Freez skrev: ↑29 aug 2024 20:58
mikebike skrev: ↑29 aug 2024 15:30
Freez skrev: ↑29 aug 2024 14:25
mikebike skrev: ↑29 aug 2024 11:37
holden skrev: ↑29 aug 2024 10:49
Bara en undran i all välmening, varför hänger du kvar vid Tesla som vi alla vet kommer att fortsätta skicka nya OTA som påverkar funktioner på ett icke-förutsägbart sätt? Det är en del av Teslas koncept, like or leave it liksom. Tänk på hälsan!
När jag beställde bilen var alla lyriska över att den blev bättre för varje uppdatering. Nu vet jag att det inte är sant.
Jag har försökt reklamera bilen utan framgång och de senase 10 månaderna har jag avvaktat ARN's beslut.
Nu handlar det bara om att värdeminskningen per år inte skall bli lika våldsam som den skulle ha blivit om jag sålde den tidigare.
Sedan har vi problemet att jag inte kan sälja den till en privatperson utan att berätta hur dåligt den fungerar.
Uppenbarligen fungerar ju min bil sämre än de flesta.
Man upplever saker olika men i mitt fall som haft en MY i över ett år anser jag att den blivit mycket bättre tack vare alla uppdateringar. Allt är inte perfekt men helt klart bästa bilen jag haft under mina +30 år som bilägare. Inte speciellt många bilar som faktiskt blir bättre över tid. Har flera kollegor som kör ID4 som har noll uppdateringar som gör någon skillnad och dessutom kräver dagar av verkstadsbesök.
Men är man gravt missnöjd är det väl bättre att skaffa en annan bil.
"över ett år" - så då har du inte upplevt urkopplad radar alltså?
Jag har kört Tesla i snart 4 år och min bil blev mycket sämre för två år sedan. Sälja i förtid p.g.a. Tesla gjort bilen sämre?
Sedan dumpade Tesla dessutom priserna och andrahandsvärdet följde med.
Noll uppdateringar skulle jag gärna ta som alternativ till att bilen blir sämre och vad beträffar dagar av verkstadsbesök tror jag mina Teslor slår de flesta iD-bilar.
Grejen är alltså att jag fick reda på att radarn skulle kopplas ur och SC tog bort min väntande uppdatering, men sedan installerade Mobilservice den i alla fall.
Förstår faktiskt inte hur du kan haka upp dig på detta. Radar är ingen deal breaker om man tittar på helheten. Men är radar det enda som är viktigt, byt till en bil med.
Jag har kört 3700 mil, noll fel och noll verkstadsbesök. Låter som din bil är lite unik. Mina kollegor med ID4:or får ofta besöka verkstaden.
Jag skulle inte köpa en bil utan radar eller uss, men då har man ett val.
Nu handlar det om att tillverkaren efter leverans försämrat en funktion.
För mig är det en dealbreaker att ha en fungerande farthållare eftersom jag ofta kör långt. Jag tycker det är rimligt att farthållaren fungerar även i dimma, regn och lätt snöfall. Samt att den håller ett vettigt avstånd till bilen framför.
Fungerande farthållare inbegriper naturligtvis att bilen inte skall spökbromsa, vilket också blivit vanligare.
Du tycker alltså att det är rimligt att jag skall/skulle byta bil i förtid med tillhörande kraftig värdeminskning per mil och år p.g.a. Teslas nedgradering av min bil. Är det mitt fel att bilen blivit sämre?
Min bil har varit på verkstad 1 gång för torkarautomatik, 3 gånger för laddport och fyra gånger för farthållaren.
Unik? Tesla hävdar att det inte finns några hårdvarufel på min bil, alltså skall den vara likadan som alla andra.
PS. Här kör jag på AP för att kunna släppa ratten och fotografera, men jag har samma problem med bara farthållare.