Är det godkänt med hastighetsklass H (210km/h)?Tellus skrev:Jag tänkte köpa Michelin crossclimate 3 till Y, oklart om sport eller vanliga versionen
Utgående versionen
EV-däck
Moderator: Redaktion
Re: EV-däck
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Ska man hårdddra det måste hastighetsklassningen vara minst toppfarten på bilen. (Gäller dock inte dubbdäck).
Nya 3/Y LR och RWDhar 201 km/h toppfart som jag tolkar det pga däcken.
Men jag har inte hört att någon myndighet brytt sig om just det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Gustafsson
- Teslaägare
I min bil är skillnaden i buller med och utan ANC verkligen subtil. Det går uppfatta, men mer är det inte. Skillnaden med skumdäck är mycket större. Så det är för mig givet att köpa däck med skum.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det är säkert bra med skum men 900:-/däck som det numera skiljer på Däckonline är det inte värt så det blev en uppsättning vanliga ePrimacy, jag har inte jätteont av bullret från mina Pilotsport och jag tror inte att ePrimacy är bullrigare, snarare tvärtom så det får duga, finns roligare saker att lägga 3600:- på. *snåljåp*Gustafsson skrev: ↑01 jun 2025 09:57I min bil är skillnaden i buller med och utan ANC verkligen subtil. Det går uppfatta, men mer är det inte. Skillnaden med skumdäck är mycket större. Så det är för mig givet att köpa däck med skum.
Kör du en tesla med original pilot sport har de säkert skum.Claes_B skrev: ↑17 jun 2025 12:51Det är säkert bra med skum men 900:-/däck som det numera skiljer på Däckonline är det inte värt så det blev en uppsättning vanliga ePrimacy, jag har inte jätteont av bullret från mina Pilotsport och jag tror inte att ePrimacy är bullrigare, snarare tvärtom så det får duga, finns roligare saker att lägga 3600:- på. *snåljåp*Gustafsson skrev: ↑01 jun 2025 09:57I min bil är skillnaden i buller med och utan ANC verkligen subtil. Det går uppfatta, men mer är det inte. Skillnaden med skumdäck är mycket större. Så det är för mig givet att köpa däck med skum.
Jag hade definitivt valt med skum utan noce reduction ovh hade inte extremt låg förbrukning gått före just nu, hade jag valt skum även på en bil med ANR.
Skulle nog välja skum om jag gjorde om köpet.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Vi får se, det kanske var en miss men jag kan inte motivera prisskillnaden för mig själv. Vinterdäcken har inte skum det vet jag och de är tystare än sommardäcken, men det säger kanske inget.AAKEE skrev: ↑17 jun 2025 13:10Kör du en tesla med original pilot sport har de säkert skum.Claes_B skrev: ↑17 jun 2025 12:51Det är säkert bra med skum men 900:-/däck som det numera skiljer på Däckonline är det inte värt så det blev en uppsättning vanliga ePrimacy, jag har inte jätteont av bullret från mina Pilotsport och jag tror inte att ePrimacy är bullrigare, snarare tvärtom så det får duga, finns roligare saker att lägga 3600:- på. *snåljåp*Gustafsson skrev: ↑01 jun 2025 09:57I min bil är skillnaden i buller med och utan ANC verkligen subtil. Det går uppfatta, men mer är det inte. Skillnaden med skumdäck är mycket större. Så det är för mig givet att köpa däck med skum.
Jag hade definitivt valt med skum utan noce reduction ovh hade inte extremt låg förbrukning gått före just nu, hade jag valt skum även på en bil med ANR.
Skulle nog välja skum om jag gjorde om köpet.
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Kan bara tipsa alla här om Pirelli P Zero E.
Vilket däck! Trippel A på klassningen. Det känns som att köra på moln när man vill det, och sportigt när man känner för det. Inget skum, men ändå klassat som 69 dB
https://www.pirelli.com/tyres/sv-se/bil ... t/p-zero-e.
Gick från orginal Pilot Sport 4, och var inne på Nokian Hakka Black 3, men det landade i dessa av en slump (de fanns för upphämtning samma dag), och glad är jag för det.
Vilket däck! Trippel A på klassningen. Det känns som att köra på moln när man vill det, och sportigt när man känner för det. Inget skum, men ändå klassat som 69 dB
https://www.pirelli.com/tyres/sv-se/bil ... t/p-zero-e.
Gick från orginal Pilot Sport 4, och var inne på Nokian Hakka Black 3, men det landade i dessa av en slump (de fanns för upphämtning samma dag), och glad är jag för det.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Nått att ta med i val av däck är att en del däck har skumgummi på insidan, för att dämpa ljudet. Skumgummit kan lossna, lägga sig på en sida och skapa kraftig obalans som kommer och går. Har just fått det konstaterat på vår andra elbil. Seriösa däckfirmor vägrar tydligen att slita bort resterna, så det blir nog 4 nya däck trots att de andra bara är halvvägs till byte. Nog inte jättevanligt, men samtidigt finns det kanske inte så många däck med skumgummi som gått 3+ år?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Det är inte vanligt att skummet lossnar å ger obalans.SkipperO skrev: ↑17 jun 2025 18:00Nått att ta med i val av däck är att en del däck har skumgummi på insidan, för att dämpa ljudet. Skumgummit kan lossna, lägga sig på en sida och skapa kraftig obalans som kommer och går. Har just fått det konstaterat på vår andra elbil. Seriösa däckfirmor vägrar tydligen att slita bort resterna, så det blir nog 4 nya däck trots att de andra bara är halvvägs till byte. Nog inte jättevanligt, men samtidigt finns det kanske inte så många däck med skumgummi som gått 3+ år?
Jag har kört skumdämpat en del och har inte haft problem.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Har inte testat dem, men noterat att både Continental UltraContact NXT och Hankook iON evo SUV (IK01A) också är klassade Trippel A och 69 dB. Billigare än Pirellidäcken.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- enoch85
- Teslaägare
Nice! Är det med eller utan skum?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
På flera av dessa EV-däck hittar jag bara 255/45 r20, vilket ger lite mer däcksida än mina vanliga 255/40 r20.
Är det någon som kör med lite större dimension? Tror ni att det är lugnt att sätta dessa på min Y?
Det blir mindre än 5% skillnad, så tekniskt borde det vara ok.
Är det någon som kör med lite större dimension? Tror ni att det är lugnt att sätta dessa på min Y?
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
- enoch85
- Teslaägare
Jag kör 245/35/R18 på mina Pirelli P Zero E.big-olle skrev: ↑18 jun 2025 09:51På flera av dessa EV-däck hittar jag bara 255/45 r20, vilket ger lite mer däcksida än mina vanliga 255/40 r20.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022