Sida 3 av 20

Re: Zeekr 7X

Postat: 07 feb 2025 16:31
av Strebern
Skulle beställa en juniper, men..... det är bara en väldigt liten facelift av en gammal bil.
Så har beställt en 7X istället.

Re: Zeekr 7X

Postat: 07 feb 2025 19:28
av Choke
Strebern skrev: 07 feb 2025 16:31
Skulle beställa en juniper, men..... det är bara en väldigt liten facelift av en gammal bil.
Så har beställt en 7X istället.
Jag kände likadant - och elon gjorde så jag tryckte på beställ knappen

Re: Zeekr 7X

Postat: 07 feb 2025 19:47
av backe
En till europeisk review, verkar som att dom gillar den.
Provkörning verkar ligga ett par månader bort.


Re: Zeekr 7X

Postat: 08 feb 2025 08:48
av backe
Teslabjörn kollar in den. Verkar gilla interiören bättre än i Tesla Juniper och Audi, klart positivt.


Re: Zeekr 7X

Postat: 08 feb 2025 11:46
av lawe
Men visst har det blivit lite komiskt med alla dessa carfluencers som bjuds in av biltillverkare för att visa upp bilarna och med synkroniserade släpp?

Kanske har det funkat likadant i alla tider med pressen, men inte lika påtagligt iaf tycker jag.

Re: Zeekr 7X

Postat: 08 feb 2025 12:48
av manneson
Tänk denna bilen med lite Volvo-styling och EX60 på bakluckan.
Hade sålt som smör.

Re: Zeekr 7X

Postat: 08 feb 2025 12:57
av mikebike
manneson skrev: 08 feb 2025 12:48
Tänk denna bilen med lite Volvo-styling och EX60 på bakluckan.
Hade sålt som smör.
Ja, jag förstår inte hur Volvo/Geely resonerar. XC60 är den mest sålda modellen, men man lanserar en (för) liten EX30 och en jättedyr EX90 vilket lämnar ett hål i modellprogrammet.

Re: Zeekr 7X

Postat: 08 feb 2025 13:37
av roffe_s
mikebike skrev: 08 feb 2025 12:57
manneson skrev: 08 feb 2025 12:48
Tänk denna bilen med lite Volvo-styling och EX60 på bakluckan.
Hade sålt som smör.
Ja, jag förstår inte hur Volvo/Geely resonerar. XC60 är den mest sålda modellen, men man lanserar en (för) liten EX30 och en jättedyr EX90 vilket lämnar ett hål i modellprogrammet.
Det finns något i pipeline just för ”EX60”- klassen som jag förstått min handlare. Tyvärr vet jag inte vilken plattform som är aktuell, men koncernen bör ju själva fundera på vad SPA2-plattformen ska användas till och hur den ska framtidssäkras? Jag tror inte Geely lanserat någon annan modell än P3 och EX90 än, frågan är väl om Volvo inte satsat på att använda den även till sin mellanklassare? Men andra lösningar hade naturligtvis varit snabbare ute på marknaden…

Re: Zeekr 7X

Postat: 08 feb 2025 14:21
av toppo
roffe_s skrev: 08 feb 2025 13:37
mikebike skrev: 08 feb 2025 12:57
manneson skrev: 08 feb 2025 12:48
Tänk denna bilen med lite Volvo-styling och EX60 på bakluckan.
Hade sålt som smör.
Ja, jag förstår inte hur Volvo/Geely resonerar. XC60 är den mest sålda modellen, men man lanserar en (för) liten EX30 och en jättedyr EX90 vilket lämnar ett hål i modellprogrammet.
Det finns något i pipeline just för ”EX60”- klassen som jag förstått min handlare. Tyvärr vet jag inte vilken plattform som är aktuell, men koncernen bör ju själva fundera på vad SPA2-plattformen ska användas till och hur den ska framtidssäkras? Jag tror inte Geely lanserat någon annan modell än P3 och EX90 än, frågan är väl om Volvo inte satsat på att använda den även till sin mellanklassare? Men andra lösningar hade naturligtvis varit snabbare ute på marknaden…
EX60 kommer någon gång nästa år och kommer bygga på SPA3. Tror det blir en mycket spännande bil men Volvo vet hur man tar betalt i vårt land så det lär bli klart dyrare än Zeekr 7X.

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... emiar-2026

Re: Zeekr 7X

Postat: 08 feb 2025 18:55
av roffe_s
toppo skrev: 08 feb 2025 14:21
roffe_s skrev: 08 feb 2025 13:37
mikebike skrev: 08 feb 2025 12:57
manneson skrev: 08 feb 2025 12:48
Tänk denna bilen med lite Volvo-styling och EX60 på bakluckan.
Hade sålt som smör.
Ja, jag förstår inte hur Volvo/Geely resonerar. XC60 är den mest sålda modellen, men man lanserar en (för) liten EX30 och en jättedyr EX90 vilket lämnar ett hål i modellprogrammet.
Det finns något i pipeline just för ”EX60”- klassen som jag förstått min handlare. Tyvärr vet jag inte vilken plattform som är aktuell, men koncernen bör ju själva fundera på vad SPA2-plattformen ska användas till och hur den ska framtidssäkras? Jag tror inte Geely lanserat någon annan modell än P3 och EX90 än, frågan är väl om Volvo inte satsat på att använda den även till sin mellanklassare? Men andra lösningar hade naturligtvis varit snabbare ute på marknaden…
EX60 kommer någon gång nästa år och kommer bygga på SPA3. Tror det blir en mycket spännande bil men Volvo vet hur man tar betalt i vårt land så det lär bli klart dyrare än Zeekr 7X.

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... emiar-2026
Tack för info! Jo, jag som många andra tror att Geely har en del att fundera på när det gäller varumärkesprofilering. De plattformar som de använder idag upplever jag, i intern konkurrens och på gott eller ont utvecklade inom respektive dotterbolag. Volvo verkar här rätt comittade till Spa-x för de större modellerna medan Polestar även tagit in fyran som en plattform primärt utvecklad av och för systerföretag.

Det vore nog klokt av Geely att ta ett mer samlande grepp över nästa generations plattformar och de har ju mer eller mindre pekat ut Zeekr som det företag som ska gå i bräschen för det nyaste, senaste och mest teknikorienterade. Så här är det nog viktigt för svensk industri och arbetsliv att Volvo finns med som teknikbärare och kanske därför än viktigare att SPA lyckas finnas med även för framtida plattformar. Tänker jag :)

Re: Zeekr 7X

Postat: 08 feb 2025 21:25
av manneson
Det är lite lustigt att Volvo kunde lansera EX30 på en kinaplattform, men de större bilarna tyckte man inte det dög till tydligen.
Lite hybris ala Rolls Royce nästan. "Nej nej det ingen BMW under skalet, detta är vår egen Architecture of Luxury-plattform". :lol:

Re: Zeekr 7X

Postat: 08 feb 2025 23:02
av roffe_s
manneson skrev: 08 feb 2025 21:25
Det är lite lustigt att Volvo kunde lansera EX30 på en kinaplattform, men de större bilarna tyckte man inte det dög till tydligen.
Lite hybris ala Rolls Royce nästan. "Nej nej det ingen BMW under skalet, detta är vår egen Architecture of Luxury-plattform". :lol:
Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibeln ;) Personligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.

Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?

Re: Zeekr 7X

Postat: 09 feb 2025 09:18
av manneson
roffe_s skrev: 08 feb 2025 23:02
manneson skrev: 08 feb 2025 21:25
Det är lite lustigt att Volvo kunde lansera EX30 på en kinaplattform, men de större bilarna tyckte man inte det dög till tydligen.
Lite hybris ala Rolls Royce nästan. "Nej nej det ingen BMW under skalet, detta är vår egen Architecture of Luxury-plattform". :lol:
Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibeln ;) Personligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.

Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?
Jag menar att SEA-plattformen som denna 7X, 001 som du kör, PS4 mfl bygger på vore tillräckligt bra även för en EX60.
De behöver en mellan SUV omgående som är konkurrenskraftig och inte kostar en förmögenhet.
Det var ju t.o.m. en svensk som ledde utvecklingen av den(även om han bokstavligen hade 1000 kineser vid sin sida, finns en wiki om det)

Re: Zeekr 7X

Postat: 09 feb 2025 09:28
av Xyborg
roffe_s skrev: 08 feb 2025 23:02
manneson skrev: 08 feb 2025 21:25
Det är lite lustigt att Volvo kunde lansera EX30 på en kinaplattform, men de större bilarna tyckte man inte det dög till tydligen.
Lite hybris ala Rolls Royce nästan. "Nej nej det ingen BMW under skalet, detta är vår egen Architecture of Luxury-plattform". :lol:
Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibeln ;) Personligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.

Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?
Jag vet inte om man kan kalla ID.7 ”värsta premiumvagnen”. Men det är åtminstone VWs största. Den delar plattform med ID.3 och ID.4 åtminstone. Så det är väl det närmsta jag kan komma på. 🙂

Re: Zeekr 7X

Postat: 09 feb 2025 09:46
av roffe_s
Xyborg skrev: 09 feb 2025 09:28
roffe_s skrev: 08 feb 2025 23:02
manneson skrev: 08 feb 2025 21:25
Det är lite lustigt att Volvo kunde lansera EX30 på en kinaplattform, men de större bilarna tyckte man inte det dög till tydligen.
Lite hybris ala Rolls Royce nästan. "Nej nej det ingen BMW under skalet, detta är vår egen Architecture of Luxury-plattform". :lol:
Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibeln ;) Personligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.

Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?
Jag vet inte om man kan kalla ID.7 ”värsta premiumvagnen”. Men det är åtminstone VWs största. Den delar plattform med ID.3 och ID.4 åtminstone. Så det är väl det närmsta jag kan komma på. 🙂
Mmm, det ligger relativt nära. Å andra sidan ligger väl EX90/Polestar 3 ett snäpp över ID.7 tänker jag? Nåja, tror personligen inte vi kommer att se Geelys varumärkesstrategi på något tydligare vis förrän nästa generations plattformar :)

Re: Zeekr 7X

Postat: 09 feb 2025 09:50
av roffe_s
manneson skrev: 09 feb 2025 09:18
roffe_s skrev: 08 feb 2025 23:02
manneson skrev: 08 feb 2025 21:25
Det är lite lustigt att Volvo kunde lansera EX30 på en kinaplattform, men de större bilarna tyckte man inte det dög till tydligen.
Lite hybris ala Rolls Royce nästan. "Nej nej det ingen BMW under skalet, detta är vår egen Architecture of Luxury-plattform". :lol:
Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibeln ;) Personligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.

Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?
Jag menar att SEA-plattformen som denna 7X, 001 som du kör, PS4 mfl bygger på vore tillräckligt bra även för en EX60.
De behöver en mellan SUV omgående som är konkurrenskraftig och inte kostar en förmögenhet.
Det var ju t.o.m. en svensk som ledde utvecklingen av den(även om han bokstavligen hade 1000 kineser vid sin sida, finns en wiki om det)
Det har Du rätt i och kanske hade det blivit så om Volvo förutsett förseningarna med sin egen plattform? Men jag upplever det som att de just nu är rätt trogna sin egen plattform och utvecklingen av den. Om än den kostat några år när det gäller lansering av nya modeller.

Och visst - när jag provkörde P3 och P4 efter varandra i somras upplevde i alla fall jag en tydlig skillnad till förmån för P3, den var både tystare, något mer komfortabel och samtidigt sportigare än såväl vår Zeekr som P4 - trots effektunderläge. Men för Volvos överlevnad kan nog inte den SUV vi pratar om komma fort nog…

Re: Zeekr 7X

Postat: 09 feb 2025 12:41
av pefreli
Strebern skrev: 07 feb 2025 16:31
Skulle beställa en juniper, men..... det är bara en väldigt liten facelift av en gammal bil.
Så har beställt en 7X istället.
Grattis! :P

Vad blev det för spec?
När är förväntad leverans?

Re: Zeekr 7X

Postat: 09 feb 2025 13:28
av Baeckman
Jag var inne på Zeekr show room i Gallerian i Stockholm igår. Pratade kort med en av de anställda där och han sa att 7X ska komma in till utställningen i april och för provkörning från maj månad.

Jag passade också på att fråga om de hade något nytt om Zeekr 7 GT (007 GT i Kina). Den ska ju lanseras i Kina och Europa i Q2 2025. De ville inte kännas vid den bilen. Han sa att den inte ens skulle komma. Jag tror helt enkelt han inte visst något om den. Finns ju lite information här: https://carnewschina.com/2025/01/23/zee ... c-battery/

Re: Zeekr 7X

Postat: 12 feb 2025 05:52
av Sportbilsentusiasten
manneson skrev: 09 feb 2025 09:18
roffe_s skrev: 08 feb 2025 23:02
manneson skrev: 08 feb 2025 21:25
Det är lite lustigt att Volvo kunde lansera EX30 på en kinaplattform, men de större bilarna tyckte man inte det dög till tydligen.
Lite hybris ala Rolls Royce nästan. "Nej nej det ingen BMW under skalet, detta är vår egen Architecture of Luxury-plattform". :lol:
Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibeln ;) Personligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.

Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?
Jag menar att SEA-plattformen som denna 7X, 001 som du kör, PS4 mfl bygger på vore tillräckligt bra även för en EX60.
De behöver en mellan SUV omgående som är konkurrenskraftig och inte kostar en förmögenhet.
Det var ju t.o.m. en svensk som ledde utvecklingen av den(även om han bokstavligen hade 1000 kineser vid sin sida, finns en wiki om det)
Kan du posta länken?
Har utan framgång letat…

Re: Zeekr 7X

Postat: 12 feb 2025 08:19
av Force-Walker
Sportbilsentusiasten skrev: 12 feb 2025 05:52
manneson skrev: 09 feb 2025 09:18
roffe_s skrev: 08 feb 2025 23:02
manneson skrev: 08 feb 2025 21:25
Det är lite lustigt att Volvo kunde lansera EX30 på en kinaplattform, men de större bilarna tyckte man inte det dög till tydligen.
Lite hybris ala Rolls Royce nästan. "Nej nej det ingen BMW under skalet, detta är vår egen Architecture of Luxury-plattform". :lol:
Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibeln ;) Personligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.

Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?
Jag menar att SEA-plattformen som denna 7X, 001 som du kör, PS4 mfl bygger på vore tillräckligt bra även för en EX60.
De behöver en mellan SUV omgående som är konkurrenskraftig och inte kostar en förmögenhet.
Det var ju t.o.m. en svensk som ledde utvecklingen av den(även om han bokstavligen hade 1000 kineser vid sin sida, finns en wiki om det)
Kan du posta länken?
Har utan framgång letat…
https://carup.se/saab-veteran-bakom-vol ... lar-tesla/

Re: Zeekr 7X

Postat: 12 feb 2025 08:31
av Maw
Force-Walker skrev: 12 feb 2025 08:19
Sportbilsentusiasten skrev: 12 feb 2025 05:52
manneson skrev: 09 feb 2025 09:18
roffe_s skrev: 08 feb 2025 23:02
manneson skrev: 08 feb 2025 21:25
Det är lite lustigt att Volvo kunde lansera EX30 på en kinaplattform, men de större bilarna tyckte man inte det dög till tydligen.
Lite hybris ala Rolls Royce nästan. "Nej nej det ingen BMW under skalet, detta är vår egen Architecture of Luxury-plattform". :lol:
Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibeln ;) Personligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.

Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?
Jag menar att SEA-plattformen som denna 7X, 001 som du kör, PS4 mfl bygger på vore tillräckligt bra även för en EX60.
De behöver en mellan SUV omgående som är konkurrenskraftig och inte kostar en förmögenhet.
Det var ju t.o.m. en svensk som ledde utvecklingen av den(även om han bokstavligen hade 1000 kineser vid sin sida, finns en wiki om det)
Kan du posta länken?
Har utan framgång letat…
https://carup.se/saab-veteran-bakom-vol ... lar-tesla/
Om man ska vara petig står det bara att en svensk flyttade till Kina för att därifrån leda arbetet med plattformen. Det står vad jag kan se inget om vart de 1000 ingenjörerna som utfört arbetet bor. Med informationen i artikeln som utgångspunkt så skulle de kunna bo i Sverige eller i Kina, eller både och.

Re: Zeekr 7X

Postat: 12 feb 2025 09:32
av manneson
Sportbilsentusiasten skrev: 12 feb 2025 05:52
manneson skrev: 09 feb 2025 09:18
roffe_s skrev: 08 feb 2025 23:02
manneson skrev: 08 feb 2025 21:25
Det är lite lustigt att Volvo kunde lansera EX30 på en kinaplattform, men de större bilarna tyckte man inte det dög till tydligen.
Lite hybris ala Rolls Royce nästan. "Nej nej det ingen BMW under skalet, detta är vår egen Architecture of Luxury-plattform". :lol:
Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibeln ;) Personligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.

Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?
Jag menar att SEA-plattformen som denna 7X, 001 som du kör, PS4 mfl bygger på vore tillräckligt bra även för en EX60.
De behöver en mellan SUV omgående som är konkurrenskraftig och inte kostar en förmögenhet.
Det var ju t.o.m. en svensk som ledde utvecklingen av den(även om han bokstavligen hade 1000 kineser vid sin sida, finns en wiki om det)
Kan du posta länken?
Har utan framgång letat…
Här är artikeln. Mycket intressant IMO.

https://wiki.saabveteranernatrollhattan ... t_Bovellan

Finns också bilder på teamet.
Står bokstavligen ”teamövning med Kents enhet”
Bild

Re: Zeekr 7X

Postat: 12 feb 2025 10:23
av Sportbilsentusiasten
Tack alla er som svarat, uppskattas!

Någon som har fakta.
De 1000 pers, finns de bara i Kina och isåfall, vad gör de i CEVT på Lindholmen Göteborg?
Dvs var togs plattformen fram, Kina - eller Kina och Lindholmen...
Var togs EX30 fram, Kina och/eller Lindholmen? Var den baserad på en plattform framtagen i Kina och/eller Lindholmen...

Och motsvarade Zeekr, vad gäller för den?

Re: Zeekr 7X

Postat: 12 feb 2025 10:26
av manneson
Sportbilsentusiasten skrev: 12 feb 2025 10:23
Tack alla er som svarat, uppskattas!

Någon som har fakta.
De 1000 pers, finns de bara i Kina och isåfall, vad gör de i CEVT på Lindholmen Göteborg?
Dvs var togs plattformen fram, Kina - eller Kina och Lindholmen...
Var togs EX30 fram, Kina och/eller Lindholmen? Var den baserad på en plattform framtagen i Kina och/eller Lindholmen...

Och motsvarade Zeekr, vad gäller för den?
Tycker artikeln var rätt tydlig där.
Kent hade en gammal medhjälpare från Saab. I övrigt var hans team från Kina. Och han bodde och drev utvecklingen i Kina. Bilden på hans team ger väl också rätt god info…

Men oavsett vad gör det väl inte bilen bättre eller sämre.
Detta gäller ju plattformen SEA. Dvs det Volvo EX30, Zeekr 001, X, 007, 7X, PS4 mfl bygger på.
Modellspecifika anpassningar/design etc har garanterat utvecklats av andra team.

Re: Zeekr 7X

Postat: 12 feb 2025 10:44
av toppo
manneson skrev: 12 feb 2025 10:26
Sportbilsentusiasten skrev: 12 feb 2025 10:23
Tack alla er som svarat, uppskattas!

Någon som har fakta.
De 1000 pers, finns de bara i Kina och isåfall, vad gör de i CEVT på Lindholmen Göteborg?
Dvs var togs plattformen fram, Kina - eller Kina och Lindholmen...
Var togs EX30 fram, Kina och/eller Lindholmen? Var den baserad på en plattform framtagen i Kina och/eller Lindholmen...

Och motsvarade Zeekr, vad gäller för den?
Tycker artikeln var rätt tydlig där.
Kent hade en gammal medhjälpare från Saab. I övrigt var hans team från Kina. Och han bodde och drev utvecklingen i Kina. Bilden på hans team ger väl också rätt god info…

Men oavsett vad gör det väl inte bilen bättre eller sämre.
Detta gäller ju plattformen SEA. Dvs det Volvo EX30, Zeekr 001, X, 007, 7X, PS4 mfl bygger på.
Modellspecifika anpassningar/design etc har garanterat utvecklats av andra team.
Artikeln är väl inte alls tydlig? Det nämns Kent, en svensk kollega och 1000 ingenjörer. Hur många som var från Kina eller inte går inte att utläsa?

CEVT i Göteborg är djupt involverade i alla bilmärken som Geely har. SEA-plattformen är utvecklad i Kina (av stor andel kineser förmodligen) men en mycket stor handpåläggning och hur mycket av plattformen som ska nyttjas/justeras styrs från CEVT av ett okänt antal ingenjörer med troligen varierande härkomst inom de olika bilmärkena.