Tack för mig Tesla.

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av tesla newbie »

Jag skulle säga att rent funktionalitetsmässigt så har Tesla definitivt brister, eftersom de vägrar att installera hårdvara för 360 kamera och regnsensor t.ex. Så länge bilarna säljer så bra som de gör, så kommer de nog inte installera det heller. Där de ligger före är ju mest på sådana områden som inte "syns". Tänker då på elektronikaritekturen som är mycket avancerad, speciellt i Cybertruck där man har gått över till 48-voltssystem och Ethernet istället för CAN-bus. Tesla gör merparten av alla kontrollenheter själva, vilket gör att de kan uppdatera alla delar av bilen OTA.
Octovalve för värmepumpen med "heat-scavenging" är också något unikt för Tesla och gör det möjligt att ha en stor "frunk" eftersom man slipper råttbot av slangar under "motor"-huven.
Tesla är också en av de få elbilar som inte väger mycket mer än motsvarande ICE-bil. Sedan har man ju hela konceptet med "structural battery pack" och giga-castings som är ett helt nytt sätt att bygga bilar på. Dock är ju detta också "osynligt" för kunden.
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Xyborg »

tesla newbie skrev: 05 feb 2024 10:57
Där de ligger före är ju mest på sådana områden som inte "syns". Tänker då på elektronikaritekturen som är mycket avancerad, speciellt i Cybertruck där man har gått över till 48-voltssystem och Ethernet istället för CAN-bus.
[…]
Octovalve för värmepumpen med "heat-scavenging" är också något unikt för Tesla och gör det möjligt att ha en stor "frunk" eftersom man slipper råttbot av slangar under "motor"-huven.
Varför skulle ethernet, gigacasting och likande spela roll för mitt köpbeslut om det i huvudtaget inte påverkar mig som användare?

Värmepump som återanvänder energi från batteri och motor har även t.ex. Volkswagen ID4 och flera andra bilar.
Frunken
elbilist
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Frunken »

Xyborg skrev: 05 feb 2024 11:20
tesla newbie skrev: 05 feb 2024 10:57
Där de ligger före är ju mest på sådana områden som inte "syns". Tänker då på elektronikaritekturen som är mycket avancerad, speciellt i Cybertruck där man har gått över till 48-voltssystem och Ethernet istället för CAN-bus.
[…]
Octovalve för värmepumpen med "heat-scavenging" är också något unikt för Tesla och gör det möjligt att ha en stor "frunk" eftersom man slipper råttbot av slangar under "motor"-huven.
Varför skulle ethernet, gigacasting och likande spela roll för mitt köpbeslut om det i huvudtaget inte påverkar mig som användare?

Värmepump som återanvänder energi från batteri och motor har även t.ex. Volkswagen ID4 och flera andra bilar.
Det är väl helt galet att Tesla säljer så extremt mycket trots alla brister som en del här ser som dealbreakers.

Jag ser faktiskt fortfarande ingen som riktigt kan konkurrera med Tesla gällande pris/prestanda.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av chaffis75 »

Frunken skrev: 05 feb 2024 11:34
Xyborg skrev: 05 feb 2024 11:20
tesla newbie skrev: 05 feb 2024 10:57
Där de ligger före är ju mest på sådana områden som inte "syns". Tänker då på elektronikaritekturen som är mycket avancerad, speciellt i Cybertruck där man har gått över till 48-voltssystem och Ethernet istället för CAN-bus.
[…]
Octovalve för värmepumpen med "heat-scavenging" är också något unikt för Tesla och gör det möjligt att ha en stor "frunk" eftersom man slipper råttbot av slangar under "motor"-huven.
Varför skulle ethernet, gigacasting och likande spela roll för mitt köpbeslut om det i huvudtaget inte påverkar mig som användare?

Värmepump som återanvänder energi från batteri och motor har även t.ex. Volkswagen ID4 och flera andra bilar.
Det är väl helt galet att Tesla säljer så extremt mycket trots alla brister som en del här ser som dealbreakers.

Jag ser faktiskt fortfarande ingen som riktigt kan konkurrera med Tesla gällande pris/prestanda.
Jag gissar på 3 stora faktorer.

1. Har fortfarande ett gott rykte bland alla som inte läser på tex forum som detta.
2. De är en väldigt billig bil i förhållande till vad för bil man får.
3. Suc nätet, tror långt från alla känner till att de är öppet för vem som. Dock är detta nog en mindre faktor.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av wannabee »

tesla newbie skrev: 05 feb 2024 10:57
Jag skulle säga att rent funktionalitetsmässigt så har Tesla definitivt brister, eftersom de vägrar att installera hårdvara för 360 kamera och regnsensor t.ex. Så länge bilarna säljer så bra som de gör, så kommer de nog inte installera det heller. Där de ligger före är ju mest på sådana områden som inte "syns". Tänker då på elektronikaritekturen som är mycket avancerad, speciellt i Cybertruck där man har gått över till 48-voltssystem och Ethernet istället för CAN-bus. Tesla gör merparten av alla kontrollenheter själva, vilket gör att de kan uppdatera alla delar av bilen OTA.
Octovalve för värmepumpen med "heat-scavenging" är också något unikt för Tesla och gör det möjligt att ha en stor "frunk" eftersom man slipper råttbot av slangar under "motor"-huven.
Tesla är också en av de få elbilar som inte väger mycket mer än motsvarande ICE-bil. Sedan har man ju hela konceptet med "structural battery pack" och giga-castings som är ett helt nytt sätt att bygga bilar på. Dock är ju detta också "osynligt" för kunden.
Håller med om det mesta här ovan.




En Toyota mekaniker som recenserar model Y

Jag är ingenjör och skulle ha svårt för att bortse från hur bilen är konstruerad under höljet och bara tänka på ytan och köregenskaperna och bortse från att Tesla inte kräver att man måste serva den på godkända serviceverkstaden för att garantin ska gälla.

Jag har heller inte något behov av att det sitter en massa knappar överallt, min mobil har tre knappar och skulle inte vilja ha fler än dessa.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Freez »

Frunken skrev: 05 feb 2024 11:34
Xyborg skrev: 05 feb 2024 11:20
tesla newbie skrev: 05 feb 2024 10:57
Där de ligger före är ju mest på sådana områden som inte "syns". Tänker då på elektronikaritekturen som är mycket avancerad, speciellt i Cybertruck där man har gått över till 48-voltssystem och Ethernet istället för CAN-bus.
[…]
Octovalve för värmepumpen med "heat-scavenging" är också något unikt för Tesla och gör det möjligt att ha en stor "frunk" eftersom man slipper råttbot av slangar under "motor"-huven.
Varför skulle ethernet, gigacasting och likande spela roll för mitt köpbeslut om det i huvudtaget inte påverkar mig som användare?

Värmepump som återanvänder energi från batteri och motor har även t.ex. Volkswagen ID4 och flera andra bilar.
Det är väl helt galet att Tesla säljer så extremt mycket trots alla brister som en del här ser som dealbreakers.

Jag ser faktiskt fortfarande ingen som riktigt kan konkurrera med Tesla gällande pris/prestanda.
En ganska enkel förklaring och du skriver det själv. Tesla Model Y/3 ger överlägset mest elbil för pengarna. Punkt.
Sedan håller jag och många med mig inte med om "alla" brister som återkommande lyfts i detta forum.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Xyborg »

Frunken skrev: 05 feb 2024 11:34
Xyborg skrev: 05 feb 2024 11:20
tesla newbie skrev: 05 feb 2024 10:57
Där de ligger före är ju mest på sådana områden som inte "syns". Tänker då på elektronikaritekturen som är mycket avancerad, speciellt i Cybertruck där man har gått över till 48-voltssystem och Ethernet istället för CAN-bus.
[…]
Octovalve för värmepumpen med "heat-scavenging" är också något unikt för Tesla och gör det möjligt att ha en stor "frunk" eftersom man slipper råttbot av slangar under "motor"-huven.
Varför skulle ethernet, gigacasting och likande spela roll för mitt köpbeslut om det i huvudtaget inte påverkar mig som användare?

Värmepump som återanvänder energi från batteri och motor har även t.ex. Volkswagen ID4 och flera andra bilar.
Det är väl helt galet att Tesla säljer så extremt mycket trots alla brister som en del här ser som dealbreakers.

Jag ser faktiskt fortfarande ingen som riktigt kan konkurrera med Tesla gällande pris/prestanda.
Fast jag har inte pratat om Dealbreakers? Jag har en Tesla Model 3 LR från 2021 och är på det stora hela nöjd med bilen. Jag menar mer att mycket av det som Tesla var så sinnessjukt överlägsna med när jag köpte bilen numera är vardagsmat. Värmepump som tar vara på spillvärme har flera konkurrenter, "autopilot" (ett helt OK L2 förarstöd) har flera andra, några av dem rent utav bättre.

Det enda där jag finner Tesla riktigt bra visavi konkurrenterna numera är räckvidd, "på-platsen-service", appen, OTA uppdateringar och integrationen med det egna laddnätverket. Sen om de punkterna är viktigare än bättre TACC med radar, 360-kamera, bättre parkeringsassistent, bättre mottagning på serviceställen, skönare stolar, komfortablare fjädring, fungerande avbländning/matrix-ljus, bättre automatiska torkare, eller bättre ljudisolering - ja, det är ju upp till var och en.

Gigacasting, ethernet för kommunikation mellan komponenter etc. är ju helt irrelevant för mig som kund. Det är ju hur bra bilen är som spelar roll. Det blir lika dumt (för mig) som när folk säger att deras Samsung S20-something minsann har mer RAM-minne än motsvarande iPhone = helt irrelevant om iPhonen fortfarande är snabbare.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Oscar11 »

Verdi_ skrev: 05 feb 2024 10:51
tslaqqq skrev: 05 feb 2024 10:26
Ja precis, om man värdesätter ljudet då dörren stängs eller servicebemötandet, framför om man ens någonsin behöver besöka servicen eller om man tycker körupplevelsen känns viktigare än ljudet av hur dörren låter vid stängning är nog en smaksak ja..

Lite lustigt är det ju dock att alla som verkligen inte gillar Tesla befinner sig på ett Tesla forum för att påpeka detta, minus då alla befintliga Teslaägare som vill pröva lyckan med annat märke.
Jag tycker inte körupplevelsen i Model Y (som vore aktuell för min del) är särskilt tilltalande faktiskt. Styrningen är alldeles för direkt och fjädringen är alldeles för hård. Jag tycker även gaspedalen är på tok för aggressivt mappad, iaf i Performance-modellen som är den man får provköra i Uppsala.

Jag tycker känslan i ratten är dålig också. Jag tycker att den är för liten, jag gillar inte materialet och så är formen sådan att jag inte får ett skönt grepp kvart-i-tre.

Stolarna saknar nästan helt sidostöd och är i minsta laget. Det luktar inte nybil i den heller utan nåt slags frän plastlukt. Det går visserligen över för det var lika i min Model S när den var ny men det förtar ju ändå lite av glädjen och känslan med en ny bil.

Det här med att den saknar radar, regnsensor och parkeringssensorer är visserligen uttjatat men förtjänar ändå att nämnas igen.

Den har dock självklara fördelar också. Prestandan, räckvidden, smidig snabbladdning, hög laddhastighet, bra app...

Som du ser så har det där med dörrklang inte särskilt mycket med det här att göra för min del men nu när du säger det så. ;)

Jag provkörde EQE Suv och Model Y samma helg i höstas och jag provkörde E-Tron och Model Y samma helg hösten innan dess (verkar som att jag får bilbytaranfall främst under hösten). Det som slog mig båda gångerna var hur enormt mycket komfortablare tyskarna var. Tyvärr kommer det till ett pris i form av sämre prestanda, högre förbrukning och högre pris och sämre app samt ingen dog mode...
Testa chillmode och styrningen på sport.
Tesla MYLR -23
Frunken
elbilist
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Frunken »

Xyborg skrev: 05 feb 2024 13:45
Frunken skrev: 05 feb 2024 11:34
Xyborg skrev: 05 feb 2024 11:20
tesla newbie skrev: 05 feb 2024 10:57
Där de ligger före är ju mest på sådana områden som inte "syns". Tänker då på elektronikaritekturen som är mycket avancerad, speciellt i Cybertruck där man har gått över till 48-voltssystem och Ethernet istället för CAN-bus.
[…]
Octovalve för värmepumpen med "heat-scavenging" är också något unikt för Tesla och gör det möjligt att ha en stor "frunk" eftersom man slipper råttbot av slangar under "motor"-huven.
Varför skulle ethernet, gigacasting och likande spela roll för mitt köpbeslut om det i huvudtaget inte påverkar mig som användare?

Värmepump som återanvänder energi från batteri och motor har även t.ex. Volkswagen ID4 och flera andra bilar.
Det är väl helt galet att Tesla säljer så extremt mycket trots alla brister som en del här ser som dealbreakers.

Jag ser faktiskt fortfarande ingen som riktigt kan konkurrera med Tesla gällande pris/prestanda.
Fast jag har inte pratat om Dealbreakers? Jag har en Tesla Model 3 LR från 2021 och är på det stora hela nöjd med bilen. Jag menar mer att mycket av det som Tesla var så sinnessjukt överlägsna med när jag köpte bilen numera är vardagsmat. Värmepump som tar vara på spillvärme har flera konkurrenter, "autopilot" (ett helt OK L2 förarstöd) har flera andra, några av dem rent utav bättre.

Det enda där jag finner Tesla riktigt bra visavi konkurrenterna numera är räckvidd, "på-platsen-service", appen, OTA uppdateringar och integrationen med det egna laddnätverket. Sen om de punkterna är viktigare än bättre TACC med radar, 360-kamera, bättre parkeringsassistent, bättre mottagning på serviceställen, skönare stolar, komfortablare fjädring, fungerande avbländning/matrix-ljus, bättre automatiska torkare, eller bättre ljudisolering - ja, det är ju upp till var och en.

Gigacasting, ethernet för kommunikation mellan komponenter etc. är ju helt irrelevant för mig som kund. Det är ju hur bra bilen är som spelar roll. Det blir lika dumt (för mig) som när folk säger att deras Samsung S20-something minsann har mer RAM-minne än motsvarande iPhone = helt irrelevant om iPhonen fortfarande är snabbare.
Absolut, jag förstår vad du menar. Vi har alla olika prioriteringar vad som är viktigt. T ex har ID4 först nu fått möjlighet att förvärma batteriet, och det nya infotainmentsystemet fungerar betydligt bättre. Även om den inte är i nivå med Tesla ännu.

Kommunikation mellan app och bil, där är Tesla fortfarande överlägset bäst. Navigera till SuC o bara stoppa i sladd och det fungerar till 99% varje gång, det kan jag inte säga om andra elbilar…

Jag hoppas verkligen att vi snart har riktigt bra elbilar som tvingar Tesla att bli ännu bättre. Tyvärr blir det bara mindre traditionella delar i deras bilar framåt. Skulle jag köpa en 3:a Highland så är det ett måste med 3:e parts tillbehör för att få blinkersspak osv.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av juristen »

tslaqqq skrev: 05 feb 2024 09:55
juristen skrev: 05 feb 2024 09:37
tslaqqq skrev: 05 feb 2024 09:01
För de som tänker på andra bilar, kanske även kinabilar och inte gillar klingande o plingande varningsljud - tänk om.

Har även en BYD Atto3 som man blir mer el mindre vansinnig på - med senaste (endast kommit 2) mjukvaruuppdateringen så är värmen alltid inställd på max, varningsljud för hastighet, skolzoner o allt går inte att stänga av el nollställs vid varje start osv.

Mjukvaran är verkligen vad som skiljer Tesla från mängden, den är mer genomtänkt och konsistent än någon annan bil man prövat. Tesla har en långsiktig vision som ingen annan verkar ha - legacy tillverkarna är helt nollställda vad gäller mjukvara och sitter med enorm teknisk skuld och okunskap i grunden det kommer inte ändras
Jag tycker det är både-och med mjukvaran. Jag har en Hyundai Ioniq 5 nu och kommer från en Model 3, innan det körde jag en 2014 Model S.

Av de tre rankar jag Model S 2014 först, då den saknade allt vad Autopilot heter och hade bara en enkel konstantfarthållare som funkade perfekt, även regnsensor, parkeringssensorer och blinkersspakar. Den hade vad som behövdes och det som fanns fungerade bra utan konstigheter. En fantastisk bil, tills Tesla nerfade laddhastigheten. Ironiskt nog var det avsaknaden av AP som lyfte bilen. För mig är de tvingande funktionerna hos AP på Tesla det som förstör bilen och körupplevelsen.

Sen kommer definitivt min Ioniq. Den har absolut sina sidor och en del riktigt ogenomtänkta delar av sitt sega UI, men den gör sitt jobb och stör inte föraren under körning om man inte väljer att ge bilen möjligheten att göra det. På Tesla finns inte det valet. Ioniq kan varna och bromsa när man vill köra iväg utan bälte, men det är enda gången den lägger sig i hur jag kör. Detta i kombination med den klart bättre komforten ger en skön och avslappnad körning som är långt bättre för mig än vad moderna Teslor ger.

Sämst var i särklass Model 3 2022. Trots ett rappt och intuitivt UI och ett bra ljudsystem är den i mina ögon klart sämst mjukvarumässigt. Det handlar till största delen om en kass och brysk AP samt att man inte får välja i vilken utsträckning man vill använda de olika funktionerna - att de är tvingande. Teslan plingade och plongade betydligt mer än vad min Ioniq gör, men det var inte det värsta. Jag avskyr verkligen när bilen tar initiativ, varnar, styr och bromsar, när den i stort sett ALDRIG har rätt i sina beslut. Bilen fick mig på dåligt humör nästan dagligen.
Märkligt, varför fortsatte du envisas med o köra med AP om det var så dåligt?
Jag kör aldrig med AP.
Du missförstår. Jag stängde av allt som gick, men det är många säkerhetsfunktioner kvar som fortsätter störa ändå på Tesla med AP - även fast man varken har farthållare eller AP aktiverad. Det är DET som är problemet: att Teslor med AP fortsätter att ingripa på ett bryskt sätt i körningen även fast man stängt av allt som går.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Xyborg »

juristen skrev: 05 feb 2024 14:45
tslaqqq skrev: 05 feb 2024 09:55
juristen skrev: 05 feb 2024 09:37
tslaqqq skrev: 05 feb 2024 09:01
För de som tänker på andra bilar, kanske även kinabilar och inte gillar klingande o plingande varningsljud - tänk om.

Har även en BYD Atto3 som man blir mer el mindre vansinnig på - med senaste (endast kommit 2) mjukvaruuppdateringen så är värmen alltid inställd på max, varningsljud för hastighet, skolzoner o allt går inte att stänga av el nollställs vid varje start osv.

Mjukvaran är verkligen vad som skiljer Tesla från mängden, den är mer genomtänkt och konsistent än någon annan bil man prövat. Tesla har en långsiktig vision som ingen annan verkar ha - legacy tillverkarna är helt nollställda vad gäller mjukvara och sitter med enorm teknisk skuld och okunskap i grunden det kommer inte ändras
Jag tycker det är både-och med mjukvaran. Jag har en Hyundai Ioniq 5 nu och kommer från en Model 3, innan det körde jag en 2014 Model S.

Av de tre rankar jag Model S 2014 först, då den saknade allt vad Autopilot heter och hade bara en enkel konstantfarthållare som funkade perfekt, även regnsensor, parkeringssensorer och blinkersspakar. Den hade vad som behövdes och det som fanns fungerade bra utan konstigheter. En fantastisk bil, tills Tesla nerfade laddhastigheten. Ironiskt nog var det avsaknaden av AP som lyfte bilen. För mig är de tvingande funktionerna hos AP på Tesla det som förstör bilen och körupplevelsen.

Sen kommer definitivt min Ioniq. Den har absolut sina sidor och en del riktigt ogenomtänkta delar av sitt sega UI, men den gör sitt jobb och stör inte föraren under körning om man inte väljer att ge bilen möjligheten att göra det. På Tesla finns inte det valet. Ioniq kan varna och bromsa när man vill köra iväg utan bälte, men det är enda gången den lägger sig i hur jag kör. Detta i kombination med den klart bättre komforten ger en skön och avslappnad körning som är långt bättre för mig än vad moderna Teslor ger.

Sämst var i särklass Model 3 2022. Trots ett rappt och intuitivt UI och ett bra ljudsystem är den i mina ögon klart sämst mjukvarumässigt. Det handlar till största delen om en kass och brysk AP samt att man inte får välja i vilken utsträckning man vill använda de olika funktionerna - att de är tvingande. Teslan plingade och plongade betydligt mer än vad min Ioniq gör, men det var inte det värsta. Jag avskyr verkligen när bilen tar initiativ, varnar, styr och bromsar, när den i stort sett ALDRIG har rätt i sina beslut. Bilen fick mig på dåligt humör nästan dagligen.
Märkligt, varför fortsatte du envisas med o köra med AP om det var så dåligt?
Jag kör aldrig med AP.
Du missförstår. Jag stängde av allt som gick, men det är många säkerhetsfunktioner kvar som fortsätter störa ändå på Tesla med AP - även fast man varken har farthållare eller AP aktiverad. Det är DET som är problemet: att Teslor med AP fortsätter att ingripa på ett bryskt sätt i körningen även fast man stängt av allt som går.
Nu blir jag förvirrad, jag har ALDRIG lyckats få min bil att på något vis ingripa i körningen utan att ha aktiverat AP? Ok, den piper om bilen framför mig bromsar och jag inte gör det. Men det kan jag ju stänga av.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av juristen »

Xyborg skrev: 05 feb 2024 14:57
juristen skrev: 05 feb 2024 14:45
tslaqqq skrev: 05 feb 2024 09:55
juristen skrev: 05 feb 2024 09:37
tslaqqq skrev: 05 feb 2024 09:01
För de som tänker på andra bilar, kanske även kinabilar och inte gillar klingande o plingande varningsljud - tänk om.

Har även en BYD Atto3 som man blir mer el mindre vansinnig på - med senaste (endast kommit 2) mjukvaruuppdateringen så är värmen alltid inställd på max, varningsljud för hastighet, skolzoner o allt går inte att stänga av el nollställs vid varje start osv.

Mjukvaran är verkligen vad som skiljer Tesla från mängden, den är mer genomtänkt och konsistent än någon annan bil man prövat. Tesla har en långsiktig vision som ingen annan verkar ha - legacy tillverkarna är helt nollställda vad gäller mjukvara och sitter med enorm teknisk skuld och okunskap i grunden det kommer inte ändras
Jag tycker det är både-och med mjukvaran. Jag har en Hyundai Ioniq 5 nu och kommer från en Model 3, innan det körde jag en 2014 Model S.

Av de tre rankar jag Model S 2014 först, då den saknade allt vad Autopilot heter och hade bara en enkel konstantfarthållare som funkade perfekt, även regnsensor, parkeringssensorer och blinkersspakar. Den hade vad som behövdes och det som fanns fungerade bra utan konstigheter. En fantastisk bil, tills Tesla nerfade laddhastigheten. Ironiskt nog var det avsaknaden av AP som lyfte bilen. För mig är de tvingande funktionerna hos AP på Tesla det som förstör bilen och körupplevelsen.

Sen kommer definitivt min Ioniq. Den har absolut sina sidor och en del riktigt ogenomtänkta delar av sitt sega UI, men den gör sitt jobb och stör inte föraren under körning om man inte väljer att ge bilen möjligheten att göra det. På Tesla finns inte det valet. Ioniq kan varna och bromsa när man vill köra iväg utan bälte, men det är enda gången den lägger sig i hur jag kör. Detta i kombination med den klart bättre komforten ger en skön och avslappnad körning som är långt bättre för mig än vad moderna Teslor ger.

Sämst var i särklass Model 3 2022. Trots ett rappt och intuitivt UI och ett bra ljudsystem är den i mina ögon klart sämst mjukvarumässigt. Det handlar till största delen om en kass och brysk AP samt att man inte får välja i vilken utsträckning man vill använda de olika funktionerna - att de är tvingande. Teslan plingade och plongade betydligt mer än vad min Ioniq gör, men det var inte det värsta. Jag avskyr verkligen när bilen tar initiativ, varnar, styr och bromsar, när den i stort sett ALDRIG har rätt i sina beslut. Bilen fick mig på dåligt humör nästan dagligen.
Märkligt, varför fortsatte du envisas med o köra med AP om det var så dåligt?
Jag kör aldrig med AP.
Du missförstår. Jag stängde av allt som gick, men det är många säkerhetsfunktioner kvar som fortsätter störa ändå på Tesla med AP - även fast man varken har farthållare eller AP aktiverad. Det är DET som är problemet: att Teslor med AP fortsätter att ingripa på ett bryskt sätt i körningen även fast man stängt av allt som går.
Nu blir jag förvirrad, jag har ALDRIG lyckats få min bil att på något vis ingripa i körningen utan att ha aktiverat AP? Ok, den piper om bilen framför mig bromsar och jag inte gör det. Men det kan jag ju stänga av.
Det hände mig hela tiden. Den varnade och styrde i korsningar - "avfart upptäcktes", den bromsade in för mötande trafik, den panikbromsade när jag körde in på landsväg från avfarter, det gick inte att använda farthållaren eftersom skyltavläsningen inte läste rätt, med mera, med mera. Och det blev värre med farthållare och så illa med AP att jag bara använde den i nödfall. Men det gick inte att slippa.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av mikebike »

juristen skrev: 05 feb 2024 15:02
Xyborg skrev: 05 feb 2024 14:57
juristen skrev: 05 feb 2024 14:45
tslaqqq skrev: 05 feb 2024 09:55
juristen skrev: 05 feb 2024 09:37


Jag tycker det är både-och med mjukvaran. Jag har en Hyundai Ioniq 5 nu och kommer från en Model 3, innan det körde jag en 2014 Model S.

Av de tre rankar jag Model S 2014 först, då den saknade allt vad Autopilot heter och hade bara en enkel konstantfarthållare som funkade perfekt, även regnsensor, parkeringssensorer och blinkersspakar. Den hade vad som behövdes och det som fanns fungerade bra utan konstigheter. En fantastisk bil, tills Tesla nerfade laddhastigheten. Ironiskt nog var det avsaknaden av AP som lyfte bilen. För mig är de tvingande funktionerna hos AP på Tesla det som förstör bilen och körupplevelsen.

Sen kommer definitivt min Ioniq. Den har absolut sina sidor och en del riktigt ogenomtänkta delar av sitt sega UI, men den gör sitt jobb och stör inte föraren under körning om man inte väljer att ge bilen möjligheten att göra det. På Tesla finns inte det valet. Ioniq kan varna och bromsa när man vill köra iväg utan bälte, men det är enda gången den lägger sig i hur jag kör. Detta i kombination med den klart bättre komforten ger en skön och avslappnad körning som är långt bättre för mig än vad moderna Teslor ger.

Sämst var i särklass Model 3 2022. Trots ett rappt och intuitivt UI och ett bra ljudsystem är den i mina ögon klart sämst mjukvarumässigt. Det handlar till största delen om en kass och brysk AP samt att man inte får välja i vilken utsträckning man vill använda de olika funktionerna - att de är tvingande. Teslan plingade och plongade betydligt mer än vad min Ioniq gör, men det var inte det värsta. Jag avskyr verkligen när bilen tar initiativ, varnar, styr och bromsar, när den i stort sett ALDRIG har rätt i sina beslut. Bilen fick mig på dåligt humör nästan dagligen.
Märkligt, varför fortsatte du envisas med o köra med AP om det var så dåligt?
Jag kör aldrig med AP.
Du missförstår. Jag stängde av allt som gick, men det är många säkerhetsfunktioner kvar som fortsätter störa ändå på Tesla med AP - även fast man varken har farthållare eller AP aktiverad. Det är DET som är problemet: att Teslor med AP fortsätter att ingripa på ett bryskt sätt i körningen även fast man stängt av allt som går.
Nu blir jag förvirrad, jag har ALDRIG lyckats få min bil att på något vis ingripa i körningen utan att ha aktiverat AP? Ok, den piper om bilen framför mig bromsar och jag inte gör det. Men det kan jag ju stänga av.
Det hände mig hela tiden. Den varnade och styrde i korsningar - "avfart upptäcktes", den bromsade in för mötande trafik, den panikbromsade när jag körde in på landsväg från avfarter, det gick inte att använda farthållaren eftersom skyltavläsningen inte läste rätt, med mera, med mera. Och det blev värre med farthållare och så illa med AP att jag bara använde den i nödfall. Men det gick inte att slippa.
Både "avfart upptäcktes" och spökbromsningar har ökat på senare tid.

Två gånger i helgen tvärbromsade min bil på motorväg när det kom en bil på påfarten.
Förra gången det hände var för tre år sedan när min Model 3 hade EAP på prov. Jag hoppas verkligen inte detta är en ny feature.

En positiv upptäckt var dock att stereon inte ändrade volym när den skiftade mellan FM och DAB. Det hoppas jag verkligen är en förändring som är permanent.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Freez skrev: 05 feb 2024 09:54
martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45
Jag vill börja med att säga att nedan är mina personliga åsikter. Jag har haft Tesla i över 10 år och kände att jag vill skriva av mig. Det kanske är som att kasta sten i glashus men jag tror inte jag är ensam om mina åsikter.

I början när Tesla kom till Sverige så var servicen oslagbar.
Bara en sådan sak som att om bilen var smutsig vid ankomst så kunde man vara säker på att den var tvättad när man hämtade den. Vissa förare rapporterade även att servicen har dammsugit bilarna och även "ritat" en teslalogo på mattan i skuffen. Dem hade då dragit dammsugaren mothårs och på det sättet "ritat" en logga.
På den tiden fick man alltid lånebil. Man kunde ibland till och med välja vilken bil man ville ha. Då fanns ju bara model S och senare X men ändå. Idag får man sitta och vänta om servicen går snabbare än 4 timmar. Lånebil får man endast om servicen tar mer än ett dygn, annars får man krediter till en Uber. Jag säger inte att det är dåligt på något sätt men det är som sagt andra tider nu. När man väl får lånebil idag så är det ju bättre än förr då man även får in bilen i appen vilket gör allting mycket enklare. Det finns ju alltså ljuspunkter.
När man börjar med en såpass hög servicenivå är det klart att det inte håller i längden. Hur skulle dem hinna med att tvätta och dammsuga alla bilar. Det är klart det inte går. I början fanns det så få bilar så dem gjorde väl det där lilla extra då det finns tid över. Idag blir det ingenting extra för det finns ingen tid över.

Jag kan också känna att det är svårt eller besvärligare än förr att boka servicen då man skall beskriva och bifoga bilder/filmer vilket tar tid och är bökigt. Om man kommer in på plats och säger att man har problem så skall man ändå boka in det i appen. På det sättet tycker jag det blivit sämre. Inte heller lika tillmötesgående som förr enligt min mening. Fortfarande inte dåligt men annorlunda än förr.

Tesla har ändå drivit utvecklingen framåt och idag vill alla märken ta efter Tesla i mångt och mycket. Tesla har satt en ny standard på ett sätt. Problemet för Tesla är att nu är konkurrensen ikapp och förbi.

Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera, elektrisk dragkrok och lite massage i sätena istället för ljusshow, spel och pruttkuddar. Kanske en taskig jämförelse men det är lite så det ser ut idag. Varför inte utveckla sådant som folk vill ha istället för skämtsaker som förvisso är kul men helt onödigt. Mest barnsligt enligt min åsikt.
Det är lite min känsla av Tesla idag. Tekniken finns men den används inte.
Radar fanns förr men inte nu. Sensorer fanns förr men inte nu.
Att Tesla dessutom fortfarande har utökad autopilot och total självkörningsförmåga som "kommande". Det stod samma sak för 3 år sedan när jag köpte den sista Teslan. Hur många fler år skall det stå "kommande" på de funktionerna?

För några år sedan fanns det ingen bil som slog Tesla på fingrarna, idag finns det flera. Det är väl dock i linje med vad Elon ville då han släppte på alla patent.
Jag trodde dock Tesla skulle hålla avståndet till motståndarna bakom men det har dem inte lyckats med anser jag. Om dem gjort det skulle jag inte lagt ner all den tid jag gjort för att hitta ett alternativ.

Att dem idag har världens mest sålda bil är ju riktigt starkt jobbat men det kräver ju även att den volymökningen är anpassat för serviceavdelning. Tiden får väl utvisa om dem klarar det över huvud taget. Jag satsar dock inga pengar på det.

Det känns så klart lite vemodigt att lämna Tesla efter så många år men jag är inte lika imponerad av dem idag som för 10 år sedan. Sen att Elon var tokig, det visste man ju inte heller för några år sedan :)

Nu har jag beställt en Zeekr 001 och jag tror den kommer passa mig. Där finns alla finesser man kan tänka sig och lite till.
Det blir lite som att börja om, som Tesla var från början.
Jag tackar Tesla för den tiden som varit och för allting dem gjort för bilindustrin sedan start. Nu får dem dock skärpa till sig för att inte halka efter alla utmanare som kommer på rad. Lycka till.
Hoppas du så klart blir nöjd med din nya bil men hur bra service Zeekr kan erbjuda återstår väl att se. Enligt deras hemsida erbjuder man ingen mobil service i dagsläget och vem som servar bilen verkar oklart eller i alla fall finns inga uppgifter om adresser eller vem som är partners. 123 st registrerade bilar i Sverige tom jan 2024.

"Var kan jag serva min bil eller få hjälp vid tekniska problem?
ZEEKR kommer att erbjuda mobil service, våra verkstäder och betrodda partners för att säkerställa bekväm support för alla dina servicebehov. Serviceavtal kan bokas via ZEEKR-appen. Öppettider 09:00 -17:00 CET Arbetstider: måndag till fredag"
Zeekr har ju avtal med (Meko) Mekonomen. Det finns väl några sådana runt om i Sverige så servicen är jag inte orolig för.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

wannabee skrev: 05 feb 2024 12:48
tesla newbie skrev: 05 feb 2024 10:57
Jag skulle säga att rent funktionalitetsmässigt så har Tesla definitivt brister, eftersom de vägrar att installera hårdvara för 360 kamera och regnsensor t.ex. Så länge bilarna säljer så bra som de gör, så kommer de nog inte installera det heller. Där de ligger före är ju mest på sådana områden som inte "syns". Tänker då på elektronikaritekturen som är mycket avancerad, speciellt i Cybertruck där man har gått över till 48-voltssystem och Ethernet istället för CAN-bus. Tesla gör merparten av alla kontrollenheter själva, vilket gör att de kan uppdatera alla delar av bilen OTA.
Octovalve för värmepumpen med "heat-scavenging" är också något unikt för Tesla och gör det möjligt att ha en stor "frunk" eftersom man slipper råttbot av slangar under "motor"-huven.
Tesla är också en av de få elbilar som inte väger mycket mer än motsvarande ICE-bil. Sedan har man ju hela konceptet med "structural battery pack" och giga-castings som är ett helt nytt sätt att bygga bilar på. Dock är ju detta också "osynligt" för kunden.
Håller med om det mesta här ovan.




En Toyota mekaniker som recenserar model Y

Jag är ingenjör och skulle ha svårt för att bortse från hur bilen är konstruerad under höljet och bara tänka på ytan och köregenskaperna och bortse från att Tesla inte kräver att man måste serva den på godkända serviceverkstaden för att garantin ska gälla.

Jag har heller inte något behov av att det sitter en massa knappar överallt, min mobil har tre knappar och skulle inte vilja ha fler än dessa.
Mekanikern är spot on. Jag hade inte kunnat säga det bättre själv :)
Känner igen det mesta han pratar om men mest att den inte är ihopsatt bra.
Det är tydligen något man bara får ta om man skaffar en Tesla.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Earplugged »

martinsson skrev: 05 feb 2024 19:00
Freez skrev: 05 feb 2024 09:54
martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45
Jag vill börja med att säga att nedan är mina personliga åsikter. Jag har haft Tesla i över 10 år och kände att jag vill skriva av mig. Det kanske är som att kasta sten i glashus men jag tror inte jag är ensam om mina åsikter.

I början när Tesla kom till Sverige så var servicen oslagbar.
Bara en sådan sak som att om bilen var smutsig vid ankomst så kunde man vara säker på att den var tvättad när man hämtade den. Vissa förare rapporterade även att servicen har dammsugit bilarna och även "ritat" en teslalogo på mattan i skuffen. Dem hade då dragit dammsugaren mothårs och på det sättet "ritat" en logga.
På den tiden fick man alltid lånebil. Man kunde ibland till och med välja vilken bil man ville ha. Då fanns ju bara model S och senare X men ändå. Idag får man sitta och vänta om servicen går snabbare än 4 timmar. Lånebil får man endast om servicen tar mer än ett dygn, annars får man krediter till en Uber. Jag säger inte att det är dåligt på något sätt men det är som sagt andra tider nu. När man väl får lånebil idag så är det ju bättre än förr då man även får in bilen i appen vilket gör allting mycket enklare. Det finns ju alltså ljuspunkter.
När man börjar med en såpass hög servicenivå är det klart att det inte håller i längden. Hur skulle dem hinna med att tvätta och dammsuga alla bilar. Det är klart det inte går. I början fanns det så få bilar så dem gjorde väl det där lilla extra då det finns tid över. Idag blir det ingenting extra för det finns ingen tid över.

Jag kan också känna att det är svårt eller besvärligare än förr att boka servicen då man skall beskriva och bifoga bilder/filmer vilket tar tid och är bökigt. Om man kommer in på plats och säger att man har problem så skall man ändå boka in det i appen. På det sättet tycker jag det blivit sämre. Inte heller lika tillmötesgående som förr enligt min mening. Fortfarande inte dåligt men annorlunda än förr.

Tesla har ändå drivit utvecklingen framåt och idag vill alla märken ta efter Tesla i mångt och mycket. Tesla har satt en ny standard på ett sätt. Problemet för Tesla är att nu är konkurrensen ikapp och förbi.

Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera, elektrisk dragkrok och lite massage i sätena istället för ljusshow, spel och pruttkuddar. Kanske en taskig jämförelse men det är lite så det ser ut idag. Varför inte utveckla sådant som folk vill ha istället för skämtsaker som förvisso är kul men helt onödigt. Mest barnsligt enligt min åsikt.
Det är lite min känsla av Tesla idag. Tekniken finns men den används inte.
Radar fanns förr men inte nu. Sensorer fanns förr men inte nu.
Att Tesla dessutom fortfarande har utökad autopilot och total självkörningsförmåga som "kommande". Det stod samma sak för 3 år sedan när jag köpte den sista Teslan. Hur många fler år skall det stå "kommande" på de funktionerna?

För några år sedan fanns det ingen bil som slog Tesla på fingrarna, idag finns det flera. Det är väl dock i linje med vad Elon ville då han släppte på alla patent.
Jag trodde dock Tesla skulle hålla avståndet till motståndarna bakom men det har dem inte lyckats med anser jag. Om dem gjort det skulle jag inte lagt ner all den tid jag gjort för att hitta ett alternativ.

Att dem idag har världens mest sålda bil är ju riktigt starkt jobbat men det kräver ju även att den volymökningen är anpassat för serviceavdelning. Tiden får väl utvisa om dem klarar det över huvud taget. Jag satsar dock inga pengar på det.

Det känns så klart lite vemodigt att lämna Tesla efter så många år men jag är inte lika imponerad av dem idag som för 10 år sedan. Sen att Elon var tokig, det visste man ju inte heller för några år sedan :)

Nu har jag beställt en Zeekr 001 och jag tror den kommer passa mig. Där finns alla finesser man kan tänka sig och lite till.
Det blir lite som att börja om, som Tesla var från början.
Jag tackar Tesla för den tiden som varit och för allting dem gjort för bilindustrin sedan start. Nu får dem dock skärpa till sig för att inte halka efter alla utmanare som kommer på rad. Lycka till.
Hoppas du så klart blir nöjd med din nya bil men hur bra service Zeekr kan erbjuda återstår väl att se. Enligt deras hemsida erbjuder man ingen mobil service i dagsläget och vem som servar bilen verkar oklart eller i alla fall finns inga uppgifter om adresser eller vem som är partners. 123 st registrerade bilar i Sverige tom jan 2024.

"Var kan jag serva min bil eller få hjälp vid tekniska problem?
ZEEKR kommer att erbjuda mobil service, våra verkstäder och betrodda partners för att säkerställa bekväm support för alla dina servicebehov. Serviceavtal kan bokas via ZEEKR-appen. Öppettider 09:00 -17:00 CET Arbetstider: måndag till fredag"
Zeekr har ju avtal med (Meko) Mekonomen. Det finns väl några sådana runt om i Sverige så servicen är jag inte orolig för.
Ja Mekonomen är ju kända för att erbjuda en riktig premiumupplevelse så det blir nog ett riktigt lyft... kommer verkligen Zeekr hänvisa till Mekonomen om man får problem med bilen, tror de flesta mekaniker inte har en aning om Zeekr är en bil eller ett TV-spel... ?

Ps kanske lät lite onödigt drygt men väljer man ett nytt obeprövat märke i Sverige så får man nog räkna med att åka långt, mötas av oerfaren personal och vänta länge på reservdelar när något strular det kommer inte finnas likvärdiga bilar att låna osv osv, argumentet att man vill testa något nytt köper jag till 100% men att servicen skulle bli bättre/lika prisvärd tror jag inte kommer hända.
Senast redigerad av Earplugged, redigerad totalt 1 gånger.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Earplugged skrev: 05 feb 2024 19:41
martinsson skrev: 05 feb 2024 19:00
Freez skrev: 05 feb 2024 09:54
martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45
Jag vill börja med att säga att nedan är mina personliga åsikter. Jag har haft Tesla i över 10 år och kände att jag vill skriva av mig. Det kanske är som att kasta sten i glashus men jag tror inte jag är ensam om mina åsikter.

I början när Tesla kom till Sverige så var servicen oslagbar.
Bara en sådan sak som att om bilen var smutsig vid ankomst så kunde man vara säker på att den var tvättad när man hämtade den. Vissa förare rapporterade även att servicen har dammsugit bilarna och även "ritat" en teslalogo på mattan i skuffen. Dem hade då dragit dammsugaren mothårs och på det sättet "ritat" en logga.
På den tiden fick man alltid lånebil. Man kunde ibland till och med välja vilken bil man ville ha. Då fanns ju bara model S och senare X men ändå. Idag får man sitta och vänta om servicen går snabbare än 4 timmar. Lånebil får man endast om servicen tar mer än ett dygn, annars får man krediter till en Uber. Jag säger inte att det är dåligt på något sätt men det är som sagt andra tider nu. När man väl får lånebil idag så är det ju bättre än förr då man även får in bilen i appen vilket gör allting mycket enklare. Det finns ju alltså ljuspunkter.
När man börjar med en såpass hög servicenivå är det klart att det inte håller i längden. Hur skulle dem hinna med att tvätta och dammsuga alla bilar. Det är klart det inte går. I början fanns det så få bilar så dem gjorde väl det där lilla extra då det finns tid över. Idag blir det ingenting extra för det finns ingen tid över.

Jag kan också känna att det är svårt eller besvärligare än förr att boka servicen då man skall beskriva och bifoga bilder/filmer vilket tar tid och är bökigt. Om man kommer in på plats och säger att man har problem så skall man ändå boka in det i appen. På det sättet tycker jag det blivit sämre. Inte heller lika tillmötesgående som förr enligt min mening. Fortfarande inte dåligt men annorlunda än förr.

Tesla har ändå drivit utvecklingen framåt och idag vill alla märken ta efter Tesla i mångt och mycket. Tesla har satt en ny standard på ett sätt. Problemet för Tesla är att nu är konkurrensen ikapp och förbi.

Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera, elektrisk dragkrok och lite massage i sätena istället för ljusshow, spel och pruttkuddar. Kanske en taskig jämförelse men det är lite så det ser ut idag. Varför inte utveckla sådant som folk vill ha istället för skämtsaker som förvisso är kul men helt onödigt. Mest barnsligt enligt min åsikt.
Det är lite min känsla av Tesla idag. Tekniken finns men den används inte.
Radar fanns förr men inte nu. Sensorer fanns förr men inte nu.
Att Tesla dessutom fortfarande har utökad autopilot och total självkörningsförmåga som "kommande". Det stod samma sak för 3 år sedan när jag köpte den sista Teslan. Hur många fler år skall det stå "kommande" på de funktionerna?

För några år sedan fanns det ingen bil som slog Tesla på fingrarna, idag finns det flera. Det är väl dock i linje med vad Elon ville då han släppte på alla patent.
Jag trodde dock Tesla skulle hålla avståndet till motståndarna bakom men det har dem inte lyckats med anser jag. Om dem gjort det skulle jag inte lagt ner all den tid jag gjort för att hitta ett alternativ.

Att dem idag har världens mest sålda bil är ju riktigt starkt jobbat men det kräver ju även att den volymökningen är anpassat för serviceavdelning. Tiden får väl utvisa om dem klarar det över huvud taget. Jag satsar dock inga pengar på det.

Det känns så klart lite vemodigt att lämna Tesla efter så många år men jag är inte lika imponerad av dem idag som för 10 år sedan. Sen att Elon var tokig, det visste man ju inte heller för några år sedan :)

Nu har jag beställt en Zeekr 001 och jag tror den kommer passa mig. Där finns alla finesser man kan tänka sig och lite till.
Det blir lite som att börja om, som Tesla var från början.
Jag tackar Tesla för den tiden som varit och för allting dem gjort för bilindustrin sedan start. Nu får dem dock skärpa till sig för att inte halka efter alla utmanare som kommer på rad. Lycka till.
Hoppas du så klart blir nöjd med din nya bil men hur bra service Zeekr kan erbjuda återstår väl att se. Enligt deras hemsida erbjuder man ingen mobil service i dagsläget och vem som servar bilen verkar oklart eller i alla fall finns inga uppgifter om adresser eller vem som är partners. 123 st registrerade bilar i Sverige tom jan 2024.

"Var kan jag serva min bil eller få hjälp vid tekniska problem?
ZEEKR kommer att erbjuda mobil service, våra verkstäder och betrodda partners för att säkerställa bekväm support för alla dina servicebehov. Serviceavtal kan bokas via ZEEKR-appen. Öppettider 09:00 -17:00 CET Arbetstider: måndag till fredag"
Zeekr har ju avtal med (Meko) Mekonomen. Det finns väl några sådana runt om i Sverige så servicen är jag inte orolig för.
Ja Mekonomen är ju kända för att erbjuda en riktig premiumupplevelse så det blir nog ett riktigt lyft... kommer verkligen Zeekr hänvisa till Mekonomen om man får problem med bilen, tror de flesta mekaniker inte har en aning om Zeekr är en bil eller ett TV-spel... ?
Det får vi väl se med tiden tänker jag men är inte det minsta orolig för servicen faktiskt. Tror du inte dem fått en liten genomgång om hur själva spelet fungerar menar du? :-)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Earplugged »

martinsson skrev: 05 feb 2024 19:50
Earplugged skrev: 05 feb 2024 19:41
martinsson skrev: 05 feb 2024 19:00
Freez skrev: 05 feb 2024 09:54
martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45
Jag vill börja med att säga att nedan är mina personliga åsikter. Jag har haft Tesla i över 10 år och kände att jag vill skriva av mig. Det kanske är som att kasta sten i glashus men jag tror inte jag är ensam om mina åsikter.

I början när Tesla kom till Sverige så var servicen oslagbar.
Bara en sådan sak som att om bilen var smutsig vid ankomst så kunde man vara säker på att den var tvättad när man hämtade den. Vissa förare rapporterade även att servicen har dammsugit bilarna och även "ritat" en teslalogo på mattan i skuffen. Dem hade då dragit dammsugaren mothårs och på det sättet "ritat" en logga.
På den tiden fick man alltid lånebil. Man kunde ibland till och med välja vilken bil man ville ha. Då fanns ju bara model S och senare X men ändå. Idag får man sitta och vänta om servicen går snabbare än 4 timmar. Lånebil får man endast om servicen tar mer än ett dygn, annars får man krediter till en Uber. Jag säger inte att det är dåligt på något sätt men det är som sagt andra tider nu. När man väl får lånebil idag så är det ju bättre än förr då man även får in bilen i appen vilket gör allting mycket enklare. Det finns ju alltså ljuspunkter.
När man börjar med en såpass hög servicenivå är det klart att det inte håller i längden. Hur skulle dem hinna med att tvätta och dammsuga alla bilar. Det är klart det inte går. I början fanns det så få bilar så dem gjorde väl det där lilla extra då det finns tid över. Idag blir det ingenting extra för det finns ingen tid över.

Jag kan också känna att det är svårt eller besvärligare än förr att boka servicen då man skall beskriva och bifoga bilder/filmer vilket tar tid och är bökigt. Om man kommer in på plats och säger att man har problem så skall man ändå boka in det i appen. På det sättet tycker jag det blivit sämre. Inte heller lika tillmötesgående som förr enligt min mening. Fortfarande inte dåligt men annorlunda än förr.

Tesla har ändå drivit utvecklingen framåt och idag vill alla märken ta efter Tesla i mångt och mycket. Tesla har satt en ny standard på ett sätt. Problemet för Tesla är att nu är konkurrensen ikapp och förbi.

Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera, elektrisk dragkrok och lite massage i sätena istället för ljusshow, spel och pruttkuddar. Kanske en taskig jämförelse men det är lite så det ser ut idag. Varför inte utveckla sådant som folk vill ha istället för skämtsaker som förvisso är kul men helt onödigt. Mest barnsligt enligt min åsikt.
Det är lite min känsla av Tesla idag. Tekniken finns men den används inte.
Radar fanns förr men inte nu. Sensorer fanns förr men inte nu.
Att Tesla dessutom fortfarande har utökad autopilot och total självkörningsförmåga som "kommande". Det stod samma sak för 3 år sedan när jag köpte den sista Teslan. Hur många fler år skall det stå "kommande" på de funktionerna?

För några år sedan fanns det ingen bil som slog Tesla på fingrarna, idag finns det flera. Det är väl dock i linje med vad Elon ville då han släppte på alla patent.
Jag trodde dock Tesla skulle hålla avståndet till motståndarna bakom men det har dem inte lyckats med anser jag. Om dem gjort det skulle jag inte lagt ner all den tid jag gjort för att hitta ett alternativ.

Att dem idag har världens mest sålda bil är ju riktigt starkt jobbat men det kräver ju även att den volymökningen är anpassat för serviceavdelning. Tiden får väl utvisa om dem klarar det över huvud taget. Jag satsar dock inga pengar på det.

Det känns så klart lite vemodigt att lämna Tesla efter så många år men jag är inte lika imponerad av dem idag som för 10 år sedan. Sen att Elon var tokig, det visste man ju inte heller för några år sedan :)

Nu har jag beställt en Zeekr 001 och jag tror den kommer passa mig. Där finns alla finesser man kan tänka sig och lite till.
Det blir lite som att börja om, som Tesla var från början.
Jag tackar Tesla för den tiden som varit och för allting dem gjort för bilindustrin sedan start. Nu får dem dock skärpa till sig för att inte halka efter alla utmanare som kommer på rad. Lycka till.
Hoppas du så klart blir nöjd med din nya bil men hur bra service Zeekr kan erbjuda återstår väl att se. Enligt deras hemsida erbjuder man ingen mobil service i dagsläget och vem som servar bilen verkar oklart eller i alla fall finns inga uppgifter om adresser eller vem som är partners. 123 st registrerade bilar i Sverige tom jan 2024.

"Var kan jag serva min bil eller få hjälp vid tekniska problem?
ZEEKR kommer att erbjuda mobil service, våra verkstäder och betrodda partners för att säkerställa bekväm support för alla dina servicebehov. Serviceavtal kan bokas via ZEEKR-appen. Öppettider 09:00 -17:00 CET Arbetstider: måndag till fredag"
Zeekr har ju avtal med (Meko) Mekonomen. Det finns väl några sådana runt om i Sverige så servicen är jag inte orolig för.
Ja Mekonomen är ju kända för att erbjuda en riktig premiumupplevelse så det blir nog ett riktigt lyft... kommer verkligen Zeekr hänvisa till Mekonomen om man får problem med bilen, tror de flesta mekaniker inte har en aning om Zeekr är en bil eller ett TV-spel... ?
Det får vi väl se med tiden tänker jag men är inte det minsta orolig för servicen faktiskt. Tror du inte dem fått en liten genomgång om hur själva spelet fungerar menar du? :-)
Jag uppdaterade mitt ursprungliga inlägg samtidigt som du svarade så det kom tyvärr inte med men jag tror att de säkert kan lösa enklare service men att det skulle bli ett lyft mot tidigare upplevelser är tveksamt, att de skulle erbjuda en Zeekr lånebil tex känns rätt avlägset

Att du vill byta för att det är kul att testa något nytt köper jag till 100%
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Freez »

martinsson skrev: 05 feb 2024 19:00
Freez skrev: 05 feb 2024 09:54
martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45
Jag vill börja med att säga att nedan är mina personliga åsikter. Jag har haft Tesla i över 10 år och kände att jag vill skriva av mig. Det kanske är som att kasta sten i glashus men jag tror inte jag är ensam om mina åsikter.

I början när Tesla kom till Sverige så var servicen oslagbar.
Bara en sådan sak som att om bilen var smutsig vid ankomst så kunde man vara säker på att den var tvättad när man hämtade den. Vissa förare rapporterade även att servicen har dammsugit bilarna och även "ritat" en teslalogo på mattan i skuffen. Dem hade då dragit dammsugaren mothårs och på det sättet "ritat" en logga.
På den tiden fick man alltid lånebil. Man kunde ibland till och med välja vilken bil man ville ha. Då fanns ju bara model S och senare X men ändå. Idag får man sitta och vänta om servicen går snabbare än 4 timmar. Lånebil får man endast om servicen tar mer än ett dygn, annars får man krediter till en Uber. Jag säger inte att det är dåligt på något sätt men det är som sagt andra tider nu. När man väl får lånebil idag så är det ju bättre än förr då man även får in bilen i appen vilket gör allting mycket enklare. Det finns ju alltså ljuspunkter.
När man börjar med en såpass hög servicenivå är det klart att det inte håller i längden. Hur skulle dem hinna med att tvätta och dammsuga alla bilar. Det är klart det inte går. I början fanns det så få bilar så dem gjorde väl det där lilla extra då det finns tid över. Idag blir det ingenting extra för det finns ingen tid över.

Jag kan också känna att det är svårt eller besvärligare än förr att boka servicen då man skall beskriva och bifoga bilder/filmer vilket tar tid och är bökigt. Om man kommer in på plats och säger att man har problem så skall man ändå boka in det i appen. På det sättet tycker jag det blivit sämre. Inte heller lika tillmötesgående som förr enligt min mening. Fortfarande inte dåligt men annorlunda än förr.

Tesla har ändå drivit utvecklingen framåt och idag vill alla märken ta efter Tesla i mångt och mycket. Tesla har satt en ny standard på ett sätt. Problemet för Tesla är att nu är konkurrensen ikapp och förbi.

Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera, elektrisk dragkrok och lite massage i sätena istället för ljusshow, spel och pruttkuddar. Kanske en taskig jämförelse men det är lite så det ser ut idag. Varför inte utveckla sådant som folk vill ha istället för skämtsaker som förvisso är kul men helt onödigt. Mest barnsligt enligt min åsikt.
Det är lite min känsla av Tesla idag. Tekniken finns men den används inte.
Radar fanns förr men inte nu. Sensorer fanns förr men inte nu.
Att Tesla dessutom fortfarande har utökad autopilot och total självkörningsförmåga som "kommande". Det stod samma sak för 3 år sedan när jag köpte den sista Teslan. Hur många fler år skall det stå "kommande" på de funktionerna?

För några år sedan fanns det ingen bil som slog Tesla på fingrarna, idag finns det flera. Det är väl dock i linje med vad Elon ville då han släppte på alla patent.
Jag trodde dock Tesla skulle hålla avståndet till motståndarna bakom men det har dem inte lyckats med anser jag. Om dem gjort det skulle jag inte lagt ner all den tid jag gjort för att hitta ett alternativ.

Att dem idag har världens mest sålda bil är ju riktigt starkt jobbat men det kräver ju även att den volymökningen är anpassat för serviceavdelning. Tiden får väl utvisa om dem klarar det över huvud taget. Jag satsar dock inga pengar på det.

Det känns så klart lite vemodigt att lämna Tesla efter så många år men jag är inte lika imponerad av dem idag som för 10 år sedan. Sen att Elon var tokig, det visste man ju inte heller för några år sedan :)

Nu har jag beställt en Zeekr 001 och jag tror den kommer passa mig. Där finns alla finesser man kan tänka sig och lite till.
Det blir lite som att börja om, som Tesla var från början.
Jag tackar Tesla för den tiden som varit och för allting dem gjort för bilindustrin sedan start. Nu får dem dock skärpa till sig för att inte halka efter alla utmanare som kommer på rad. Lycka till.
Hoppas du så klart blir nöjd med din nya bil men hur bra service Zeekr kan erbjuda återstår väl att se. Enligt deras hemsida erbjuder man ingen mobil service i dagsläget och vem som servar bilen verkar oklart eller i alla fall finns inga uppgifter om adresser eller vem som är partners. 123 st registrerade bilar i Sverige tom jan 2024.

"Var kan jag serva min bil eller få hjälp vid tekniska problem?
ZEEKR kommer att erbjuda mobil service, våra verkstäder och betrodda partners för att säkerställa bekväm support för alla dina servicebehov. Serviceavtal kan bokas via ZEEKR-appen. Öppettider 09:00 -17:00 CET Arbetstider: måndag till fredag"
Zeekr har ju avtal med (Meko) Mekonomen. Det finns väl några sådana runt om i Sverige så servicen är jag inte orolig för.
Mekonomen! Har besökt dem en gång med min fd BMW diesel ingen premiumupplevelse direkt och man lyckades dessutom inte fixa felet. Den var heller inte tvättad och dammsugen😉.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Earplugged skrev: 05 feb 2024 20:12
martinsson skrev: 05 feb 2024 19:50
Earplugged skrev: 05 feb 2024 19:41
martinsson skrev: 05 feb 2024 19:00
Freez skrev: 05 feb 2024 09:54


Hoppas du så klart blir nöjd med din nya bil men hur bra service Zeekr kan erbjuda återstår väl att se. Enligt deras hemsida erbjuder man ingen mobil service i dagsläget och vem som servar bilen verkar oklart eller i alla fall finns inga uppgifter om adresser eller vem som är partners. 123 st registrerade bilar i Sverige tom jan 2024.

"Var kan jag serva min bil eller få hjälp vid tekniska problem?
ZEEKR kommer att erbjuda mobil service, våra verkstäder och betrodda partners för att säkerställa bekväm support för alla dina servicebehov. Serviceavtal kan bokas via ZEEKR-appen. Öppettider 09:00 -17:00 CET Arbetstider: måndag till fredag"
Zeekr har ju avtal med (Meko) Mekonomen. Det finns väl några sådana runt om i Sverige så servicen är jag inte orolig för.
Ja Mekonomen är ju kända för att erbjuda en riktig premiumupplevelse så det blir nog ett riktigt lyft... kommer verkligen Zeekr hänvisa till Mekonomen om man får problem med bilen, tror de flesta mekaniker inte har en aning om Zeekr är en bil eller ett TV-spel... ?
Det får vi väl se med tiden tänker jag men är inte det minsta orolig för servicen faktiskt. Tror du inte dem fått en liten genomgång om hur själva spelet fungerar menar du? :-)
Jag uppdaterade mitt ursprungliga inlägg samtidigt som du svarade så det kom tyvärr inte med men jag tror att de säkert kan lösa enklare service men att det skulle bli ett lyft mot tidigare upplevelser är tveksamt, att de skulle erbjuda en Zeekr lånebil tex känns rätt avlägset

Att du vill byta för att det är kul att testa något nytt köper jag till 100%
Det är egentligen inte för att testa något nytt. Jag var faktiskt på väg att beställa en MYP för jag trodde inte det fanns något som matchar (som tidigare) innan jag fick syn på Zeekr 001. Om du läser vad jag skriver så ser du att jag tröttnat på hur Tesla utvecklats (eller inte utvecklats). Känns nästan som om det går baklänges. Dem leder inte utvecklingen längre som de gjort i över 10 år. Dem låter konkurrenter komma ikapp och förbi. Dem har fortfarande inte lärt sig hur man skruvar ihop en bil ordentligt. Möjligtvis på årsmodeller efter 2023 nu då med Highland. Men innan så är det inte värdigt för ett premiummärke som Tesla vill vara och utger sig för att vara.

Mina första servicar med min första Tesla fick hämtas med biltransport och köras fram och tillbaka till Stockholm då det inte fanns servicecenter i Göteborg på den tiden. Jag tror jag klarar mig med Zeekrs service när jag väl behöver den. Är inte orolig. Det räcker att läsa vad alla ägare skriver om sina 001:or och alla tester som gjorts. Det är dessutom första gången jag köper en bil utan provkörning. Jag har inte ens provsuttit bilen men köper den ändå. Tiden får ju visa om jag gjort rätt men nu känns det helrätt.

Vem vet, kanske kör jag Tesla om 3 år igen :-)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av wannabee »

martinsson skrev: 05 feb 2024 19:25
wannabee skrev: 05 feb 2024 12:48
tesla newbie skrev: 05 feb 2024 10:57
Jag skulle säga att rent funktionalitetsmässigt så har Tesla definitivt brister, eftersom de vägrar att installera hårdvara för 360 kamera och regnsensor t.ex. Så länge bilarna säljer så bra som de gör, så kommer de nog inte installera det heller. Där de ligger före är ju mest på sådana områden som inte "syns". Tänker då på elektronikaritekturen som är mycket avancerad, speciellt i Cybertruck där man har gått över till 48-voltssystem och Ethernet istället för CAN-bus. Tesla gör merparten av alla kontrollenheter själva, vilket gör att de kan uppdatera alla delar av bilen OTA.
Octovalve för värmepumpen med "heat-scavenging" är också något unikt för Tesla och gör det möjligt att ha en stor "frunk" eftersom man slipper råttbot av slangar under "motor"-huven.
Tesla är också en av de få elbilar som inte väger mycket mer än motsvarande ICE-bil. Sedan har man ju hela konceptet med "structural battery pack" och giga-castings som är ett helt nytt sätt att bygga bilar på. Dock är ju detta också "osynligt" för kunden.
Håller med om det mesta här ovan.




En Toyota mekaniker som recenserar model Y

Jag är ingenjör och skulle ha svårt för att bortse från hur bilen är konstruerad under höljet och bara tänka på ytan och köregenskaperna och bortse från att Tesla inte kräver att man måste serva den på godkända serviceverkstaden för att garantin ska gälla.

Jag har heller inte något behov av att det sitter en massa knappar överallt, min mobil har tre knappar och skulle inte vilja ha fler än dessa.
Mekanikern är spot on. Jag hade inte kunnat säga det bättre själv :)
Känner igen det mesta han pratar om men mest att den inte är ihopsatt bra.
Det är tydligen något man bara får ta om man skaffar en Tesla.
Han är väl verksam i USA och våra Y kommer ju från Kina eller numera Berlin, så tror inte det är så farligt med hopsättningen längre. Jag har en Y från Kina.

S och X kommer väl alla från Freemont, men har inte koll på model 3. USA har väl blivit bättre på senare år.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Oscar11 skrev: 05 feb 2024 13:53
Verdi_ skrev: 05 feb 2024 10:51
tslaqqq skrev: 05 feb 2024 10:26
Ja precis, om man värdesätter ljudet då dörren stängs eller servicebemötandet, framför om man ens någonsin behöver besöka servicen eller om man tycker körupplevelsen känns viktigare än ljudet av hur dörren låter vid stängning är nog en smaksak ja..

Lite lustigt är det ju dock att alla som verkligen inte gillar Tesla befinner sig på ett Tesla forum för att påpeka detta, minus då alla befintliga Teslaägare som vill pröva lyckan med annat märke.
Jag tycker inte körupplevelsen i Model Y (som vore aktuell för min del) är särskilt tilltalande faktiskt. Styrningen är alldeles för direkt och fjädringen är alldeles för hård. Jag tycker även gaspedalen är på tok för aggressivt mappad, iaf i Performance-modellen som är den man får provköra i Uppsala.

Jag tycker känslan i ratten är dålig också. Jag tycker att den är för liten, jag gillar inte materialet och så är formen sådan att jag inte får ett skönt grepp kvart-i-tre.

Stolarna saknar nästan helt sidostöd och är i minsta laget. Det luktar inte nybil i den heller utan nåt slags frän plastlukt. Det går visserligen över för det var lika i min Model S när den var ny men det förtar ju ändå lite av glädjen och känslan med en ny bil.

Det här med att den saknar radar, regnsensor och parkeringssensorer är visserligen uttjatat men förtjänar ändå att nämnas igen.

Den har dock självklara fördelar också. Prestandan, räckvidden, smidig snabbladdning, hög laddhastighet, bra app...

Som du ser så har det där med dörrklang inte särskilt mycket med det här att göra för min del men nu när du säger det så. ;)

Jag provkörde EQE Suv och Model Y samma helg i höstas och jag provkörde E-Tron och Model Y samma helg hösten innan dess (verkar som att jag får bilbytaranfall främst under hösten). Det som slog mig båda gångerna var hur enormt mycket komfortablare tyskarna var. Tyvärr kommer det till ett pris i form av sämre prestanda, högre förbrukning och högre pris och sämre app samt ingen dog mode...
Testa chillmode och styrningen på sport.
Har inte kört Y. Men på 3 så så justerar väl styrningens sport-inställning endast hur trög ratten är att vrida – eller?... Nu har jag tacklat av med gymmet på sistone, men jag måste ha styrningen i det lättaste läget om jag ska köra en 3 LR AWD – annars får jag ont i axlarna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Jerker »

SwedishAdvocate skrev: 05 feb 2024 22:35
Har inte kört Y. Men på 3 så så justerar väl styrningens sport-inställning endast hur trög ratten är att vrida – eller?... Nu har jag tacklat av med gymmet på sistone, men jag måste ha styrningen i det lättaste läget om jag ska köra en 3 LR AWD – annars får jag ont i axlarna...
Mot min 3 2019 så är valen av motstånd i ratten annorlunda i Y 2023. Det är generellt större motstånd och jag gillar det inte. Skillnaden blir speciellt stor när jag går från min MG4 (där det också finns 3 val av rattmotstånd) för det lättaste motståndet i Y känns spontat för stort för mig. Fattar inte varför det ska vara så. Det är som att man inte låter servon gör ett bra jobb.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av jonasl »

Tror det är för att styrningen är så väldigt direkt. Två rattvarv mellan ändlägena är nästan hälften av vad som är vanligt annars.

Vet inte varför de valt att ha det så, men nu när jag kör andra bilar känns det väldigt "vevigt".
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3358
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Niklas Z »

jonasl skrev: 06 feb 2024 08:14
Tror det är för att styrningen är så väldigt direkt. Två rattvarv mellan ändlägena är nästan hälften av vad som är vanligt annars.

Vet inte varför de valt att ha det så, men nu när jag kör andra bilar känns det väldigt "vevigt".
Det är jättebra med så snabb styrning. Bilen reagerar direkt och precist på styrimpulser från föraren.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar