Sida 3 av 4

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 26 dec 2023 00:16
av taliz
bjornnilsson skrev: 25 dec 2023 18:31
Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 18:24
Jag o vatten är ingen bra kombo. Är en fryslort efter att ha fått smärre köldskador i fötter/händer i försvarsmakten.
Låg under duntäcke och myste av ledighet, god mat och bra film kvällen innan.
Nyss hemkommen från att BRA benpass på gymet. Snart mat med familjen, Livet är bra!
Det där med BRA benpass borde nästan få en egen tråd. Har aldrig gillat benträningen men nu när jag inte får lyfta något med överkroppen än på ett tag så är benen det enda jag kan träna lite mer seriöst och plötsligt så är det fantastiskt! Snart starkare än innan operation. 8-)
Är ju största musklerna i kroppen, så vill man tex bränna fett även när man ligger i soffan bör man inte skippa benpass. :D

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 26 dec 2023 09:23
av ReNewAble
Vad som är positivt är att fler och fler släpper sargen och byter till elbil. Andelen elbilar av nyförsäljningen fortsätter stiga. Kommer vi att närma oss 50% i andel nästa år?

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 26 dec 2023 15:08
av Bjelke
ReNewAble skrev: 26 dec 2023 09:23
Vad som är positivt är att fler och fler släpper sargen och byter till elbil. Andelen elbilar av nyförsäljningen fortsätter stiga. Kommer vi att närma oss 50% i andel nästa år?
Känslan är ju iaf att försäljningen av elbilar är på G att ta fart igen :)
Kanske lite prissänkningar och/eller bättre utrustning i kombination med
räntor som inte höjs mer och lägre inflation så kan det bli bra :)

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 26 dec 2023 17:40
av HerrNilsson
Det här spelar ju in en smula också om vi pratar positiva egenskaper :)

Tesla Model Y slår rekord i krocktest – säkraste bil som testats
https://carup.se/tesla-model-y-slar-rek ... m-testats/

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 26 dec 2023 17:47
av SwedishAdvocate
HerrNilsson skrev: 26 dec 2023 17:40
Det här spelar ju in en smula också om vi pratar positiva egenskaper :)

Tesla Model Y slår rekord i krocktest – säkraste bil som testats
https://carup.se/tesla-model-y-slar-rek ... m-testats/
De andra Teslorna ligger väl rätt bra till de också.

Fast hur det med lastförankring? Ingår det i testerna?...

Ooops. Fel tråd. ;)

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 26 dec 2023 19:51
av Dexter
Alla Teslorna verkar vara ganska säkra i krocktest.
Vilken är säkrast egentligen?
NCAP.PNG

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 26 dec 2023 20:03
av SwedishAdvocate
Dexter skrev: 26 dec 2023 19:51
Alla Teslorna verkar vara ganska säkra i krocktest.
Vilken är säkrast egentligen? [...
När det gäller krocksäkerhet så spelar vikt roll. Och X är ju tyngst. S är näst tyngst och har väl lite bättre vägegenskaper än X, så alltså lite bättre aktiv säkerhet. Men bäst vägegenskaper och därmed allra bäst aktiv säkerhet har väl Model 3.

EDIT: Och vill man t.ex. kunna parera en eller flera sladdar om det är riktigt snorhalt ute så är nog en riktig rund ratt rätt mkt bättre än en yoke. Så det är ju positivt att man både kan välja rund ratt på alla nya bilar som säljs i Europa och dessutom byta ut alla yokar till en rund OEM-ratt från Tesla. ;)

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 27 dec 2023 14:14
av HerrNilsson
Det här är också bra :D

Custom Tesla Lock Sounds – LockChime Library
https://driveteslacanada.ca/news/custom ... e-library/

Här kan ni välja och vraka bland en massa bra låsljud :)

Som Portal-fan var ju denna en liten favorit...
Portal – Shutting Down
https://driveteslacanada.ca/wp-content/ ... portal.wav

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 27 dec 2023 15:24
av Bo99
Positivt är att får tillbaka mitt körkort i mars då jag då varit utan det i sex månader. Arbetsbefriad som busschaufför med tjänstledighet innebär att jag inte får a-kassa eller bidrag från någonstans. Jag har löst det ekonomiska. Att förlita mig på bussar och tåg för att åka någonstans fungerar ju faktiskt även om dötiden är irriterande när man väntar på byten mellan buss och tåg. Det är i jämförelse med att köra min elbil med hemmaladdning för 2 kr/kw oerhört dyrt att åka kollektivt. Köra och handla för mig kostar 5-6 kr för 12 km. Bussen kostar 62 kr för samma sträcka. Det är ekonomiskt vansinne att åka kollektivt om man har en elbil stående hemma.

Jo jag ser våren ann med tillförsikt!

Bo

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 31 dec 2023 08:52
av HerrNilsson
Fyrhjulsdriften är det heller inget fel på :o




Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 08 jan 2024 10:00
av TiborBlomhall
Överlevt jul, nyår, mellandagar och flera släktträffar utan alldeles för stora fejder och kan äntligen slappna av på jobbet :D

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 08 jan 2024 10:30
av mikebike
Jag lyckades nästan bränna all 500 SuC-mil jag köpte för krediter i juli. 8-)
Screenshot_20240107_100230_Tesla.jpg

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 08 jan 2024 11:01
av fth
Jag har kört Paris - Gävle ToR två gånger under november-januari med min "gamla" 2016 Model X90, totalt drygt 900 mil, helt problemfritt och "gratis" med fri SuC.

Räckvidden på vintern med den här bilen lämnar förstås en del övrigt att önska, men den totala restiden påverkas inte så mycket som man kan tro, enda problemet egentligen är att resan blir lite "hackig" när man försöker optimera laddstoppen, jag snittar drygt 250 Wh/km på europeisk motorväg nu på vintern, motsvarande drygt 30 mil verklig räckvidd för 0-100% SoC, vilket betyder c:a 10-20 mil mellan laddstoppen när jag optimerar för restid.

Fick för första gången köa på SuC i Jönköping och i Mantorp, i övrigt inte ens delad stolpe på något enda ställe.

Supercharger-nätverket har verkligen byggts ut massivt dom senaste åren, många på helt nya ställen, och många ställen som byggts ut med fler stolpar, gamla v2-stationer som Busdorf har t.ex. fått ett antal nya v3-stolpar, vilket gör en enorm skillnad i kapacitet.

Långresor med Tesla funkar alltså förstås fortfarande alldeles utmärkt, alla rykten om "laddkaos" är rejält överdrivna.

Tvärtom är laddupplevelsen nu betydligt trevligare än förr, med många fler ställen att välja mellan, nya typer av platser som köpcentrum och "outlet villages" om man har tröttnat på mackar och lågprishotell. :D :D

/fth

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 28 jan 2024 08:34
av HerrNilsson

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 26 maj 2024 10:03
av HerrNilsson
Bra genomgång av Teslas senaste Impact report.

Det är rätt coolt hur mycket Tesla åstadkommer, inte bara på fordonssidan utan som företag.
Bra visualisering bl.a. över Teslas ekosystem med energi, lagring, Autobidder, transport baserat på energin osv.

Också intressant hur deras fabriker blir effektivare och klimatvänligare för varje iteration. Fabrikerna är också en produkt :!:

Tesla Suc har faktiskt ökat sin uptime, från 99,5-nånting % 2019, till 99,97% uptime 2023.


Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 26 maj 2024 19:33
av Dinsdale
Att uppdateringen till adaptivt helljus både kom till tidigare årsmodeller OCH var kostnadsfri var överraskande och väldigt positivt. Man har aldrig lovat att bilarna ska få adaptivt helljus heller, så det är verkligen generöst att släppa till flera år gamla bilar. Tesla hade absolut kunnat ta rätt många tusenlappar för det som betald uppdatering.
Kan inte tänka mig någon annan biltillverkare som skulle släppa en så pass avancerad funktion flera årsmodeller bakåt, eller ens till nuvarande årsmodell. Iaf inte utan att ta extra betalt.

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 27 maj 2024 08:27
av taliz
Dinsdale skrev: 26 maj 2024 19:33
Att uppdateringen till adaptivt helljus både kom till tidigare årsmodeller OCH var kostnadsfri var överraskande och väldigt positivt. Man har aldrig lovat att bilarna ska få adaptivt helljus heller, så det är verkligen generöst att släppa till flera år gamla bilar. Tesla hade absolut kunnat ta rätt många tusenlappar för det som betald uppdatering.
Kan inte tänka mig någon annan biltillverkare som skulle släppa en så pass avancerad funktion flera årsmodeller bakåt, eller ens till nuvarande årsmodell. Iaf inte utan att ta extra betalt.
Gjorde dom ens nån youtube om det? Det borde dom kan man tycka.

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 27 maj 2024 08:47
av Pontus
taliz skrev: 27 maj 2024 08:27
Dinsdale skrev: 26 maj 2024 19:33
Att uppdateringen till adaptivt helljus både kom till tidigare årsmodeller OCH var kostnadsfri var överraskande och väldigt positivt. Man har aldrig lovat att bilarna ska få adaptivt helljus heller, så det är verkligen generöst att släppa till flera år gamla bilar. Tesla hade absolut kunnat ta rätt många tusenlappar för det som betald uppdatering.
Kan inte tänka mig någon annan biltillverkare som skulle släppa en så pass avancerad funktion flera årsmodeller bakåt, eller ens till nuvarande årsmodell. Iaf inte utan att ta extra betalt.
Gjorde dom ens nån youtube om det? Det borde dom kan man tycka.
Är det bara jag som får känslan, om man tittar tillbaka i tiden, att Tesla, Elon, slår på stora trumman om saker som ska komma "snart" men att när dom väl implementerar nyheter så är dom väldigt tysta, det bara sker.

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 16 jun 2024 22:06
av SwedishAdvocate

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 17 jun 2024 07:27
av Arctic Drifter
Idag är det exakt 2 år och 82 913 km sedan jag hämtade ut MYP'en.

Reparations/Servicehistoriken:
38 450 km En TPMS-sensor la av, bytt på garanti.
42 712 km Rutbyte p.g.a. stenskott

Jag har precis beställt nya kupéluftfilter men ej fått dessa ännu, så håller 2 års intervallet hyfsat!

Gällande degradering så har jag 452 km EPA range vid 100 % SOC. WLTP på en ny är 514, vad är EPA på en ny, 495 km?
I så fall en degradring på 8,7 %.

Vi är nöjda!

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 17 jun 2024 07:47
av AAKEE
Arctic Drifter skrev: 17 jun 2024 07:27
Idag är det exakt 2 år och 82 913 km sedan jag hämtade ut MYP'en.

Reparations/Servicehistoriken:
38 450 km En TPMS-sensor la av, bytt på garanti.
42 712 km Rutbyte p.g.a. stenskott

Jag har precis beställt nya kupéluftfilter men ej fått dessa ännu, så håller 2 års intervallet hyfsat!

Gällande degradering så har jag 452 km EPA range vid 100 % SOC. WLTP på en ny är 514, vad är EPA på en ny, 495 km?
I så fall en degradring på 8,7 %.

Vi är nöjda!
MYP hade 303mi/487 km i USA med 82.1kWh-batteriet.

Det blir ~482 km i MYP. 6% cirka för dig.
(Energigrafen kan visa mer exakt).

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 17 jun 2024 08:47
av Arctic Drifter
AAKEE skrev: 17 jun 2024 07:47
Arctic Drifter skrev: 17 jun 2024 07:27
Idag är det exakt 2 år och 82 913 km sedan jag hämtade ut MYP'en.

Reparations/Servicehistoriken:
38 450 km En TPMS-sensor la av, bytt på garanti.
42 712 km Rutbyte p.g.a. stenskott

Jag har precis beställt nya kupéluftfilter men ej fått dessa ännu, så håller 2 års intervallet hyfsat!

Gällande degradering så har jag 452 km EPA range vid 100 % SOC. WLTP på en ny är 514, vad är EPA på en ny, 495 km?
I så fall en degradring på 8,7 %.

Vi är nöjda!
MYP hade 303mi/487 km i USA med 82.1kWh-batteriet.

Det blir ~482 km i MYP. 6% cirka för dig.
(Energigrafen kan visa mer exakt).
Tack, då blev jag ännu mer nöjd och positiv! :D

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 17 jun 2024 10:09
av AAKEE
Fyller på med lite positivt.

Det brukar finnas mycket dåligt att säga när tesla tar bort fungerande system och ersätter det med funktioner som inte ens skulle godkännas som leksaker. Man skulle få gå till leksaksaffären och lämna igen dem….


Nåväl,

Efter att ha fått UWB på S (Ultra Wide Band, dvs hur telefonen komminucerar med bilen) så fungerar mobilen i princip 100-procentigt.
Låser alltid upp och man behöver inte ta upp och fippla med telefonen. Nu är funktionen mycket bra.

Till UWB så kom automatisk öppning av koffertern. So far fungerar det alltid.
Jag var orolig att kofferten skulle åka upp om man hår förbi bakom i trångt garage, men den är så känslig på platsen att den inte öppnar om man går förbi. Jag har verktygstavlan bakom bilen, och man kan höra att den börjar tuta för öppning, då räcker det att flytta sig bara en liten kort bit så antiveras inte öppningen. Mycket bra, speciellt med så dålig kvalitet i öppningsknappen som Tesla använder (bytt men på väg att gå sönder igen kort efter bytet).


Torkarautomatiken som vart ett totalt värdelöst sorgebarn och som sannolikt inte kommer kunna bli lika bra som en regnsensor har blivit mindre dåliga efter de två sista uppdateringarna. Markant mycket bättre men inte bra. Dock kan det fungera att ha torkarna i auto ibland numera. Mindre värdelöst i vart fall ;)

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 23 jun 2024 16:42
av mikebike
Nu verkar det som att de fått ordning på skillnaden i ljudvolym mellan DAB och FM. Det hackar till när bilen byter, men det blir ingen märkbar skillnad i ljudvolym längre. :D

Re: Den stora positivitetstråden

Postat: 23 jun 2024 17:53
av bjelkeman
Nu har jag kört Tesla i över åtta år. 2.5 år Model S och 5.5 år Model 3. Jag är fortfarande jäkligt nöjd! Körde kompisens japanska diesel idag och insåg snart (igen) hur jäkla bra det är att köra elektriskt.