Sida 3 av 4

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 13 sep 2024 11:35
av Newgusa
CrazyGang skrev: 13 sep 2024 11:26
Jjkalla skrev: 13 sep 2024 07:38
Kanske inte riktigt hör till tråden, men Carla köper inte in Model Y längre, pga osäkra marknadspriser. Inbyten går bra men värdering är riktigt låg…
Stämmer inte. Fick bud på min MY RWD i veckan.

Dock 390k så valde att inte sälja just nu.
Strålande👌

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 13 sep 2024 14:12
av Imolarot
mattiasclaesson skrev: 13 sep 2024 11:21
Imolarot skrev: 12 sep 2024 15:29
Arn skrev: 12 sep 2024 15:07
Märkligt att folk lämnar in trasiga bilar till försäljning utan att reparera den först men jag kan samtidigt förstå eftersom Tesla har lång väntetid på sina skadeverkstäder.

Antar att tilläggsförsäkringar med självriskreducering inte gäller i detta fall när skadan är vållad av säljaren
Har dom? Fick tid samma vecka i Göteborg.
Ja det har ju varit bekymmersamt pga blokaden från facket.
Men det har väl blivit bättre nu på sistonde.

Det tog minst ett par månader, anmälde före sommaren och fixades för några veckor för vår bil.
OK, har fixat två parkeringsskador efter att folk kört på min parkerade bil. Detta var efter facket släppte blockaden för försäkringsskador i maj. Ena gången vill de ha bilen dagen efter och andra gången inom drygt en vecka. Och detta var skador som behövda ersätta lite delar samt lack.

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 14 sep 2024 22:58
av Jjkalla
Jaegaern skrev: 13 sep 2024 09:11
Newgusa skrev: 13 sep 2024 07:53
Jjkalla skrev: 13 sep 2024 07:38
Kanske inte riktigt hör till tråden, men Carla köper inte in Model Y längre, pga osäkra marknadspriser. Inbyten går bra men värdering är riktigt låg…
Hör absolut till tråden. Om dom inte ens tar in en MY säger det en hel del om oron många sitter på vad gäller andrahandsvärdet. Gärna källa på det bara tack.
Detta stämmer inte.
Hur stämmer det inte menar du?
IMG_1486.jpeg

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 14 sep 2024 23:00
av Jjkalla
CrazyGang skrev: 13 sep 2024 11:26
Jjkalla skrev: 13 sep 2024 07:38
Kanske inte riktigt hör till tråden, men Carla köper inte in Model Y längre, pga osäkra marknadspriser. Inbyten går bra men värdering är riktigt låg…
Stämmer inte. Fick bud på min MY RWD i veckan.

Dock 390k så valde att inte sälja just nu.
Torsdags inträdde inköpsstoppet enl ”säljarna” på Carla.

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 15 sep 2024 08:26
av Vindens
Jjkalla skrev: 14 sep 2024 23:00
CrazyGang skrev: 13 sep 2024 11:26
Jjkalla skrev: 13 sep 2024 07:38
Kanske inte riktigt hör till tråden, men Carla köper inte in Model Y längre, pga osäkra marknadspriser. Inbyten går bra men värdering är riktigt låg…
Stämmer inte. Fick bud på min MY RWD i veckan.

Dock 390k så valde att inte sälja just nu.
Torsdags inträdde inköpsstoppet enl ”säljarna” på Carla.
Det kanske handlar om att Carla har historiskt många Y i lager just nu? 17% av alla bilar de har till salu är Y.
Samtidigt tar Carla ofta flera veckor (eller några månader stundtals) från att en bil köps in till att den saluförs på hemsidan. Det kan helt enkelt vara väldigt många som snart ska dyka upp också.
Givetsvis kan det handla om att Juniper släpps snart och då vill man avvakta och se hur det påverkar priset på äldre.

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 15 sep 2024 09:06
av Carlsson
Tror inte att Juniper har med detta att göra. Bilhandlarna vill bli av med sina lager oavsett. Marknad är sval, reduktionsplikten sänkt och ICE är enklare att räkna hem i en kalkyl för begagnatköpare.

De höga räntorna dödar nog också en hel del bilköp just nu. Nybilsmarknaden är illa ute, elbilsförsäljningen har minskat kraftigt. Många bilhandlare blöder.

De flesta privatpersoner har helt enkelt inte råd att köpa bil för 500 000+ och är inte villiga att lägga 450 på en begagnad elbil. Marknaden är för ny och riskerna upplevs för stora. Vad händer med batteriet efter garatin osv.

Det kommer att bli mycket spännande att följa denna marknad de kommande fem åren. Jag tror vi kommer att få se en del konkurser hos både bilhandlare och eventuellt bilmärken.

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 15 sep 2024 19:59
av Jaegaern
Jjkalla skrev: 14 sep 2024 22:58
Jaegaern skrev: 13 sep 2024 09:11
Newgusa skrev: 13 sep 2024 07:53
Jjkalla skrev: 13 sep 2024 07:38
Kanske inte riktigt hör till tråden, men Carla köper inte in Model Y längre, pga osäkra marknadspriser. Inbyten går bra men värdering är riktigt låg…
Hör absolut till tråden. Om dom inte ens tar in en MY säger det en hel del om oron många sitter på vad gäller andrahandsvärdet. Gärna källa på det bara tack.
Detta stämmer inte.
Hur stämmer det inte menar du?
IMG_1486.jpeg
Nämen, se där. Då måste de börjat neka bilar typ direkt efter min affär blev klar. Skönt att vara tidig på bollen.

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 19 sep 2024 21:29
av Tribeca
Nu var den ute på blocket för 595 tkr, https://www.blocket.se/annons/1401295505

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 20 sep 2024 03:11
av TeslaLeo
Tribeca skrev: 19 sep 2024 21:29
Nu var den ute på blocket för 595 tkr, https://www.blocket.se/annons/1401295505

Spännande annons. Bilen är ”i nyskick” enligt annonsen men har en rejäl buckla bak 😅

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 20 sep 2024 04:58
av Tomsgbg
Tribeca skrev: 19 sep 2024 21:29
Nu var den ute på blocket för 595 tkr, https://www.blocket.se/annons/1401295505

Va gick den för innan?

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 20 sep 2024 07:30
av Carlsson
Tomsgbg skrev: 20 sep 2024 04:58
Tribeca skrev: 19 sep 2024 21:29
Nu var den ute på blocket för 595 tkr, https://www.blocket.se/annons/1401295505

Va gick den för innan?
Hittar den inte på avslutade auktioner, skumt. Men någon i tråden skriver 557. Därtill kommer avgift på typ 8k. 565 totalt.

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 21 sep 2024 18:33
av Airlift
Således, vad blir då det berömda restvärdet när man byter/säljer en 2024MY hösten 2027?
Hur mycket av kontantinsatsen får man tillbaka? 🙄

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 22 sep 2024 07:26
av Lelo_85
Du får nog noll kronor tillbaka av kontantinsatsen. Restvärdet beror ju på hur mycket du kommer köra med bilen med mera. Har du köpte en MY 24 ?

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 22 sep 2024 07:46
av Carlsson
Tänkte precis samma, att kontantinsatsen får man inte tillbaka. Och vad man får när man säljer en tre år gammal Y 2027 kan man bara veta då. Men räkna med 50% så ligger man plus minus 10% kanske.

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 22 sep 2024 09:13
av Airlift
Carlsson skrev: 22 sep 2024 07:46
Tänkte precis samma, att kontantinsatsen får man inte tillbaka. Och vad man får när man säljer en tre år gammal Y 2027 kan man bara veta då. Men räkna med 50% så ligger man plus minus 10% kanske.

Precis så tror jag med och då har en MYP kostat närmre 300kkr på tre år, eller 8000kr/mån enbart i värdeminskning.

Inte superbra, i min värld.

Det ligger i linje med värdeminskning på min nuvarande M3P för övrigt. Nypris 600 och idag på datumen 3år och värde ca 330. (45% värdeminskning på 3år, 1500mil/år, 60kr/mil exkl drift).
Ser inte att det är ekonomiskt fördelaktigt.

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 22 sep 2024 09:47
av TeslaLeo
Airlift skrev: 21 sep 2024 18:33
Således, vad blir då det berömda restvärdet när man byter/säljer en 2024MY hösten 2027?
Hur mycket av kontantinsatsen får man tillbaka? 🙄
Runt 50% lär värdet på en 3 år gammal bil vara.
Kontantinsatsen får du spara tillbaka separat.

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 22 sep 2024 09:48
av TeslaLeo
Airlift skrev: 22 sep 2024 09:13
Carlsson skrev: 22 sep 2024 07:46
Tänkte precis samma, att kontantinsatsen får man inte tillbaka. Och vad man får när man säljer en tre år gammal Y 2027 kan man bara veta då. Men räkna med 50% så ligger man plus minus 10% kanske.

Precis så tror jag med och då har en MYP kostat närmre 300kkr på tre år, eller 8000kr/mån enbart i värdeminskning.

Inte superbra, i min värld.

Det ligger i linje med värdeminskning på min nuvarande M3P för övrigt. Nypris 600 och idag på datumen 3år och värde ca 330. (45% värdeminskning på 3år, 1500mil/år, 60kr/mil exkl drift).
Ser inte att det är ekonomiskt fördelaktigt.
Nej, på tre år är det ingen bra kalkyl.

Vi hade dock vår tidigare bil i tre år och det hade inte varit några problem alls att ha den ytterligare två.

Räkna på 5 år så blir kalkylen en helt annan.

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 22 sep 2024 11:33
av Elix747
Jag räknar ca 45%-50% på tre år. 65-70% på 5 år.
Allt annat är tur, eller otur.
Elbils hype och diss, covid och inflation har vänt upp och ner på marknaden.
Min 3:a har haft samma värdeminskning i kr år 0-3 som år 3-5. Allt pga upp och nervänd marknad. Dvs sämre år 3-5 med större värdeminskning.
Jag tror inte detta blir samma igen. Mer sannolikt tillbaka till normal prisutveckling, men man vet inte.
Idag kostar Volvo XC40 el klart dyrare, EV6 klart mer är Y, BMW 3 hybrid kombi ungefär samma. Priset om tre år kommer ju även bero på hur många andra billiga jämförbara 3 år gamla bilar det finns. Idag är ju alla nya bilar dyra.

Ny bil blir i normalfallet alltid (nästan) dyrt. För Model Y kanske ca 7-9000 i månaden. Bra affär: nej.
Valet finns ju att köra gammal enkel bil. En äldre bil som V50/v60 snål diesel är ju garanterat billigare. Man få helt enkelt välja om var det är värt det jämfört med en äldre bil.
Jag tycker också att det är ekonomisk dåligt, men väljer att ha lyxen (eller vad man vill kalla det) att ha en ny rymlig elbil. Så dyrt: ja, värt det: ja.

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 22 sep 2024 12:57
av Fredrik j
TeslaLeo skrev: 22 sep 2024 09:47
Airlift skrev: 21 sep 2024 18:33
Således, vad blir då det berömda restvärdet när man byter/säljer en 2024MY hösten 2027?
Hur mycket av kontantinsatsen får man tillbaka? 🙄
Runt 50% lär värdet på en 3 år gammal bil vara.
Kontantinsatsen får du spara tillbaka separat.
Ja, lånar man till en bil och amorterar efter Teslas prognos har man förlorat sin kontantinsats. Hade man tänkt att efter tre år köpa en ny behöver man även månadsspara till en ny kontantinsats. Ca 2500kr får man lägga på.

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 22 sep 2024 17:16
av Macgiver6
Elix747
"jag räknar ca 45%-50% på tre år. 65-70% på 5 år. "

Menar du att en MYP för ca 700" är värd ca 245" om 5 år?

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 22 sep 2024 18:50
av Carlsson
Macgiver6 skrev: 22 sep 2024 17:16
Elix747
"jag räknar ca 45%-50% på tre år. 65-70% på 5 år. "

Menar du att en MYP för ca 700" är värd ca 245" om 5 år?
275k

Du får räkna värdeminskningen år för år istället för 70% rakt av på priset.

Årlig värdeminskning på en begagnad bil är i genomsnitt 15% per år. Detta innebär att en bil förlorar ungefär 48% av sitt värde var fjärde år. För helt nya bilar är första årets värdeminskning cirka 25%, vilket leder till en minskning på 46% under de första tre åren.

Därtill kommer utbud och efterfrågan och viss variation beroende på märke och modell. Då Tesla är ett relativt nytt och eftertraktat märke kanske inte utfallet blir exakt enligt kalkyl. Hur det ser ut om fem år är dock omöjligt att veta. Juniper lär påverka. Tesla kanske sänker priset igen. Kanske släpper de en ny modell som tar marknadsandelar från MY. Kanske kommer nån annan tillverkare med en bättre och billigare bil. Vem vet. Därför kalkylerar man värdeminskning enligt ovan och blir glad om bilen är värd mer den dagen man säljer. Det är helt omöjligt att veta vad en MYP är värd om fem år.

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 22 sep 2024 19:12
av mussla
Stämmer det verkligen med värdeminskning 50% på tre år? Det verkar inte gälla för tre år gamla modeller nu.

Om vi tar en model y awd som exempel så kostar den 630 kkr ny nu. I så fall borde det finnas 2021:or för 315 kkr begagnat. Den billigaste på blocket nu begärs det 430 kkr för. Det är en privatannons.

Hur hänger det här ihop?

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 22 sep 2024 19:18
av Fredrik j
mussla skrev: 22 sep 2024 19:12
Stämmer det verkligen med värdeminskning 50% på tre år? Det verkar inte gälla för tre år gamla modeller nu.

Om vi tar en model y awd som exempel så kostar den 630 kkr ny nu. I så fall borde det finnas 2021:or för 315 kkr begagnat. Den billigaste på blocket nu begärs det 430 kkr för. Det är en privatannons.

Hur hänger det här ihop?
Den som köpte en ny model y awd på avbetalning för tre år sedan och valde att amortera ner till det förväntade restvärdet 50% sitter efter 3år med en skuld på 50% av vad bilen kostade som ny. Vad en bil kostar idag påverkar inte restvärdesbekoppet.

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 22 sep 2024 19:30
av mussla
Fredrik j skrev: 22 sep 2024 19:18
mussla skrev: 22 sep 2024 19:12
Stämmer det verkligen med värdeminskning 50% på tre år? Det verkar inte gälla för tre år gamla modeller nu.

Om vi tar en model y awd som exempel så kostar den 630 kkr ny nu. I så fall borde det finnas 2021:or för 315 kkr begagnat. Den billigaste på blocket nu begärs det 430 kkr för. Det är en privatannons.

Hur hänger det här ihop?
Den som köpte en ny model y awd på avbetalning för tre år sedan och valde att amortera ner till det förväntade restvärdet 50% sitter efter 3år med en skuld på 50% av vad bilen kostade som ny. Vad en bil kostar idag påverkar inte restvärdesbekoppet.
Så det vi säger är att en model y AWD kostade ny 2021 860 kkr. Den kan man få för 430 kkr i dag och därmed har den fallit 50%. Är det så ni menar?

Re: Värdeminskning första året stämmer inte???

Postat: 22 sep 2024 20:32
av Carlsson
Carlsson skrev: 22 sep 2024 18:50
Macgiver6 skrev: 22 sep 2024 17:16
Elix747
"jag räknar ca 45%-50% på tre år. 65-70% på 5 år. "

Menar du att en MYP för ca 700" är värd ca 245" om 5 år?
275k

Du får räkna värdeminskningen år för år istället för 70% rakt av på priset.

Årlig värdeminskning på en begagnad bil är i genomsnitt 15% per år. Detta innebär att en bil förlorar ungefär 48% av sitt värde var fjärde år. För helt nya bilar är första årets värdeminskning cirka 25%, vilket leder till en minskning på 46% under de första tre åren.

Därtill kommer utbud och efterfrågan och viss variation beroende på märke och modell. Då Tesla är ett relativt nytt och eftertraktat märke kanske inte utfallet blir exakt enligt kalkyl. Hur det ser ut om fem år är dock omöjligt att veta. Juniper lär påverka. Tesla kanske sänker priset igen. Kanske släpper de en ny modell som tar marknadsandelar från MY. Kanske kommer nån annan tillverkare med en bättre och billigare bil. Vem vet. Därför kalkylerar man värdeminskning enligt ovan och blir glad om bilen är värd mer den dagen man säljer. Det är helt omöjligt att veta vad en MYP är värd om fem år.
Såldes precis en MYP på KVD. För 566 500 https://www.kvd.se/auktioner/225881

Nypris för den va 750 000. Det är alltså nästan 25% ner på typ 1.5 år här. Så inte så långt ifrån vad jag skrev i föregående inlägg.