Sida 3 av 9

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 22 mar 2024 19:17
av iAkita
Model Y är Sveriges mest sålda bil, ändå är det bara ett enda exemplar som deltagit i SECC hitills (en Model Y Performance). Samma chaufför har för övrigt anmält sig med sin bil i år igen, vilket jag hoppas visar på att det är ett väldigt trevligt arrangemang som är värt att delta i.

Så finns det verkligen ingen här med en Model Y LR eller RWD som är sugen på att delta som representant för Sveriges bäst säljande (el)bil? Även en Model 3 RWD hade varit jättekul att få med, för att se hur den står sig i konkurrensen.

In och anmäl er här: https://secc.nu/

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 22 mar 2024 19:26
av Strebern
länken fungerar inte.
Får skaplig varning på hackning.....

Edit, får rejäl varning.

Edit2: förstår om det är som min brandvägg säger, väldigt nytt och okänd, men den aldrig nånsin på flera år rent av tokspärrat en sida som den nu gör

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 22 mar 2024 19:27
av iAkita
Strebern skrev: 22 mar 2024 19:26
länken fungerar inte.
Får skaplig varning på hackning.....
Sorry, fixat nu.

Edit: Det enda jag missade var att infoga "https://" i länken. Hoppas jag inte ställt till med något :o

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 22 mar 2024 19:33
av Strebern
iAkita skrev: 22 mar 2024 19:27
Strebern skrev: 22 mar 2024 19:26
länken fungerar inte.
Får skaplig varning på hackning.....
Sorry, fixat nu.
Tyvärr inte, nu är till och med edge sur...

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 22 mar 2024 19:35
av Niklas Z
Strebern skrev: 22 mar 2024 19:33
iAkita skrev: 22 mar 2024 19:27
Strebern skrev: 22 mar 2024 19:26
länken fungerar inte.
Får skaplig varning på hackning.....
Sorry, fixat nu.
Tyvärr inte, nu är till och med edge sur...
Länken fungerar bra för mig.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 22 mar 2024 19:38
av Strebern
Detta kommer upp vid klicklning på länken.
Jag är dock lite paranoid och har väldigt bra säkerhet på mitt internet generellt.

Edit: Hett tips, om en mjukvarubrandvägg eller billig fysisk brandvägg blir överbelastad, släpper den igenom trafiken som den ska spärra, men en riktig brandvägg, nyper trafiken helt, den låser den sig och vägrar släppa trafik... know your enemy.
Vid låsning, är det upp till var och en att ha alternativ vid ddos attacker ex vis....

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 22 mar 2024 19:50
av Strebern
Finns intresse även från mig, återkommer när länkar fungerar =)

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 22 mar 2024 21:11
av Niklas Z
Strebern skrev: 22 mar 2024 19:50
Finns intresse även från mig, återkommer när länkar fungerar =)
Gissar att det går att anmäla sig genom att skicka ett PM till Generalbogge som startade tråden, om du inte får länken att funka.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 22 mar 2024 22:46
av AAKEE
Finns det ngt sista anmälningsdatum?

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 00:00
av Generalbogge
AAKEE skrev: 22 mar 2024 22:46
Finns det ngt sista anmälningsdatum?
Nej, inte direkt. Det går bra att dyka upp som gubben i lådan innan start :)

Men för planeringens skull, så vore ett besked senast en vecka innan, väldigt tacksamt.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 06:52
av Lophornis
iAkita skrev: 22 mar 2024 19:17
Model Y är Sveriges mest sålda bil, ändå är det bara ett enda exemplar som deltagit i SECC hitills (en Model Y Performance). Samma chaufför har för övrigt anmält sig med sin bil i år igen, vilket jag hoppas visar på att det är ett väldigt trevligt arrangemang som är värt att delta i.

Så finns det verkligen ingen här med en Model Y LR eller RWD som är sugen på att delta som representant för Sveriges bäst säljande (el)bil? Även en Model 3 RWD hade varit jättekul att få med, för att se hur den står sig i konkurrensen.

In och anmäl er här: https://secc.nu/
Både LR Model Y och LR Model 3 Highland saknas i listan. Eller?

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 11:10
av Wixander82
Nu drog jag iväg en anmälning för mig och min lilla EV9 :D

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 11:22
av AAKEE
Generalbogge skrev: 23 mar 2024 00:00
AAKEE skrev: 22 mar 2024 22:46
Finns det ngt sista anmälningsdatum?
Nej, inte direkt. Det går bra att dyka upp som gubben i lådan innan start :)

Men för planeringens skull, så vore ett besked senast en vecka innan, väldigt tacksamt.

Blir såklart längre innan än så, om det blir.
Inväntar schema för jobb.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 11:27
av EnTraktor
Jag har skickat in en anmälan, så får vi se om det passar kalendern.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 13:23
av Pontus
AAKEE skrev: 23 mar 2024 11:22
Generalbogge skrev: 23 mar 2024 00:00
AAKEE skrev: 22 mar 2024 22:46
Finns det ngt sista anmälningsdatum?
Nej, inte direkt. Det går bra att dyka upp som gubben i lådan innan start :)

Men för planeringens skull, så vore ett besked senast en vecka innan, väldigt tacksamt.

Blir såklart längre innan än så, om det blir.
Inväntar schema för jobb.
Ser att en Plaid redan är anmäld, kommer Jesper köra.med 19 eller 21 tummare?
Det finns ju en chans att bli den enda Plaiden med 19 och då är chansen större att jag anmäler mig :D

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 14:05
av SwedishAdvocate
Lophornis skrev: 23 mar 2024 06:52
iAkita skrev: 22 mar 2024 19:17
Model Y är Sveriges mest sålda bil, ändå är det bara ett enda exemplar som deltagit i SECC hitills (en Model Y Performance). Samma chaufför har för övrigt anmält sig med sin bil i år igen, vilket jag hoppas visar på att det är ett väldigt trevligt arrangemang som är värt att delta i.

Så finns det verkligen ingen här med en Model Y LR eller RWD som är sugen på att delta som representant för Sveriges bäst säljande (el)bil? Även en Model 3 RWD hade varit jättekul att få med, för att se hur den står sig i konkurrensen.

In och anmäl er här: https://secc.nu/
Både LR Model Y och LR Model 3 Highland saknas i listan. Eller?
Skulle en Highland LR med 18'' och aerofälgsidorna monterade teoretiskt kunna rå på de äldre M3 som är anmälda? Eller laddar de äldre 3:orna snabbare? Är det samma tillgänglia mängd kWh, eller skiljer det också? Fast antar att degradering väl kommer ge en Highland en fördel just när det gäller tillgängliga kWh...

Sen minns jag inte riktigt förra årets race... Kan en M3LR rå på en MS Palladium ifall MS-föraren kör felfritt (och har en tillräckligt 'tålig' blåsa)?... ;)

Fast det kanske kan bli svårt att köra helt felfritt med ett tillräckligt stort startfält ifall 3:orna och MS:arna startar sist...

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 14:18
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: 23 mar 2024 14:05
Lophornis skrev: 23 mar 2024 06:52
iAkita skrev: 22 mar 2024 19:17
Model Y är Sveriges mest sålda bil, ändå är det bara ett enda exemplar som deltagit i SECC hitills (en Model Y Performance). Samma chaufför har för övrigt anmält sig med sin bil i år igen, vilket jag hoppas visar på att det är ett väldigt trevligt arrangemang som är värt att delta i.

Så finns det verkligen ingen här med en Model Y LR eller RWD som är sugen på att delta som representant för Sveriges bäst säljande (el)bil? Även en Model 3 RWD hade varit jättekul att få med, för att se hur den står sig i konkurrensen.

In och anmäl er här: https://secc.nu/
Både LR Model Y och LR Model 3 Highland saknas i listan. Eller?
Skulle en Highland LR med 18'' och aerofälgsidorna monterade teoretiskt kunna rå på de äldre M3 som är anmälda? Eller laddar de äldre 3:orna snabbare? Är det samma tillgänglia mängd kWh, eller skiljer det också? Fast antar att degradering väl kommer ge en Highland en fördel just när det gäller tillgängliga kWh...

Sen minns jag inte riktigt förra årets race... Kan en M3LR rå på en MS Palladium ifall MS-föraren kör felfritt (och har en tillräckligt 'tålig' blåsa)?... ;)

Fast det kanske kan bli svårt att köra helt felfritt med ett tillräckligt stort startfält ifall 3:orna och MS:arna startar sist...
2021 LR hade flera olika batterier.
82.1 kWh var störst, men det batteriet degraderades fortare än det tidigare så sannolikt är det ingen som har mer kapacitet än en ny Highland med LG 78.8kWh.

LG laddar väsentligt mycket långsammare än Panasonic på 77.8 och 82.1. Det äldre 77.8 laddar grymt fort så en sån bör ha god möjlighet trots åldern.
Laddar ungegär lika fort som nya S / Plaid men de är ju lute snålare.

Highland kan leva på att den sannolikt är lite snålare. Det viktiga är hur många km/minut man laddar.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 14:19
av AAKEE
Pontus skrev: 23 mar 2024 13:23
AAKEE skrev: 23 mar 2024 11:22
Generalbogge skrev: 23 mar 2024 00:00
AAKEE skrev: 22 mar 2024 22:46
Finns det ngt sista anmälningsdatum?
Nej, inte direkt. Det går bra att dyka upp som gubben i lådan innan start :)

Men för planeringens skull, så vore ett besked senast en vecka innan, väldigt tacksamt.

Blir såklart längre innan än så, om det blir.
Inväntar schema för jobb.
Ser att en Plaid redan är anmäld, kommer Jesper köra.med 19 eller 21 tummare?
Det finns ju en chans att bli den enda Plaiden med 19 och då är chansen större att jag anmäler mig :D
Nä, för mig blir det 20” om jag blir med så det är bara anmäla sig.

Min Plaid får leva på att den har störst batterikapacitet! 😂

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 14:42
av Niklas Z
AAKEE skrev: 23 mar 2024 14:18
2021 LR hade flera olika batterier.
82.1 kWh var störst, men det batteriet degraderades fortare än det tidigare så sannolikt är det ingen som har mer kapacitet än en ny Highland med LG 78.8kWh.

LG laddar väsentligt mycket än Panasonic på 77.8 och 82.1. Det äldre 77.8 laddar grymt fort så en sån bör ha god möjlighet trots åldern.
Laddar ungegär lika fort som nya S / Plaid men de är ju lute snålare.

Highland kan leva på att den sannolikt är lite snålare. Det viktiga är hur många km/minut man laddar.
Det verkar som att ordet "långsammare" saknas i meningen som inleds med LG.
Min bil, osm har det äldre 77,8 kWh batteriet kan ladda väldigt fort, men den gör inte alltid det, trots V3 SuC med låg beläggning. Jag misstänker att det handlar om att temperaturen, trots att stationen lagts in i navin långt i förväg, inte är rätt. Jag tror att programvaran är konservativ med förvärmning om den räknar med låg SoC vid ankomst. Min hypotes är att den gör så för att inte folk ska bli stående om något oväntat inträffar, eller drabbas av räckviddsångest. Eftersom bilarna med 77,8 batteriet inte har den smarta octovalven måste förvärmning göras med ström från batteriet, därav att bilen kan vara konservativ med förvärmningen.
Så här långt är det här gissningar från min sida, men under påsklovet ska jag ut på långfärd och då ska jag hålla koll på batteritemepraturen som den visas i S3XY buttons appen, för att se om mina tankar verkar rimliga.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 15:05
av AAKEE
Niklas Z skrev: 23 mar 2024 14:42
AAKEE skrev: 23 mar 2024 14:18
2021 LR hade flera olika batterier.
82.1 kWh var störst, men det batteriet degraderades fortare än det tidigare så sannolikt är det ingen som har mer kapacitet än en ny Highland med LG 78.8kWh.

LG laddar väsentligt mycket än Panasonic på 77.8 och 82.1. Det äldre 77.8 laddar grymt fort så en sån bör ha god möjlighet trots åldern.
Laddar ungegär lika fort som nya S / Plaid men de är ju lute snålare.

Highland kan leva på att den sannolikt är lite snålare. Det viktiga är hur många km/minut man laddar.
Det verkar som att ordet "långsammare" saknas i meningen som inleds med LG.
Min bil, osm har det äldre 77,8 kWh batteriet kan ladda väldigt fort, men den gör inte alltid det, trots V3 SuC med låg beläggning. Jag misstänker att det handlar om att temperaturen, trots att stationen lagts in i navin långt i förväg, inte är rätt. Jag tror att programvaran är konservativ med förvärmning om den räknar med låg SoC vid ankomst. Min hypotes är att den gör så för att inte folk ska bli stående om något oväntat inträffar, eller drabbas av räckviddsångest. Eftersom bilarna med 77,8 batteriet inte har den smarta octovalven måste förvärmning göras med ström från batteriet, därav att bilen kan vara konservativ med förvärmningen.
Så här långt är det här gissningar från min sida, men under påsklovet ska jag ut på långfärd och då ska jag hålla koll på batteritemepraturen som den visas i S3XY buttons appen, för att se om mina tankar verkar rimliga.
Ordet långsammare fixat! Tackar! 🙏

Jag tror inte det finns ngn issue med det äldre 3-batteriet från Panasonic.
Det laddar grymt fort när det är som det ska.

Låg hastighet drabbar nog bilar med alla batterier då och då. Då oftast inte beroende på batteriet i sig.

Samlade loggar på panasonic 77.8 kWh som satt i 18-20 i M3 LR +P
IMG_8054.jpeg

LG-batteriet som sitter i 3 LR/P just nu (sedan ~ 2022-ish) har ingen egen logg men Y byggda i Tyskland har det med samma batteri:
IMG_8055.jpeg

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 15:16
av Niklas Z
AAKEE skrev: 23 mar 2024 15:05
Jag tror inte det finns ngn issue med det äldre 3-batteriet från Panasonic.
Det laddar grymt fort när det är som det ska.

Låg hastighet drabbar nog bilar med alla batterier då och då. Då oftast inte beroende på batteriet i sig.
Jag tror inte det är något fel på mitt batteri, det är bara det att jag sett ett mönster. När bilen räknar med att komma fram med hög SoC (kanske någonstans mellan 10-20 %) till SuC V3 så laddar det väldigt snabbt. Om jag däremot kommer fram med lägre SoC så laddar den inte lika snabbt och det är inte max laddeffekt som sjunker utan effekten i intervallet 20-65 % (grovt tillhöftat, jag har inte logggat). Det här mönstret är mer uttalat vid kall väderlek (dvs lägre än svensk sommarvärme). I samtliga fall som jag noterat detta från olika laddsessioner har jag kört flera timmar fram till laddstationen och haft den inmatat i navigatorn.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 15:28
av deddly
På hemsidan står det bland annat:

"Vinnare blir den som kör de cirka 160 milen på kortast tid utan att bryta mot några trafikregler."

I fjol kan det konstateras att många, om inte alla, körde en bra bit snabbare än hastighetsbegränsningarna. Det blev då ganska ointressant för mig då det inte fanns någonting som hindrade att man bröt mot reglerna för att komma fram snabbare. Den som vinner blir liksom den som lyckas komma undan.

Det skulle vara en mer rättvis tävling om förare som kör för fort får strafftid för det.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 16:01
av Niklas Z
deddly skrev: 23 mar 2024 15:28
På hemsidan står det bland annat:

"Vinnare blir den som kör de cirka 160 milen på kortast tid utan att bryta mot några trafikregler."

I fjol kan det konstateras att många, om inte alla, körde en bra bit snabbare än hastighetsbegränsningarna. Det blev då ganska ointressant för mig då det inte fanns någonting som hindrade att man bröt mot reglerna för att komma fram snabbare. Den som vinner blir liksom den som lyckas komma undan.

Det skulle vara en mer rättvis tävling om förare som kör för fort får strafftid för det.
Håller med.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 16:01
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: 23 mar 2024 14:05
Lophornis skrev: 23 mar 2024 06:52
iAkita skrev: 22 mar 2024 19:17
Model Y är Sveriges mest sålda bil, ändå är det bara ett enda exemplar som deltagit i SECC hitills (en Model Y Performance). Samma chaufför har för övrigt anmält sig med sin bil i år igen, vilket jag hoppas visar på att det är ett väldigt trevligt arrangemang som är värt att delta i.

Så finns det verkligen ingen här med en Model Y LR eller RWD som är sugen på att delta som representant för Sveriges bäst säljande (el)bil? Även en Model 3 RWD hade varit jättekul att få med, för att se hur den står sig i konkurrensen.

In och anmäl er här: https://secc.nu/
Både LR Model Y och LR Model 3 Highland saknas i listan. Eller?
Skulle en Highland LR med 18'' och aerofälgsidorna monterade teoretiskt kunna rå på de äldre M3 som är anmälda? Eller laddar de äldre 3:orna snabbare? Är det samma tillgänglia mängd kWh, eller skiljer det också? Fast antar att degradering väl kommer ge en Highland en fördel just när det gäller tillgängliga kWh...

Sen minns jag inte riktigt förra årets race... Kan en M3LR rå på en MS Palladium ifall MS-föraren kör felfritt (och har en tillräckligt 'tålig' blåsa)?... ;)

Fast det kanske kan bli svårt att köra helt felfritt med ett tillräckligt stort startfält ifall 3:orna och MS:arna startar sist...
Jag gjorde en liten beräkning på loggad laddhastighet.

Om vi ponerar att en äldre måste ladda till 60% för en sträcka, ovh den har tappat ~10% kapacitet samt att Higland totalt är 10% mer effektiv - lägre luftmotstånd, värmepump för förkonditionering mm så behöver den bara ladda till 50% på samma sträcka. Då är det i princip jämt skägg mellan dem enligt loggarna.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 16:03
av AAKEE
deddly skrev: 23 mar 2024 15:28
På hemsidan står det bland annat:

"Vinnare blir den som kör de cirka 160 milen på kortast tid utan att bryta mot några trafikregler."

I fjol kan det konstateras att många, om inte alla, körde en bra bit snabbare än hastighetsbegränsningarna. Det blev då ganska ointressant för mig då det inte fanns någonting som hindrade att man bröt mot reglerna för att komma fram snabbare. Den som vinner blir liksom den som lyckas komma undan.

Det skulle vara en mer rättvis tävling om förare som kör för fort får strafftid för det.
Precis!

Är reglerna mjuka kommer folk härma varandra.
Antar att glympse eller vad den heter är pålitlig och att man kan se i realtid ombord vad den rapporterar?