ID. Polo

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: ID. Polo

Inlägg av SwedishAdvocate »

chaffis75 skrev: 24 dec 2025 13:05
Sportbilsentusiasten skrev: 24 dec 2025 10:38
lawe skrev: 24 dec 2025 10:26
Hela bilindustrin verkade tro att de var tvungna att helt byta skepnad bara för att det blev ett batteri istf flytande bränsle i bilen...
Men inte Audi med sin etron, och BMW har inte heller lämnat den gamla tyska premiumkänslan, tajta bilar, bra display, riktiga knappar, läderklädsel!
Skulle säga de är väldigt mycket vw som lämnade sin vanliga design.
Tesla är ju nytt märke så de hade såklart inget att "ärva".

Eller vila andra märken har gjort konstiga bilar.. ja inte ens Nissan sticker ut med sin Leaf, titta på juke, dvs att göra konstig bil design är normalt för Nissan. :D […
Efter sin midlife-refresh blev väl Leaf någorlunda ok i exteriördesignen. Men från början tycker jag att den var en rätt total katastrof…

Var är kräk-emojin?

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

mikebike skrev: 24 dec 2025 16:15
Hela bilindustrin verkade tro att de var tvungna att helt byta skepnad bara för att det blev ett batteri istf flytande bränsle i bilen...
Men inte Audi med sin etron, och BMW har inte heller lämnat den gamla tyska premiumkänslan, tajta bilar, bra display, riktiga knappar, läderklädsel!

Eller vila andra märken har gjort konstiga bilar.. ja inte ens Nissan sticker ut med sin Leaf, titta på juke, dvs att göra konstig bil design är normalt för Nissan. :D

Själv är jag väldigt nyfiken på Polo, gillar Volvo men de har ju ingen billig småbil som Polo ser ut att bli.
BMW i3 -Den är konstig på riktigt.
Japp den glömde jag helt bort.. men ja alla bmw därefger frå.man väl räkna som normala och i8 är ju en annan typ av bil (och hybrid väl?)
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
SwedishAdvocate

chaffis75 skrev: 24 dec 2025 20:13
mikebike skrev: 24 dec 2025 16:15

Eller vila andra märken har gjort konstiga bilar.. ja inte ens Nissan sticker ut med sin Leaf, titta på juke, dvs att göra konstig bil design är normalt för Nissan. :D

Själv är jag väldigt nyfiken på Polo, gillar Volvo men de har ju ingen billig småbil som Polo ser ut att bli.
BMW i3 -Den är konstig på riktigt.
Japp den glömde jag helt bort.. men ja alla bmw därefger frå.man väl räkna som normala och i8 är ju en annan typ av bil (och hybrid väl?)
i8 är hybrid, ja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 24 dec 2025 20:03
Sportbilsentusiasten skrev: 24 dec 2025 10:26
tnjo skrev: 24 dec 2025 10:17
SwedishAdvocate skrev: 23 dec 2025 23:11
Sportbilsentusiasten skrev: 23 dec 2025 21:28

YEAH! Äntligen fattar de
Håller med. Det tog en jävla tid. Rätt synd faktiskt.
Dom började ju perfekt med e-golf och e-up, hade dom fortsatt på den vägen så hade det nog sett väldigt annorlunda ut
Ofattbart att de tappade helt efter dessa väldigt bra första elbilar.
ID-bilarna är fula, plastiga och har vidriga infotainmentsystem med märkliga oupplysta knappar
Tycker ID.4 och ID.7 ser ok ut, men de kunde varit bra mkt snyggare. Sen gillar jag ju inte SUV/Crossovers som ID.4/ID.5 av ideologiska skäl. ID.3 däremot tycker jag inte blev bra alls.

ID.3 och ID.4/ID.4 har åtm. vettig instrumentering bakom ratten. Har inte koll på deras infotainmentsystem, men håller så klart med om kritiken mot haptiska reglage. Riktiga knappar är mkt bättre. Och ID.Polo ska ju få tillbaka knapparna.
Gillar du inte SUV av ideologiska skäl? Hur menar du?
SwedishAdvocate

Fredrik j skrev: 25 dec 2025 01:05
Tycker ID.4 och ID.7 ser ok ut, men de kunde varit bra mkt snyggare. Sen gillar jag ju inte SUV/Crossovers som ID.4/ID.5 av ideologiska skäl. ID.3 däremot tycker jag inte blev bra alls.

ID.3 och ID.4/ID.4 har åtm. vettig instrumentering bakom ratten. Har inte koll på deras infotainmentsystem, men håller så klart med om kritiken mot haptiska reglage. Riktiga knappar är mkt bättre. Och ID.Polo ska ju få tillbaka knapparna.
Gillar du inte SUV av ideologiska skäl? Hur menar du?
En stor, tung, hög, bred bil med hög markfrigång och hjul som också måste vara större för att inte helt sabba bilens proportioner, kommer kosta mer el att driva oavsett hastighet under hela sin livscykel. Det finns inget sätta att komma runt det. En Shooting Brake/Estate/Tourer (med kombibaklucka) kommer kosta mindre el och ha längre räckvidd än en SUV/Crossover givet att båda bilarna startar med samma mängd energi i batteriet. Särskilt tydligt blir det här i högre hastigheter som 110-120 km/h.

För att inte tala om den minskade miljöpåverkan från mindre materialåtgång och energi vid produktion. Tar man hänsyn till hela den här planetens totala mängd fordon som tydligen uppgår till ca. 1,645 miljard fordon, samt energiförbrukning vid drift för alla dessa fordon under hela deras livscykler, så handlar det om en avsevärd mängd energi och naturresurser.

En Shooting Brake/Estate/Tourer kommer vidare ha mer dynamiska köregenskaper pga av lägre vikt och lägre tyngdpunkt. Mer dynamiska köregenskaper, lägre vikt och lägre tyngdpunkt innebär även säkrare köregenskaper vid en undanmanöver.

Det påverkar även den globala mängden utsläpp av mikroplaster. Minst hälften av utsläppen av mikroplaster i t.ex det här landet (Sverige) bedöms komma från däckslitage. Ju tyngre bil – desto mer däckslitage.

https://forskning.se/2020/03/05/vagtraf ... roplaster/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
SwedishAdvocate

Tycker ID.4 och ID.7 ser ok ut, men de kunde varit bra mkt snyggare. […
Tycker väl faktiskt ID.4 ser rätt bra ut exteriört för att vara SUV/Crossover om jag ska vara helt ärlig…
Skriv svar