktionen rejält.

http://teslaclubsweden.se/3-gigafabriker-om-5-ar/

Sen så har Audi även sagt att de ska gå ihop och tillsammans med andra tillverkare ta fram ett nätverk med 150 kW CCS och med ekonomi från flera stora tillverkare så har de enorma kapital om de vill sätta upp ett nätverk motsvarande Tesla SuperCharger
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
LarsL skrev:
Vi behöver alla sorters elbilar. Återigen, e-Golf säljer bra i Norge och där är det väl betydligt troligare att man gör en skidresa/år jämfört med den genomsnittlige europeiske arbetaren som gissningsvis har 1-3 mil till jobbet i genomsnitt. Jag tror det finns en enorm marknad för elbilar med kort räckvidd, bara priset är det rätta. Men har man inte tillgång till batterier kan man inte producera den mängd bilar som då skulle efterfrågas.
Jag har ju en ju en Nissan Leaf och vet att det funkar. Det jag har märkt är att man behöver/vill ha ungefär dubbla rangen emot vad man åker till vardags så är man rätt ok utan ångest.
Men det här måste massan föstå och det tror jag tar tid. De flesta köper inte, idag, bilen för det värsta scenariot de kan se tex ibland snöar det, någon gång åker jag till fjällen, vi måste kunna dra till mormor osv. Därför säljs SUVar och andra lite konstiga bilar. Och därför kommer först de bilar med 30+ mil i räckvidd säljas sedan de mindre.
PekkaM

Inlägg av PekkaM »

Har eventuellt varit uppe tidigare ...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Lustigt att Amerikaner och engesktalande inte kan skilja på V och B. För mig uttalas Bolt helt olikt Volt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Bara för att tillverkarna själv säger att de ska bygga en batterifabrik så betyder det inte att batteritillverkarna ser en högre efterfråga framöver, de håller på att bygga ut produktionen rejält.

http://teslaclubsweden.se/3-gigafabriker-om-5-ar/
Visst, men ex BYD tillverkar egna elbilar, elbussar. Tror inte de kommer ha någon överkapacitet att tala om. Men framtiden lär utvisa, vi får hoppas att alla dessa fabriker byggs och har full kapacitet till 2020, för det lär behövas om Model 3 får riktig konkurrens.
Sen så har Audi även sagt att de ska gå ihop och tillsammans med andra tillverkare ta fram ett nätverk med 150 kW CCS och med ekonomi från flera stora tillverkare så har de enorma kapital om de vill sätta upp ett nätverk motsvarande Tesla SuperCharger
Audi har väl också sagt att man inte har tänkt bygga egna laddare, men med tanke på Niemands tal om Tesla så kanske man har ändrat sig.
Men än har vi inte sett något konkret när det gäller detta, varken laddare eller karta över tänkta laddplatser och när de ska finnas på plats. Tills dess så väntar jag med att jubla.

Men när de väl går ut med detta så är det en stor dag för elbilen, och en enorm framgång för Tesla som då verkligen har lyckats med det de har sagt från första början. Och som Tesla ägare (nuvarande eller kommande) så skulle jag jubla mest av alla för Tesla är med i samma konsortium (charin).
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Är golf skulle vara en stadsbil håller jag inte med om. Jag har åkt fyra personer till sälen i en sån med fullt på packning. Det händer så sällan så de få gångerna kan jag åka lite obekvämt för att i nio fall av tio åka smidigt i stan. Dvs jag skulle lätt kunna ha en golf som förstabil och åka långt med den när det behövs.

Många i Sverige har en förstabil som de åker 2000mil per år med och en andrabil som de åker 800mil per år med lite runt i stan mest.
En förstabil lägger många runt 300tkr på och om den skulle vara el skulle de spara 20tkr per år på bensin vilket gör att de flesta kan lägga 350-400tkr på en elbil som kan funka som förstabil, dvs model 3.
En andrabil däremot lägger många bara 130tkr på och eftersom de bara spar 8tkr per år så vill de bara lägga runt 150tkr på dem. Om man kan köpa en vw polo med 30kWh batteri för 150tkr då snackar vi men det kommer nog dröja. I dagsläget är det nog bättre att satsa på att göra elbilen till en förstabil så finns det mer pengar som man kan ta för bilen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ett uttalande som visar på att GM egentligen inte menar allvar med sin Bolt:

http://www.greencarreports.com/news/110 ... vy-bolt-ev

Man deklarerar att man inte har för avsikt att delta i utbyggnaden av CCS-nätverket, vilket skulle kunna göra deras Bolt mer attraktiv för kunderna. Men de vill naturligtvis inte att kunderna ska köpa denna bil. Ytterligare en biltillverkare som därmed erkänner att de egentligen inte vill tillverka elbilar.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

@Jerker:

Ja tydligare kan det inte bli:
From electrification exec Pam Fletcher: "We believe all our customers should benefit from any infrastructure spending."
Så, inga satsningar som inte gynnar hela deras modellflora, vilket förstås är 99% fossildrivet. Kan inte direkt påstå att mitt intresse för Bolt växte...
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

apkungen skrev:
Om man kan köpa en vw polo med 30kWh batteri för 150tkr då snackar vi men det kommer nog dröja. I dagsläget är det nog bättre att satsa på att göra elbilen till en förstabil så finns det mer pengar som man kan ta för bilen.
För mig finns det två sorters elbilar:

1. 100+ kW snabbladdning, utbyggt nätverk och 30+ mils räckvidd. Dessa bilar kan ersätta fosillbilar oavsett modell/storlek.
2. Alla andra elbilar, dessa kallar jag pendlingsbilar/stadsbilar.

Tyvärr kvalificerar sig inte Bolt i kategori ett, trots 30+ mils räckvidd. Det blir då en pendlingsbil, mest troligt andrabil. Att det sedan finns elbilsentusiaster (självplågare :-)) som kan tänkas köra långfärd med kategori 2 bilar tycker jag inte är relevant, den stora massan vill ha något annat. Dvs Model 3 :-)
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Laban skrev:
apkungen skrev:
Om man kan köpa en vw polo med 30kWh batteri för 150tkr då snackar vi men det kommer nog dröja. I dagsläget är det nog bättre att satsa på att göra elbilen till en förstabil så finns det mer pengar som man kan ta för bilen.
För mig finns det två sorters elbilar:

1. 100+ kW snabbladdning, utbyggt nätverk och 30+ mils räckvidd. Dessa bilar kan ersätta fosillbilar oavsett modell/storlek.
2. Alla andra elbilar, dessa kallar jag pendlingsbilar/stadsbilar.

Tyvärr kvalificerar sig inte Bolt i kategori ett, trots 30+ mils räckvidd. Det blir då en pendlingsbil, mest troligt andrabil. Att det sedan finns elbilsentusiaster (självplågare :-)) som kan tänkas köra långfärd med kategori 2 bilar tycker jag inte är relevant, den stora massan vill ha något annat. Dvs Model 3 :-)
Du har en viktig poäng här. Utan ordentlig snabbladdning känns det nästan som slöseri med ett så stort batteri som Bolt ändå har.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, det här är mer i samma anda som mitt förra inlägg. Bolt är en "complience car".

http://www.greencarreports.com/news/110 ... ?fbfanpage
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fast jag hade nog kunnat tänka mig att åka långt med en bil som har dubbla batteriet emot Leafen, alltså 60kWh. Då skulle jag komma 24-26 mil på en laddning. Stoppen skulle också bli lagom långa med lite över 1 timme. Nu blir det väldigt hattigt med Leafen då både stoppen och körtiden blir för kort.
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Allt beror ju på vad du har för körmönster. Tror inte vi kört mer än 25 mil någon dag de senaste åren.
Så låt oss räkna lite på hur långt du kommer med hjälp av vanliga 50KW snabbladdare, 60KWh batteri, hastighet 100km/h och en förbrukning på 2KWh/mil.

Alt 1. Vi startar med fullt batteri. Två snabba stopp på 15+15 minuter ger oss 25KWh extra.
Efter 4,5 timmar har du kört 40 mil, har 5KWh kvar, och det är dags för mat. Du stannar och äter i 1 timme vilket ger 50KWh, totalt 55KWh i batteriet.
Efter 10 timmar har du kört 80 mil, antingen är du framme eller är det dags för mat igen. osv.

Alt 2. Vi startar med fullt batteri. Ett stopp på 20 minuter ger oss 16 KWh extra.
Efter 3,5 timmar har du kört 32 mil, har 12KWh kvar, och det är dags för mat. Du stannar och äter i 1 timme vilket ger 50KWh, totalt 60KWh i batteriet.
Efter 8 timmar har du kört 64 mil, antingen är du framme eller är det dags för mat igen. osv.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Det finns säkert fall där det skulle fungera, även för lite längre resor. Speciellt om allt är optimalt och planerat, man kan synka en längre laddning med lunch. Men så är det inte alltid. Jag vidhåller att 100+ kW är ett måste om vi ska få "alla" att köra elbil, och det ser jag inte som någon slags magisk gräns utan det är ett absolut minimum.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Om man kan ha elkostnader för t.ex 50kw snabbladdning som inte gör det dyrare än kanske 4-5kr per mil tror jag ändå väldigt många kan tänka sig en elbil av "kategori två" även om det tar längre tid att ladda. De flesta kör lpngresor så sällan, och har man en räckvidd på 25-30 mil från start klarar man rätt många resor utan att behöva göra så väldigt många stopp.
Europaresor och bilande ner på kontinenten blir det nog inte lika mycket av som ni Teslaägare verkar ägna er åt.. Men ni verkar rätt extrema. ;) Inte många fossilbilsägare som gör sånna resor så ofta heller. :)

Jag har för övrigt elkostnad på ca 67öre/kwh. Då inklusive alla skatter och överföringsavgiften, men utan att räkna med fasta avgifterna.
Jag är rätt aktiv med mina val av elleverantör och har bytt 3ggr senaste året. Dags snart igen!
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Swede1

Inlägg av Swede1 »

joel80 skrev:
Om man kan ha elkostnader för t.ex 50kw snabbladdning som inte gör det dyrare än kanske 4-5kr per mil tror jag ändå väldigt många kan tänka sig en elbil av "kategori två" även om det tar längre tid att ladda. De flesta kör lpngresor så sällan, och har man en räckvidd på 25-30 mil från start klarar man rätt många resor utan att behöva göra så väldigt många stopp.
Europaresor och bilande ner på kontinenten blir det nog inte lika mycket av som ni Teslaägare verkar ägna er åt.. Men ni verkar rätt extrema. ;) Inte många fossilbilsägare som gör sånna resor så ofta heller. :)

Jag har för övrigt elkostnad på ca 67öre/kwh. Då inklusive alla skatter och överföringsavgiften, men utan att räkna med fasta avgifterna.
Jag är rätt aktiv med mina val av elleverantör och har bytt 3ggr senaste året. Dags snart igen!
Jo, många åker väl till sommarstuga/sportstuga som längst om de inte ska på bilsemester. Så då klarar de sig ganska bra med lite längre laddstopp, beroende på avstånd till stugan och temperatur. Om de bara sker ibland. Samma med den höga laddkostnaden. Har ägaren under 20-25 mil till stugan och inte åker på många långresor så fungerar Bolt antagligen bra. Bilsemester på sommaren kanske är OK också eftersom man inte borde ha bråttom eller inte hela världen om man missar nåt.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Apropå bilsemester, det verkar finnas värme i elbilen över natten, så det är en klar förbättring om man inte hittar övernattning.
Skriv svar