Sida 3 av 3

Re: Ladda elbilen på en kvart

Postat: 12 mar 2016 11:48
av bylund
joel80 skrev:
Ah.. såklart, fattade inte att du räknade med felmarginalen. :)
11% är rätt mycket.. undrar om den ens får räkna så mycket fel?
Ja, det får den. Man får visa 10 % + 4 km/h för mycket, så vid 100 km/h får man alltså visa 114 km/h på mätaren, och det är ju rentav 14 % fel, om jag tolkar EUT L 120, 13.5.2010 rätt.
Den angivna hastigheten får aldrig vara lägre än den verkliga hastigheten. Följande förhållande ska gälla mellan den hastighet som anges på hastighetsmätaren (V1) och den verkliga hastigheten (V2) vid de hastigheter som anges för provningen i punkt 5.2.5.

0 ≤ (V1 – V2) ≤ 0,1 V2 + 4 km/tim
Det torde då vara ok att vid 1 km/h visa 5 km/h, d v s 400 % för mycket. När verklig hastighet går mot 0 går det tillåtna relativa felet mot oändligheten.

Re: Ladda elbilen på en kvart

Postat: 12 mar 2016 13:01
av LarsL
Jag ska mäta skillnaden mellan sommar däcken och vinterdäcken, det känns som att sommardäcken har betydligt större radie. Återkommer med det när det blir dags för byte.
Lite irriterande är det med de här små vinterdäcken då jag betalar leasingen per mil. Men det kanske ingår planen.