Den här lockar verkligen, suget på Zeekr 7X dog ut helt. Nu har jag istället börjat tråna efter denna när det är bilbytardags 2027 - men det hinner ju såklart komma en del annat nytt innan dess också
Re: Mercedes CLA EV
Postat: 01 maj 2025 00:28
av mikaELbil
Jag hamnade på 690.000kr för en tvåhjulsdriven. Min säljare lovade mig en provkörning så snart dom fick in sin demobil. Måste bestämma mig för nästa bil, då EQBn snart ska tillbaka. Denna gång blir det köp, ingen privatleasing igen, gillar inte att det inte är min bil. Ja, sån är jag.
Re: Mercedes CLA EV
Postat: 01 maj 2025 08:11
av HelectriC
Intressant att CLA inte blivit prisad i Norge än, undrar vad det beror på
Re: Mercedes CLA EV
Postat: 01 maj 2025 20:53
av Force-Walker
Skrivs nu på Twitter att den enbart kommer kunna ladda på 800volts laddare.
Skrivs nu på Twitter att den enbart kommer kunna ladda på 800volts laddare.
Står i den tyska konfiguratorn.
En jävla miss isåfall!
Står ju bara att för att få 320kW måste det vara 800v.
Kan det fortfarande vara så, visst. Men det är att dra väldigt stora växlar av den meningen.
Mit dem Gleichstrom-Ladesystem laden Sie
Ihr Fahrzeug mit bis zu 320 kW an kompatiblen Schnellladesäulen, die mindestens 800-V-Technologie unterstützen
- bspw. IONITY in Europa. Diese liefern den für Ihre Hochvolt-Batterie erforderlichen Gleichstrom und das System stellt in kurzer Zeit eine bestmögliche elektrische
Med likströmsladdningssystemet kan du ladda
Ditt fordon med upp till 320 kW vid kompatibla snabbladdningsstationer som stöder minst 800 V-teknik
- t.ex. IONITY i Europa. Dessa levererar den likström som krävs för ditt högspänningsbatteri och systemet ger snabbt bästa möjliga el
Skrivs nu på Twitter att den enbart kommer kunna ladda på 800volts laddare.
Står i den tyska konfiguratorn.
En jävla miss isåfall!
Jag ser inga större problem med det. Jag har laddat på SuC två gånger under mitt långa elbilsliv och båda gångerna strulade det, så jag undviker dem ändå. I princip alla andra laddare stödjer 800V laddning.
Re: Mercedes CLA EV
Postat: 02 maj 2025 20:26
av SkipperO
Känns som risk för många besvikna elbilsköpare om 800V krävs för snabbladdning. Förr var det typ bara Ionity som erbjöd det, men verkar vara många fler nu. Hittade ingen bra info, så jag gissar dock på att 2/3 av DC-laddarna inte funkar för CLA. insatta elbilister kanske kan ta det, men jobbigt för medel-bilisten. Ta bara artikeln i elbilssiten CarUp som blandar ihop V och kW i när de skriver om CLA.
Synd, och hoppas de Mercedes rättar till det bums.
Känns som risk för många besvikna elbilsköpare om 800V krävs för snabbladdning. Förr var det typ bara Ionity som erbjöd det, men verkar vara många fler nu. Hittade ingen bra info, så jag gissar dock på att 2/3 av DC-laddarna inte funkar för CLA. insatta elbilister kanske kan ta det, men jobbigt för medel-bilisten. Ta bara artikeln i elbilssiten CarUp som blandar ihop V och kW i när de skriver om CLA.
Synd, och hoppas de Mercedes rättar till det bums.
Tvärtom, nästan alla laddare utom Teslas är 800v.
Vissa kempower klarar bara 400v men inte många som kör med dom.
Känns som risk för många besvikna elbilsköpare om 800V krävs för snabbladdning. Förr var det typ bara Ionity som erbjöd det, men verkar vara många fler nu. Hittade ingen bra info, så jag gissar dock på att 2/3 av DC-laddarna inte funkar för CLA. insatta elbilister kanske kan ta det, men jobbigt för medel-bilisten. Ta bara artikeln i elbilssiten CarUp som blandar ihop V och kW i när de skriver om CLA.
Synd, och hoppas de Mercedes rättar till det bums.
Tvärtom, nästan alla laddare utom Teslas är 800v.
Vissa kempower klarar bara 400v men inte många som kör med dom.
Känns som risk för många besvikna elbilsköpare om 800V krävs för snabbladdning. Förr var det typ bara Ionity som erbjöd det, men verkar vara många fler nu. Hittade ingen bra info, så jag gissar dock på att 2/3 av DC-laddarna inte funkar för CLA. insatta elbilister kanske kan ta det, men jobbigt för medel-bilisten. Ta bara artikeln i elbilssiten CarUp som blandar ihop V och kW i när de skriver om CLA.
Synd, och hoppas de Mercedes rättar till det bums.
Mmm eller hur?
Finns gott om 800V-laddare i Svearike.
Re: Mercedes CLA EV
Postat: 15 jul 2025 09:32
av ObscureEconomist
Gott om laddare I söder. I norr är det många 150 kw laddare vilket duger I hastighet men funkar det inte alls med nya Mercedes blir det jobbigt.
Annars ser nya CLA intressant ut ändå
Re: Mercedes CLA EV
Postat: 15 jul 2025 09:44
av PLA
Även i norr är det inget problem längre, nästan alla nyare DC laddare går på 800V.
Håller med, bilen ser verkligen intressant ut. Jag vågar knappast att kolla på riktigt
/Peter
Re: Mercedes CLA EV
Postat: 15 jul 2025 16:03
av manneson
Är det någon som beställt en CLA?
Priset är ju inte direkt lågt och instrumentbrädan är apful. Men i övrigt verkar det väl vara en skaplig bil.
Re: Mercedes CLA EV
Postat: 15 jul 2025 17:31
av pgsbogen
Från Mercedes hemsida:
Observera att laddning vid laddstolpar med 400V-teknologi inte är möjligt, och dessa visas därför inte i navigationen. För beställningar från våren 2026 kommer en konverterare att finnas tillgänglig, vilket möjliggör laddning vid både 400V- och 800V-laddningsstationer
Är det någon som beställt en CLA?
Priset är ju inte direkt lågt och instrumentbrädan är apful. Men i övrigt verkar det väl vara en skaplig bil.
Har inte suttit i en CLA, men vad är det du inte gillar med instrumentbrädan? Tycker det är en hel klassisk cockpit-inspiration à la Saab i den designen. Fast i typ ~20 år mer modern tappning. Utifrån bilder och video föredrar jag helt klart den instrumentbrädan med instrumentering bakom ratten och HUD (väl?) jämfört med den i Model 3…
Tycker dessutom det verkar rätt mkt mer genomtänkt med mysbelysningen under instrumentbrädan istället för ovanpå som i Model 3.
Men hade jag varit Mercas inredningsdesigner hade jag skippat den där 'bron' med mugghållarna från armbågsstödet till instrumentbrädan. Tycker det verkar bli lite väl instängt med den. Och utrymmet under känns inte heller jättepraktiskt…
Men hade jag varit Mercas inredningsdesigner hade jag skippat den där 'bron' med mugghållarna från armbågsstödet till instrumentbrädan. Tycker det verkar bli lite väl instängt med den. Och utrymmet under känns inte heller jättepraktiskt…
Helt enlig. Helst skulle jag se att elbilar slutade ha "kardantunnlar" helt och hållet och hade det öppet mellan främre stolarna som i tidiga Model S.
Är det någon som beställt en CLA?
Priset är ju inte direkt lågt och instrumentbrädan är apful. Men i övrigt verkar det väl vara en skaplig bil.
Har inte suttit i en CLA, men vad är det du inte gillar med instrumentbrädan? Tycker det är en hel klassisk cockpit-inspiration à la Saab i den designen. Fast i typ ~20 år mer modern tappning. Utifrån bilder och video föredrar jag helt klart den instrumentbrädan med instrumentering bakom ratten och HUD (väl?) jämfört med den i Model 3…
Tycker dessutom det verkar rätt mkt mer genomtänkt med mysbelysningen under instrumentbrädan istället för ovanpå som i Model 3.
Men hade jag varit Mercas inredningsdesigner hade jag skippat den där 'bron' med mugghållarna från armbågsstödet till instrumentbrädan. Tycker det verkar bli lite väl instängt med den. Och utrymmet under känns inte heller jättepraktiskt…
Antar att den högra passagerarskärmen är tillval.
Det ser förskräckligt ut med en gigantisk vertikal bräda över hela vindrutan.
Det försämrar ju sikten ut rejält, dessutom hamnar mittenskärmen för lågt.
Är det någon som beställt en CLA?
Priset är ju inte direkt lågt och instrumentbrädan är apful. Men i övrigt verkar det väl vara en skaplig bil.
Har inte suttit i en CLA, men vad är det du inte gillar med instrumentbrädan? Tycker det är en hel klassisk cockpit-inspiration à la Saab i den designen. Fast i typ ~20 år mer modern tappning. Utifrån bilder och video föredrar jag helt klart den instrumentbrädan med instrumentering bakom ratten och HUD (väl?) jämfört med den i Model 3…
Tycker dessutom det verkar rätt mkt mer genomtänkt med mysbelysningen under instrumentbrädan istället för ovanpå som i Model 3.
Men hade jag varit Mercas inredningsdesigner hade jag skippat den där 'bron' med mugghållarna från armbågsstödet till instrumentbrädan. Tycker det verkar bli lite väl instängt med den. Och utrymmet under känns inte heller jättepraktiskt…
Antar att den högra passagerarskärmen är tillval.
Det ser förskräckligt ut med en gigantisk vertikal bräda över hela vindrutan.
Det försämrar ju sikten ut rejält, dessutom hamnar mittenskärmen för lågt.
Hur kan det både försämra sikten och dessutom sitta för lågt ?
Det jag kan ha påpekande kring skärmen är att rak skärm är dåligt ur förarperspektiv. Bättre att ha som exempelvis Audi som har kurvning mot föraren.
Annars är det toppen, ger information utan att störa.
Men Tesla-folket får gärna ta upp det här med ratten igen och hur övre delen täcker mätarna
Är det någon som beställt en CLA?
Priset är ju inte direkt lågt och instrumentbrädan är apful. Men i övrigt verkar det väl vara en skaplig bil.
Har inte suttit i en CLA, men vad är det du inte gillar med instrumentbrädan? Tycker det är en hel klassisk cockpit-inspiration à la Saab i den designen. Fast i typ ~20 år mer modern tappning. Utifrån bilder och video föredrar jag helt klart den instrumentbrädan med instrumentering bakom ratten och HUD (väl?) jämfört med den i Model 3…
Tycker dessutom det verkar rätt mkt mer genomtänkt med mysbelysningen under instrumentbrädan istället för ovanpå som i Model 3.
Men hade jag varit Mercas inredningsdesigner hade jag skippat den där 'bron' med mugghållarna från armbågsstödet till instrumentbrädan. Tycker det verkar bli lite väl instängt med den. Och utrymmet under känns inte heller jättepraktiskt…
Antar att den högra passagerarskärmen är tillval.
Det ser förskräckligt ut med en gigantisk vertikal bräda över hela vindrutan.
Det försämrar ju sikten ut rejält, dessutom hamnar mittenskärmen för lågt.
Hur kan det både försämra sikten och dessutom sitta för lågt ?
Det jag kan ha påpekande kring skärmen är att rak skärm är dåligt ur förarperspektiv. Bättre att ha som exempelvis Audi som har kurvning mot föraren.
Annars är det toppen, ger information utan att störa.
Men Tesla-folket får gärna ta upp det här med ratten igen och hur övre delen täcker mätarna
Det är väl rätt uppenbart. Eftersom hela instrumentbrädan är jämnhög måste de kompromissa, och det blir en usel kompromiss.
Med det sagt är ju alla olika. Vissa gillar att sitta inbäddade och titta ut genom små rutor. Andra föredrar maximal sikt ut.
Är det någon som beställt en CLA?
Priset är ju inte direkt lågt och instrumentbrädan är apful. Men i övrigt verkar det väl vara en skaplig bil.
Har inte suttit i en CLA, men vad är det du inte gillar med instrumentbrädan? Tycker det är en hel klassisk cockpit-inspiration à la Saab i den designen. Fast i typ ~20 år mer modern tappning. Utifrån bilder och video föredrar jag helt klart den instrumentbrädan med instrumentering bakom ratten och HUD (väl?) jämfört med den i Model 3…
Tycker dessutom det verkar rätt mkt mer genomtänkt med mysbelysningen under instrumentbrädan istället för ovanpå som i Model 3.
Men hade jag varit Mercas inredningsdesigner hade jag skippat den där 'bron' med mugghållarna från armbågsstödet till instrumentbrädan. Tycker det verkar bli lite väl instängt med den. Och utrymmet under känns inte heller jättepraktiskt…
Antar att den högra passagerarskärmen är tillval.
Det ser förskräckligt ut med en gigantisk vertikal bräda över hela vindrutan.
Det försämrar ju sikten ut rejält, dessutom hamnar mittenskärmen för lågt.
Hur kan det både försämra sikten och dessutom sitta för lågt ?
Det jag kan ha påpekande kring skärmen är att rak skärm är dåligt ur förarperspektiv. Bättre att ha som exempelvis Audi som har kurvning mot föraren.
Annars är det toppen, ger information utan att störa.
Men Tesla-folket får gärna ta upp det här med ratten igen och hur övre delen täcker mätarna
Det är väl rätt uppenbart. Eftersom hela instrumentbrädan är jämnhög måste de kompromissa, och det blir en usel kompromiss.
Med det sagt är ju alla olika. Vissa gillar att sitta inbäddade och titta ut genom små rutor. Andra föredrar maximal sikt ut.
Nej det är inte uppenbart. Och du svarade inte heller. HUR KAN DET FÖRSÄMRA SIKTEN OCH ÄNDÅ SITTA FÖR LÅGT ?! och vad är det som kompromissas genom en jämnhög instrumentbräda ?