Här kom rykten/foton på att det skulle komma på 3 bland annat. Tror det är närmre än man tror:
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... h-but-why/
Volvo.
Parkeringssensorer runtom, så tar då även hänsyn till om man snävar vid en stolpe till exempel.
Radar åt sidorna samt bakåt (en på var sida snett riktad) som ser 80 meter bakåt och används även till BLIS. BLIS fungerar för övrigt i alla väder. Snöstorm, ösregn, solsken, skitig bil eller ren bil. ALDRIG falsklarmat eller underlarmat.
Snabbt upphinnande bil bakifrån så larmar den tidigare, då självklart i ytterbackspegeln med en tydlig orange lång grej. Signalerar jag för att byta fil när något är på väg eller är i döda vinkeln så blinkar den frenetiskt och försöker jag svänga över så motar bilen tillbaka mig.
Främre radarn fungerar lika bra i ALLA väder. Den har ALDRIG haft bekymmer, hur moddigt och isig och jäklig bilen än är.
Hur kan det funka så bra?
Den sitter bakom vindrutan tillsammans med kameran (en RACAM).
Och så 360-kamera så man ser allt jäkligt trevligt runtom som extra grädde på moset.
Den använder kanske radarn även för autoparkering, känns det som åtminstone. Men vet inte. Kanske bara är parkeringssensorerna men i så fall är det sjukt bra gjort. Väljer att jag vill pakera (klarar vinkelrät och parallell), kör förbi tomrummet och bilen säger om den hittat en plats man får plats i. Sedan bara följa instruktionerna. Får växla och gasa själv men den rattar snällt in, och i parallellfallet även ut, bilen. Funkar skitbra. Har för mig det är 1,4 x bilens längd (5 meter i detta fall) och jag vet att den snyggt tagit sig in i utymmen jag inte skulle försökt med.
Det märks att bilen är gjord för svenskt klimat. Saker bara mest fungerar helt enkelt.
Bjuder på en parkeringssensor från kring julas efter 47 mils färd i skitväder.
Den är där under. Jag lovar!
Och den fungerade (!). Om än med kortare räckvidd.