Laddning 80 %, optimalast laddgräns?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddning 80 %, optimalast laddgräns?

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 13 sep 2024 22:04
Kapaciteten anges som CAC värde på dessa bilar. Jämförde helt enkelt uppgiften om nyvärdet med det som bilen rapporterar nu. Nya hade de 157, min har nu 141/142.
[/quote]

Med vilken laddningsnivå har bilen stått allt som oftast? Har den sedan ny?

Det verkar vara vanligt på äldre S att BMS överskattar batterikapaciteten. Man ser det på hur många som blir stående med slut ström trots att bilen precis innan visade att bilen hade räckvidd kvar. Kanske Roadstern gör lite lika?

Det finns egentligen ingen chans att batteriet klarar att bara tappa 10% med det klassiska sättet att ladda (70-90%) på 13-14år.
Jag kan inte laddinställningar på roadstern, såklart.

Har man haft hög SOC torde kapaciteten vara ~ -15 till -20% back.
Har man haft låg SOC (max 55%) är degraderingen ungefär hälften, så 7-10%.

Min gissning (baseras på ”klassiska” laddmönster) är att batteriet inte är så långt ifrån 20% degradering vilket är ungefär det som är gränsen för att man ska kunna förutsäga vad som händer (och anledningen till att hela batteribranschen räknar 20% degradering som end of life).

Jag skulle vara väldigt försiktig med den bilen.
Lagra med max 55%, försöka låta den stå svalt och inte alls snabbladda (går det ens?)
Även om den skulle stått med låg SOC och har 10% i verkligheten gäller såklart samma sak. Det är ju redan en klenod! 😀
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 14 sep 2024 10:20
Gustafsson skrev: 13 sep 2024 22:04
Kapaciteten anges som CAC värde på dessa bilar. Jämförde helt enkelt uppgiften om nyvärdet med det som bilen rapporterar nu. Nya hade de 157, min har nu 141/142.
Med vilken laddningsnivå har bilen stått allt som oftast? Har den sedan ny?

Det verkar vara vanligt på äldre S att BMS överskattar batterikapaciteten. Man ser det på hur många som blir stående med slut ström trots att bilen precis innan visade att bilen hade räckvidd kvar. Kanske Roadstern gör lite lika?

[/quote]

Man kan ladda Roadstern i fyra lägen, ”storage, standard, range och performance”.
Range motsvarar nog 100% på S och standard knappt 90%. Storage ligger mycket lågt, under 20%. Jag brukar ligga i intervallet 20- 50%, men upp till ca 90 när den ska köras. Den har en äldre kemi vad jag förstår. Ska se vad jag hittar om det.
Efter vad jag sett har min bil lite högre CAC än vad som är vanligt i tex USA. Vet att det finns svenska Roadsters med över 150 CAC fortfarande. Men då har de inte gått långt

Edit:
Older Battery Chemistry: The Tesla Roadster was equipped with an older generation of lithium-ion batteries that used cobalt oxide in the cathode, which is less stable over many charge cycles compared to newer materials like nickel-manganese-cobalt (NMC) or lithium iron phosphate (LFP) used in more recent models.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

deddly skrev: 14 sep 2024 07:13
Fler pratar om att 100% laddning kan till och med skona batterier jämfört med 80% enligt vissa forskningsresultat och det kanske stämmer om man enbart tänker på calendar aging men vi får inte glömma att cycle aging också existerar, även om det har mindre påverkan.
Det är inte riktigt så.

För calendar aging är degraderingen ungefär samma från 70-100%. Man skonar inte batteriet genom att ladda mer. Men det ger absolut ingen akut degradering så att man måste köra direkt man laddat, jämfört med att ladda till 80%.

Bilden på femårsdegraderingen ett par inlägg bak är bra att ha i minne, det är troligen (förhoppningsvis) ändå ingen som tänker ladda till 100% och låta bilen stå så alltid.

Calendar aging är som sagt störst när batteriet är nytt men OPs bil är ju från 2017. Det finns antagligen en brytpunkt där cycle aging tar över, eller förstår jag fel?
Det finns inte riktigt en ”brytpunkt”.

Cyclic aging minskar lite per cykel också, snälla cykler som elbilar normalt gör bildar samma lager av SEI (Solid Electrolyte Intherphase) som huvudsaklig degradering.
Calendar aging avtar exponentiellt med åren, så det är först och främst när bilen är ny att man kan göra verklig skillnad att hålla batteriet under 55%.
Låg SOC (55% eller lägre) halverar degraderingen i kapacitet hela tiden även när bilen är äldre. Det blir mindre skillnad för varje år men fortfarande en halvering.
Långsiktigt vill man inte ha för hög inre resistans och det är samma sak där - låg SOC är bra.

55% Är ju också bra för cycle aging men om vi utgår ifrån ett batteri som laddas till 100% dagligen så borde ett som laddas till 80% dagligen ha mindre cycle aging. Det är därför 80% ofta rekommenderas av tillverkare för daglig körning - skona batteriet från cycle aging som kan vara avgörande när batteriet blir äldre.
Tillverkarrna av bilar låter calendar aging ske. Man accepterar den degraderingen, eftersom det inte går kombinera med bra daglig range ur ett säljperspektiv.

Råden/laddningstipsen är i vart fall för Tesla samma oavsett var bilen används - till 99.9% säkerhet lagda för att man ska se till att minimera antalet reklamationer på trötta batterier under garantitiden, i alla världsdelar bilen säljs i.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 14 sep 2024 10:36

Man kan ladda Roadstern i fyra lägen, ”storage, standard, range och performance”.
Range motsvarar nog 100% på S och standard knappt 90%. Storage ligger mycket lågt, under 20%. Jag brukar ligga i intervallet 20- 50%, men upp till ca 90 när den ska köras. Den har en äldre kemi vad jag förstår. Ska se vad jag hittar om det.
Efter vad jag sett har min bil lite högre CAC än vad som är vanligt i tex USA. Vet att det finns svenska Roadsters med över 150 CAC fortfarande. Men då har de inte gått långt
Lysande!
Hade ingen aning om det med storage.
Det låter ju som om. Det kanske finns en möjlighet till låg degradering, speciellt för de som kört med låg SOC.
Låg temperatur är bra, så i Sverige och speciellt norra Sverige får man dras länge med sina Teslor 😀

100% var lite neddraget på roadstern, i vart fall körde man 4.15V som 100%, precis som flera andra tillverkare gör idag.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar