Saker som irriterar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2024.26

Inlägg av mikebike »

holden skrev: 29 aug 2024 14:36
Det lär ju vara många fler än mikebike som fått sin radar urkopplad, det kanske skulle finnas en mikroskopisk chans om alla dessa förde någon slags grupptalan mot Tesla men att driva ett sådant ärende som enskild person tror jag bara kostar energi. Inte för att jag är jurist, men det kan ju knappast vara olagligt att uppdateringar av mjukvaran släcker ner vissa funktioner, på samma sätt som t.ex Apple nerfar batteriet i IPhone efter viss tid.

Edit: har ingen aning om huruvida det sitter en fysisk radar i vår M3 2022
Apple har ju fått spö för att de försämrat prestanda i gamla telefoner.
Ja, du lär ha en radar i din bil, men den används inte längre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Ok, jag har alltså också en radar som inte används men jag känner mig inte det minsta upprörd. Jag har ju accepterat det faktum att Tesla uppdaterar och ändrar grejer hela tiden. Om man vill veta exakt vad man får är det väl enklast att köpa en bil med de grejer man anser vara obligatoriska utan OTA från någon annan tillverkare? Prissänkningar och andrahandsvärden har ju inget med detta att göra även om det bidrar till ditt allmänna missnöje med bilen.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
m05erili
Teslaägare
Referralkod: ts.la/erik460049

Inlägg av m05erili »

jonasl skrev: 29 aug 2024 09:42
Oreo skrev: 29 aug 2024 09:10
2024.26.8 installeras nu. Förbättringar för automatisk nödbromsning.
Optimist :-)
”Tesla Addresses Autopilot Recall in Europe & Improves Automatic Emergency Braking in Update 2024.26.8”
https://www.notateslaapp.com/news/2217/ ... ate-202426
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
Användarvisningsbild
JonasF1
Teslaägare

Inlägg av JonasF1 »

m05erili skrev:
”Tesla Addresses Autopilot Recall in Europe & Improves Automatic Emergency Braking in Update 2024.26.8”
Har nu kört med 2024.26.8 några dagar.
Upplever förbättring på mindre vägar.
Även sådan utan mittlinje.
Än inga inbromsningar.
Håller tummarna att det fortsätter så. :)
/J

Skickat från min CPH2399 via Tapatalk

Tesla Model 3 LR, AWD, HW3.0, EAP (FSD) sedan 4 Mars 2019.
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

Som ny Model Y-ägare måste jag säga att jag var orolig över avsaknaden av radar samt parkeringssensorer, men det går jättebra. Jag tycker bilen funkar bra hittills utan.
Jag har dessutom lärt mig backa in på parkeringsfickor (som kortare kvinna än medellång svensk man har jag en sk femiantibackningsgen som omöjliggjort snygga backningar vid parkering)!
Får se hur det blir på vintern vid motorvägskörning, men hittills håller bilen bra avstånd vid cruise osv satt till det högsta.
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

JonasF1 skrev: 29 aug 2024 17:57
m05erili skrev:
Har nu kört med 2024.26.8 några dagar.
Upplever förbättring på mindre vägar.
Även sådan utan mittlinje.
Än inga inbromsningar.
Håller tummarna att det fortsätter så. :)
/J

Skickat från min CPH2399 via Tapatalk
Wow!! Coolt ifall sant.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

For Teslas, this was an OTA update that simply adds increased checks on the door pillar cameras, and renders Autopilot features unavailable until the cameras are cleaned or unobstructed
Det här blir intressant ... Mtp på hur små saker som.får kamerorna att säga att dom är blockerade...

Detta kom med 26.7 pga eu reglering
https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

holden skrev: 29 aug 2024 15:55
Ok, jag har alltså också en radar som inte används men jag känner mig inte det minsta upprörd. Jag har ju accepterat det faktum att Tesla uppdaterar och ändrar grejer hela tiden. Om man vill veta exakt vad man får är det väl enklast att köpa en bil med de grejer man anser vara obligatoriska utan OTA från någon annan tillverkare? Prissänkningar och andrahandsvärden har ju inget med detta att göra även om det bidrar till ditt allmänna missnöje med bilen.
Att man uppdaterar nånting är helt ok, men här var det frågan om en nedgradering. Radarn ser i mörker, den ser genom dimma. Det är omöjligt att lyckas göra med kameror - alltså är det frågan om en nedgradering. Teslas radar hade även den fiffiga funktionen att den såg bilen framför bilen framför, genom att den studsade radarsignalerna under framförvarande bil. När uppdateringen/nedgraderingen till vision kom försvann visualiseringen av bilen framför bilen framför, och bilen började även köra närmare framförvarande.

Jag provkörde en Polestar 2 nyligen, det kändes som magi att den reagerade på hastighetsförändringar hos bilen framför innan jag själv noterat dem. Det var (vad som kändes som) hundratals meter framför som den kände av åt båda håll. Teslan är rejält närsynt i jämförelse.

Tesla skyllde på att radarsensorn var av dålig kvalitet och gav en massa dålig indata, men det verkliga skälet måste ha varit att deras programmerare var inkompetenta och inte klarade av att kombinera två olika typer av sensorer.

Kan även tillägga att jag tycker "tesla vision" numer funkar ok, men jag anser att kund som betalat för hårdvaran borde få valmöjligheten att behålla funktionen (så som det idag funkar med parkeringsensorerna).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Dinsdale skrev: 29 aug 2024 20:24
Att man uppdaterar nånting är helt ok, men här var det frågan om en nedgradering. Radarn ser i mörker, den ser genom dimma. Det är omöjligt att lyckas göra med kameror - alltså är det frågan om en nedgradering. Teslas radar hade även den fiffiga funktionen att den såg bilen framför bilen framför, genom att den studsade radarsignalerna under framförvarande bil. När uppdateringen/nedgraderingen till vision kom försvann visualiseringen av bilen framför bilen framför, och bilen började även köra närmare framförvarande.

Jag provkörde en Polestar 2 nyligen, det kändes som magi att den reagerade på hastighetsförändringar hos bilen framför innan jag själv noterat dem. Det var (vad som kändes som) hundratals meter framför som den kände av åt båda håll. Teslan är rejält närsynt i jämförelse.

Tesla skyllde på att radarsensorn var av dålig kvalitet och gav en massa dålig indata, men det verkliga skälet måste ha varit att deras programmerare var inkompetenta och inte klarade av att kombinera två olika typer av sensorer.

Kan även tillägga att jag tycker "tesla vision" numer funkar ok, men jag anser att kund som betalat för hårdvaran borde få valmöjligheten att behålla funktionen (så som det idag funkar med parkeringsensorerna).
Jo, jag minns att det funkade något bättre med första teslan 2020 men någon deal-breaker är det inte. Ska jag verkligen försöka irritera mig på något är det spökbromsningarna som gör att jag använder farthållaren sparsamt och nästan aldrig AP. Tesla Vision är vad det heter, en vision - som jag hoppas slår in om dom får fila på lösningen och samla in data att träna modellerna på tillräckligt länge. Prioriterar man förutsägbarhet går man in med fel förutsättningar helt enkelt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

mikebike skrev: 29 aug 2024 15:30
Freez skrev: 29 aug 2024 14:25
mikebike skrev: 29 aug 2024 11:37
holden skrev: 29 aug 2024 10:49
mikebike skrev: 29 aug 2024 10:36

Jag har alltid Standard inställt, men det hjälper inte ett dugg mot bortkoppling av radar och införandet av pling vid användandet av farthållare! :evil:
Bara en undran i all välmening, varför hänger du kvar vid Tesla som vi alla vet kommer att fortsätta skicka nya OTA som påverkar funktioner på ett icke-förutsägbart sätt? Det är en del av Teslas koncept, like or leave it liksom. Tänk på hälsan!
När jag beställde bilen var alla lyriska över att den blev bättre för varje uppdatering. Nu vet jag att det inte är sant.

Jag har försökt reklamera bilen utan framgång och de senase 10 månaderna har jag avvaktat ARN's beslut.
Nu handlar det bara om att värdeminskningen per år inte skall bli lika våldsam som den skulle ha blivit om jag sålde den tidigare.
Sedan har vi problemet att jag inte kan sälja den till en privatperson utan att berätta hur dåligt den fungerar.
Uppenbarligen fungerar ju min bil sämre än de flesta.
Man upplever saker olika men i mitt fall som haft en MY i över ett år anser jag att den blivit mycket bättre tack vare alla uppdateringar. Allt är inte perfekt men helt klart bästa bilen jag haft under mina +30 år som bilägare. Inte speciellt många bilar som faktiskt blir bättre över tid. Har flera kollegor som kör ID4 som har noll uppdateringar som gör någon skillnad och dessutom kräver dagar av verkstadsbesök. :D

Men är man gravt missnöjd är det väl bättre att skaffa en annan bil.
"över ett år" - så då har du inte upplevt urkopplad radar alltså?
Jag har kört Tesla i snart 4 år och min bil blev mycket sämre för två år sedan. Sälja i förtid p.g.a. Tesla gjort bilen sämre?
Sedan dumpade Tesla dessutom priserna och andrahandsvärdet följde med.

Noll uppdateringar skulle jag gärna ta som alternativ till att bilen blir sämre och vad beträffar dagar av verkstadsbesök tror jag mina Teslor slår de flesta iD-bilar.

Grejen är alltså att jag fick reda på att radarn skulle kopplas ur och SC tog bort min väntande uppdatering, men sedan installerade Mobilservice den i alla fall.
Förstår faktiskt inte hur du kan haka upp dig på detta. Radar är ingen deal breaker om man tittar på helheten. Men är radar det enda som är viktigt, byt till en bil med.

Jag har kört 3700 mil, noll fel och noll verkstadsbesök. Låter som din bil är lite unik. Mina kollegor med ID4:or får ofta besöka verkstaden.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 29 aug 2024 20:58
holden skrev: 29 aug 2024 10:49

Bara en undran i all välmening, varför hänger du kvar vid Tesla som vi alla vet kommer att fortsätta skicka nya OTA som påverkar funktioner på ett icke-förutsägbart sätt? Det är en del av Teslas koncept, like or leave it liksom. Tänk på hälsan!
När jag beställde bilen var alla lyriska över att den blev bättre för varje uppdatering. Nu vet jag att det inte är sant.

Jag har försökt reklamera bilen utan framgång och de senase 10 månaderna har jag avvaktat ARN's beslut.
Nu handlar det bara om att värdeminskningen per år inte skall bli lika våldsam som den skulle ha blivit om jag sålde den tidigare.
Sedan har vi problemet att jag inte kan sälja den till en privatperson utan att berätta hur dåligt den fungerar.
Man upplever saker olika men i mitt fall som haft en MY i över ett år anser jag att den blivit mycket bättre tack vare alla uppdateringar. Allt är inte perfekt men helt klart bästa bilen jag haft under mina +30 år som bilägare. Inte speciellt många bilar som faktiskt blir bättre över tid. Har flera kollegor som kör ID4 som har noll uppdateringar som gör någon skillnad och dessutom kräver dagar av verkstadsbesök. :D

Jag har kört Tesla i snart 4 år och min bil blev mycket sämre för två år sedan. Sälja i förtid p.g.a. Tesla gjort bilen sämre?

Noll uppdateringar skulle jag gärna ta som alternativ till att bilen blir sämre och vad beträffar dagar av verkstadsbesök tror jag mina Teslor slår de flesta iD-bilar.

Grejen är alltså att jag fick reda på att radarn skulle kopplas ur och SC tog bort min väntande uppdatering, men sedan installerade Mobilservice den i alla fall.
Förstår faktiskt inte hur du kan haka upp dig på detta. Radar är ingen deal breaker om man tittar på helheten. Men är radar det enda som är viktigt, byt till en bil med.

Jag har kört 3700 mil, noll fel och noll verkstadsbesök. Låter som din bil är lite unik. Mina kollegor med ID4:or får ofta besöka verkstaden.
Jag skulle inte köpa en bil utan radar eller uss, men då har man ett val.
Nu handlar det om att tillverkaren efter leverans försämrat en funktion.
För mig är det en dealbreaker att ha en fungerande farthållare eftersom jag ofta kör långt. Jag tycker det är rimligt att farthållaren fungerar även i dimma, regn och lätt snöfall. Samt att den håller ett vettigt avstånd till bilen framför.
Fungerande farthållare inbegriper naturligtvis att bilen inte skall spökbromsa, vilket också blivit vanligare.

Du tycker alltså att det är rimligt att jag skall/skulle byta bil i förtid med tillhörande kraftig värdeminskning per mil och år p.g.a. Teslas nedgradering av min bil. Är det mitt fel att bilen blivit sämre?

Min bil har varit på verkstad 1 gång för torkarautomatik, 3 gånger för laddport och fyra gånger för farthållaren.
Unik? Tesla hävdar att det inte finns några hårdvarufel på min bil, alltså skall den vara likadan som alla andra.
20221002_101231.jpg
PS. Här kör jag på AP för att kunna släppa ratten och fotografera, men jag har samma problem med bara farthållare.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

holden skrev: 29 aug 2024 20:45
Dinsdale skrev: 29 aug 2024 20:24

Jo, jag minns att det funkade något bättre med första teslan 2020 men någon deal-breaker är det inte. Ska jag verkligen försöka irritera mig på något är det spökbromsningarna som gör att jag använder farthållaren sparsamt och nästan aldrig AP. Tesla Vision är vad det heter, en vision - som jag hoppas slår in om dom får fila på lösningen och samla in data att träna modellerna på tillräckligt länge. Prioriterar man förutsägbarhet går man in med fel förutsättningar helt enkelt.
Jag använder nästan aldrig AP eftersom min fru inte står ut med ljudet, men jag har massor av spökbromsningar även på farthållaren. Oftast den mjuka fartsänkningen, men de kraftiga har blivit mer frekventa. Två rejäla på väg hem från sommarstugan för tre veckor sedan.

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

> Du tycker alltså att det är rimligt att jag skall/skulle byta bil i förtid med tillhörande kraftig värdeminskning per mil och år p.g.a. Teslas nedgradering av min bil. Är det mitt fel att bilen blivit sämre?

Om Tesla inte hittar några hårdvarufel på din bil, varför skulle den ha en högre värdeminskning än någon annan bil av samma ålder med samma körsträcka?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

holden skrev: 30 aug 2024 08:35
> Du tycker alltså att det är rimligt att jag skall/skulle byta bil i förtid med tillhörande kraftig värdeminskning per mil och år p.g.a. Teslas nedgradering av min bil. Är det mitt fel att bilen blivit sämre?

Om Tesla inte hittar några hårdvarufel på din bil, varför skulle den ha en högre värdeminskning än någon annan bil av samma ålder med samma körsträcka?
Jag omformulerar så att det blir lättare att förstå:
"Du tycker alltså att p.g.a. Teslas nedgradering av min bil är det rimligt att jag skall/skulle byta bil i förtid med tillhörande kraftig värdeminskning per mil och år."

Att de inte hittat några hårdvarufel kan ju bero på att de letat dåligt?

Det handlar alltså inte om värdeminskning kontra andra bilar, det handlar om värdeminskning per år p.g.a. försäljning i förtid.
Jag har nästan alltid köpt tre år gamla bilar och sålt efter tre år, förutom min V70 som jag köpte ny och behöll i tio år.
Planen för min Model Y var att behålla den i sex år.

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev: 30 aug 2024 08:35

Mike kanske menar* att värdeminskningen per år och/eller mil blir större om han byter tidigt jämfört med att behålla bilen längre.
Ingen orimlig synpunkt, tycker jag.
Däremot är det orimligt att Tesla försämrar en funktion som fanns vid köpetillfället. Bilen tillhör inte längre Tesla då köparen övertagit bilen och därmed borde helt enkelt inte Tesla ha rätt (varken i moralisk eller juridisk mening) att göra en ändring av bilen till det sämre. Om Tesla däremot bara lägger till ny funktionalitet, eller förbättrar befintliga funktioner, blir ju inte ägaren av bilen drabbad av en försämring.

Edit:
*) bekräftat i posten ovan.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Sammanfattningsvis då:

Tesla har gått över till Tesla Vision med OTA för samtliga bilar, inklusive min och mikebikes bil - jag, i likhet med ett par hundratusen andra, bryr mig föga men mikebike gör det men vill dock inte sälja bilen för att värdeminskningen, som drabbar alla, inte passar i hans plan. Är Tesla på något sätt involverade i eller ansvariga för vilken plan mikebike har med sitt bilägande? Hade jag vart så kraftigt missnöjd med min bil hade jag inte hängt kvar vid den i sex år och mått så dåligt över det att jag måste gnälla på forumet om det dagligen.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev: 30 aug 2024 09:35
Sammanfattningsvis då:

Tesla har gått över till Tesla Vision med OTA för samtliga bilar, inklusive min och mikebikes bil - jag, i likhet med ett par hundratusen andra, bryr mig föga men mikebike gör det men vill dock inte sälja bilen för att värdeminskningen, som drabbar alla, inte passar i hans plan. Är Tesla på något sätt involverade i eller ansvariga för vilken plan mikebike har med sitt bilägande? Hade jag vart så kraftigt missnöjd med min bil hade jag inte hängt kvar vid den i sex år och mått så dåligt över det att jag måste gnälla på forumet om det dagligen.
Det handlar också om principer. Tesla äger inte bilen. Det gör Mike. Det är hans bil och därmed har Tesla helt enkelt inte rätt att försämra den. Lika lite som Tesla har rätt att försämra min mikrovågsugn har Tesla rätt att försämra Mikes bil. Den principen gäller. Att Tesla tillverkat bilen som Mike har men inte min mikrovågsugn ändrar inte på ägarförhållandena.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

mikebike skrev: 30 aug 2024 07:47

Jag har kört Tesla i snart 4 år och min bil blev mycket sämre för två år sedan.
Så här resonerar min bil (som jag också köpte med radar som kopplades ur). Vad man anser om dåligt väder må variera, men i min värld är himlen blå på denna bild. Innan alla whataboutister kommenterar; nej, det här har jag aldrig sett i någon bil jag ägt tidigare. Inte heller fotograferade jag. Körde till och med 120 GPS-hastighet på 120-sträcka. Och rutan är skinande ren.

Det sker ofta, och jag gör buggrapport varje gång (håller inne bilikonen några sekunder)
IMG_3788.jpeg
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Är det otänkbart att vi startar en tråd om allmänna diskussioner om OTA och om det är tråkigt att radarn försvann osv. och så har vi den här tråden för konkreta kommentarer om aktuella uppdateringar?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Niklas Z skrev: 30 aug 2024 09:45
Sammanfattningsvis då:

Det handlar också om principer. Tesla äger inte bilen. Det gör Mike. Det är hans bil och därmed har Tesla helt enkelt inte rätt att försämra den. Lika lite som Tesla har rätt att försämra min mikrovågsugn har Tesla rätt att försämra Mikes bil. Den principen gäller. Att Tesla tillverkat bilen som Mike har men inte min mikrovågsugn ändrar inte på ägarförhållandena.
Så då borde varje OTA föregås av en omröstning bland samtliga Tesla-ägare huruvida den föreslagna ändringen är till det bättre eller sämre. En vacker princip, tyvärr ogenomförbar.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev: 30 aug 2024 10:07
Så då borde varje OTA föregås av en omröstning bland samtliga Tesla-ägare huruvida den föreslagna ändringen är till det bättre eller sämre. En vacker princip, tyvärr ogenomförbar.
Ja, Tesla borde inte göra OTA utan att den enskilda ägaren gett tillåtelse. Någon omröstning är inte meningsfullt att hålla. När det gäller radarn hade Tesla kunnat göra det valbart.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

xms67 skrev: 30 aug 2024 09:54
Är det otänkbart att vi startar en tråd om allmänna diskussioner om OTA och om det är tråkigt att radarn försvann osv. och så har vi den här tråden för konkreta kommentarer om aktuella uppdateringar?
Bra förslag.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Freez skrev: 29 aug 2024 20:58

Jag skulle inte köpa en bil utan radar eller uss, men då har man ett val.
Nu handlar det om att tillverkaren efter leverans försämrat en funktion.
För mig är det en dealbreaker att ha en fungerande farthållare eftersom jag ofta kör långt. Jag tycker det är rimligt att farthållaren fungerar även i dimma, regn och lätt snöfall. Samt att den håller ett vettigt avstånd till bilen framför.
Fungerande farthållare inbegriper naturligtvis att bilen inte skall spökbromsa, vilket också blivit vanligare.

Du tycker alltså att det är rimligt att jag skall/skulle byta bil i förtid med tillhörande kraftig värdeminskning per mil och år p.g.a. Teslas nedgradering av min bil. Är det mitt fel att bilen blivit sämre?

Min bil har varit på verkstad 1 gång för torkarautomatik, 3 gånger för laddport och fyra gånger för farthållaren.
Unik? Tesla hävdar att det inte finns några hårdvarufel på min bil, alltså skall den vara likadan som alla andra.

20221002_101231.jpg
PS. Här kör jag på AP för att kunna släppa ratten och fotografera, men jag har samma problem med bara farthållare.
Bilen har inte blivit sämre men du verkar ha en förväntan på hur bilen ska fungera som aldrig kommer infrias och eftersom du inte accepterar förändringen från radar till vision är det väl bättre att byta bil så du blir nöjd. Som jag sagt tidigare är Teslan som helhet en grym bil den bästa jag har haft, men den är inte felfri men vilken bil är det? Mina senaste helt nya bilar från VW, Volvo, BMW har alla haft sina egenheter tom spökbromsningar ibland.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

themax skrev: 30 aug 2024 09:47

Jag har kört Tesla i snart 4 år och min bil blev mycket sämre för två år sedan.
Så här resonerar min bil (som jag också köpte med radar som kopplades ur). Vad man anser om dåligt väder må variera, men i min värld är himlen blå på denna bild. Innan alla whataboutister kommenterar; nej, det här har jag aldrig sett i någon bil jag ägt tidigare. Inte heller fotograferade jag. Körde till och med 120 GPS-hastighet på 120-sträcka. Och rutan är skinande ren.

Det sker ofta, och jag gör buggrapport varje gång (håller inne bilikonen några sekunder)

IMG_3788.jpeg
Den skylten har jag inte fått upp någonsin! :D

Jag får bara upp att hastigheten begränsats eller att farthållare/AP är otillgänglig.

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

holden skrev: 30 aug 2024 10:07
Niklas Z skrev: 30 aug 2024 09:45
Sammanfattningsvis då:

Nej, men man borde kunna avstå uppdateringar.
Sedan är det väl självklart att utrustning inte skall deaktiveras utan ägarens medgivande.
Nästa steg är nog parkeringssensorerna, men sen?
Är det ok att subwoofern kopplas ur eftersom ljudet är nästan lika bra utan? Eller att värmesitsarna bak avaktiveras eftersom statistik visar att de sällan används?
Und so weiter.

Skriv svar