Re: Zeekr 7X
Postat: 07 feb 2025 16:31
Skulle beställa en juniper, men..... det är bara en väldigt liten facelift av en gammal bil.
Så har beställt en 7X istället.
Så har beställt en 7X istället.
Det finns något i pipeline just för ”EX60”- klassen som jag förstått min handlare. Tyvärr vet jag inte vilken plattform som är aktuell, men koncernen bör ju själva fundera på vad SPA2-plattformen ska användas till och hur den ska framtidssäkras? Jag tror inte Geely lanserat någon annan modell än P3 och EX90 än, frågan är väl om Volvo inte satsat på att använda den även till sin mellanklassare? Men andra lösningar hade naturligtvis varit snabbare ute på marknaden…
EX60 kommer någon gång nästa år och kommer bygga på SPA3. Tror det blir en mycket spännande bil men Volvo vet hur man tar betalt i vårt land så det lär bli klart dyrare än Zeekr 7X.roffe_s skrev: ↑08 feb 2025 13:37Det finns något i pipeline just för ”EX60”- klassen som jag förstått min handlare. Tyvärr vet jag inte vilken plattform som är aktuell, men koncernen bör ju själva fundera på vad SPA2-plattformen ska användas till och hur den ska framtidssäkras? Jag tror inte Geely lanserat någon annan modell än P3 och EX90 än, frågan är väl om Volvo inte satsat på att använda den även till sin mellanklassare? Men andra lösningar hade naturligtvis varit snabbare ute på marknaden…
Tack för info! Jo, jag som många andra tror att Geely har en del att fundera på när det gäller varumärkesprofilering. De plattformar som de använder idag upplever jag, i intern konkurrens och på gott eller ont utvecklade inom respektive dotterbolag. Volvo verkar här rätt comittade till Spa-x för de större modellerna medan Polestar även tagit in fyran som en plattform primärt utvecklad av och för systerföretag.toppo skrev: ↑08 feb 2025 14:21EX60 kommer någon gång nästa år och kommer bygga på SPA3. Tror det blir en mycket spännande bil men Volvo vet hur man tar betalt i vårt land så det lär bli klart dyrare än Zeekr 7X.roffe_s skrev: ↑08 feb 2025 13:37Det finns något i pipeline just för ”EX60”- klassen som jag förstått min handlare. Tyvärr vet jag inte vilken plattform som är aktuell, men koncernen bör ju själva fundera på vad SPA2-plattformen ska användas till och hur den ska framtidssäkras? Jag tror inte Geely lanserat någon annan modell än P3 och EX90 än, frågan är väl om Volvo inte satsat på att använda den även till sin mellanklassare? Men andra lösningar hade naturligtvis varit snabbare ute på marknaden…
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... emiar-2026
Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibeln
Jag menar att SEA-plattformen som denna 7X, 001 som du kör, PS4 mfl bygger på vore tillräckligt bra även för en EX60.roffe_s skrev: ↑08 feb 2025 23:02Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibelnPersonligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.
Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?
Jag vet inte om man kan kalla ID.7 ”värsta premiumvagnen”. Men det är åtminstone VWs största. Den delar plattform med ID.3 och ID.4 åtminstone. Så det är väl det närmsta jag kan komma på.roffe_s skrev: ↑08 feb 2025 23:02Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibelnPersonligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.
Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?
Mmm, det ligger relativt nära. Å andra sidan ligger väl EX90/Polestar 3 ett snäpp över ID.7 tänker jag? Nåja, tror personligen inte vi kommer att se Geelys varumärkesstrategi på något tydligare vis förrän nästa generations plattformarXyborg skrev: ↑09 feb 2025 09:28Jag vet inte om man kan kalla ID.7 ”värsta premiumvagnen”. Men det är åtminstone VWs största. Den delar plattform med ID.3 och ID.4 åtminstone. Så det är väl det närmsta jag kan komma på.roffe_s skrev: ↑08 feb 2025 23:02Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibelnPersonligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.
Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?![]()
Det har Du rätt i och kanske hade det blivit så om Volvo förutsett förseningarna med sin egen plattform? Men jag upplever det som att de just nu är rätt trogna sin egen plattform och utvecklingen av den. Om än den kostat några år när det gäller lansering av nya modeller.manneson skrev: ↑09 feb 2025 09:18Jag menar att SEA-plattformen som denna 7X, 001 som du kör, PS4 mfl bygger på vore tillräckligt bra även för en EX60.roffe_s skrev: ↑08 feb 2025 23:02Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibelnPersonligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.
Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?
De behöver en mellan SUV omgående som är konkurrenskraftig och inte kostar en förmögenhet.
Det var ju t.o.m. en svensk som ledde utvecklingen av den(även om han bokstavligen hade 1000 kineser vid sin sida, finns en wiki om det)
Kan du posta länken?manneson skrev: ↑09 feb 2025 09:18Jag menar att SEA-plattformen som denna 7X, 001 som du kör, PS4 mfl bygger på vore tillräckligt bra även för en EX60.roffe_s skrev: ↑08 feb 2025 23:02Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibelnPersonligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.
Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?
De behöver en mellan SUV omgående som är konkurrenskraftig och inte kostar en förmögenhet.
Det var ju t.o.m. en svensk som ledde utvecklingen av den(även om han bokstavligen hade 1000 kineser vid sin sida, finns en wiki om det)
https://carup.se/saab-veteran-bakom-vol ... lar-tesla/Sportbilsentusiasten skrev: ↑12 feb 2025 05:52Kan du posta länken?manneson skrev: ↑09 feb 2025 09:18Jag menar att SEA-plattformen som denna 7X, 001 som du kör, PS4 mfl bygger på vore tillräckligt bra även för en EX60.roffe_s skrev: ↑08 feb 2025 23:02Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibelnPersonligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.
Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?
De behöver en mellan SUV omgående som är konkurrenskraftig och inte kostar en förmögenhet.
Det var ju t.o.m. en svensk som ledde utvecklingen av den(även om han bokstavligen hade 1000 kineser vid sin sida, finns en wiki om det)
Har utan framgång letat…
Om man ska vara petig står det bara att en svensk flyttade till Kina för att därifrån leda arbetet med plattformen. Det står vad jag kan se inget om vart de 1000 ingenjörerna som utfört arbetet bor. Med informationen i artikeln som utgångspunkt så skulle de kunna bo i Sverige eller i Kina, eller både och.Force-Walker skrev: ↑12 feb 2025 08:19https://carup.se/saab-veteran-bakom-vol ... lar-tesla/Sportbilsentusiasten skrev: ↑12 feb 2025 05:52Kan du posta länken?manneson skrev: ↑09 feb 2025 09:18Jag menar att SEA-plattformen som denna 7X, 001 som du kör, PS4 mfl bygger på vore tillräckligt bra även för en EX60.roffe_s skrev: ↑08 feb 2025 23:02Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibelnPersonligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.
Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?
De behöver en mellan SUV omgående som är konkurrenskraftig och inte kostar en förmögenhet.
Det var ju t.o.m. en svensk som ledde utvecklingen av den(även om han bokstavligen hade 1000 kineser vid sin sida, finns en wiki om det)
Har utan framgång letat…
Här är artikeln. Mycket intressant IMO.Sportbilsentusiasten skrev: ↑12 feb 2025 05:52Kan du posta länken?manneson skrev: ↑09 feb 2025 09:18Jag menar att SEA-plattformen som denna 7X, 001 som du kör, PS4 mfl bygger på vore tillräckligt bra även för en EX60.roffe_s skrev: ↑08 feb 2025 23:02Men nu läser Du väl av världen som en viss potentat läser bibelnPersonligen tror jag nog Volvo är mån om sitt varumärke och mig veterligen har väl inget annat varumärke samma plattform från minsta minstingen upp till värsta premiumvagnen? Inte Tesla, inte någon av tyskarna, ja inget annat fabrikat över huvud taget.
Så hur tänker Du om Du förväntar Dig att just Volvo skulle vandra den vägen?
De behöver en mellan SUV omgående som är konkurrenskraftig och inte kostar en förmögenhet.
Det var ju t.o.m. en svensk som ledde utvecklingen av den(även om han bokstavligen hade 1000 kineser vid sin sida, finns en wiki om det)
Har utan framgång letat…
Tycker artikeln var rätt tydlig där.Sportbilsentusiasten skrev: ↑12 feb 2025 10:23Tack alla er som svarat, uppskattas!
Någon som har fakta.
De 1000 pers, finns de bara i Kina och isåfall, vad gör de i CEVT på Lindholmen Göteborg?
Dvs var togs plattformen fram, Kina - eller Kina och Lindholmen...
Var togs EX30 fram, Kina och/eller Lindholmen? Var den baserad på en plattform framtagen i Kina och/eller Lindholmen...
Och motsvarade Zeekr, vad gäller för den?
Artikeln är väl inte alls tydlig? Det nämns Kent, en svensk kollega och 1000 ingenjörer. Hur många som var från Kina eller inte går inte att utläsa?manneson skrev: ↑12 feb 2025 10:26Tycker artikeln var rätt tydlig där.Sportbilsentusiasten skrev: ↑12 feb 2025 10:23Tack alla er som svarat, uppskattas!
Någon som har fakta.
De 1000 pers, finns de bara i Kina och isåfall, vad gör de i CEVT på Lindholmen Göteborg?
Dvs var togs plattformen fram, Kina - eller Kina och Lindholmen...
Var togs EX30 fram, Kina och/eller Lindholmen? Var den baserad på en plattform framtagen i Kina och/eller Lindholmen...
Och motsvarade Zeekr, vad gäller för den?
Kent hade en gammal medhjälpare från Saab. I övrigt var hans team från Kina. Och han bodde och drev utvecklingen i Kina. Bilden på hans team ger väl också rätt god info…
Men oavsett vad gör det väl inte bilen bättre eller sämre.
Detta gäller ju plattformen SEA. Dvs det Volvo EX30, Zeekr 001, X, 007, 7X, PS4 mfl bygger på.
Modellspecifika anpassningar/design etc har garanterat utvecklats av andra team.