Första stopp i Gränna för min del. 18 procent kvar. Planen var Ödeshög, men regnet fick mig att tveka. Vill helst ligga runt 10 procent. Annars laddar min bil segt i början.
Gränna levererade dock med peak på 134. Mycket bättre än Ödeshög förra året. Upp till 49 procent på 13 minuter.
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2024 17:44
av MrRun
Nu kör nog Henric på "reserven" för att ta sig till laddning med Ioniq 5:an. 95 på 120-väg. Förvånad att han klarat sig så här långt måste jag säga.
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2024 18:17
av taliz
Ser att jojje tagit ledningen nu. Vill inte jinxa det men det är väl så här det sett ut tidigare år.
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2024 18:24
av Sportbilsentusiasten
”Heja hejja” önskar vi från läktarplats
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2024 18:29
av Laddvin
Första stoppet för vår NIO ET5 blev inte helt otippat Nio Power Swap Station i Mantorp.
Tyvärr hade vi precis som förra året tekniskt strul i just Mantorp... Denna gången var det dock mindre tidskrävande. 8 minuter stopp i år istället för 17 minuter förra året.
Tydligen använder NIO ett sämre mobilnätverk för att kommunicera mellan bil och station vilket gjorde att det stod och buffrade en stund denna gången. Igår funkade det perfekt för mig på 5 minuter.
Tydligen jobbar de på att byta till Telia så ska det förhoppningsvis funka bättre sen.
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2024 18:34
av Nect
Hoppas ingen tar E4:an förbi Nyköping. Tydligen kaos där med långa köer där bilar väntat i timmar
Första stoppet för vår NIO ET5 blev inte helt otippat Nio Power Swap Station i Mantorp.
Tyvärr hade vi precis som förra året tekniskt strul i just Mantorp... Denna gången var det dock mindre tidskrävande. 8 minuter stopp i år istället för 17 minuter förra året.
Tydligen använder NIO ett sämre mobilnätverk för att kommunicera mellan bil och station vilket gjorde att det stod och buffrade en stund denna gången. Igår funkade det perfekt för mig på 5 minuter.
Tydligen jobbar de på att byta till Telia så ska det förhoppningsvis funka bättre sen.
Hoppas ingen tar E4:an förbi Nyköping. Tydligen kaos där med långa köer där bilar väntat i timmar
Även norrgående? Mina svärföräldrar som envisas med att inte köra någon navigation satt fast i södergående i flera timmar idag.
Ingen aning, stod på Aftonbladet att de byter beläggning (asfalt). Och gör de lika som mellan Gävle - Uppsala så stänger de av ena körbanan så att både södergående - norrgående åker på samma körbana. Men kanske är som du säger enbart södergående som är påverkat?
Hursomhelst så har Trafikverket backat nu och ska ändra till nattarbete...Ibland funderar man på hur de tänker när jobb planeras in.
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2024 19:00
av Niklas Z
Nu regnar det riktigt rejält. Det blir nog tidigare laddstopp.
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2024 19:18
av G-Johansson
Robin i sin X gör sitt första laddstopp i Örebro. Det är långt när det dessutom regnat
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2024 19:18
av Robin_j
Rullar på bra ändå tycker jag vet inte hur men 50 mil vart första stoppet....
Hoppas ingen tar E4:an förbi Nyköping. Tydligen kaos där med långa köer där bilar väntat i timmar
Även norrgående? Mina svärföräldrar som envisas med att inte köra någon navigation satt fast i södergående i flera timmar idag.
Ingen aning, stod på Aftonbladet att de byter beläggning (asfalt). Och gör de lika som mellan Gävle - Uppsala så stänger de av ena körbanan så att både södergående - norrgående åker på samma körbana. Men kanske är som du säger enbart södergående som är påverkat?
Hursomhelst så har Trafikverket backat nu och ska ändra till nattarbete...Ibland funderar man på hur de tänker när jobb planeras in.
Det stängde av södergående och ledde om trafiken på en annan väg, dvs de tog inte delar av norrgående i anspråk... Men det blir snabbt köer ändå när två filer blir en...
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2024 19:35
av Niklas Z
Regnet vräkte ner. Mellan Norrköping och Nyköping drog bilen över 190 Wh/km
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2024 19:40
av jonasl
Robins livestream havererade och det körs en backup här:
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2024 19:43
av Niklas Z
Har passerat Vagnhärad. Nu torr väg.
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2024 20:25
av Niklas Z
Extremt tråkigt att köra 70 km kilometer per timme genom Stockholm när det är så lite trafik
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2024 20:46
av jonasl
Nu byter Laddvin batteri, undrar om han kommer ut sin ledare (av de som kör via Stockholm) även efter bytet.
Edit: Det gjorde han, med god marginal!
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jul 2024 20:55
av xms67
Skitkul att följa detta. Försökte engagera familjen vid middagsbordet genom att titta på kartan med små pluggar som knappt rör sig. Blev ingen succé..
Nu byter Laddvin batteri, undrar om han kommer ut sin ledare (av de som kör via Stockholm) även efter bytet.
Edit: Det gjorde han, med god marginal!
Kul att se hur olika principer står sig mot varandra, men jag blir snarare mer övertygad om att ”vanlig” snabbladdning är bäst.
Batteribyte ser ju alltså ut att även under tävlingsmässiga förhållanden bara vara marginellt bättre, till kostnaden av att kräva en mångdubbelt dyrare och mer komplicerad infrastruktur.
Batteribyte ser ju alltså ut att även under tävlingsmässiga förhållanden bara vara marginellt bättre, till kostnaden av att kräva en mångdubbelt dyrare och mer komplicerad infrastruktur.
Absolut. Minsta störning med strul eller kö så blir det långsammare. Och för mig som snabbladdar på kanske tio långresor om året dessutom dyrt. De vanligaste resorna är det ett eller två 15 min stopp på för mig, marginell skillnad.
Men för de som är vana vid att tanka förstår jag att det lockar.
Batteribyte ser ju alltså ut att även under tävlingsmässiga förhållanden bara vara marginellt bättre, till kostnaden av att kräva en mångdubbelt dyrare och mer komplicerad infrastruktur.
Det är lite som vätgasmackar... väldigt begränsat antal bilar och sträckor det funkar med.