Sida 3 av 3

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 21 sep 2025 22:01
av AAKEE
Jigsaw73 skrev: 21 sep 2025 21:50
Men hur gör man om man har en sambo som inte vill ha under 60% och bara 7km till jobbet🙂
Obs! Har ingen lust att byta sambo eller bil 😀🙂

Ps MYRWD med LFP

Det är ju bara ladda fullt!

(LFP-bilar behöver 100% med jåmna mellanrum för att bilen ska kunna hålla koll på laddningsnivån.)

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 21 sep 2025 22:04
av Front242
Jag anal-laddar min LFP Highland till 60% på vardgar och laddar till 100% varannan vecka som jag sedan brukar köra ner till under 70% ganska omgående. Min bil visade 439 km som ny och nu efter 14 månader och 2600 visar gissometern 437km. Teslamate säger uppskattad degradering 1.2%. Tycker det verkar ok

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 21 sep 2025 22:05
av airdrive
Jigsaw73 skrev: 21 sep 2025 21:50
Men hur gör man om man har en sambo som inte vill ha under 60% och bara 7km till jobbet🙂
Obs! Har ingen lust att byta sambo eller bil 😀🙂

Ps MYRWD med LFP
Den är tuff! Jag har förklarat detta med batteriet och hon är också gärna rädd om grejerna.

15-20% på en M3 LR ger typ 6-8 mil verklig räckvidd så för oss är det god marginal för oplanerade resor till såväl köpcentrum, släktingar som vänner i krokarna.

Har på klart kortare än två år fått min andra hälft att lita på Teslas navigator och dess förutsägelser vad gäller laddning vid ankomst. Så sedan länge ingen fara att komma hem med 2-5 procent efter långresa.

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 21 sep 2025 22:06
av airdrive
Front242 skrev: 21 sep 2025 22:04
Jag anal-laddar min LFP Highland till 60% på vardgar och laddar till 100% varannan vecka som jag sedan brukar köra ner till under 70% ganska omgående. Min bil visade 439 km som ny och nu efter 14 månader och 2600 visar gissometern 437km. Teslamate säger uppskattad degradering 1.2%. Tycker det verkar ok
Snyggt jobbat! 💪

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 21 sep 2025 22:09
av Gustafsson
Jigsaw73 skrev: 21 sep 2025 21:50
Men hur gör man om man har en sambo som inte vill ha under 60% och bara 7km till jobbet🙂
Obs! Har ingen lust att byta sambo eller bil 😀🙂

Ps MYRWD med LFP
Ändra till km visning...

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 21 sep 2025 22:20
av Nogo
AAKEE skrev: 21 sep 2025 21:59
Nogo skrev: 21 sep 2025 20:42
Har 57,7-57,9kWh nominell remaining vid 100-% enligt SMT.
~ 57.8/60.5 =0,955 så 4.5% degradering efter 21000 mil, och snart 3 år, right? 😅

Ja 3 år i december.

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 21 sep 2025 23:40
av AAKEE
Nogo skrev: 21 sep 2025 22:20
Ja 3 år i december.
Det är riktigt kul att det gick att visa både att LFP är väldigt okänsligt för cykler och att calendar aging går påverka precis som forskningen visar.

Din bil som en röd prick ungefär på rätt plats. Grafen är lite för smal :-) Bilen har klarat sig grymt bra!
IMG_7991.jpeg

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 21 sep 2025 23:54
av AAKEE
HenrikC skrev: 19 sep 2025 09:57
Det är som att byta motorolja i bensinaren var 500e mil för att förlänga livslängden. Det gör säkert skillnad efter sådär 100 000 mil. 😄
Eller så tittar vi på hur det defakto skiljer:

En random 2022 M3LR med 78.8-batteriwt på Carla, de har läst av BMS, 92.4% kapacitet (72.8kWh) kvar, så 7.6% degradering efter 8000 mil.
IMG_7992.jpeg

Jämfört med:
airdrive skrev: 21 sep 2025 22:21
Samma för mig! Ingen uppoffring alls att till vardags ladda upp till bara 50% eller som i mitt fall lägre.

Min M3 LR 2023 uttagen juni med 6300 mil ger nu 561 km range vid batterisymbolen vid 100% laddning.

Bilen har som mest visat 579 km men då maskerar väl Tesla några procent i toppen.

Det jag får se som användare är att batteriet tappat 3,1% på dessa 2 år och 3 månaders körning. Bilen tillverkad i februari så i praktiken är bilen drygt 2,5 år gammal.
Denna bil har 76.8kWh kvar, dvs 2.5% degradering.
(Batteriets nykapacitet är formellt 78.8kWh, men med låg-SOC-cykler stiger ofta kapaciteten rebt lite över det. De som kört 80% daglig har troligeb inte nått just över nykapaciteten)

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 22 sep 2025 09:03
av Holve
Jag har försökt hålla runt 50-55% laddningsnivå så mycket som möjligt.
Typ 80% hemma laddning. Resten Suc
Tog ut den i april 2024, 7000mil
Har 74 kWh kvar.

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 22 sep 2025 09:15
av Elektrifierad
Gör det någon skillnad om man AC-laddar med 3,7 eller 11 kW?

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 22 sep 2025 09:38
av manneson
Elektrifierad skrev: 22 sep 2025 09:15
Gör det någon skillnad om man AC-laddar med 3,7 eller 11 kW?
Bättre med 11kw. Mindre laddförluster.

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 22 sep 2025 09:48
av AAKEE
Elektrifierad skrev: 22 sep 2025 09:15
Gör det någon skillnad om man AC-laddar med 3,7 eller 11 kW?
Nej, inte pga slitaget på grund av laddningshastighet. Det är ungefär samma cykliska degradering upp till ~25kW laddeffekt 1/3C) för en 3/Y LR.


Rent krasst så kommer det faktiskt i det finstilta vara bättre med 11kW om man kör ”ladda sent” eftersom bilen kommer stå oladdad/med lägre SOC längre.
Och tvärtom om man alltid pluggar i när man kommer hem.

Jag kör alltid 11kW hemma, och laddar sent.

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 22 sep 2025 09:51
av AAKEE
Holve skrev: 22 sep 2025 09:03
Jag har försökt hålla runt 50-55% laddningsnivå så mycket som möjligt.
Typ 80% hemma laddning. Resten Suc
Tog ut den i april 2024, 7000mil
Har 74 kWh kvar.
Du har hunnit köra rätt långt på 1.5 år.
Ovanligt låg kapacitet för de som kör låg SOC.

Det vanliga har vart mer än 74 efter 3 år och 8k mil.
Hur har du fått fram värdet 74kWh?

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 22 sep 2025 13:59
av Holve
Jag läser från commander.
Tycker den började falla brantare i våras.
Här är en bild ifrån Mars.

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 22 sep 2025 17:34
av maangee
Holve skrev: 22 sep 2025 13:59
Jag läser från commander.
Tycker den började falla brantare i våras.
Här är en bild ifrån Mars.
Ytterligare en anledning att skaffa blinkerspak, commandern visar intressanta data :)

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 22 sep 2025 18:46
av Holve
Har hellre blinkersknapp än spak 😀 men commander är bra till mycket ändå.

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 22 sep 2025 18:48
av maangee
Holve skrev: 22 sep 2025 18:46
Har hellre blinkersknapp än spak 😀 men commander är bra till mycket ändå.
Sedär, själv är jag inte riktigt övertygad om att hellre ha blinkersknapp, stör mig på det ibland.

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Postat: 22 sep 2025 19:17
av AAKEE
Holve skrev: 22 sep 2025 13:59
Jag läser från commander.
Tycker den började falla brantare i våras.
Här är en bild ifrån Mars.
LG börjar ofta lågt och stiger under en månad eller två, speciellt med låg SOC.

Men en bekant som kör slaviskt 55% hade 78kWh efter ett år och 3-4000 mil, efter tre år 75kWh (tror den hade gått 8K då ur minnet).

Flera andra har visat ungefär samma sak.
Din verkar lite lägre mht kort tid (milen borde göra ganska begränsat med degradering).

LG-batterierna (NMC) ogillar höga strömmar mer än Panasonic NCA gör så supercharging skulle kunna ta en lite större tugga.