Fredrik j skrev: ↑25 dec 2025 01:05
SwedishAdvocate skrev: ↑24 dec 2025 20:03
Tycker ID.4 och ID.7 ser ok ut, men de kunde varit bra mkt snyggare. Sen gillar jag ju inte SUV/Crossovers som ID.4/ID.5 av ideologiska skäl. ID.3 däremot tycker jag inte blev bra alls.
ID.3 och ID.4/ID.4 har åtm. vettig instrumentering bakom ratten. Har inte koll på deras infotainmentsystem, men håller så klart med om kritiken mot haptiska reglage. Riktiga knappar är mkt bättre. Och ID.Polo ska ju få tillbaka knapparna.
Gillar du inte SUV av ideologiska skäl? Hur menar du?
En stor, tung, hög, bred bil med hög markfrigång och hjul som också måste vara större för att inte helt sabba bilens proportioner, kommer kosta mer el att driva oavsett hastighet under hela sin livscykel. Det finns inget sätta att komma runt det. En Shooting Brake/Estate/Tourer (med kombibaklucka) kommer kosta mindre el och ha längre räckvidd än en SUV/Crossover givet att båda bilarna startar med samma mängd energi i batteriet. Särskilt tydligt blir det här i högre hastigheter som 110-120 km/h.
För att inte tala om den minskade miljöpåverkan från mindre materialåtgång och energi vid produktion. Tar man hänsyn till hela den här planetens totala mängd fordon som tydligen uppgår till ca. 1,645 miljard fordon, samt energiförbrukning vid drift för alla dessa fordon under hela deras livscykler, så handlar det om en avsevärd mängd energi och naturresurser.
En Shooting Brake/Estate/Tourer kommer vidare ha mer dynamiska köregenskaper pga av lägre vikt och lägre tyngdpunkt. Mer dynamiska köregenskaper, lägre vikt och lägre tyngdpunkt innebär även säkrare köregenskaper vid en undanmanöver.
Det påverkar även den globala mängden utsläpp av mikroplaster. Minst hälften av utsläppen av mikroplaster i t.ex det här landet (Sverige) bedöms komma från däckslitage. Ju tyngre bil – desto mer däckslitage.
https://forskning.se/2020/03/05/vagtraf ... roplaster/