V90T8 + Model3 > ModelS

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Procentuellt går det nog upp mer då elbilar är mer lättrullade o lägre Cd värden. Tänk dig en stor landrover, där blir nog skillnaden inte så stor plus att landrovern redan tryckt bort mycket luft då den har stor frontarea
Kan ju vara tvärt om också ifall du tänker dig en mindre fossilbil. Model X är ju ingen liten bil så även ifall Cd är lågt är inte ytan den verkar på det. Går alltså inte säga att den generellt går upp mer procentuellt. Finns även fossilbilar med låga Cd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Du kan inte jämföra XC90 med V90. Volvo kommer prissätta den så pass lågt att den fortfarande har 15-20% marknadsandel i Sverige. Grundmodellen kommer gå för under 330k. Man kommer kunna få grundmodell med lite lull lull för 7.5ppb.
Troligen blir det dyrare med en T8 än de ca 420k man får betala för för en V60 hybrid, men det blir inga XC90-priser. Och troligen släpper dom en hybrid med lite mindre bensinmotor till nästa årsmodell.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
Du kan inte jämföra XC90 med V90. Volvo kommer prissätta den så pass lågt att den fortfarande har 15-20% marknadsandel i Sverige. Grundmodellen kommer gå för under 330k. Man kommer kunna få grundmodell med lite lull lull för 7.5ppb.
Troligen blir det dyrare med en T8 än de ca 420k man får betala för för en V60 hybrid, men det blir inga XC90-priser. Och troligen släpper dom en hybrid med lite mindre bensinmotor till nästa årsmodell.
Öh. Priserna för V90 är redan släppta, dock ej för T8-modellen. Ja, man prissätter grundmodellen väldigt aggressivt (jämfört med i andra länder) för att behålla dominansen på hemmamarknaden, men det säger ju ingenting om hur man kommer prissätta toppmodellen. Baspriset för totalsnik med 150 hk-diesel, veva-runt-i-soppan-pinne och ingen utrustning alls är 319 000 kr. T6:an med Momentum startar på 463 900 kr. Prisskillnaden mellan V90 T6 och XC90 T6 (som kostar 602 000 kr) är alltså 138 100 kr. Om samma prisskillnad gäller för T8-modellerna så skulle en V90 T8 med andra ord ha ett baspris på 662 900 kr. Men jag tror att priset på XC90 T8 är lite väl tilltaget då det är en annan målgrupp och de som vill ha "extra allt" kan betala extra mycket för det. De kommer pressa priset lite på V90 T8 i jämförelse, så jag förväntar mig ett baspris på strax under 600k.

Senare kommer det säkert en V90 T6 Twin Engine med trecylindrig bensinare också, som nog kan vara mer intressant för de flesta.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Ja.. Fel tempus.. Jag vet ju att dom är släppta och går att beställa.. Vet inte varför jag skrev "kommer". Dock inte T8an ännu som du skriver.
Jag tror den kommer släppas för mellan 500-600k kr först.. Och då med rätt mycket utrustning (dom brukar göra så) och nästa år eller senare under året erbjuda den något billigare och inte med högsta tillbehörspaketet. Och sen kommer en med mindre motor som blir ännu lite billigare.. Skillnaden mellan fläskigaste diesel/bensinmotorn och hybriden med 168hk diesel på V60 är väldigt liten.. Jag tror dom kommer vara närmre den prissättningen än hur man prissatt XC90.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar