Sida 3 av 3

Re: Grattis Sverige

Postat: 02 jan 2024 14:42
av chaffis75
Airlift skrev: 02 jan 2024 14:40
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 14:13
Airlift skrev: 02 jan 2024 13:45
mikebike skrev: 02 jan 2024 11:41
Airlift skrev: 02 jan 2024 11:17


Det är ju inte billigare att köra fossilt, såvida du inte jämför en gammal fossilfri mot en ny elbil men det är ju ganska ointressant. En 5år gammal Model3 är inte dyrare än en dito Volvo/Audi i månaden. Etc.

En ny elbil är samtidigt inte dyrare än dito diesel osv. Det finns noll behov av stöd.
En elbil är visst dyrare än en fossildriven "likadan" bil.
Jämför XC40 t.ex. eller BMW 3-serie mot en i4.
Det är enkom inom märket för att de gamla är ”trötta”. Kör en sökning som jag skrev tidigare får du se. Jämför en 440i eller en M440 mot i40 resp M50 så blir det iaf i grunden samma

Billigaste 2023 440i gran coupé; 750kkr
För mindre pengar får du en 2023 i4 edrive40 gran coupe, men samma miltal (1000). Då står bägge bilarna på uppfarten. Sen börjar du tanka och serva den andra.

i4 är inte 3serie 😎
Jämförbart är inte en tomhylsa mot en elbil, för elbilen är nerlusad med utrustning i grundpriset..
XC40 Core B4 Mildhybrid har ett listpris på 495 800
XC40 Core BEV har ett listpris på 609 000 med likvärdig utrustning.
Det blir ungefär 22% dyrare. Sen tillkommer ca 30 000 malus dom första tre åren
Ja Volvo har visat prov på absolut ingen vilja. Det framgår med all önskvärd tydlighet.
Vilja av vad? fattar inte vad du syftar på.

Re: Grattis Sverige

Postat: 02 jan 2024 14:49
av Airlift
chaffis75 skrev: 02 jan 2024 14:42
Airlift skrev: 02 jan 2024 14:40
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 14:13
Airlift skrev: 02 jan 2024 13:45
mikebike skrev: 02 jan 2024 11:41

En elbil är visst dyrare än en fossildriven "likadan" bil.
Jämför XC40 t.ex. eller BMW 3-serie mot en i4.
Det är enkom inom märket för att de gamla är ”trötta”. Kör en sökning som jag skrev tidigare får du se. Jämför en 440i eller en M440 mot i40 resp M50 så blir det iaf i grunden samma

Billigaste 2023 440i gran coupé; 750kkr
För mindre pengar får du en 2023 i4 edrive40 gran coupe, men samma miltal (1000). Då står bägge bilarna på uppfarten. Sen börjar du tanka och serva den andra.

i4 är inte 3serie 😎
Jämförbart är inte en tomhylsa mot en elbil, för elbilen är nerlusad med utrustning i grundpriset..
XC40 Core B4 Mildhybrid har ett listpris på 495 800
XC40 Core BEV har ett listpris på 609 000 med likvärdig utrustning.
Det blir ungefär 22% dyrare. Sen tillkommer ca 30 000 malus dom första tre åren
Ja Volvo har visat prov på absolut ingen vilja. Det framgår med all önskvärd tydlighet.
Vilja av vad? fattar inte vad du syftar på.
Till att ha en prissättning som möter marknaden,

Vidare kan du köpa en 2023års XC40 BEV Core för 440’ med 1000mil på mätaren, idag.

Jämför istället en Panamera Sport Turismo med en Taycan sport Turismo, om man nu vill hålla sig inom märket. Tycker VAG koncernen lyckats betydligt bättre. Som Kodiaq och Enyaq, när du väl sitter med motsvarande funktioner (värmare, stolar, etc etc) så är prisskillnaden liten.

Re: Grattis Sverige

Postat: 02 jan 2024 15:01
av Fredrik j
Airlift skrev: 02 jan 2024 14:49
chaffis75 skrev: 02 jan 2024 14:42
Airlift skrev: 02 jan 2024 14:40
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 14:13
Airlift skrev: 02 jan 2024 13:45


Det är enkom inom märket för att de gamla är ”trötta”. Kör en sökning som jag skrev tidigare får du se. Jämför en 440i eller en M440 mot i40 resp M50 så blir det iaf i grunden samma

Billigaste 2023 440i gran coupé; 750kkr
För mindre pengar får du en 2023 i4 edrive40 gran coupe, men samma miltal (1000). Då står bägge bilarna på uppfarten. Sen börjar du tanka och serva den andra.

i4 är inte 3serie 😎
Jämförbart är inte en tomhylsa mot en elbil, för elbilen är nerlusad med utrustning i grundpriset..
XC40 Core B4 Mildhybrid har ett listpris på 495 800
XC40 Core BEV har ett listpris på 609 000 med likvärdig utrustning.
Det blir ungefär 22% dyrare. Sen tillkommer ca 30 000 malus dom första tre åren
Ja Volvo har visat prov på absolut ingen vilja. Det framgår med all önskvärd tydlighet.
Vilja av vad? fattar inte vad du syftar på.
Till att ha en prissättning som möter marknaden,

Vidare kan du köpa en 2023års XC40 BEV Core för 440’ med 1000mil på mätaren, idag.

Jämför istället en Panamera Sport Turismo med en Taycan sport Turismo, om man nu vill hålla sig inom märket. Tycker VAG koncernen lyckats betydligt bättre. Som Kodiaq och Enyaq, när du väl sitter med motsvarande funktioner (värmare, stolar, etc etc) så är prisskillnaden liten.
Lite imponerande att Volvo säljer så många XC40/C40 som dom gör. Om dom inte mött marknaden menar jag.

Re: Grattis Sverige

Postat: 02 jan 2024 15:09
av mikebike
Airlift skrev: 02 jan 2024 14:40
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 14:13
Airlift skrev: 02 jan 2024 13:45
mikebike skrev: 02 jan 2024 11:41
Airlift skrev: 02 jan 2024 11:17


Det är ju inte billigare att köra fossilt, såvida du inte jämför en gammal fossilfri mot en ny elbil men det är ju ganska ointressant. En 5år gammal Model3 är inte dyrare än en dito Volvo/Audi i månaden. Etc.

En ny elbil är samtidigt inte dyrare än dito diesel osv. Det finns noll behov av stöd.
En elbil är visst dyrare än en fossildriven "likadan" bil.
Jämför XC40 t.ex. eller BMW 3-serie mot en i4.
Det är enkom inom märket för att de gamla är ”trötta”. Kör en sökning som jag skrev tidigare får du se. Jämför en 440i eller en M440 mot i40 resp M50 så blir det iaf i grunden samma

Billigaste 2023 440i gran coupé; 750kkr
För mindre pengar får du en 2023 i4 edrive40 gran coupe, men samma miltal (1000). Då står bägge bilarna på uppfarten. Sen börjar du tanka och serva den andra.

i4 är inte 3serie 😎
Jämförbart är inte en tomhylsa mot en elbil, för elbilen är nerlusad med utrustning i grundpriset..
XC40 Core B4 Mildhybrid har ett listpris på 495 800
XC40 Core BEV har ett listpris på 609 000 med likvärdig utrustning.
Det blir ungefär 22% dyrare. Sen tillkommer ca 30 000 malus dom första tre åren
Ja Volvo har visat prov på absolut ingen vilja. Det framgår med all önskvärd tydlighet.
Det finns fler bilmodeller av olika fabrikat som säljs i olika utföranden, generellt är laddhybridverionen dyrare än ICE och EV-varianten är ännu dyrare.

Detta är Kia Niro:
Screenshot_20240102_150826_Google.jpg

Re: Grattis Sverige

Postat: 02 jan 2024 15:13
av Airlift
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 15:01
Airlift skrev: 02 jan 2024 14:49
chaffis75 skrev: 02 jan 2024 14:42
Airlift skrev: 02 jan 2024 14:40
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 14:13


XC40 Core B4 Mildhybrid har ett listpris på 495 800
XC40 Core BEV har ett listpris på 609 000 med likvärdig utrustning.
Det blir ungefär 22% dyrare. Sen tillkommer ca 30 000 malus dom första tre åren
Ja Volvo har visat prov på absolut ingen vilja. Det framgår med all önskvärd tydlighet.
Vilja av vad? fattar inte vad du syftar på.
Till att ha en prissättning som möter marknaden,

Vidare kan du köpa en 2023års XC40 BEV Core för 440’ med 1000mil på mätaren, idag.

Jämför istället en Panamera Sport Turismo med en Taycan sport Turismo, om man nu vill hålla sig inom märket. Tycker VAG koncernen lyckats betydligt bättre. Som Kodiaq och Enyaq, när du väl sitter med motsvarande funktioner (värmare, stolar, etc etc) så är prisskillnaden liten.
Lite imponerande att Volvo säljer så många XC40/C40 som dom gör. Om dom inte mött marknaden menar jag.
De har aldrig slagit dig, varför tesla säljer bättre av MY än Volvo gör av.. ja vad som.? Det är ju öppet mål.

Re: Grattis Sverige

Postat: 02 jan 2024 16:20
av Fredrik j
Airlift skrev: 02 jan 2024 15:13
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 15:01
Airlift skrev: 02 jan 2024 14:49
chaffis75 skrev: 02 jan 2024 14:42
Airlift skrev: 02 jan 2024 14:40


Ja Volvo har visat prov på absolut ingen vilja. Det framgår med all önskvärd tydlighet.
Vilja av vad? fattar inte vad du syftar på.
Till att ha en prissättning som möter marknaden,

Vidare kan du köpa en 2023års XC40 BEV Core för 440’ med 1000mil på mätaren, idag.

Jämför istället en Panamera Sport Turismo med en Taycan sport Turismo, om man nu vill hålla sig inom märket. Tycker VAG koncernen lyckats betydligt bättre. Som Kodiaq och Enyaq, när du väl sitter med motsvarande funktioner (värmare, stolar, etc etc) så är prisskillnaden liten.
Lite imponerande att Volvo säljer så många XC40/C40 som dom gör. Om dom inte mött marknaden menar jag.
De har aldrig slagit dig, varför tesla säljer bättre av MY än Volvo gör av.. ja vad som.? Det är ju öppet mål.
2023:
Volvo XC40/C40 : 17 000bilar
Tesla Model Y : 16 500bilar

Man kan naturligtvis räkna XC40 och C40 som två olika bilar.

Re: Grattis Sverige

Postat: 02 jan 2024 17:17
av Airlift
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 16:20
Airlift skrev: 02 jan 2024 15:13
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 15:01
Airlift skrev: 02 jan 2024 14:49
chaffis75 skrev: 02 jan 2024 14:42

Vilja av vad? fattar inte vad du syftar på.
Till att ha en prissättning som möter marknaden,

Vidare kan du köpa en 2023års XC40 BEV Core för 440’ med 1000mil på mätaren, idag.

Jämför istället en Panamera Sport Turismo med en Taycan sport Turismo, om man nu vill hålla sig inom märket. Tycker VAG koncernen lyckats betydligt bättre. Som Kodiaq och Enyaq, när du väl sitter med motsvarande funktioner (värmare, stolar, etc etc) så är prisskillnaden liten.
Lite imponerande att Volvo säljer så många XC40/C40 som dom gör. Om dom inte mött marknaden menar jag.
De har aldrig slagit dig, varför tesla säljer bättre av MY än Volvo gör av.. ja vad som.? Det är ju öppet mål.
2023:
Volvo XC40/C40 : 17 000bilar
Tesla Model Y : 16 500bilar

Man kan naturligtvis räkna XC40 och C40 som två olika bilar.
Ja, det hade jag nog sagt. Så 8000 c40 och 9000xc40 2023? Eller menar du totalt med ICE+PHEV+BEV?

Edit: du menar alltså totalt (9000
XC + 3000 C..). Jag avsåg elbilar, det var vad diskussionen handlade om. Detta med ”möta marknaden” handlade om elbilars vara och icke vara.

Totalt bev från Volvo nåt upp i runt 13000. Du får dra sina egna slutsatser.

Re: Grattis Sverige

Postat: 02 jan 2024 18:20
av martinot
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 16:20
Airlift skrev: 02 jan 2024 15:13
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 15:01
Airlift skrev: 02 jan 2024 14:49
chaffis75 skrev: 02 jan 2024 14:42

Vilja av vad? fattar inte vad du syftar på.
Till att ha en prissättning som möter marknaden,

Vidare kan du köpa en 2023års XC40 BEV Core för 440’ med 1000mil på mätaren, idag.

Jämför istället en Panamera Sport Turismo med en Taycan sport Turismo, om man nu vill hålla sig inom märket. Tycker VAG koncernen lyckats betydligt bättre. Som Kodiaq och Enyaq, när du väl sitter med motsvarande funktioner (värmare, stolar, etc etc) så är prisskillnaden liten.
Lite imponerande att Volvo säljer så många XC40/C40 som dom gör. Om dom inte mött marknaden menar jag.
De har aldrig slagit dig, varför tesla säljer bättre av MY än Volvo gör av.. ja vad som.? Det är ju öppet mål.
2023:
Volvo XC40/C40 : 17 000bilar
Tesla Model Y : 16 500bilar

Man kan naturligtvis räkna XC40 och C40 som två olika bilar.
Ja, då skall du nog räkna MY/M3 tillsammans om du räknar XC40/C40 tillsammans.

Re: Grattis Sverige

Postat: 02 jan 2024 18:44
av Fredrik j
Airlift skrev: 02 jan 2024 17:17
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 16:20
Airlift skrev: 02 jan 2024 15:13
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 15:01
Airlift skrev: 02 jan 2024 14:49


Till att ha en prissättning som möter marknaden,

Vidare kan du köpa en 2023års XC40 BEV Core för 440’ med 1000mil på mätaren, idag.

Jämför istället en Panamera Sport Turismo med en Taycan sport Turismo, om man nu vill hålla sig inom märket. Tycker VAG koncernen lyckats betydligt bättre. Som Kodiaq och Enyaq, när du väl sitter med motsvarande funktioner (värmare, stolar, etc etc) så är prisskillnaden liten.
Lite imponerande att Volvo säljer så många XC40/C40 som dom gör. Om dom inte mött marknaden menar jag.
De har aldrig slagit dig, varför tesla säljer bättre av MY än Volvo gör av.. ja vad som.? Det är ju öppet mål.
2023:
Volvo XC40/C40 : 17 000bilar
Tesla Model Y : 16 500bilar

Man kan naturligtvis räkna XC40 och C40 som två olika bilar.
Ja, det hade jag nog sagt. Så 8000 c40 och 9000xc40 2023? Eller menar du totalt med ICE+PHEV+BEV?

Edit: du menar alltså totalt (9000
XC + 3000 C..). Jag avsåg elbilar, det var vad diskussionen handlade om. Detta med ”möta marknaden” handlade om elbilars vara och icke vara.

Totalt bev från Volvo nåt upp i runt 13000. Du får dra sina egna slutsatser.
Det var ju du som skrev att tesla säljer bättre av model Y än Volvo säljer vad som helst.

Re: Grattis Sverige

Postat: 02 jan 2024 19:21
av Airlift
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 18:44
Airlift skrev: 02 jan 2024 17:17
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 16:20
Airlift skrev: 02 jan 2024 15:13
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 15:01


Lite imponerande att Volvo säljer så många XC40/C40 som dom gör. Om dom inte mött marknaden menar jag.
De har aldrig slagit dig, varför tesla säljer bättre av MY än Volvo gör av.. ja vad som.? Det är ju öppet mål.
2023:
Volvo XC40/C40 : 17 000bilar
Tesla Model Y : 16 500bilar

Man kan naturligtvis räkna XC40 och C40 som två olika bilar.
Ja, det hade jag nog sagt. Så 8000 c40 och 9000xc40 2023? Eller menar du totalt med ICE+PHEV+BEV?

Edit: du menar alltså totalt (9000
XC + 3000 C..). Jag avsåg elbilar, det var vad diskussionen handlade om. Detta med ”möta marknaden” handlade om elbilars vara och icke vara.

Totalt bev från Volvo nåt upp i runt 13000. Du får dra sina egna slutsatser.
Det var ju du som skrev att tesla säljer bättre av model Y än Volvo säljer vad som helst.
Vadhelst de säljer med batteridrift. Det lite grann bekräftar tesen med att gammelfirmorna är lite trötta

Re: Grattis Sverige

Postat: 02 jan 2024 19:28
av toppo
Airlift skrev: 02 jan 2024 19:21
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 18:44
Airlift skrev: 02 jan 2024 17:17
Fredrik j skrev: 02 jan 2024 16:20
Airlift skrev: 02 jan 2024 15:13


De har aldrig slagit dig, varför tesla säljer bättre av MY än Volvo gör av.. ja vad som.? Det är ju öppet mål.
2023:
Volvo XC40/C40 : 17 000bilar
Tesla Model Y : 16 500bilar

Man kan naturligtvis räkna XC40 och C40 som två olika bilar.
Ja, det hade jag nog sagt. Så 8000 c40 och 9000xc40 2023? Eller menar du totalt med ICE+PHEV+BEV?

Edit: du menar alltså totalt (9000
XC + 3000 C..). Jag avsåg elbilar, det var vad diskussionen handlade om. Detta med ”möta marknaden” handlade om elbilars vara och icke vara.

Totalt bev från Volvo nåt upp i runt 13000. Du får dra sina egna slutsatser.
Det var ju du som skrev att tesla säljer bättre av model Y än Volvo säljer vad som helst.
Vadhelst de säljer med batteridrift. Det lite grann bekräftar tesen med att gammelfirmorna är lite trötta
Trötta? Volvo har inte hunnit ställa om hela modellfloran till BEV ännu, men Volvo säljer fortfarande mest bilar totalt sett. Att Model Y säljer bäst beror på att den är i rätt storleksklass för att attrahera de flesta nybilsköpare, på samma sätt som Volvo V70/V60 var under många år.

Med tanke på att XC40 är en storleksklass mindre än den traditionellt mest säljande och ändå är andra bäst säljande bilmodell samt tredje bäst säljande BEV så får man anse att den står sig bra på marknaden. Jag tror det är precis där Volvo vill vara med XC40, och det är väldigt hårt att kräva att den ska sälja bäst av alla. När EX60 kommer vill de naturligtvis ligga på första plats med den, då kommer troligen XC40 halka ner på listan.

Re: Grattis Sverige

Postat: 03 jan 2024 21:29
av Zlatje
Innan jag blir påhoppad så ska tilläggas att jag kör elbil

Såklart folk blir glada av ändringen! mitt i lågkonjunktur gör dessa extra pengar ett under hos familjer. Om jag hade haft min diesel hade jag, enbart på resor till jobbet, sparat 500kr/mån och likaså min sambo. Det är 1.000kr mer ut i lön varje månad för hushållet.

Det kostar att vara mån av klimatet. Solpaneler är svindyrt, familjevänlig elbil är svindyrt jämfört med vad man kan få på ICE-sidan, bergvärme motsvarande är dyrt att installera om man sitter på direkttillverkande el, närproducerat är dyrare i butiken än importerat, elpriset har varit och är svinhögt bland annat pga nedlagd kärnkraft i Europa för det skulle man inte ha för det var dåligt för miljön och så vidare.

Skulle säga att i en lågkonjunktur skiter nog de flesta i miljön. Man vill ha mer pengar i fickan sen får det andra komma sen. Ge det 2-3 år till så vänder kakan igen ska ni se

Re: Grattis Sverige

Postat: 03 jan 2024 21:32
av Verdi_
Zlatje skrev: 03 jan 2024 21:29
Innan jag blir påhoppad så ska tilläggas att jag kör elbil

Såklart folk blir glada av ändringen mitt i lågkonjunktur gör dessa extra pengar ett under hos familjer. Om jag hade haft min diesel hade jag, enbart på resor till jobbet, sparat 500kr/mån och likaså min sambo. Det är 1.000kr mer ut i lön varje månad för hushållet.

Det kostar att vara mån av klimatet. Solpaneler är svindyrt, familjevänlig elbil är svindyrt jämfört med vad man kan få på ICE-sidan, bergvärme motsvarande är dyrt att installera om man sitter på direkttillverkande el, närproducerat är dyrare i butiken än importerat och så vidare.

Skulle säga att i en lågkonjunktur skiter nog de flesta i miljön. Man vill ha mer pengar i fickan sen får det andra komma sen. Ge det 2-3 år till så vänder kakan igen ska ni se
Så är det. Ska det bli nån omställning kan vi inte köra ekonomin i botten. Tror tyvärr många här har väldigt svårt att förstå konceptet "ont om pengar".

Re: Grattis Sverige

Postat: 03 jan 2024 21:42
av Fredrik j
Verdi_ skrev: 03 jan 2024 21:32
Zlatje skrev: 03 jan 2024 21:29
Innan jag blir påhoppad så ska tilläggas att jag kör elbil

Såklart folk blir glada av ändringen mitt i lågkonjunktur gör dessa extra pengar ett under hos familjer. Om jag hade haft min diesel hade jag, enbart på resor till jobbet, sparat 500kr/mån och likaså min sambo. Det är 1.000kr mer ut i lön varje månad för hushållet.

Det kostar att vara mån av klimatet. Solpaneler är svindyrt, familjevänlig elbil är svindyrt jämfört med vad man kan få på ICE-sidan, bergvärme motsvarande är dyrt att installera om man sitter på direkttillverkande el, närproducerat är dyrare i butiken än importerat och så vidare.

Skulle säga att i en lågkonjunktur skiter nog de flesta i miljön. Man vill ha mer pengar i fickan sen får det andra komma sen. Ge det 2-3 år till så vänder kakan igen ska ni se
Så är det. Ska det bli nån omställning kan vi inte köra ekonomin i botten. Tror tyvärr många här har väldigt svårt att förstå konceptet "ont om pengar".
Tror också omställningen kommer fortare om lågkonjunkturen blir mindre djup.
Att sänka levnadskostnaderna utan att öka belåning är viktigt.

Re: Grattis Sverige

Postat: 06 jan 2024 20:08
av NiklasTesla
HenrikC skrev: 01 jan 2024 11:11
Man skulle kunna lägga 4 kr skatt på all diesel istället som går till en ny supermiljöbilspremie?

Bara en tanke...
Precis, det är såhär det blir när "EPA traktor gänget" får styra Sverige.

MVH

Re: Grattis Sverige

Postat: 06 jan 2024 20:30
av niklas12
NiklasTesla skrev: 06 jan 2024 20:08
HenrikC skrev: 01 jan 2024 11:11
Man skulle kunna lägga 4 kr skatt på all diesel istället som går till en ny supermiljöbilspremie?

Bara en tanke...
Precis, det är såhär det blir när "EPA traktor gänget" får styra Sverige.

MVH
Ja eller så behöver faktiskt hela Sverige kunna leva och många har inte råd med elbil.
Tittar man utanför tullarna så är det svårt att sköta vardagen utan bil.

Så innan det kommer billigare elbilar som passar som enda bil så kommer man behöva kunna tanka utan att gå i personlig konkurs.

Re: Grattis Sverige

Postat: 06 jan 2024 20:38
av Fredrik j
niklas12 skrev: 06 jan 2024 20:30
NiklasTesla skrev: 06 jan 2024 20:08
HenrikC skrev: 01 jan 2024 11:11
Man skulle kunna lägga 4 kr skatt på all diesel istället som går till en ny supermiljöbilspremie?

Bara en tanke...
Precis, det är såhär det blir när "EPA traktor gänget" får styra Sverige.

MVH
Ja eller så behöver faktiskt hela Sverige kunna leva och många har inte råd med elbil.
Tittar man utanför tullarna så är det svårt att sköta vardagen utan bil.

Så innan det kommer billigare elbilar som passar som enda bil så kommer man behöva kunna tanka utan att gå i personlig konkurs.
Jag tror det här kommer märkas i väljaropinionen lite senare i vår. Vänstern hade ju dragit ifrån.
Många blev nog förvånade över hur stor sänkningen blev ”vid pump”.

Re: Grattis Sverige

Postat: 06 jan 2024 20:39
av Verdi_
NiklasTesla skrev: 06 jan 2024 20:08
HenrikC skrev: 01 jan 2024 11:11
Man skulle kunna lägga 4 kr skatt på all diesel istället som går till en ny supermiljöbilspremie?

Bara en tanke...
Precis, det är såhär det blir när "EPA traktor gänget" får styra Sverige.

MVH
Nu gör de faktiskt många bra saker. Hoppas verkligen inte att de rödgröna vinner 2026.

Re: Grattis Sverige

Postat: 06 jan 2024 20:40
av Verdi_
Fredrik j skrev: 06 jan 2024 20:38
niklas12 skrev: 06 jan 2024 20:30
NiklasTesla skrev: 06 jan 2024 20:08
HenrikC skrev: 01 jan 2024 11:11
Man skulle kunna lägga 4 kr skatt på all diesel istället som går till en ny supermiljöbilspremie?

Bara en tanke...
Precis, det är såhär det blir när "EPA traktor gänget" får styra Sverige.

MVH
Ja eller så behöver faktiskt hela Sverige kunna leva och många har inte råd med elbil.
Tittar man utanför tullarna så är det svårt att sköta vardagen utan bil.

Så innan det kommer billigare elbilar som passar som enda bil så kommer man behöva kunna tanka utan att gå i personlig konkurs.
Jag tror det här kommer märkas i väljaropinionen lite senare i vår. Vänstern hade ju dragit ifrån.
Många blev nog förvånade över hur stor sänkningen blev ”vid pump”.

Vad menar du? Aftonbladet och DN har ju hittat flera innerstadsmuppar som ondgör sig över sänkningen på dieselpriset. Klart det är negativt för de här blåbruna. :lol:

Re: Grattis Sverige

Postat: 07 jan 2024 00:27
av Sportbilsentusiasten
Verdi_ skrev: 03 jan 2024 21:32
Zlatje skrev: 03 jan 2024 21:29
Innan jag blir påhoppad så ska tilläggas att jag kör elbil

Såklart folk blir glada av ändringen mitt i lågkonjunktur gör dessa extra pengar ett under hos familjer. Om jag hade haft min diesel hade jag, enbart på resor till jobbet, sparat 500kr/mån och likaså min sambo. Det är 1.000kr mer ut i lön varje månad för hushållet.

Det kostar att vara mån av klimatet. Solpaneler är svindyrt, familjevänlig elbil är svindyrt jämfört med vad man kan få på ICE-sidan, bergvärme motsvarande är dyrt att installera om man sitter på direkttillverkande el, närproducerat är dyrare i butiken än importerat och så vidare.

Skulle säga att i en lågkonjunktur skiter nog de flesta i miljön. Man vill ha mer pengar i fickan sen får det andra komma sen. Ge det 2-3 år till så vänder kakan igen ska ni se
Så är det. Ska det bli nån omställning kan vi inte köra ekonomin i botten. Tror tyvärr många här har väldigt svårt att förstå konceptet "ont om pengar".
Ja, skulle tro att de flesta här på forumet tillhör de privilegierade som slipper vända på slantarna. Jag har det bra nu men som student i Uppsala var det tufft på allvar. Levde på havregryn, vatten och pasta.
Att köra ekonomin i botten gynnar ingen, och heller inte miljöomställningen.