Sida 3 av 5

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 07 apr 2016 09:57
av HelectriC
e5m1r skrev:

Tror det är denna
tack! det förklarar lite kring vad bilen klarar, men jag känner fortfarande inte att jag vet hur bilen egentligen ska reagera på 1-fas 32A 230V med enkelladdare. Kollar man Teslas egna översikt, så borde det går att få ut 32A med enkelladdare, ser ut som endast 400V 3-fas hastighet påverkas av enkel- eller dubbelladdare. Det är ingen asterisk på 7,4kW

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 07 apr 2016 14:34
av e5m1r
Tror du får ta och göra en specialare för att lura UMC
Du kan nog ta en röd 16A uttag och bygla l1 och l2 på samma fas
Då borde bilen dra 2/16
Du kan självfallet dra ner på A i bilen så säkringen inte går
Jag är ingen elektriker men har för mig att det gick att göra så
Verifiera med nån först bara

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 07 apr 2016 14:39
av danni
e5m1r skrev:
Tror du får ta och göra en specialare för att lura UMC
Du kan nog ta en röd 16A uttag och bygla l1 och l2 på samma fas
Då borde bilen dra 2/16
Du kan självfallet dra ner på A i bilen så säkringen inte går
Jag är ingen elektriker men har för mig att det gick att göra så
Verifiera med nån först bara
Såvitt jag vet ska det funka rakt av med en typ 2-laddare.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 07 apr 2016 15:31
av Gustafsson
danni skrev:
e5m1r skrev:
Tror du får ta och göra en specialare för att lura UMC
Du kan nog ta en röd 16A uttag och bygla l1 och l2 på samma fas
Då borde bilen dra 2/16
Du kan självfallet dra ner på A i bilen så säkringen inte går
Jag är ingen elektriker men har för mig att det gick att göra så
Verifiera med nån först bara
Såvitt jag vet ska det funka rakt av med en typ 2-laddare.
Provat på Eksjö energis laddare vid kommunhuset i Ekjö idag. Det är en 32 A enfas typ två. Min tar bara 16 A även där. Teslas originalkabel som verifierat är hel, så jag tror inte på att att alla Mosel S klarar 32A enfas utan modifikation. Om Helectric pratar med sitt SC i Norge kan de montera ett "relä" vad det nu är som gör sådan laddning möjlig dock.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 07 apr 2016 18:56
av danni
Gustafsson skrev:
danni skrev:
e5m1r skrev:
Tror du får ta och göra en specialare för att lura UMC
Du kan nog ta en röd 16A uttag och bygla l1 och l2 på samma fas
Då borde bilen dra 2/16
Du kan självfallet dra ner på A i bilen så säkringen inte går
Jag är ingen elektriker men har för mig att det gick att göra så
Verifiera med nån först bara
Såvitt jag vet ska det funka rakt av med en typ 2-laddare.
Provat på Eksjö energis laddare vid kommunhuset i Ekjö idag. Det är en 32 A enfas typ två. Min tar bara 16 A även där. Teslas originalkabel som verifierat är hel, så jag tror inte på att att alla Mosel S klarar 32A enfas utan modifikation. Om Helectric pratar med sitt SC i Norge kan de montera ett "relä" vad det nu är som gör sådan laddning möjlig dock.
Ja, jag har sett att du skrivit att det inte fungerar, vilket förvånar mig. Rätt säker på att jag laddat min bil med 32 A enfas via typ 2. Du kanske borde fråga Tesla om det här?

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 07 apr 2016 19:21
av Gustafsson
danni skrev:
Gustafsson skrev:
danni skrev:
e5m1r skrev:
Tror du får ta och göra en specialare för att lura UMC
Du kan nog ta en röd 16A uttag och bygla l1 och l2 på samma fas
Då borde bilen dra 2/16
Du kan självfallet dra ner på A i bilen så säkringen inte går
Jag är ingen elektriker men har för mig att det gick att göra så
Verifiera med nån först bara
Såvitt jag vet ska det funka rakt av med en typ 2-laddare.
Provat på Eksjö energis laddare vid kommunhuset i Ekjö idag. Det är en 32 A enfas typ två. Min tar bara 16 A även där. Teslas originalkabel som verifierat är hel, så jag tror inte på att att alla Mosel S klarar 32A enfas utan modifikation. Om Helectric pratar med sitt SC i Norge kan de montera ett "relä" vad det nu är som gör sådan laddning möjlig dock.
Ja, jag har sett att du skrivit att det inte fungerar, vilket förvånar mig. Rätt säker på att jag laddat min bil med 32 A enfas via typ 2. Du kanske borde fråga Tesla om det här?
Det har jag gjort och även bokat in en tid för montering av "relä" :-) (vilket f.ö. skall ta ca 2 tim och är gratis). Jag frågade vad detta "relä" egentligen var och fick svaret att " Det gör så du kan ladda med 32 A en-fas". Kanske du Danni som väl har en lite nyare bil redan har denna grunka som standard. Återkommer med rapport om en månad när detta är gjort.

/70D

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 07 apr 2016 19:49
av HelectriC
Gustafsson skrev:
danni skrev:
e5m1r skrev:
Tror du får ta och göra en specialare för att lura UMC
Du kan nog ta en röd 16A uttag och bygla l1 och l2 på samma fas
Då borde bilen dra 2/16
Du kan självfallet dra ner på A i bilen så säkringen inte går
Jag är ingen elektriker men har för mig att det gick att göra så
Verifiera med nån först bara
Såvitt jag vet ska det funka rakt av med en typ 2-laddare.
Provat på Eksjö energis laddare vid kommunhuset i Ekjö idag. Det är en 32 A enfas typ två. Min tar bara 16 A även där. Teslas originalkabel som verifierat är hel, så jag tror inte på att att alla Mosel S klarar 32A enfas utan modifikation. Om Helectric pratar med sitt SC i Norge kan de montera ett "relä" vad det nu är som gör sådan laddning möjlig dock.
Hmm, det var intressant. Ska höra med mitt lokala SC

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 07 apr 2016 20:18
av Nicke Nyfiken
Gustafsson skrev:
danni skrev:
Gustafsson skrev:
danni skrev:
e5m1r skrev:
Tror du får ta och göra en specialare för att lura UMC
Du kan nog ta en röd 16A uttag och bygla l1 och l2 på samma fas
Då borde bilen dra 2/16
Du kan självfallet dra ner på A i bilen så säkringen inte går
Jag är ingen elektriker men har för mig att det gick att göra så
Verifiera med nån först bara
Såvitt jag vet ska det funka rakt av med en typ 2-laddare.
Provat på Eksjö energis laddare vid kommunhuset i Ekjö idag. Det är en 32 A enfas typ två. Min tar bara 16 A även där. Teslas originalkabel som verifierat är hel, så jag tror inte på att att alla Mosel S klarar 32A enfas utan modifikation. Om Helectric pratar med sitt SC i Norge kan de montera ett "relä" vad det nu är som gör sådan laddning möjlig dock.
Ja, jag har sett att du skrivit att det inte fungerar, vilket förvånar mig. Rätt säker på att jag laddat min bil med 32 A enfas via typ 2. Du kanske borde fråga Tesla om det här?
Det har jag gjort och även bokat in en tid för montering av "relä" :-) (vilket f.ö. skall ta ca 2 tim och är gratis). Jag frågade vad detta "relä" egentligen var och fick svaret att " Det gör så du kan ladda med 32 A en-fas". Kanske du Danni som väl har en lite nyare bil redan har denna grunka som standard. Återkommer med rapport om en månad när detta är gjort.

/70D
Måste åka och kolla hur det funkar med min bil :shock:

Någon som vet var man kan ladda med 32A enfas via typ 2, i trakterna kring Malmö?

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 19 apr 2016 08:19
av HelectriC
har nu fått svar från SC att dom ska uppgradera laddaren i bilen, så att den kan ta 32A 1-fas istället för max 16A via 1-fas som det är per idag. Egentligen ska bilen klara det enligt specifikationer, men nånting verkar ha blivit fel i produktionen eller nåt.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 19 apr 2016 08:55
av Johnny_B
HelectriC skrev:
har nu fått svar från SC att dom ska uppgradera laddaren i bilen, så att den kan ta 32A 1-fas istället för max 16A via 1-fas som det är per idag. Egentligen ska bilen klara det enligt specifikationer, men nånting verkar ha blivit fel i produktionen eller nåt.
Nu har jag inte läst alla 6 sidorna här, men detta är ju hysteriskt. Att det skulle vara fel i produktionen?

Jag har bokat tid på SC om ett par veckor. Får ta och ringa genast och fråga om de kan eftermontera detta relä även i min.. Jag återkommer här med resultatet.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 19 apr 2016 09:48
av HelectriC
Johnny_B skrev:
HelectriC skrev:
har nu fått svar från SC att dom ska uppgradera laddaren i bilen, så att den kan ta 32A 1-fas istället för max 16A via 1-fas som det är per idag. Egentligen ska bilen klara det enligt specifikationer, men nånting verkar ha blivit fel i produktionen eller nåt.
Nu har jag inte läst alla 6 sidorna här, men detta är ju hysteriskt. Att det skulle vara fel i produktionen?

Jag har bokat tid på SC om ett par veckor. Får ta och ringa genast och fråga om de kan eftermontera detta relä även i min.. Jag återkommer här med resultatet.
som jag förstår det gäller det bara vid 1-fas laddning. I Sverige är det kanske inte så ofta man laddar med blå kontakt, men det är klart bilen ska funka som tänkt.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 19 apr 2016 10:05
av bylund
Det finns en del typ 2 med 32 A enfas i Sverige. Den blå 32 A-kontakten däremot är mycket ovanlig.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 19 apr 2016 10:15
av Johnny_B
bylund skrev:
Det finns en del typ 2 med 32 A enfas i Sverige. Den blå 32 A-kontakten däremot är mycket ovanlig.
Gott nog!

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 19 apr 2016 15:12
av Gustafsson
IKEA's laddare i Linköping är typ 2 32 A enfas t.ex.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 15 maj 2016 08:23
av Gustafsson
Tar upp denna dammiga tråd igen för info till de som bara får 16A 220 v via typ 2 laddning trots att uttaget är märkt 32 A /7,4 kW.
Jag har nu i samband med 2000 mila service även fått laddkretsarna åtgärdade gratis så att bilen nu kan ladda 32 A enfas (7,4 kW) i stället för 16 A (3,6 kW) vilket var max på min bil tidigare (uttagen aug 15).
Inte så vanligt med dessa stolpar kanske, men det finns några stycken ändå och påverkar en hel del vid destinationsladdning som jag använder emellanåt.
/ 70D.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 15 maj 2016 08:59
av Martinen
Ett tillägg där är ju åxå att det inte är helt ovanligt att uttagen är felmärkta har hänt flera gånger att uttaget är märkt 32A 3-fas och har fått allt från 16A enfas till 32A 3-fas.
Det behöver alltså inte vara bilen det är fel på.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 15 maj 2016 12:04
av Gustafsson
Martinen skrev:
Ett tillägg där är ju åxå att det inte är helt ovanligt att uttagen är felmärkta har hänt flera gånger att uttaget är märkt 32A 3-fas och har fått allt från 16A enfas till 32A 3-fas.
Det behöver alltså inte vara bilen det är fel på.
Tror inte det var något fel på bilen. Det stod tidigt klart att det gick att uppgradera till just denna funktionalitet. Jag har provat på en av de stolpar som tidigare bara gav mig 16A och nu ger den 32 :-)

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 15 maj 2016 12:20
av Johnny_B
Goa grejer!

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 01:00
av drakbane
När ändrades detta, alltså när började det monteras på nya bilar. = har jag denna laddkrets? Hämtad 30/12, byggd början av nov - 15.

/Sony Z3 Dual

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 08:40
av Gustafsson
drakbane skrev:
När ändrades detta, alltså när började det monteras på nya bilar. = har jag denna laddkrets? Hämtad 30/12, byggd början av nov - 15.

/Sony Z3 Dual
Vet inte när och vilka bilar det kan gälla. Enklast är väl att koppla in sig på en sådan stolpe å prova.
Serviceteknikern började med att säga att "det troligen inte var något problem att uppgradera eftersom jag hade ett så högt VIN nummer. Min är tillverkad i juni 15 och uthämtad augusti.
På servicekvittot står det så här:

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 10:01
av HelectriC
Gustafsson skrev:
drakbane skrev:
När ändrades detta, alltså när började det monteras på nya bilar. = har jag denna laddkrets? Hämtad 30/12, byggd början av nov - 15.

/Sony Z3 Dual
Vet inte när och vilka bilar det kan gälla. Enklast är väl att koppla in sig på en sådan stolpe å prova.
Serviceteknikern började med att säga att "det troligen inte var något problem att uppgradera eftersom jag hade ett så högt VIN nummer. Min är tillverkad i juni 15 och uthämtad augusti.
På servicekvittot står det så här:
Adapter United Kingdom? Intressant!

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 21:15
av BJK
Hämtade 29/12 laddar 32A 1fas 7,4kW Testade IKEA Karlstad

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 21:17
av Gustafsson
BJK skrev:
Hämtade 29/12 laddar 32A 1fas 7,4kW Testade IKEA Karlstad
vilket batteri har du ?

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 21:19
av BJK
85kWh

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 16 maj 2016 22:39
av bullen
BJK skrev:
Hämtade 29/12 laddar 32A 1fas 7,4kW Testade IKEA Karlstad
Min får bara 16A där. Lev sep 15. Läge för en tur till Mölndal