Autopilot och hastighetsändringar

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

mikaELbil
elbilist

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Inlägg av mikaELbil »

Sportbilsentusiasten skrev: 14 aug 2024 21:03
Tack till värdefull imput i tråden!
Hur funkar FAT etron, iX, EQE/S avseende detta?
Har en MB E-klass 2018 som jag tycker löser filhållning, köra själv, adaptiv farthållare (självkörarpaketet) harmoniskt, mjukt och fint.
Då vill man inte byta till elbil o få något sämre.
Jag har en EQB, och kört 2000mil med den. Inte en enda spökbromsning, adaptiva farthållaren håller avståndet till framförvarande bil mycket bra. Ligger mitt i filen, den vill inte köra själv någon längre tid, ca 10 sekunder, innan det kommer ett meddelande om att man ska ”ratta bilen”.

Hastighetsanpassningen vid sänkning från exempelvis 100 till 80 tycker jag sker lite för sent. Börjar sänka hastigheten precis när bilen passerar skylten, med andra ord - lite för sent. Om det står en skylt att hastigheten sänks om 200 meter så börjar bilen sänka redan då, så då är det lite för tidigt. :D

Allt detta sköter bilen mycket mjukt och fint. Helnöjd med hur min bil sköter allt detta, helt enkelt.

Om man kör fortare än 65 km/h (tror jag det är) och styr bilen på filmarkeringen så bromsar bilen med ena sidan för att styra bilen mot mitten på filen man ligger i. Samtidigt får man en vibration i ratten och ett pulserande ljud från vad jag gissar är ABS enheten. Kändes lite läskigt första gången jag råkade ut för det. Den funktionen är också aktiv om man själv sköter gas och styrning.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Kör en EQE utan förarassistanspaketet som hyrbil. Den adaptiva farthållaren klarade inte av en situation som min Tesla klarar galant. Två-filig 70 väg i stan som svänger ganska skarpt innan ett trafikljus. Mercan gjorde ingen tillstymmelse tillsatt sänka farten trots att det var rött med stillastående bilar. Här SER Tesla bilarna och bromsar in lungt och försiktigt. Samma med rondeller, mercan skulle nog bränna rakt över medan Tesla bromsar in.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Om man läser hos merca så verkar adaptiv broms assistent bara ingå om man har förarassistenspaketet (låter snålt av mercaa men kanske inte oväntat)
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Har en MB E-klass 2018 som jag tycker löser filhållning, köra själv, adaptiv farthållare (självkörarpaketet) harmoniskt, mjukt och fint.
Jag tror att filkörning och farthållare är mycket bättre hos VW, BMW och Mercedes. Nu har jag inte kört alla senaste elbilarna men om man läser Felix Björklunds biltester i Ny Teknik så anser han att BMW och Mercedes ligger tydligt före Tesla i självkörning.
Användarvisningsbild
mYperformance

Inlägg av mYperformance »

MB EQE erbjuder en kör upplevelse som är jämförbar med din nuvarande E-klass. Det är trots allt en Mercedes, med allt vad det innebär av kvalitet och komfort. En Tesla kan inte riktigt mäta sig när det gäller känslan och anpassningen som en Mercedes erbjuder. Har själv ägt en EQE och kan intyga att det är en fantastisk bil.
Model Y Performance-24
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

EQE: Om man äger en fossilmerca idag så kommer man känna igen sig. Kommer man från en Tesla så är det som att hoppa tillbaka 5år i tiden. Känns lite som min förra Mazda 6.

Nu har jag bara kört en EQE en vecka och utan förarassistanspaket men kan säga att det enda som jag tycker är bättre i denna än min MY är stolarna.

Några exempel
- många tjatar om avsaknad av driverdisplay i Tesla , i EQE blockas 30% inkl hastighetsmätaren av ratten. Detta är såklart personligt men jag kan inte ha stolen längst ned och ratt längst ned.
-3 gånger samma dag har den adaptiva farthållaren inte alls reagerat på stillastående trafik i filen. Tex buss med två bilar bakom i samhälle, trafikljus med stillastående bilar vid vägbygge. Väntade verkligen in i det sista innan jag själv bromsade och JA bilen har aktiv bromsassistans.
-skärmen är väldig oresponsiv jmf teslas. Får ofta trycka flera gånger innan den reagerar.
- instrumentpanelen ger farliga reflektioner från solen och det är irriterande att allt utanför höger fönster hela tiden reflekteras och därmed fladdrar i panelen.
- samma upplösning på backkameran som min förra Mazda från 2017…
-en kamera!!
- utrymme i en så stor bil! Ingen frunk tex och huvudutrymmet för en vuxen i baksätet är väldigt dåligt.

Man sitter bekvämt fram i långa sträckor och bilen går långt men batteriet är ju på 98kWh så det ska den ju. Rätt oinspirerad körning dock.

Nja den här bilen känns inte som en modern elbil. För mig har Tesla kommit mkt längre. I Tesla är ju dessutom allt standard vilket gör väldigt prisvärd.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Oscar11 skrev: 16 aug 2024 14:31
EQE: Om man äger en fossilmerca idag så kommer man känna igen sig. Kommer man från en Tesla så är det som att hoppa tillbaka 5år i tiden. Känns lite som min förra Mazda 6.

Nu har jag bara kört en EQE en vecka och utan förarassistanspaket men kan säga att det enda som jag tycker är bättre i denna än min MY är stolarna.

Några exempel
- många tjatar om avsaknad av driverdisplay i Tesla , i EQE blockas 30% inkl hastighetsmätaren av ratten. Detta är såklart personligt men jag kan inte ha stolen längst ned och ratt längst ned.
-3 gånger samma dag har den adaptiva farthållaren inte alls reagerat på stillastående trafik i filen. Tex buss med två bilar bakom i samhälle, trafikljus med stillastående bilar vid vägbygge. Väntade verkligen in i det sista innan jag själv bromsade och JA bilen har aktiv bromsassistans.
-skärmen är väldig oresponsiv jmf teslas. Får ofta trycka flera gånger innan den reagerar.
- instrumentpanelen ger farliga reflektioner från solen och det är irriterande att allt utanför höger fönster hela tiden reflekteras och därmed fladdrar i panelen.
- samma upplösning på backkameran som min förra Mazda från 2017…
-en kamera!!
- utrymme i en så stor bil! Ingen frunk tex och huvudutrymmet för en vuxen i baksätet är väldigt dåligt.

Man sitter bekvämt fram i långa sträckor och bilen går långt men batteriet är ju på 98kWh så det ska den ju. Rätt oinspirerad körning dock.

Nja den här bilen känns inte som en modern elbil. För mig har Tesla kommit mkt längre. I Tesla är ju dessutom allt standard vilket gör väldigt prisvärd.
Helt klart är Tesla tekniskt sett långt före, men förfining och komfort är de långt efter på.
Enl mig ser det kit car-mässigt ut med en stor skärm med tråkig grafik.
Mer modernt men inte lika premium som MB och BMW.
Gillar att det är trevligt i kupe'n
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

RareEarth skrev: 15 aug 2024 10:44
Jag tror att filkörning och farthållare är mycket bättre hos VW, BMW och Mercedes. Nu har jag inte kört alla senaste elbilarna men om man läser Felix Björklunds biltester i Ny Teknik så anser han att BMW och Mercedes ligger tydligt före Tesla i självkörning.
Beror nog på vad man föredrar iof...
De är bra på olika saker (kört Tesla 3 från 2022, 2023 och Highlinder - Y 2023)
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Tack alla andra som återkopplat.
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

En sak som stör mig, är om man kör autopilot och har en rutt inlagd, men skippar avfarten den tycker man ska ta, då börjar bilen bromsa in kraftigt själv vid avfarten och det här utan eap/fsd

Det är sjukt störande, är det fler än jag som noterat det
Skriv svar