Jag har en EQB, och kört 2000mil med den. Inte en enda spökbromsning, adaptiva farthållaren håller avståndet till framförvarande bil mycket bra. Ligger mitt i filen, den vill inte köra själv någon längre tid, ca 10 sekunder, innan det kommer ett meddelande om att man ska ”ratta bilen”.Sportbilsentusiasten skrev: ↑14 aug 2024 21:03Tack till värdefull imput i tråden!
Hur funkar FAT etron, iX, EQE/S avseende detta?
Har en MB E-klass 2018 som jag tycker löser filhållning, köra själv, adaptiv farthållare (självkörarpaketet) harmoniskt, mjukt och fint.
Då vill man inte byta till elbil o få något sämre.
Hastighetsanpassningen vid sänkning från exempelvis 100 till 80 tycker jag sker lite för sent. Börjar sänka hastigheten precis när bilen passerar skylten, med andra ord - lite för sent. Om det står en skylt att hastigheten sänks om 200 meter så börjar bilen sänka redan då, så då är det lite för tidigt.

Allt detta sköter bilen mycket mjukt och fint. Helnöjd med hur min bil sköter allt detta, helt enkelt.
Om man kör fortare än 65 km/h (tror jag det är) och styr bilen på filmarkeringen så bromsar bilen med ena sidan för att styra bilen mot mitten på filen man ligger i. Samtidigt får man en vibration i ratten och ett pulserande ljud från vad jag gissar är ABS enheten. Kändes lite läskigt första gången jag råkade ut för det. Den funktionen är också aktiv om man själv sköter gas och styrning.