Sida 3 av 3
Re: Förmånsvärde?
Postat: 21 jun 2016 22:43
av Pontus
Fredriksv skrev:Inte var staten sugna på att folk ska köra model x istället för xc90 iaf...3000 billigare per månad till xc90 fördel. Jag som inte visste att jag ville ha en xc90.
Hur har du jämfört då?
En XC90 T8 utan utrustning har ett förmånsvärde på drygt 7300 kr och en 75D hamnar drygt på 7000 kr. Utan att veta så gissar jag att Teslan har bättre utrustning naken då.
Re: Förmånsvärde?
Postat: 21 jun 2016 23:19
av Pontus
Ser att i min konfiguration med 6-säten så blir förmånsvärdet nästan exakt det samma för en 75D som för en 90D. Detta för att tillbehören på 75D blir 27.100 kr dyrare eftersom 6-sits kräver luftfjädring som inte ingår i 75D men ingår 90D grundpris. En miss eller är det tänkt så?
På model S har ju inte 57D och 90D samma förmånsvärde.
Re: Förmånsvärde?
Postat: 21 jun 2016 23:27
av Nicke Nyfiken
Pontus skrev:
På model S har ju inte 57D och 90D samma förmånsvärde.
57D? Är det en lätt prutad 60D?

Re: Förmånsvärde?
Postat: 21 jun 2016 23:40
av Pontus
Nicke Nyfiken skrev:Pontus skrev:
På model S har ju inte 57D och 90D samma förmånsvärde.
57D? Är det en lätt prutad 60D?

Oj, jag som lovade att inte avslöja nästa modell...

Re: Förmånsvärde?
Postat: 27 jun 2016 22:17
av Remuz
Tillverkningsår 2016
Modell/variant X 90D, miljöbil
Nybilspris 1 117 000
Nybilspris för jämförbar bil *1 117 000 (korrekt pris 1 067 000)
Justering -486 400
Summa 630 600
Tillverkningsår 2016
Modell/variant S 90D, miljöbil
Nybilspris 990 900
Nybilspris för jämförbar bil *990 900 (korrekt pris 995 500)
Justering -481 400
Summa 509 500
Känns märkligt att X inte har en rejält större justering. I övrigt är det luftfjädring och att skv använder gamla priser som ger den ganska brutala skillnaden på S/X 90D.
Tillverkningsår 2016
Modell/variant XC90 T8 AWD Momentum, miljöbil
Nybilspris 730 000
Nybilspris för jämförbar bil *580 000
Summa 580 000 (50 000 mindre än model X, vilket blir cirka 833kr/mån)
I Sverige har vi ofta strävat efter att införa ny teknik i fordonsparken genom minskade skatter för förmånsbilar då företagen har muskler att köpa dyr teknik för. Tyvärr har vi egen biltillverkning i landet och därför vågar ingen regering ge skv direktiv som gynnar en konkurrerande teknik.
Re: Förmånsvärde?
Postat: 28 jun 2016 18:15
av matbl
Finns väl förslag att laddhybrider och elbilar ska få olika regler så endast elbilar får de stora avdragen.
Sen är det tyvärr så att en av sakerna som skv använder för att hitta jämförbar bil motorprestanda.
Så om man kunde få en 200 hk MS eller MX så skulle den få lägre förmånsvärde
Re: Förmånsvärde?
Postat: 16 jul 2016 23:32
av Tars
Pontus skrev:Tars skrev:Fredriksv skrev:Inte var staten sugna på att folk ska köra model x istället för xc90 iaf...3000 billigare per månad till xc90 fördel. Jag som inte visste att jag ville ha en xc90.
Helt otroligt.
Är lite nyfiken på hur de kommer fram till dessa uträkningar.
Om staten inte gynnar helel bilar, kommer övergången att ta väldigt mycket längre tid.
Jag tror definitivt att fler skulle skaffa elbilar, om förmånsvärdet var tex halva gentemot vad det är idag.
Kan säga att alla på mitt företag, hade jag då köpt en s eller x till.
Men eftersom det är mest den anställde som drabbas av förmånsvärdet så... hur söker man jobb hos dig???
Hade jag haft den möjligheten så hade jag också gjort det, bara win win.
Nja, firman får betala de sociala på förmånsbiten.
Skickar ett cv. Tror dock inte du kommer hurra över lönen.
Om du inte jobbar som säljare dvs.
=)
Re: Förmånsvärde?
Postat: 16 jul 2016 23:58
av Pontus
Alltid säljarna som tar största tårtbiten...
Re: Förmånsvärde?
Postat: 17 jul 2016 02:04
av joel80
matbl skrev:Finns väl förslag att laddhybrider och elbilar ska få olika regler så endast elbilar får de stora avdragen.
Redan så sen årsskiftet. Nu får laddhybrider endast 20k i premie.
Om nått år kommer det nya regler.. Då blir troligen skillnaden större och premien högre för rena elbilar. (60k lutar det åt.)
När det gäller förmånsvärdet är det ju inte så himla konstigt att det är högt... Teslan är en bil i miljonklassen med prestanda som värsta muskelbilen. Det är inte Teslan (S eller X) som kommer att slå igenom som elbil. Vi är i ett läge då det inom väldigt kort kommer att helt enklet vara billigare med elbil med 40 mils räckvidd än en vanlig ICE-bil.
Vare sig skattelättnader eller miljötänk kommer att driva omställningen utan vanlig gammal hederlig ekonomi där elbilen snart är överlägsen bensin och dieselbilarna.
Det staten kan göra är att se till att omställningen går liite snabbare och smidigare, samt att infrastrukturen snabbt anpassas.
Det är ju redan idag rabatt på förmånsvärdet med 40% (eller 30%??) på elbilar.. När det kommer med "vanliga" elbilar kommer man se skillnaden. Jag tror Model 3 kommer att vara väldigt fördelaktig som tjänstebil.
Re: Förmånsvärde?
Postat: 17 jul 2016 06:51
av Remuz
Rabatt på 40% Max 16kkr. Som nästa år blir 10kkr. Det är småpengar. Hade det varit 40% rakt av så hade det varit riktigt lönsamt med både MS och MX.
Re: Förmånsvärde?
Postat: 17 jul 2016 08:44
av Tars
Remuz skrev:Rabatt på 40% Max 16kkr. Som nästa år blir 10kkr. Det är småpengar. Hade det varit 40% rakt av så hade det varit riktigt lönsamt med både MS och MX.
Håller med.
Re: Förmånsvärde?
Postat: 17 jul 2016 09:04
av joel80
Sant.. På bilar i S och M's prisklass blir det småsummor.
Större procentuell effekt på t.ex en Leaf eller BMW i3... Eller en Volvo V60 hybrid också för den delen...
Re: Förmånsvärde?
Postat: 17 jul 2016 09:32
av matbl
Remuz skrev:Rabatt på 40% Max 16kkr. Som nästa år blir 10kkr. Det är småpengar. Hade det varit 40% rakt av så hade det varit riktigt lönsamt med både MS och MX.
Tänk dock på att det är rabatt på förmånsvärdet. Inte det förmånsgrundande priset.
Re: Förmånsvärde?
Postat: 17 jul 2016 09:45
av Remuz
matbl skrev:Remuz skrev:Rabatt på 40% Max 16kkr. Som nästa år blir 10kkr. Det är småpengar. Hade det varit 40% rakt av så hade det varit riktigt lönsamt med både MS och MX.
Tänk dock på att det är rabatt på förmånsvärdet. Inte det förmånsgrundande priset.
Det tänker jag på
